2015-09-29, 14:31
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av umbertotozzi
Tror ni Napoli kan gå hela vägen?

Ja, jag tror det. Hoppas det också. Långt ifrån perfekt säsongsstart, de måste börja besegra de svagare lagen både hemma och borta (nu har de förlorat mot Sassuolo och spelat oavgjort mot Carpi, Sampdoria och Empoli). Men hemmasegrarna mot Lazio och Juventus betyder mycket.

Dårskap av Empolis Saponara - avstängd tre matcher för sina hotfulla förolämpningar mot domaren, som fick honom utvisad.
Citera
2015-09-29, 14:50
Medlem
Calogeros avatar
Och jag som blivit så förtjust i Saponara, har verkligen stora förhoppningar om att han blir nästa stora trequartista. Nåväl, alla gör väl misstag i sin ungdom. Vad gäller Napoli vore det såklart nästan obeskrivligt häftigt ifall scudetton skulle bärgas hem till Vesuvius, men jag tror inte på dem lika mycket som många andra gör. Försvarslinjen är helt enkelt för svag och det håller inte om du skall stå som slutsegrare i italienska ligan. Offensiven går ju inte av för hackor, men vad hjälper det när Koulibaly och Albiol skall stå emot Bacca, Dzeko, Jovetic & co? Nej, jag tror fortfarande mycket på Inter, helgens debakel till trots. Till stor del beroende på att Mancini fokuserat just på att bygga laget bakifrån.
Senast redigerad av Calogero 2015-09-29 kl. 14:52.
Citera
2015-09-29, 17:52
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Botten utgörs av Carpi 10.600, Sassuolo 10.000, Frosinone 9.500 och Empoli 8.200

Det där är trots allt ganska bra siffror, nästan förvånansvärt bra. Tänker främst på Carpi & Sassuolo som ju egentligen är riktiga blåbär. Ändå har dem lyckats skrapa ihop en avsevärd mängd som följer laget. Vilket ju visar att Serie A har dragningskraft.

Jag måste säga att jag är positiv till att småklubbar tar sig upp i Serie A så att fler klubbar får en aura av "etablerad" över sig. Klart att ligan som "produkt" sjunker i värde, men ligan finns ju egentligen till för lokalbefolkningen, inte för att vara någon häftig produkt som halva världen ska vara engagerad i. Tar man sig bara upp till Serie A så blir man automatiskt en ganska stor klubb, vilket vi ju ser med Carpi & Sassuolo som inte ens spelar på sina egna arenor.

Problemet är när 2:a- & 3:e-ligan översvämmas av små soplag. Det är katastrofalt för sporten & urholkar hela ligans trovärdighet. Det känns som det här är det enda jag snackat om på Flashback men jag tycker det är en viktig grej. Massor med större klubbar som historiskt dragit mycket publik har gått i konkurs & istället ersatts av klubbar som skulle räknats som små även med svenska mått mätt. Då blir ju ligan en pajasliga. För man blir inte automatiskt en stor klubb av att ha gjort några säsonger i Serie B. Allt är huller om buller. Är ju rent pinsamt att Cagliari ens ska behöva möta lag som Virtus Entella. Nu ser Serie B ändå ganska bra ut den här säsongen men det finns massvis med lag som borde haft Entellas plats. För de har ju tagit sig dit för att de andra varit dåliga & konkursat, knappast på egen kvalitet.

Men som sagt, Serie A är en annan femma. Det är faktiskt imponerande att Carpi & Sassuolo bara sådär skaffat publiksiffror som skulle vara toppklass i Sverige. Det är ju klubbar som traditionellt legat oerhört långt ner i rankingen. Frosinone känns som att de alltid haft ett visst publikstöd. Skön arena. Känns så jävla typiskt italienskt med Frosinone. En sådan typisk klubb som alltid harvar runt strax under toppfotbollen. Okända internationellt men välkända lokalt.

Empoli är ju också en småstad men betydligt mer framgångsrika. Känns väl som ett typiskt allsvenskt lag. Storleksmässigt är det väl som om ett vanligt allsvenskt lag istället skulle spela i italienska ligasystemet. Man måste tänka på att möta storlag inte är något direkt speciellt för folk i Empoli. I Halmstad & Örebro hade väl folk strömmat till arenan om man hade fått delta i en toppliga, men lika häftigt med Milan & Juventus är det såklart inte i Empoli.
Citera
2015-09-29, 22:57
Medlem
JayGatsbys avatar
Haha sop-Roma briljerar med kryss mot Barcelona men visar återigen sina rätta färger med att åka på förlust borta mot Bate i Vitryssland.
Stod 3-0 i halvtid men de lyckades snygga till siffrorna.

Nej, inga ursäkter. 11 grader i Minsk, inga -30 i Sibirien. Lagom lång flygresa.

Skitresultat av en skitklubb.
Citera
2015-09-29, 23:52
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
In other news så gjorde Carpi sig av med sin uppflyttningshjälte till tränare, Castori, igår kväll. Visst såg det bedrövligt andefattigt ut mot Roma men truppen är inte mycket att hänga i granen. Har svårt att se någon annan få detta Carpi att hålla sig kvar...
Tycker sånt där är så jävla fel. Byter ut hela laget och tränaren, hoppas på att hänga kvar i sista sekunden för att nästa säsong kunna göra... Ja vadå? Satsa mot CL? Mer sannolikt är väl att man hamnar tillbaka i Serie B med ett identitetslöst lag och obalanserad budget. Dumheter.
Citera
2015-09-30, 11:32
Medlem
Calogeros avatar
Sällan har man blivit mer irriterad över en övergång än den gällande Iturbe. Jag håller mitt hår väldigt kärt och är ganska fåfäng med det, men det dröjer fan inte länge innan jag sliter av det om den nacklöse pajasen skall fortsätta vara så usel.
Senast redigerad av Calogero 2015-09-30 kl. 12:05.
Citera
2015-09-30, 16:42
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Sällan har man blivit mer irriterad över en övergång än den gällande Iturbe. Jag håller mitt hår väldigt kärt och är ganska fåfäng med det, men det dröjer fan inte länge innan jag sliter av det om den nacklöse pajasen skall fortsätta vara så usel.

Väl spenderade 30m!
Citera
2015-09-30, 20:02
Medlem
Spinnacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Väl spenderade 30m!

Bertolacci för 20m känns ungefär likadant, vilken sopa.
Citera
2015-09-30, 22:47
Medlem
JayGatsbys avatar
Bra match av Juventus; 2-0 mot Sevilla.
Citera
2015-09-30, 23:40
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnacer
Bertolacci för 20m känns ungefär likadant, vilken sopa.
Bertolacci är såklart ingen sopa, men lika självklart är att det var ett vansinnigt överpris. 6-8 hade väl varit skäligt, max 10.
Citera
2015-09-30, 23:48
Medlem
Hunden007s avatar
Juventus har tagit mer poäng i CL än i ligan
Citera
2015-09-30, 23:50
Medlem
anteri17s avatar
Sevilla har ju inte startat sin säsong bra, men likväl en väldigt imponerande match av Juventus. Jag har bara hört rapporter och sett statistiken, men det står ändå klart att Juve var helt överlägset.

Det är lätt att glömma att det är väldigt, väldigt mycket nytt i årets Juventus. Det kommer ta tid. Men successivt - när Dybala, Cuadrado, Sandro och Hernanes blir varma i käderna - så kommer det se bra ut. De som såg matchen fick se det redan ikväll.

CL-avancemang är nästan klart. I ligan så är man inte våldsamt långt efter Roma och Napoli. Däremot är det lite vanskligt att bara snegla mot dessa lag. Vi har Inter, Lazio och Fiorentina som alla kan hota i den absoluta toppen i år. Möjligtvis att Torino slåss om en topp-3-plats också. Kanske. Och Kanske Milan. Det tål att understrykas att många klubbars satsning, samt en intressant start, borgar för en magisk säsong. Så kul!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in