Citat:
Ursprungligen postat av
Brille68
Botten utgörs av Carpi 10.600, Sassuolo 10.000, Frosinone 9.500 och Empoli 8.200
Det där är trots allt ganska bra siffror, nästan förvånansvärt bra. Tänker främst på Carpi & Sassuolo som ju egentligen är riktiga blåbär. Ändå har dem lyckats skrapa ihop en avsevärd mängd som följer laget. Vilket ju visar att Serie A har dragningskraft.
Jag måste säga att jag är positiv till att småklubbar tar sig upp i Serie A så att fler klubbar får en aura av "etablerad" över sig. Klart att ligan som "produkt" sjunker i värde, men ligan finns ju egentligen till för lokalbefolkningen, inte för att vara någon häftig produkt som halva världen ska vara engagerad i. Tar man sig bara upp till Serie A så blir man automatiskt en ganska stor klubb, vilket vi ju ser med Carpi & Sassuolo som inte ens spelar på sina egna arenor.
Problemet är när 2:a- & 3:e-ligan översvämmas av små soplag. Det är katastrofalt för sporten & urholkar hela ligans trovärdighet. Det känns som det här är det enda jag snackat om på Flashback men jag tycker det är en viktig grej. Massor med större klubbar som historiskt dragit mycket publik har gått i konkurs & istället ersatts av klubbar som skulle räknats som små även med svenska mått mätt. Då blir ju ligan en pajasliga. För man blir inte automatiskt en stor klubb av att ha gjort några säsonger i Serie B. Allt är huller om buller. Är ju rent pinsamt att Cagliari ens ska behöva möta lag som Virtus Entella. Nu ser Serie B ändå ganska bra ut den här säsongen men det finns massvis med lag som borde haft Entellas plats. För de har ju tagit sig dit för att de andra varit dåliga & konkursat, knappast på egen kvalitet.
Men som sagt, Serie A är en annan femma. Det är faktiskt imponerande att Carpi & Sassuolo bara sådär skaffat publiksiffror som skulle vara toppklass i Sverige. Det är ju klubbar som traditionellt legat oerhört långt ner i rankingen. Frosinone känns som att de alltid haft ett visst publikstöd. Skön arena. Känns så jävla typiskt italienskt med Frosinone. En sådan typisk klubb som alltid harvar runt strax under toppfotbollen. Okända internationellt men välkända lokalt.
Empoli är ju också en småstad men betydligt mer framgångsrika. Känns väl som ett typiskt allsvenskt lag. Storleksmässigt är det väl som om ett vanligt allsvenskt lag istället skulle spela i italienska ligasystemet. Man måste tänka på att möta storlag inte är något direkt speciellt för folk i Empoli. I Halmstad & Örebro hade väl folk strömmat till arenan om man hade fått delta i en toppliga, men lika häftigt med Milan & Juventus är det såklart inte i Empoli.