2015-10-01, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Jag tycker journalister ska börja granska vad Lasses 8-mannagrup har för kompetens och hur den är sammansatt. Är det endast vita medelålders män? Ett sammansvetsat gäng som går åt samma håll?

Hur har Skaraborgspolisen tidigare lyckats med våldsbrott? Dom har fått sällsynt skarp kritik för hur de utreder våldtäkt. Vet inget annat fall där en domare kritiserat polis så som har skett gentemot just Skaraborgspolisen.

Skulle vara intressant att veta mer om hur dessa brottsutredare "skött" sig.

Att lägga ett genus-perspektiv på detta tycker jag är lite onödigt. Tillför inget i sak.

Hur Skaraborgspolisen lyckats tiidigare tycks ju du ha mer kunskap om än jag. Dela gärna med dig av dina erfarenheter.
2015-10-01, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nidingr
Nej, nej nej och åter nej. Den teorin är helt befängd.

Varför? Hon försvann utan spår på strid och hade redan satt nyckel i moppenå
2015-10-01, 23:44
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Att lägga ett genus-perspektiv på detta tycker jag är lite onödigt. Tillför inget i sak.

Hur Skaraborgspolisen lyckats tiidigare tycks ju du ha mer kunskap om än jag. Dela gärna med dig av dina erfarenheter.
Jag har inga erfarenheter, men vissa andra har: SkLT: Polisen får kritik av domare
Citat:
En färsk dom i ett våldtäktsmål i Skara handlar inte bara om händelsen och bevisen för att den åtalade mannen är skyldig. Tingsrätten ger också en bakläxa till både polis och åklagare. I domen står det att det finns brister i brottsplatsundersökningen och förundersökningen i övrigt.

Tingsrätten noterar bland annat att det saknas uppgifter om den kniv som den utsatta kvinnan säger att hon blev hotad med.

"Över huvud taget synes särskilt brottsplatsundersökningen har gjorts på ett lättvindigt sätt" skriver tingsrätten i domen.
2015-10-01, 23:46
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Jaha, En till som anser rätt mgm sitter och som går på person.
Är det så ni skrämmer kritiker? Och journalister också för den delen?
Det är ingen som försöker skrämma vare sig kritiker (även om du gärna skyller på det) eller journalister men när det blir för dumt är det faktiskt tillåtet och behövligt att säga ifrån.
2015-10-01, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Varför? Hon försvann utan spår på strid och hade redan satt nyckel i moppenå

Hur är teorin möjlig ens?
2015-10-01, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Om kriminalkommissarie Lars Johansson är proffs eller amatör är svårt att veta om man inte känner till något om honom och hans team, hans meriter eller track record.
Den som vill veta mera om LJ bör i så fall fråga någon som känner till hans bakgrund och vänder sig då lämpligen till den som borde veta detta bäst. Dvs Leif GW.

Leif GW säger då:
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/811306-gw-persson-kritisk-till-utredningen-inte-han-som-gjort-det
Citat:
"– Jag vet vilka utredare som har det här ärendet, och jag är inte övertygad om deras kompetens. Det är lokala förmågor som inte ska tillåtas sköta så här pass allvarliga ärenden, för det bli ofta en jävla massa fel."

Om vi frågar ytterligare 227 personer så håller 203 (just nu) med Leif GW enligt pollen längst ned på samma sida så din fråga om "Ska det där föreställ en proff polis ???" kan väl anses besvarad med ett nej. LJ kan för den skull ases som proffs rent lokalt i Skövde men på riksnivå, – nej.

Sådana undersökningar saknar all trovärdighet.
Jag skulle med enkelhet kunna rösta 200 ggr utan att någon skulle reagera.
Och jag är inte riktigt säker på att du skulle bli nöjd över resultatet om utredare byttes ut.
Inte ens om GW hade befogenhet att ta över.

Men låt oss vänta med kritiken tills GM är fri eller dömd.
Det kan väl ändå inte vara så förbannat svårt ?
2015-10-01, 23:52
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Jag har trots allt en känsla av att byggboden är den plats hon hittades i. Det ser väldigt obehagligt ut med den upplysta Boden och tekniker därinne. Den är ju också bortforslad av någon anledning.
Eftersom det är så lite vi vet kring det hela är det svårt att ha någon bestämd uppfattning. - Ur GM:s synvinkel, rent allmänt sett, hade han nog valt Byggnad D:s bortre hörn; framför allt för att så snabbt och omärkligt som möjligt kunna göra sig av med sin last (dvs omedelbart köra in t.v. och rulla fram till bakre delen av byggnaden där, jämfört med att behöva passera över hela gården, fram till ett litet ensamt, helt oskyddat skjul. Men sett ur en annan aspekt; att GM tänkt sig en speciell slutförvaring av sitt offer, kan han ha agerat annorlunda. Det hade underlättat att få veta vad som fanns inne i skjulet resp. i övriga aktuella utrymmen. Att skjulet omedelbart blev intressant bör hur som helst ha en direkt koppling till vad man kunde se när man fann LH.
2015-10-01, 23:55
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Om kriminalkommissarie Lars Johansson är proffs eller amatör är svårt att veta om man inte känner till något om honom och hans team, hans meriter eller track record.
Den som vill veta mera om LJ bör i så fall fråga någon som känner till hans bakgrund och vänder sig då lämpligen till den som borde veta detta bäst. Dvs Leif GW.

Leif GW säger då:
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/811306-gw-persson-kritisk-till-utredningen-inte-han-som-gjort-det
Citat:
"– Jag vet vilka utredare som har det här ärendet, och jag är inte övertygad om deras kompetens. Det är lokala förmågor som inte ska tillåtas sköta så här pass allvarliga ärenden, för det bli ofta en jävla massa fel."

Om vi frågar ytterligare 227 personer så håller 203 (just nu) med Leif GW enligt pollen längst ned på samma sida så din fråga om "Ska det där föreställ en proff polis ???" kan väl anses besvarad med ett nej. LJ kan för den skull anses som proffs rent lokalt i Skövde men på riksnivå, – nej.
Himmel så dumt.
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Sådana undersökningar saknar all trovärdighet.
Jag skulle med enkelhet kunna rösta 200 ggr utan att någon skulle reagera.
Och jag är inte riktigt säker på att du skulle bli nöjd över resultatet om utredare byttes ut.
Inte ens om GW hade befogenhet att ta över.

Men låt oss vänta med kritiken tills GM är fri eller dömd.
Det kan väl ändå inte vara så förbannat svårt ?
Svårt att vänta antagligen när rovdjuren så girigt hoppas på utredarna misslyckande och kan få sig ett riktigt skrovmål.
2015-10-01, 23:57
Medlem
Grandiosos avatar
Det är ju helt uppenbart så att vissa här utnyttjar tråden i ett alldeles speciellt syfte:
att få vädra sin monumentala myndighetsmisstro. Det går helt klart före sakfrågan:
vem som tog livet av en 17-årig tonårstjej. Och varför.
Det är svårt att frigöra sig från den uppfattningen efter att ha sett hur somliga far fram
här med utspel av föraktlig och rent hatisk karaktär riktade mot dem som är satta att
ge svaren på frågorna ovan.

Man ger i detta aktuella fall inte ens det berörda folket en ärlig chans utan dömer redan
på förhand ut hela skaran närmast som fullkomliga oduglingar och "slutprodukten" (FUP)
bryr man sig inte om att invänta; den klassas tydligen redan som misslyckad.

Vad som har skapat denna misstro, detta förakt och hat kan man fundera över
men vidare sunt ter det sig knappast.
Senast redigerad av Grandioso 2015-10-02 kl. 00:42.
2015-10-01, 23:58
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:

Leif GW säger då:
Citat:

Om vi frågar ytterligare 227 personer så håller 203 (just nu) med Leif GW enligt pollen längst ned på samma sida så din fråga om "Ska det där föreställ en proff polis ???" kan väl anses besvarad med ett nej. LJ kan för den skull anses som proffs rent lokalt i Skövde men på riksnivå, – nej.

Ja men jag är förståss 100% enig och mitt "Ska det där föreställ en proff polis ???" var sarcasm.
2015-10-02, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag tycker du ska sluta ducka nu och svara på MrFolds frågor.
Jag är också mycket intresserad av din erfarenhet och kunskap när det gäller utredningsarbete. Du framför bara icke underbyggd kritik gång på gång. Se så upp till bevis nu, besvara frågorna nu och viss att det inte bara är tomt prat
Mycket märkligt, så nopomil måste vara eller ha varit utredare hos polisen eller annan myndighet för att uttala sig kritiskt? Är det korrekt uppfattat? Ni kanske ska börja använda ett annat forum som ställer krav på kompetens och där man inte är anonym, skulle ni klara kraven och stå ut med riktiga experter?

Man behöver inte vara utredare för att dra goda slutsatser av den information man har tillgänglig. Man kan undra vad som är bäst, en fördomsfull och kanske korkad polis i en lite stad i Svergie som blir utredare efter "några" kurser eller en smart försvarsadvokat med 20 års erfarenhet från Göteborg (som exempel).

Själv utgår jag från att denna "landsbygdspolis" i Skövde är sämre än någon från storstäderna vad det gäller kompetens. Inte för att dom skulle vara dummare men helt enkelt pga mindre erfarenhet. Det behöver man inte vara en expert som LGWP för att anse.

Sen är det ju en del från denna polis och åklagare som tyvärr ger ett svajigt intryck. Men dom kan ju ha gjort ett gott jobb ändå trots observerad osäkerhet, vi får se.
2015-10-02, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby

Svårt att vänta antagligen när rovdjuren så girigt hoppas på utredarna misslyckande och kan få sig ett riktigt skrovmål.

Jag får en känsla av att den strikta tystnadsförbudet kring fallet "retat" upp många. Det har konsekvent varit locket på kring utredningen.

Jag tillhör hen som tror att det är bra för utredningens resultat.

Vi får se.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in