2015-07-26, 18:12
Medlem
miseryhymns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
TS, om du inte är intresserad av att lägga tid på att läsa och jämföra fonder så lägg en hundring i var och en av dom fonderna hos Länsförsäkringar om du vill det. Med 6 000 kr om året och 3-5 år horisont så spelar det inte så himla stor roll, i alla fall inte om du vill ha den riskbild som den cocktail du valt är den du vill ha.

Ska försöka sätta mig in i och jämnföra så mycket jag kan. Är det bättre att dela upp i så många som möjligt eller några stycken? Läste någonstans att sprida ut det över 8st var rekommenderat. Ja precis tänkte också på att det inte borde spela så jättestor roll eftersom det direkt inte är stora summor det handlar om.
Citera
2015-07-26, 19:27
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miseryhymn
Saken är den att jag vet inte riktigt hur länge jag vill spara, vill självklart spara så länge som möjligt. Eventuellt ända fram till pension, men vet ej om jag kommer behöva sälja av dom innan det.

Du är fri att göra som du vill när du framöver, du kan ta ut allt eller delar och ändra dit sparande hur du vill och när du vill.
Citera
2015-07-26, 19:49
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Ska försöka sätta mig in i och jämnföra så mycket jag kan. Är det bättre att dela upp i så många som möjligt eller några stycken? Läste någonstans att sprida ut det över 8st var rekommenderat. Ja precis tänkte också på att det inte borde spela så jättestor roll eftersom det direkt inte är stora summor det handlar om.

Det finns ingen annan än du själv som kan kan svarar på hur många fonder du ska ha, det handlar vilka risker du vill utsätta ditt kapital för vid varje given tidpunkt.
Dom tre indexfonderna du valt, "Länsförsäkringar USA Index" och "Länsförsäkringar Europa Index" och "Danske Invest Global Index" är indexfonder som följer hur utvecklingen på aktiebörserna (hur företagens värden förändras över tid) på en hel kontinent respektive globalt. Det finns en mängd fonder med samma inriktning och som följer ett index, välj den som är billigast brukar ofta var ett bra råd.
Dom andra två, SPP Aktiefond USA och SPP Aktiefond Europa investerar i företag över en hel kontinent, det finns många sådana också och dom kan ha lite olika inriktning, vissa sastar dina pengar i färre företag än andra och är mer eller mindre aktiva med byten än andra osv. Du kan läsa om detta i fondernas beskrivning av sin verksamhet om du vill. När det är så pass brett som en kontinent och land så skulle nog många säga att man också ska väga låg kostnad ganska tungt.
Det finns alla möjliga typer av urvalskriterier, normalt gäller att när fler verkar likvärdiga i sin inriktning/urvalskriterier etc. så välj den med lägst kostnad=förvaltningsavgift, finns nästan alltid, ibland finns även sälj och/eller köp avgift, även om det är ovanligt numera och så finns det dom som är helt gratis men dom arbetar inte aktivt utan dom fonderna följer ett index)
Citera
2015-08-05, 10:19
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Tycker TS att det är roligt att driva sitt isk sparande aktivt, vill jag starkt rekomendera Avansa.
De har mycket större produktutbud och ger dig som kund bättre möjligheter att ha lättare koll på läget.
Citera
2015-08-05, 11:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Saken är den att jag vet inte riktigt hur länge jag vill spara, vill självklart spara så länge som möjligt. Eventuellt ända fram till pension, men vet ej om jag kommer behöva sälja av dom innan det.
Ska du inte sälja utan bara vara passiv kan du lika gärna ha ett fondkonto utan ISK skal, ett sådant passar bäst den som köper, säljer och byter fonder, aktier, struktar någorlunda regelbundet.
Citera
2015-08-05, 21:01
Medlem
Strand.s avatar
Jag tycker du först och främst bör bestämma vad ditt mål med sparandet är. Du vet inte ens hur länge du tänkt spara, vilket enligt mig är en av de största faktorerna för hur ditt sparande bör se ut. Du behöver inte veta exakt, och du kan naturligtvis alltid vara flexibel, men du bör bestämma dig för vilken placeringshorisont du siktar på i stora drag. Är det 3-5 år eller 10 år, kanske 20 år?

Efter det måste du även avgöra vilka risker du är villig att ta, då även det avgör hur du bör spara. Oavsett hur ditt sparande ser ut så tycker jag ett ISK på Avanza är den bästa lösningen, jag har ett sådant och är mycket nöjd, även om jag är fullinvesterad i aktier snarare än fonder. Men principen är densamma, det är mycket enkelt att få en överblick och konfigurera ditt sparande där.
Citera
2015-08-05, 23:43
Medlem
Spaders avatar
Spara hos Avanza eller Nordnet istället. Utbudet av fonder är flera hundra gånger större!
Flyttade nyligen min tjänstepension till AMF och blev grymt besviken över att dom typ hade 16 fonder eller något att välja mellan. Verkligen patetiskt. Misstänker att LF är lika patetiska i sitt utbud.
Citera
2015-08-06, 00:32
Medlem
PsychoticAliens avatar
Håller med, ett ISK-konto på Avanza eller Nordnet är vad som behövs. Mitt egna är på Avanza och jag kan definitivt rekommendera det. Allt flyter på och det är lättförståeligt för nybörjare. Har inte kollat själv men har hört mycket om att Nordnets sida är bra mycket svårare att ta sig an. Börjar undra varför de inte tar tag i det här nu när det mer eller mindre hunnit bli en självklarhet bland folk?

Är själv kanske för oinsatt för att ens uttala mig men har gissningsvis läst på ett hundratal timmar senaste två månaderna så ta det för vad det är... Min rekommendation är att ordna ett inlogg på Avanza och samtidigt skapa ett ISK-konto. Sen för du över pengar via din bank till ISK-kontot och sen vidare till fonderna du är intresserad av.

Billiga breda globala indexfonder är alltid rekommendationen för nybörjare. Kolla in dem! Många rekommenderar DNB Global Indeks som legat på topp ett tag i vissa sammanhang, andra rekommenderar den billigare och bredare SPP Global Index vilken jag själv bytte till mig. Finns såklart andra om du är intresserad av att söka vidare. Sen förutom Globalfonden är det oftast inte fel att tänka Sverige, Europa, USA, Asien...

Sprid riskerna och tänk billigt och brett!

Min portfölj ser ut så här nu:

(Sverige) Spiltan Aktiefond Investmentbolag (istället för Avanza Zero, Spiltan anses kunna prestera bättre då den siktar på att prestera bättre än index)

(Europa) Länsförsäkringar Europa Index (en av de billigaste Europafonderna man kan ha, med bra bredd, en Europafond behöver vi väl alla?)

(USA) SPP Aktiefond USA (USA är väl vad som gått bäst på senaste tiden och anses vara bra nog att investera i trots osäkerheten kring räntan? Senaste två månaderna är det SPP Aktiefond USA som gått bäst i min portfölj, även om det såklart inte säger så mycket om framtiden...

(Global) SPP Aktiefond Global (En billig globalfond med ordentlig bredd - riktas in på 900-1000 företag jämför med DNB Global Indeks som riktar in sig mot ett lägre antal - de vill av någon anledning inte skylta med antalet företag de riktar sig mot så jag kan inte nämna det här nu.

(krydda - nåt för spänningen!) Didner & Gerge Aktiefond - den fond som gått bäst i Sverige senaste åren. Relativt dyr med sin förvaltningsavgift på 1,22% men satan i gatan vad den gått bra senaste åren.... dessvärre bör vi hålla oss försiktiga och vara medvetna om att börsen ligger på allt time high och bland många förväntas vända ordentligt snart. Att investera i aktiefonder öht, bortsett från normalt månadssparande, har jag uppfattat som något riskabelt närmsta tiden.. någon annan mer insatt får mer än gärna korrigera mig om jag är fel ute.

Tycker egentligen att man bör ha en Asienfond också där jag tycker Swedbank Indexfond Asien sticker ut, men sålde av den för nån vecka sen. Asien känns inte säker nu när Kina är så osäkert som det är. Känns bättre att invänta bättre stabilare tider även om det bara handlar om småpengar i mitt sparande. Finns ju andra spännande marknader att lägga pengarna på under tiden.
Citera
2015-08-06, 14:08
Medlem
BistroVagnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ska du inte sälja utan bara vara passiv kan du lika gärna ha ett fondkonto utan ISK skal, ett sådant passar bäst den som köper, säljer och byter fonder, aktier, struktar någorlunda regelbundet.

Lite nyfiken på det där med ISK, när är det "ovärt" att ha ISK och istället bättre att ha fondkonto?
Citera
2015-08-06, 17:40
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BistroVagnen
Lite nyfiken på det där med ISK, när är det "ovärt" att ha ISK och istället bättre att ha fondkonto?

Finns väl i princip bara fördelar så länge dina aktier/fonder stiger över schablonvärdet (<1%) per år.
Citera
2015-08-06, 19:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Finns väl i princip bara fördelar så länge dina aktier/fonder stiger över schablonvärdet (<1%) per år.
Nja värdet med ISK/Fondförsäkring är att du kan vara hyfsat aktiv och byta fonder regelbundet, men nackdelen är att du har en årlig schablonbeskattning som tas ut med en 1/4 fyra gånger per år på hela värdet.
Har du en sparhorisont på 20-25 år blir det rätt bra avbränning på pengarna, det kan du kompensera för om du tajmar dina byten bra och parerar upp och nedgångar ( rätt svårt).
Ligger du år ut och år in i indexfonder och är måttligt aktiv eller helt passiv kan du lika gärna ligga utanför och delvis reducera ev reavinstskatt genom att få avdrag för ev förluster som också kan uppstå.

Men som sagt allt beror på syftet, horisont och aktivitet.
Citera
2015-09-29, 13:44
Medlem
gralehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Varför väljer du en ISK hos Länsförsäkringar?

Du får tillgång till oerhört många fler fonder om du väljer en ISK hos Avanza eller Nordnet.
Båda två har väl runt 1200 olika fonder som du kan välja mellan.

Kostar det något att registrera sig hos Avanza och dona med fonder och sparande där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in