2015-10-02, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vad bestämde att 95% av alla arter , som funnits, har dött ut?

Gud, trots alla dessa arters försvinnande kryllar jorden av liv och även dessa liv kommer att förgås. Gud skapar vad han vill.

Citat:
Vad bestämde att det kan vara en livsfara för kvinnor att föda barn? (utan medicinsk personal)

Fel resonemang. Majoriteten eller så gott som över 90% av kvinnorna föder utan nåt som helst problem.

Citat:
Vad bestämde att vissa föds med skador för resten av livet?

Gud. Han skapar vad han vill.

Citat:
Vad bestämde att naturkatastrofer ska finnas, och dödar människor och djur?

Gud, han gör vad han vill med sin skapelse.

Citat:
Vad bestämde att stora delar av världen är obebolig?

Gud. Allting har sitt mått.
Citera
2015-10-02, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Ni troende borde komma överens om vilken Gud och helig skrift ni så generöst skall dela med er av innan ni öppnar käften. Ditt ynkliga hot om att vi skadar oss själva om vi avvisar din "gudomliga visdom" är osmakligt och förkastligt.

Vi troende syftar på den skaparen som är ursprunget till allt. Gör dina krumbukter men de hjälper dig föga om inget alls i dina argument. Alla troende menar med Gud den som skapat allt. Människor ger denna skapare olika attribut och beskriver honom olika. Det är osmakligt för de icke-troende.
Citera
2015-10-02, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Nu var det ju inte algebra och skyskrapor du skrev om först. När MeanMe bemötte ditt urbota korkade resonemang flyttade du målstolparna.

Pajas.

Efter olika fynd har arkeologer konstaterat att schimpanserna gått in i stenåldern, alltså drygt 2,5 miljoner år efter människan. Så om 2,5 miljoner år kanske schimpanser har kommit lika långt i den teknologiska utvecklingen som vi har idag. Att vi råkar vara först bevisar inte din patetiska gud.

Men din lilla idiot! Ingen har bemött mitt resonemang. Ingen annan art kan ens jämföra sig med människan vad förståndet och logiken beträffar och det var just det som menades med mitt första resonemang men eftersom ni är så urbota dumma i huvudet förklarade jag mer förenklat och pedagogiskt. Svara på frågan istället för att göra krumbukter av tusentals olika arter, hur kommer det sig att en enda art människan lärde sig att bruka jorden? Räkna matematik, skapa konst, skriva ned sina känslor och mycket mer. Varför just människan? Vad har gett människan privilegium? Eller ännu en enklare fråga: Anser du att människans förstånd är mer överlägset än alla andra arter på jorden?
Citera
2015-10-02, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Vad bestämde att svarta hål till slut skall sluka upp allt i vårat universum som sedan slits i stycken av "the big rip"

Gud, domedagen! Hela universum kommer att förgås och du och alla andra kommer att ställas till svars.

75 I GUDS, DEN NÅDERIKES, DEN BARMHÄRTIGES NAMN

75:1 Jag kallar till vittne Uppståndelsens dag! 75:2 Jag kallar till vittne den anklagande [rösten] i människans [inre]! 75:3 Tror människan att Vi inte förmår sätta samman hennes ben [på nytt]? 75:4 Visst förmår Vi det! Vi förmår [till och med] återställa hennes fingerspetsar [i deras forna skick]! 75:5 Men människan vill fortsätta att leva sitt syndiga liv 75:6 och hon frågar [misstroget]: "Och denna Uppståndelsens dag, när kommer den?"

75:7 [Den Dag] då blickarna grumlas [av fruktan] 75:8 och månen mister sitt sken 75:9 och solen och månen förenas - 75:10 den Dagen skall människan ropa: "Vart skall jag fly?" 75:11 Men då finns ingen trygg plats dit du kan fly! 75:12 Den Dagen [är du tillbaka hos] din Herre - målet för din färd! 75:13 Den Dagen skall människan förstå vad hon gjorde och vad hon underlät; 75:14 ja, hon skall se sig själv [sådan hon var], 75:15 även om hon söker ursäkter [för sina fel].

75:16 SKYNDA inte på din tunga [när du vill återge uppenbarelsens ord] för att snabbt få fram allt! 75:17 Det ankommer på Oss att samla [allt i ditt hjärta] och [att vaka över] läsningen. 75:18 När Vi läser den [för dig Muhammad], följ då uppmärksamt med i läsningen; 75:19 sedan är det Vår sak att göra dess mening klar.

75:20 NEJ! Ni [människor] älskar detta liv och dess flyktiga [glädjeämnen] 75:21 [till den grad att] ni skjuter tankarna på evigheten åt sidan! 75:22 Den Dagen skall [någras] ansikten lysas upp av glädje - 75:23 de får skåda sin Herre - 75:24 medan mörka skuggor kommer att skymma [andras] ansikten - 75:25 de grubblar över det lidande som väntar dem.

75:26 NEJ! När [den döende] är nära att utandas sin sista suck 75:27 och de [anhöriga] frågar: "Vem har det botemedel [som kan rädda honom]?" 75:28 och han själv tänker att avskedets stund är inne 75:29 och vånda läggs till vånda. 75:30 Då återstår [bara] den sista färden till din Herre! 75:31 Men [denne man] hade ingen tro och han bad inte. 75:32 [När sanningen kom] förnekade han den och vände den ryggen; 75:33 och sedan gick han, högfärdig och självbelåten, tillbaka till de sina.

75:34 [Ditt slut] är nära [eländige förnekare]! 75:35 Ja, [ditt slut] är nära! 75:36 TROR människan att hon skall lämnas i fred att göra som hon vill [utan att ställas till svars]? 75:37 Var hon inte en droppe sädesvätska, utgjuten [i ett kvinnligt sköte], 75:38 och blev därefter en grodd som satte sig fast - och som Han sedan skapade och formade [till människa i enlighet med den uppgift som skulle bli hennes] 75:39 och skapade av detta de två könen, det manliga och det kvinnliga? 75:40 Skulle då denne [Skapare] inte ha makt att uppväcka de döda till nytt liv?

NÄR SOLEN lindas in [i mörker], och stjärnorna mister sitt sken, och bergen sätts i rörelse, och de dräktiga kamelstona lämnas utan tillsyn, och de vilda djuren tyr sig till varandra, och haven fattar eld, och själarna förs samman [de goda med de goda, de onda med de onda], och den nyfödda, som begravdes levande, tillfrågas för vilket brott hon miste livet, och [räkenskapens] böcker öppnas, och himlens [förhänge] dras ifrån, och helvetets [ugnar] fyras under, och paradiset görs synligt -[då] skall varje själ få veta vad den har fört med sig [till Domen].” (Den heliga Koranen 81:1-14)
Citera
2015-10-02, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Gud, trots alla dessa arters försvinnande kryllar jorden av liv och även dessa liv kommer att förgås. Gud skapar vad han vill.

Fel resonemang. Majoriteten eller så gott som över 90% av kvinnorna föder utan nåt som helst problem.

Gud. Han skapar vad han vill.

Gud, han gör vad han vill med sin skapelse.

Gud. Allting har sitt mått.

Toppen, så Gud skapar allt "perfekt" och när det inte är perfekt så beror det på att Gud vill ha det så.
Du är häpnadsväckande inskränkt.
Citera
2015-10-02, 17:07
Medlem
Citat:
Vi troende syftar på den skaparen som är ursprunget till allt. Gör dina krumbukter men de hjälper dig föga om inget alls i dina argument. Alla troende menar med Gud den som skapat allt. Människor ger denna skapare olika attribut och beskriver honom olika. Det är osmakligt för de icke-troende.

Trams, ni troende har genom historiens gång haft så många olika gudar med så många olika egenskaper så det är absolut inte frågan om samma entitet.
Citera
2015-10-02, 17:08
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Men din lilla idiot! Ingen har bemött mitt resonemang.

Jo, MeanMe. Sen flyttade du målstolparna.

Citat:
Ingen annan art kan ens jämföra sig med människan vad förståndet och logiken beträffar

Och vi kan inte flyga som fåglar, gräva som mullvadar, simma som fiskar eller springa som geparder så vad vill du säga?

Angående förståndet så är du ett levande exempel på att det finns undantag inom mänskligheten.

Citat:
och det var just det som menades med mitt första resonemang men eftersom ni är så urbota dumma i huvudet förklarade jag mer förenklat och pedagogiskt.

Jepp, du svarar förenklat. Som en femåring ungefär. Det är på den nivån dina resonemang ligger.

Citat:
Svara på frågan istället för att göra krumbukter av tusentals olika arter, hur kommer det sig att en enda art människan lärde sig att bruka jorden? Räkna matematik, skapa konst, skriva ned sina känslor och mycket mer. Varför just människan?

Inte vet jag, dessa förmågor är kanske inte uppstår särskilt ofta. Evolutionen fortskrider vare sig du vill det eller ej och ingen kan säga hur vanligt det blir i framtiden.

Citat:
Vad har gett människan privilegium? Eller ännu en enklare fråga: Anser du att människans förstånd är mer överlägset än alla andra arter på jorden?

Det är en filosofisk fråga, inte teologisk. Vi, som art, är förstås generellt sett kapabla till betydligt mer komplicerad tankeverksamhet än andra arter. Tyvärr finns det undantag som du och dina gelikar som som drar ner snittet. Mina hundar verkar ha mer förstånd än dig.
Citera
2015-10-02, 17:48
Medlem
Citat:
Toppen, så Gud skapar allt "perfekt" och när det inte är perfekt så beror det på att Gud vill ha det så.
Du är häpnadsväckande inskränkt.

Definiera ordet perfekt först och främst. Jag vill inte leka med ord och uttryck eller hålla på med korsord. Så ge mig en klar definition på vad du menar med ordet perfekt?
Citera
2015-10-02, 17:50
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Med den logiken förstår man varför ni inte kan förmå er att tro men ni skadar enbart er själva. Ingen troende är satt att vaka över er eller leda er. Vi har bara blivit uppmanade att dela med oss av information, godtar ni det är det till gagn för er själva avvisar ni det skadar ni enbart er själva,

Vad din slutsats beträffar vill jag veta en enda art som skapar bilar, kan räkna logaritmer, derivata, algebra, bygga skyskrapor, läsa texter och förstå den och reflektera över den. Skriva ned sina känslor. Du och dina gelikar misslyckas med detta. Ingen annan art har lika stor förmåga eller ens i närheten vad gäller förstånd, tanke. logik och reflektion som människosläktet har. Detta erkänns även av de icke-troende. Han ser vad du gör och vad som rör sig i ditt innersta!
Du frågar om samma saker som jag gav dig svar på i förra inlägget.
Tillhör du då inte den arten som kan läsa och reflektera?

Och vi skulle skada oss själva med sådan logik säger du?
Vem skadar vem i Syrien idag då?
Vem spränger moskéerna i Irak?
Vilka mördar varandra i Libyen?
Med vilken logik...

Var du glad att vi kaafirs uppträder mer som muslimer i form av kristna och ateister än dina bröder och systrar i er umma. Du skall skämmas som en hund som biter den hand som hjälper era offer för er egoism och kärlek till guld. Dina bröder i Saudi, Dubai, Bahrain, Kuwait och Emiratet ljuger hellre öppet för hela världen än att hjälpa sina systrar och bröder i nöd. Än mindre barnen.
Vad har ni kelbs att lära oss?

Muhammad, Allahs frid och välsignelser vara över honom, hade skämts ögonen ur sig om han hade sett hur ni kelbs låter broder döda broder och syster döda syster och kaafirs får rädda deras barn från att svälta ihjäl och ta emot dem i dar al-harb medans ni som redan fått vårt skydd understår er att klaga och bära er illa emot era värdar som hjälper och beskyddar de bröder, systrar och barn som er umma vänt ryggen i sin jakt på guld. Muhammad, Allahs frid och välsignelser vara över honom hade tagit tillbaka koranen och givit den åter till Gabriel och konstaterat att ni i umman inte var värda Guds ord utan profeten, Guds son Jesus sallā Allahu ʿalayhi wa sallam valde rätt folk att bära ordet.
Ni är inte ordet värdiga.

Så stäng av datorn du tangentbordsjihadist från förorten och skäms.
För ni har inget att lära oss, för vårt ord var sanningen och ni kryper på era knän från umman för att få ta del av det land, den frid och de gåvor det givit oss.
Så vet din plats kelb, den är under bordet vid din herres fötter.
För ni har inget att lära oss annat än en studie i idioti...
Allahu Akbar
Senast redigerad av MeanME 2015-10-02 kl. 18:17.
Citera
2015-10-02, 17:53
Medlem
Citat:
Trams, ni troende har genom historiens gång haft så många olika gudar med så många olika egenskaper så det är absolut inte frågan om samma entitet.

Snack!! Det är vad du har hört och läst men du saknar egen vilja till förståelse och reflektion. Alla troende människor syftar på en entitet, någon/något som har skapat den fysiska världen. Alla troende människor menar att den fysiska världen är resultatet av en skapares vilja. Dina ursäkter hjälper dig föga. Men låt mig fråga DIG om en sak. Vi struntar för en stund i vad olika människor har för definition på skaparen. Låt oss omformulera frågan; Anser du att universum med allt vad det rymmer, jorden och allt vad den innebär, liv, arterna, människan, tanke, förnuft, förstånd, känsla är resultatet av olika processer eller är dessa ting resultatet av att en skapare med oändligt visdom har skapat alltet? Vad säger du? var ärlig i ditt svar.
Citera
2015-10-02, 17:58
Medlem
Citat:
Snack!! Det är vad du har hört och läst men du saknar egen vilja till förståelse och reflektion. Alla troende människor syftar på en entitet, någon/något som har skapat den fysiska världen. Alla troende människor menar att den fysiska världen är resultatet av en skapares vilja. Dina ursäkter hjälper dig föga. Men låt mig fråga DIG om en sak. Vi struntar för en stund i vad olika människor har för definition på skaparen. Låt oss omformulera frågan; Anser du att universum med allt vad det rymmer, jorden och allt vad den innebär, liv, arterna, människan, tanke, förnuft, förstånd, känsla är resultatet av olika processer eller är dessa ting resultatet av att en skapare med oändligt visdom har skapat alltet? Vad säger du? var ärlig i ditt svar.
Om du tar universum, den delen vi har undersökt, hur mycket intelligent liv finns det där?
Kan du ge bevis för denne skapare, istället för att gissa att det är en skapare som skapar allt?
Citera
2015-10-02, 18:01
Medlem
Citat:
=iSlash|54894892]Jo, MeanMe. Sen flyttade du målstolparna.

Skitsnack. Frågan återstår.

Citat:
Och vi kan inte flyga som fåglar, gräva som mullvadar, simma som fiskar eller springa som geparder så vad vill du säga?

Att du är dum i huvudet visste vi redan men att du var så här dum är enastående. Vi pratar specifikt om logik och förnuft och förstånd. Hur kan du ens i din enfald jämföra människans förstånd och logik med fiskar och fåglar och dylikt? Vi pratar om hjärnan din idiot. Hur ska jag skriva för att du ska fatta.

Citat:
Angående förståndet så är du ett levande exempel på att det finns undantag inom mänskligheten.

HAHAH säger den som jämför fiskar och fåglar med människans förstånd

Citat:
Jepp, du svarar förenklat. Som en femåring ungefär. Det är på den nivån dina resonemang ligger.

Det är för att sådana som du ska förstå. Ditt sär!

Citat:
Inte vet jag, dessa förmågor är kanske inte uppstår särskilt ofta. Evolutionen fortskrider vare sig du vill det eller ej och ingen kan säga hur vanligt det blir i framtiden.

HAHAH där kom det! Evolution var det ja. Frågan kvarstår. Varför gav evolution endast människan en hjärna som är bättre än alla andra arter?

Citat:
Det är en filosofisk fråga, inte teologisk. Vi, som art, är förstås generellt sett kapabla till betydligt mer komplicerad tankeverksamhet än andra arter. Tyvärr finns det undantag som du och dina gelikar som som drar ner snittet. Mina hundar verkar ha mer förstånd än dig.

Jajaja, Försök med dina personangrepp. Du kommer inte långt och jag hoppas att du förstår det själv, att du inte är så enastående urbota dum i huvudet att du förbiser frågan. Du har inget svar, men dina personangrepp hjälper dig ju inte. Filosofiskt eller teologiskt. Varför endast en enda art av hundratusen tals arter, varför just människan? Låt mig förklara för dig din idiot! Det hela är reglerat av en skapare som är oändligt vis. Dina ord kommer leda till din egen fördärv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in