2015-10-05, 05:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Jag vet inte vilket språk det var, och jag har inte den kontakten med honom längre att jag kan ringa och fråga. Men jag har känt honom i 25 år och vi umgicks mkt under 90-talet, så jag vet att han talar sanning.
Eftersom han pratade med bröderna ibland och ofta mötte/såg bröderna på väg till jobbet, så tror jag att den MGM hade koll på vad de hade för bilar, och att det var nån hemma.
NB borde väl vara rätt bra på engelska om han bott där i flera år?
2015-10-05, 05:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag tror också att det skulle ha varit vågat att slå till just där om GM inte hade koll på detta hus.
När man återigen hör på vad R. hade att berätta så verkar det att det som drabbade LH kom som "en blixt från klar himmel". När de tre tjejerna lämnar caféet så måste GM ha befunnit sig någonstans alldeles i närheten och haft span på dem för att veta när "kusten är klar"!
Ja, det låter som det. Koll på närliggande hus och aktuella bilar - spanat in cafét under dagen gällande vilka som kan tänkas arbeta, för att slutligen vid stängningsdags ha bevakat detta.
2015-10-05, 05:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, och det lär väl knappast ha varit vid den lilla manskapsboden (eller 100 m från denna); i så fall blir det oförklarligt varför inte hela gården spärrades av på direkten. - Brödernas identitet säkrades enl. MF c:a 500 m från platsen där konfrontationen med MPS ägde rum. Utifrån fyndet utökades avspärrningarna och kom så småningom att omfatta även Martorps gård. - Det fynd som MPS gjorde i samband med att bröderna togs in för förhör torde f.ö. inte ha varit deras "sista" denna dag; de kan härefter ha fortsatt mot Martorp och där sökt igenom den här
"ladan" som nämnts i sammanhanget.
Vart framkommer att konfrontation med MPS var där de id-säkrades av polis?
2015-10-05, 05:36
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det låter som det. Koll på närliggande hus och aktuella bilar - spanat in cafét under dagen gällande vilka som kan tänkas arbeta, för att slutligen vid stängningsdags ha bevakat detta.
Talar än mer för litauern som bodde alldeles i närheten, som hade jobbat mitt emot, som kände omgivningarna som sin egen byxficka.
Han kollade omgivningarna den dagen han noterat att LH kom ensam på moped, han smög omkring.
Han rekade, han förberedde sig, han hade tid och möjlighet. Planerat.
LH var hans stardoll.
Vem annars? Inte en chans!
2015-10-05, 05:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nu ska du får höra en fras som du hört mig yttra förut, fast i ett annat mål.
Planerad impulshandling.
Eller dina förslag till "Mjuk & Aggressiv" ihop, där den mjuka varianten gällt fram till den aggressiva tog över, ungefär i samband med att han inser att hans raggning rinner av LH som vattnet på en gås.
Delar uppfattning att en eller flera föremål kastats ut genom en bils förarruta.
Halsduk är en smart grej att ha om man ska åka moped en blåsig kväll i svensk juni-temperatur. Det ingick dock inte i signalementet som gick ut, men det ingick å andra sidan inte heller skotyp och handskar. ()
En halsduk är också ett föremål som kan blåsa iväg över en förhållandevis öppen åkermark.
Hahaha, ja - jag erinrade mig detta efter jag skrev. Låter motsägelsefullt men som jag skrev även den gången så finns det ett följsamt kontext.
Just halsduk (likaväl som handskar) har iaf jag använt då jag åkt Mc (utsatta partier) och jag antar det knappast var varma vindar att köra hem i vid 18-tiden den söndagen. Är det ett impulsivt överfall kan en halsduk bli mordvapnet då han greppar tag i henne - ett alternativ till händer.
Föräldrarna tittade ju in till cafét och de kan ju ha haft med sig extra kläder om hon tyckte det var kyligt på ditresan.
Senast redigerad av develi 2015-10-05 kl. 05:46.
2015-10-05, 06:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Talar än mer för litauern som bodde alldeles i närheten, som hade jobbat mitt emot, som kände omgivningarna som sin egen byxficka.
Han kollade omgivningarna den dagen han noterat att LH kom ensam på moped, han smög omkring.
Han rekade, han förberedde sig, han hade tid och möjlighet. Planerat.
LH var hans stardoll.
Vem annars? Inte en chans!
Själva Martorp indikerar en person som har kunskap om dess lokaler. Martorp utesluter en random mördare som jag ser det.
Lägger man sen till andra faktorer som snabbt överfall på ljusa dan så är det nån som har koll på området (närliggande hus och bilar) inklusive personer på cafét och tidpunkt för stängning.
Att NB tolkas som snäll säger inte ett skit - ej heller utseende:
Det finns mördare och våldtäktsmän som varit sociala och/eller skötsamma familjefäder. Däremot är det just detta som gör det så orimligt/svårt att förstå för allmänhet eller personer i dennes krets.
Det där mörkret, fantasierna och suget på insidan går tyvärr inte alltid att se.
... Bortom den dominerande statistiken finns undantagen.
Senast redigerad av develi 2015-10-05 kl. 06:08.
2015-10-05, 06:19
Bannlyst
Jag tror han är fortfarande oskyldig och polisen famlar åker till Litauen för att förhöra familjen vilket är brotkastade pengar!
2015-10-05, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Med tanke på att mordet förmodas ha begåtts i ett utrymme vid ladan mittemot caféet verkar din teori inte särskilt sannolik.
Det var LGW Persson som slog fast att det var så på en fråga om varför det utrymmet firtfarande var avspärrat, vill jag minnas. Vad i det som polisen sagt motsäger det jag föreslagit?
2015-10-05, 07:15
Medlem
CatTheHunters avatar
God morgon!

En god vän talade om att det under förra veckan varit ett medium där uppe på Blomberg som hjälper polisen. Någon som vet vem?
2015-10-05, 07:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Det var LGW Persson som slog fast att det var så på en fråga om varför det utrymmet firtfarande var avspärrat, vill jag minnas. Vad i det som polisen sagt motsäger det jag föreslagit?
Kan kanske menas ladan med dörröppningen där handsken hittades likaväl.
2015-10-05, 07:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
God morgon!
En god vän talade om att det under förra veckan varit ett medium där uppe på Blomberg som hjälper polisen. Någon som vet vem?
Din vän borde väl vara den som vet mer detaljer iom den "infon".
2015-10-05, 07:20
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vart framkommer att konfrontation med MPS var där de id-säkrades av polis?
Godmorgon develi! Jo, letsdoit skriver att de id-säkrades ca 500m från där konfrontationen med mps skedde. De hann att gå en bit alltså. Och svar på fråga i annat inlägg: deras identiteter säkrades och de fick därefter fortsätta hemåt. Senare hämtade en patrull in dem för förhör när de kommit hem, de hann ju även med åtminstone ett samtal till Litauen (eller om de blev uppringda) innan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in