Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Brodern var misstänkt för
mord.
Rättegångsbalken 24 kap.1 §3
Jag gissar att du avser den yngre brodern?
Det behövs inte mycket för att du skall anses "skäligen misstänkt"....som gällde då den yngre brodern häktades.
Den äldre brodern ansågs "på sannolika skäl misstänkt" vid häktningen.
Jag tror då att åklagaren av taktiska skäl lät bli att få den yngre brodern omhäktad. Om jag inte har fel så skulle det ha krävts att åklagaren kunde presentera skäl för att höja den yngre broderns misstankegrad från skäligen till sannolika skäl för en omhäktning?
Det hade i sådana fall tvingat åklagaren att redovisa omständigheter i domstolen som åklagaren föredrog att ha "för sig själv" tills åtal väcks?
Om åklagaren hade redovisat skäl som hade fått den yngre brodern omhäktad så hade man kanske även lagt sina "kort på borden" vad det gäller bevis mot den äldre brodern?
Det är vad jag menar med "utredningstaktiska" skäl.....det var bättre att släppa ut den yngre brodern än att låta den äldre brodern få reda på viktiga delar av den pågående utredningen.
Nu så befinner sig den äldre brodern i en situation som gör att han inte har en blekaste aning om vad polisen har emot honom. Då han totalnekar så vill det till att han inte uppger omständigheter under förhören som polisen med sin utredning kan motbevisa.
I slutändan så handlar det ju även om trovärdighet. Om den misstänkte äldre brodern under för hör lämnar uppgifter som under rättegången visar sig vara osannolika/osanna så sitter han lite pyrt till.
Som jag tidigare skrev - om den äldre brodern inte erkänner så är väl det "näst bästa" att han under förhören far med osanningar som inte stöds av bevis?
Det skall bli så otroligt intressant att se om den yngre brodern och kvinnan åtalas eller ej?