Citat:
Du ska ha cred för att du inte per automatik påstår att "god did it". Ett par påpekande dock:
Om t ex multiversumhypotesen är en realitet är det ingen mening med att fråga efter "vem" som orsak. Det kan förstås finnas andra förklaringar med som inte kräver en osynlig skapare. Att bara hänvisa till en skapare för att vi ännu inte vet är ett god-of-the-gaps-argument.
Vill man påstå att skaparen har existerat i all oändlighet kan man lika gärna göra detsamma med universum.
.
Om t ex multiversumhypotesen är en realitet är det ingen mening med att fråga efter "vem" som orsak. Det kan förstås finnas andra förklaringar med som inte kräver en osynlig skapare. Att bara hänvisa till en skapare för att vi ännu inte vet är ett god-of-the-gaps-argument.
Vill man påstå att skaparen har existerat i all oändlighet kan man lika gärna göra detsamma med universum.
.
Mmm det var också det de ateistiska vetenskapsmännen gjorde back in the days. Idén om big bang togs inte emot positivt. Man hade bara tänkt att universom alltid har existerat och själv är orsakslös. Dvs det "mekaniska" universum var själv den oskapade yttersta orsaken till allting och inte Gud. Nu är det svårare och många har försökt komma med någon deterministisk process som skulle kunna förklara uppkomsten av "big bangs", däribland de många multiverse-hypoteserna.
Citat:
Vad jag vet, utan att påstå mig vara nån expert, så har fine-tuning argumenten stöd i vetenskapen på så sätt att hade de kosmologiska konstanterna varit annorlunda hade inte något komplext universum uppstått
. De enda förklaringsmodellen är just de olika multiverse som i korthet går ut på att det finns oändliga möjligheter vilket då sopar under mattan alla rimlighetstvivel av big-bang och evolutionsteorin. Så frågan är ändå vad man vill tro på, ett obevisat multiverse eller en obevisad högsta medveten person. Jag vet att det finns personer och medvetande iaf. Jag vet det finns otaliga böcker som hävdar att denna värld är skapt av Gud
Detsamma gäller dock för counterstrike/Doom/Quake, vi kan inte genom studier från denna virtuella värld allena avgöra huruvida någon skapade den världen med flit. Möjligtvis var det en slumpmässig fragmentering på någons hårddisk helt förklarbart genom stokastiska processer och oändligt med tid + den antropiska principen.