2015-09-30, 17:09
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Att BO avlidit genom ”kvävning” är vi väl många här som inte överraskas av om så är fallet – då vi förmodat att något gått ordentligt snett och att GM tystat BO handgripligen genom strypning. Men om orsaken till ”kvävning” är mer udda och utstuderad och där ”snören” / rep kan ha använts för ändamålet – så blir jag konfunderad.
Det är ju inte direkt något som någon går runt med i fickorna .. och inget som hämtas i ett akut skede där något gått ordentligt snett. Nää, brottet kan ha varit planlagt. Men då var det förmodligen inte Lisa som var det tänkta brottsoffret.

Om man har hjälm på sig med knäppt band under hakan kan man bli strypt av hjälmen tex genom att någon tar tag i den och drar bakåt eller att man helt enkelt fastnar någonstans med hjälmen när man försöker fly från någon som förföljer en.

Cykelhjälmar till barn brukar numera därför ha ett spänne med maxbelastning men hur är det med mopedhjälmar för vuxna?
2015-09-30, 17:10
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.

Exakt!!!
Det är nämligen inte als att det tar lång tid innan åtal väcks som är det problematiska i detta fall, utan det är just det som du påpekar som gör att denna ständiga uppskjutningen av åtalet skulle kunna indikerar att åklagaren har problem med att få till det så att det blir något åtal överhuvud taget.
Delgivningen kommer att påbörjas på måndag eller tisdag. Det betyder att advokaten har lite kött på benen inför omhäktningen. Kommer det att bli en förhandling, måntro? Hur slutar den?
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Att BO avlidit genom ”kvävning” är vi väl många här som inte överraskas av om så är fallet – då vi förmodat att något gått ordentligt snett och att GM tystat BO handgripligen genom strypning. Men om orsaken till ”kvävning” är mer udda och utstuderad och där ”snören” / rep kan ha använts för ändamålet – så blir jag konfunderad.
Det är ju inte direkt något som någon går runt med i fickorna .. och inget som hämtas i ett akut skede där något gått ordentligt snett. Nää, brottet kan ha varit planlagt. Men då var det förmodligen inte Lisa som var det tänkta brottsoffret.

Snören finns nog gott om (jobbar man på taket mittemot kafeet så firar man nog upp arbetsmaterial), jag kan tänka mig att det använts när man flyttat kroppen, men inte för själva dödandet. Dödandet kan nog skett , inte av olyckshändelse men att det inte var avsikt.en initialt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En fundering bara, NB:s fru uppges älska honom trots läget, om jag inte minns fel. Ett vanligt motiv till mord är svartsjuka. NB:s fru misstänks skydda NB. NB:s bror misstänks vara inblandad i mordet. NB nekar till mordet, hans fru är inte misstänkt för mordet.

Bröderna uppges ha tittat på flickorna vid caféet upprepade gånger.

Om jag bortser ifrån att NB är misstänkt för mordet så tänker jag att det skulle kunna vara NB:s fru som är mördaren, motivet skulle då vara svartsjuka, NB och hans bror hjälper frun att skaffa undan kroppen.

Eventuellt skulle det kunna vara så att frun har misshandlat offret och NB och lillebror mördar offret för att dölja en grov misshandel och på så vis rädda frun ifrån straff.

Jag tycker att det är märkligt att frun skulle skydda NB om hon vet att han är en mördare och dessutom fortsätta att älska honom som om ingenting har hänt. Trion har setts uppträda tillsammans ute i spenaten på komprometterande platser vad jag har förstått. Skulle lillebror och särskilt NB:s fru hjälpa till att dölja ett mord som NB har begått, det rimmar illa, dock, märkligare saker har hänt.

EDIT;Vad jag har förstått så har man inte kunnat hitta något som tyder på ett sexualbrott, det rimmar bättre med ett svartsjukemord än ett till synes motivlöst mord tycker jag.

Svartsjuk på en 17-åring? När man är över 30? Och tycker du det verkar som att hans fru är den svartsjuka typen av NB's Facebook? Svartsjuka rimmar dåligt tycker jag.
2015-09-30, 17:14
Medlem
Citat:

Nä inte i fickorna, men i bilen kanske? Om det var planlagt och Lisa inte var det tänkta offret, hur menar du då?
2015-09-30, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Svartsjuk på en 17-åring? När man är över 30? Och tycker du det verkar som att hans fru är den svartsjuka typen av NB's Facebook? Svartsjuka rimmar dåligt tycker jag.

Nä, det låter lite Harlequin aktigt.
2015-09-30, 17:16
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Strypning med händer mot halsen lär det inte vara då de kommunicerat att metoden varit ovanlig, strypning med händerna mot halsen kan knappast påstås vara ett ovanligt sätt att tysta och döda en människa.
Därav teorier om rep, snara, dränkning osv.
2015-09-30, 17:17
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Delgivningen kommer att påbörjas på måndag eller tisdag. Det betyder att advokaten har lite kött på benen inför omhäktningen. Kommer det att bli en förhandling, måntro? Hur slutar den?

Mitt fetande.

Jo, men jag vill se det innan jag tror det
Åklagar/polis utlåtande angående när åtal väcks i denna utredning lutar lite väl mycket åt "vargen kommer, vargen kommer"
2015-09-30, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Strypning med händer mot halsen lär det inte vara då de kommunicerat att metoden varit ovanlig, strypning med händerna mot halsen kan knappast påstås vara ett ovanligt sätt att tysta och döda en människa.

Mopedhjälmen då? Det händer då och då med små barn men är nog ovanligt i högre ålder.
Eller om hon haft något i halsen, trasa eller något? Initialt började väl polisen söka för attt de inte kunde utesluta kidnappning (fast jag tyckte då det var konstigt att gå ut med det).
2015-09-30, 17:39
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är nog inte bara nattsök med helikopter som är olämpligt bland djur. På försommaren har djur ungar och är avsevärt känsligare för höga ovanliga ljud som de kan uppfatta som fara. Vet ej dock säkert om just helikopter har sådan ljudnivå. Djur kan dock bli så stressade av stridsflyg att de har ihjäl sina avkommor.
Edit: där jag bor hör man ofta helikopter som flyger till sjukhuset i regionen. Flygningarna går alla tider på dygnet. Det kan vid vissa tillfällen åka flera flyg tätt inpå om det varit större trafikolyckor eller dylikt i upptagningsområdet. Jag bor på "vischan" där det finns djurhållning av olika typ. Jag har inte hört eller läst att de blir störda av helikopterflygningarna. Sådant hörde/läste man om frekvent när försvaret ännu fanns på Ärna.

Djur vänjer sig om ljudet inte är direkt plågsamt. Går det ofta förbi helikoptrar så är det ingen fara. Själv har jag varit hästägare i ungefär trettio år av mitt liv. Så jag har ganska god koll på hur just hästar funkar i alla fall. Fast kor kan visst vara riktigt hariga av sig tydligen. Har aldrig ägt några såna dock.
2015-09-30, 17:42
Medlem
Theforeigners avatar
Jag tog fel ang AJs Jcb 412s, den är fortfarande ihans ägo ifl. merinfo.se, SORRY
Senast redigerad av Theforeigner 2015-09-30 kl. 18:28.
2015-09-30, 17:45
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Silvertejp då? Jag tror fortfarande att GM blivit påkommen under ett inbrott och att han och BO har rört sig till fots från caféet längs vägen där man har gjort fynden.

Kanske GM tejpade munnen på BO innan de gick därifrån och sedan mördades hon i närheten av där hon hittades. Om vi ska spekulera kan man ju också tänka sig att hon eventuellt varit vid liv när hon lämnats vilket kanske skulle förklara varför de skjuter upp datumet för rättegången hela tiden. De kanske behöver mer på fötterna för att minska risken att han ska komma undan med grovt vållande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in