2015-10-04, 12:05
Medlem
Thurizas-09s avatar
Med anledning av att dagboken återigen nu uppmärksammas fann jag i Lisbet Palmes förhör hållet den 29 april 1986 följande (i förhöret understrukna) textstycke:

"Beträffande tider och möten före den 28 februari 1986 hänvisade Lisbeth Palme till den dagbok hon tidigare överlämnat till polisen. I denna har hon gjort anteckningar och kommentarer kring olika händelser som där angivits. (Bifogas.)"

Detta med hemligstämpel försedda förhör motsäger att hon skulle vägrat lämna ut Olof Palmes dagbok och att polisen faktiskt tagit emot den med hennes personliga anteckningar och allt.

Det märkliga är att i anteckningar från samtal med Lisbet Palme den 25 mars står det att läsa "Olof förde ingen dagbok". Anteckningarna är signerade av Hans Holmér emedan förhöret den 29:e april utfördes av Lars Thonander och Gunnar Hierner.

Förhören återfinns här:

http://lennartremstam.blogspot.com.by/2015/07/forhor-med-lisbeth-palme-dagen-efter.html
Citera
2015-10-04, 12:07
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Jag får intrycket när jag läser Expressens artikel att de sett ett beslagsprotokoll, vilket ju tyder på att det är SÄPO som tar den.

Leif Gustafssons försvunna anteckningar är onekligen högintressanta, eftersom de antyder existensen av en mullvad på partihögkvarteret.
Jag noterar i Expressen-artikeln att det tog tio dagar innan man bröt upp OP:s säkerhetsskåp på statsrådsberedningen. Detta pga att ingen annan än OP hade koden till skåpet. Är det någon som på allvar tror på det? Märk väl att bohemen OP var välkänd för att vara minst sagt disträ. Kunde glömma strumpor och gå barfota i skorna eller med udda strumpor. Han var visserligen välsorterad å huvudets regioner men som sagt disträ. Någon mer än han själv borde haft koden, tycker man. Vet inte hur det var ordnat på regeringskansliet, om säkerhetsavdelningen hade någon koll på koderna. Inte så att de ville tala om det för Säpo iaf eftersom deras tekniker fick bryta upp skåpet.

Redan 3 mars tog Ulf Dahlsten kontakt med Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek, ARAB, om OP:s arkiv. En arkivgrupp, bestående av ambassadören Hans Dahlgren, generaldirektören Ulf Larsson, Olof Palmes assistent Ann-Marie Willsson, och som representant för familjen Joakim Palme, bildades som skulle hjälpa till att samla in vad som fanns på olika håll som rörde partiordföranden och privatpersonen Olof Palme.

Samtliga dessa fem personer är i livet och borde kunna ge en utförlig bild av hur detta arbete gick till och när det genomfördes. Kan konstatera att Hans Dahlgren fortfarande är i maktens närhet som statsministerns statssekreterare för EU- och utrikes ärenden.

https://www.flashback.org/sp49437537
Citera
2015-10-04, 12:20
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Med anledning av att dagboken återigen nu uppmärksammas fann jag i Lisbet Palmes förhör hållet den 29 april 1986 följande (i förhöret understrukna) textstycke:

"Beträffande tider och möten före den 28 februari 1986 hänvisade Lisbeth Palme till den dagbok hon tidigare överlämnat till polisen. I denna har hon gjort anteckningar och kommentarer kring olika händelser som där angivits. (Bifogas.)"

Detta med hemligstämpel försedda förhör motsäger att hon skulle vägrat lämna ut Olof Palmes dagbok och att polisen faktiskt tagit emot den med hennes personliga anteckningar och allt.

Det märkliga är att i anteckningar från samtal med Lisbet Palme den 25 mars står det att läsa "Olof förde ingen dagbok". Anteckningarna är signerade av Hans Holmér emedan förhöret den 29:e april utfördes av Lars Thonander och Gunnar Hierner.

Förhören återfinns här:

http://lennartremstam.blogspot.com.by/2015/07/forhor-med-lisbeth-palme-dagen-efter.html
Det kanske var hennes egen dagbok? Hon hade ju gjort observationer vid bostaden bl.a.
Citera
2015-10-04, 13:20
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det kanske var hennes egen dagbok? Hon hade ju gjort observationer vid bostaden bl.a.

Så kan det faktiskt vara, hon uppger i förhören att hon faktiskt tidvis var orolig kring säkerheten och påtalar läkarmottagningens placering som ett exempel. Dessutom nämner hon exempelvis en Irländare, Finländare, Amerikan och en Fransman som hon reagerade på av olika anledningar.

Så det är inte omöjligt att hon bokförde dylika observationer.
Citera
2015-10-04, 17:05
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Jag noterar i Expressen-artikeln att det tog tio dagar innan man bröt upp OP:s säkerhetsskåp på statsrådsberedningen. Detta pga att ingen annan än OP hade koden till skåpet. Är det någon som på allvar tror på det? Märk väl att bohemen OP var välkänd för att vara minst sagt disträ. Kunde glömma strumpor och gå barfota i skorna eller med udda strumpor. Han var visserligen välsorterad å huvudets regioner men som sagt disträ. Någon mer än han själv borde haft koden, tycker man. Vet inte hur det var ordnat på regeringskansliet, om säkerhetsavdelningen hade någon koll på koderna. Inte så att de ville tala om det för Säpo iaf eftersom deras tekniker fick bryta upp skåpet.

Det låter inte helt otroligt att bara OP hade koden till skåpet. Att det var därför som man väntade i 10 dagar med att öppna det på annat sätt, bara för att man inte hade koden, tror jag inte heller på.
Har man inte koden på morgon efter och man inte får fram den efter några timmars telefonerande så öppnar man skåpet om det är tekniskt möjligt, före lunch dagen därpå. Detta förutsätter att man har för avsikt att göra en seriös undersökning av mordet, förståss. Och varför skulle man göra det?
Citera
2015-10-04, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
"Nu är Jan Lindqvist avdelningschef på Fastighetskontoret i Göteborgs kommun. Förtroendeuppdrag inom socialdemokratin vittnar om band till partiet. "

Jobbet stämmer väl. Han syftar kanske på porrsurfardatorn, vad vet jag. Det intressanta i sammanhanget var att AGAG nämndes

http://www.realtid.se/ArticlePages/200504/19/20050419171425_Realtid492/20050419171425_Realtid492.dbp.asp

Det var flera sossar som var inblandade i sjukhusspionaffären som uppfattade att det var Krigs-IB som låg bakom det hela så kopplingen till AG är inte långsökt.
Citera
2015-10-04, 19:48
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det var flera sossar som var inblandade i sjukhusspionaffären som uppfattade att det var Krigs-IB som låg bakom det hela så kopplingen till AG är inte långsökt.

Nej, så är det. Jag misstänker mer och mer att AGAG bestod av både sossar och högerfolk varav IB folk utgjorde en fraktion och högerfolk med sådana som Ek, Östling m. fl. utgjorde en annan.
Citera
2015-10-04, 19:55
Medlem
Sydafrikaspåret känns rätt intressant efter att ha sett denna dokumentär. http://www.svt.se/dokumentarfilm/palmes-hemliga-agent

Om den Sydafrikanska säkerhetstjänsten visste om detta så fanns i allra högsta grad ett tungt motiv till att likvidera Palme.
Citera
2015-10-04, 20:01
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Sydafrikaspåret känns rätt intressant efter att ha sett denna dokumentär. http://www.svt.se/dokumentarfilm/palmes-hemliga-agent

Om den Sydafrikanska säkerhetstjänsten visste om detta så fanns i allra högsta grad ett tungt motiv till att likvidera Palme.

Om Sydafrikanska personer var inblandade i mordet var det förmodligen som inhyrda konsulter/hitmen via kontakter med ex. Östling och/eller Ek
Citera
2015-10-04, 20:42
Medlem
hehehos avatar
Jag tycker Gunnar Walls bok är lysande, sträckläste den idag.
Visst noggrannheten kan vara lite träig ibland, men den är en lysande sammanfattning av de nya vinklar som blivit dominerande de senaste 3 åren.

Kommer nog att bli en "första bok" att rekommendera noviser...

(flame on)
Citera
2015-10-04, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen

Tror du att du skall lyckas bättre denna gång att plugga för ett spår som var dött innan det ens lanserdes?

Det finns en enda anledning att den intensiva uppvaktningen ger mediala resultat och det är att vissa vill begrava annat som är hetare för dem som är djupt insatta som många av oss är.

I och med Walls intresse för AG lär väl alla seriösa granskare som inte hamnat i haveristunnan vara inne på mer eller mindre samma spår...

Misslyckade affärsmän med fantasi ändra inte på den bilden.
Citera
2015-10-04, 22:46
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jaså, jag raljerar? Så vad syftar du på med "En riktigt intressant fråga som kastar blickarna åt håll som hittills varit tabu på många håll i Sverige" om man får fråga?

Jo, Eva Bengtsson var ju ett offer för pedofiler. Vuxna våldtog henne i en lägenhet som övervakades av polisen. Till saken hör att också hennes pappa var polis och att det hela tycks ha varit ett upplägg inför valet 1976. Men det kom nog inga socialdemokrater till Hopps lägenhet så det blidde bara ett pm som bluffanspelade på justitieministerns relation med en bekant till Doris Hopp. Men nu raljerar jag väl igen?

Som nog alla utom du förstår menar jag den ovilja och förnekelse som funnits att analysera vad som verkligen hände på mordnatten under lördagsförmiddagen och den närmaste tiden efter MOP.
Att Expressen pekar mot den försvunna dagboken istället för att köra det vanliga det-var-christer-tugget tycker jag är ett steg i rätt riktning.

Övergreppen mot Eva Bengtsson skedde framförallt under 1974, när hon var 14år. Bevakningen av Ruddamsvägen började 1976. Dessförinnan kan nog EB och hennes kusin varit där, men dessförinnan hade körts runt till olika torskar i kungliga huvudstaden.
Dömde Sigvard Hammar var med och förmedlade tjänsterna, för vilket han fick ett vidrigt lågt straff.

Med ett upplägg inför valet skriver du. Menar du att Eva Bengtssons pappa prostituerat sin dotter 1974 för att få bort Olof Palme i valet 1976???? När du mycket väl känner till Lennart Geijer, han som la fram ett lagförslag som bl a vidrigheter ville tillåta vuxna att ha sexuella beröringar på barn ner till tio års ålder.

Polisen Ove Sjöstrand har vittnat om hur han motarbetades när han ville gå vidare och utreda påståendet att småtjejer utnyttjas. Totte Vallin som var ett samtida ögonvittne sammanfattar det hela ganska bra.
"Utnyttjande av minderåriga kunde trots den sexliberala tidsålder som då rådde leda till 4 års fängelse. När det under rättegången mot Doris Hopp blev känt att det även fanns minderåriga prostituerade , hördes inte tjejerna , åklagaren missade??? (varför) och Leif Silbersky tog tingsrättens dom och överklagade aldrig domen och därför kom aldrig tjejernas fall upp … Detta är själva grundbulten eller huvudpunkten ,bölden … det viktigaste i hela härvan"

http://tottestidning.blogspot.se/2012/01/hinsehaxan-i-kvall-jag-var-ocksa-dar-pa.html

Leif GW Persson berättar här om Geijers torskande.

https://www.youtube.com/watch?v=2KA2JawxeH0

https://www.youtube.com/watch?v=7B4nJ30JaaA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in