2015-09-26, 02:20
Medlem
padrons avatar
Jag måste faktiskt pudla lite och säga att Lantto gjorde ett bra intryck, mycket bra intryck t o m! Synd bara att man inte haft honom som vd från första början, då hade man sluppit trasslet med pajasen turbo-johan.

Zorb89-s resonemang med blankningen låter helsnurrigt. skulle Cadian alltså ligga långa när de är korta?
Och betala ränta på sitt lån när man har nettopostion 0 eller t o m postiv?

Har du nån annan info så förklara gärna!
2015-09-26, 02:28
Medlem
padrons avatar
Tillägg: naturligtvis är jag inte lång Fing. Jag står på läktaren och tittar på. Tror ändå det är nästa Allgon, snarare än Ericsson. Tyvärr. Hoppas ni tar hem era vinster i tid.
2015-09-26, 09:24
Medlem
Pappersnesduks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av padron
Tillägg: naturligtvis är jag inte lång Fing. Jag står på läktaren och tittar på. Tror ändå det är nästa Allgon, snarare än Ericsson. Tyvärr. Hoppas ni tar hem era vinster i tid.

Efter en snabb googling, så kan jag läsa mig fram till att dom sålde mobilantenner. Korrekt?

Det är skillnad på att sälja mobilantenner och fingeravläsare. Fingeravläsare kan man stoppa i vad som helst. I mobilen, dörren, bilen, kreditkort etc.. Det finns en enorm potential i tekniken. Mobilantenner sitter i.. mobiler.
Man behöver byta ut PIN-koderna i mobilerna och till kreditkorten. Då det uppenbart inte är säkert. Vad kan vara mer säkert än ett fingeravtryck? Fingerprints avläsare lagrar fingeravtrycket i avläsaren, inte i en databas. Den läser i 3D - höjden, bredden och djupet i fingeravtrycket. Den känner av levande vävnad. Man kan inte använda en kopia på fingeravtrycket på ett papper eller en kopia i latex.
Om du ska använda min kommande mobiltelefon eller mitt kreditkort. Så lär du ha mitt finger.

Fingeravtrycksavläsare måste bli billigare. Alla produkter blir billigare med tiden. FPC leder den utvecklingen. Man har dom minsta avläsarna på marknaden. Dom kan sitta var som helst på telefonen, på framsidan, baksidan och på sidan om telefonen. Med mindre avläsare blir produktionskostnaden mindre. Därför kan man hålla ner priset på sina avläsare. Och redan nu äger FPC en enorm stor del av marknaden, nästan 100% av marknaden utanför Samsung och Apple. Många beställningar från kunder gör man måste göra ännu större beställningar på material till sina produkter, vilket leder till mängdrabatt på materialbeställningar. Ännu en besparing på sensorpriset.
Man blir billigare utan att dra ner på prestandan på avläsarna. Dom blir bara bättre.

Om Fingerprint kan hålla ledningen och avståndet till sina konkurrenter, så lär det här bara fortsätta. Och i dagsläget ser inte Fingerprint sina konkurrenter i skidspåret. Dom har stannat upp och dricker blåbärssoppa.
Jag tackar alla sektmedlemmar för all kunskap jag har fått tagit del av.

Zorb får gärna lägga till fakta om jag missat något.
2015-09-26, 10:19
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av padron
Jag måste faktiskt pudla lite och säga att Lantto gjorde ett bra intryck, mycket bra intryck t o m! Synd bara att man inte haft honom som vd från första början, då hade man sluppit trasslet med pajasen turbo-johan.

Zorb89-s resonemang med blankningen låter helsnurrigt. skulle Cadian alltså ligga långa när de är korta?
Och betala ränta på sitt lån när man har nettopostion 0 eller t o m postiv?

Har du nån annan info så förklara gärna!
Saken är den att INGEN av er baissare fattat vem som rott detta i hamn. Allmänheten klarar inte av självsäkra och kaxiga personer som har rätt för det mesta, det sticker i ögonen att bli överkörd helt enkelt.

Varför tror ni bolaget håller så hårt på JC? Jo för att det är han som byggt det vi ser nu.

Bevis?
http://www.ladda-upp.se/bilder/kidklebqfajq/

Jag säger nu inte att endast JC står för detta men det är alltid någon som bestämmer affärsplanen och det är det han som gjort, han hittade nyckelpersonerna inom de olika områden som behövdes för att vinna marknaden. Så utan JC hade aldrig JL exempelvis kommit in i bolaget, en person som nu behövs för att bygga upp förtroendet för hela svenska media marknaden.

Det som är tråkigt är att ni inte på ett ödmjukt sätt kan ställa frågorna först och skapa er en bra bild av läget byggd på fakta utan istället ska det kastas paj och skrivas idiotinlägg ett barn på 12år skulle kunna hitta på..

Det finns 3 typer som inte köper:
- Retard personen som inte har kunskap nog.
- De som missat tåget och i detta nu räknar på siffrorna.
- Psykopaten.

Cadian
Jag är inte för insatt i blankningens alla olika sätt men rätt övertygad om att de sysslar med riskhantering utav deras portföljer.
Citat:
Cadian har tidigare haft ett rätt stort innehav i FING så de har mao varit långa.
Nu flaggar de en blankningspostion dvs de är korta.
En teori skulle kunna vara att då Cadian är en betydande stor hedgefond i NYC så har de säkert andra hedgefonder som är långa i FING som de har lånat aktier av.

MVH/Johan
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~~
Jag vill rikta en eloge till användaren MEK_ på placera, en grym ekonom som tillslut hoppar in på nytt efter att ha lämnat båten med förlust. Ni som har Placera konton borde berömma honom.

Citat:
MEK_ I går 15:00 IP: /hRblIlcL
Jaha, då var det bara att kapitulera. Himlens portar må öppna sig, jag har tryckt på köpknappen.

Citat:
MEK_ 2015-05-18 10:49 IP: /hRblIlcL
En finansmans bekännelse - Den lilla versionen
Det är med stort grattis jag skriver de här raderna. Jag måste säga att det är riktigt välförtjänt uppgång för Er aktieägare.

Det är inte ofta jag är bitter, men för att glädja er andra så skall jag med glimten i ögat bekänna färg, dagen till ära.

The plot
Jag ramlade in i FPC eftersom en gapig enerverande skribent vid namn Corwhater envisades om att inte förstå aktievärdering Efter en "något" kritisk period förstod jag storheten i bolagets produkter. Någonstans kring 60 kr började jag köpa på mig Fingerprint Cards.

Detta till trotts att jag normalt inte investerar i bolag där jag inte gillar bolagets ledning samt stora optionsprogram.

Rakt ner i källaren
Glomgold, JC affären och en del skribenter senare stod aktien i ca 30 kronor. När Jörgen Lanto tillträdde bestämde jag mig för att det var dags att öka insatsen.

Det snörpiga slutet
Jag får kalla det sannolikhet, rädsla för osäkerhet eller helt enkelt att en annan affär dök upp i mitt sinne. Kort och gott behövde jag kapital till en fastighet och bestämde mig för att sälja mina aktier i Fingerprint Cards.

Min totala förlust i Fingerprint Cards ca 6 500 kronor.. (haha)

Missad uppgång, ytterligare 1 hyresfastigheter likt den jag köpte (haha igen).

Jag är inte bitter, jag ser det som sannolikhet. Lika väl som att jag kom undan IT-kraschen med tur. Lika väl var det nu min tur att missa den här uppgången.

Återigen, ett stort grattis till er som varit med på tåget. Jag tycker att ni verkligen är värda er uppgång. Trognare aktieägarskara är svår att finna (om än något konspiratorisk).

Några avslutande ord
Vi nådde 90 kronor Glomgold. Jag skall dock vara ärlig och medge att jag hade kapitalet på min sida. Så någon form av rättvis tävling var det inte. Dock, jag vill dock tacka för den här tiden. Jag tycker det varit oerhört intressant att få debattera med dig om Fingerprint Cards. Erbjudandet om lunch antar jag vi får ta via något annat forum

Over and out =)

Edit, F-n heller, klart jag är bitter
2015-09-26, 14:51
Medlem
Låt folk skriva vad fan dem vill!

Jag bara ler just nu. Imorgon och hela nästa vecka med tror jag
2015-09-26, 23:44
Medlem
Benzo_Manns avatar
För en som inte hoppat på tåget än,
Vad är riskerna att gå in nu?
Vad tror ni om 6-12 månaders sikt?

Spekulerar med pengar som inte gör något att jag loosar.

Tack på förhand.
En som bara spar i fonder annars.
Senast redigerad av Benzo_Mann 2015-09-26 kl. 23:45. Anledning: tavfel.
2015-09-27, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benzo_Mann
För en som inte hoppat på tåget än,
Vad är riskerna att gå in nu?
Vad tror ni om 6-12 månaders sikt?

Jag har bildat en uppfattning av att börsen går mot svårare tider just nu. Känns som det finns en risk att du köper på toppen.
2015-09-27, 00:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Jag tror fortfarande att det är en bubbla som kommer att brista. hauss kring en enskild aktie är inget nytt fenomen på börsen, men minnet verkar vara lite väl kort.

Här är ett intressant reportage om "aktiehulliganerna" i affärsvärlden från 2013. Känner så väl igen mig av någon anledning.

http://www.affarsvarlden.se/tidningen/article3673079.ece
2015-09-27, 08:48
Medlem
zorb89s avatar
Kvartalsrapport 5 November

Intervjun med JL gav ett par intressanta saker att ta hänsyn till kommande rapporter.

* Bekräftades igen att det är 400mln de har i förlustavdrag
* RK väntas öka 10%/kvartal men har samtidigt sagts förbättras till Q3
* Marginaler runt 40-45% på sikt.

Q3 Rapport:
Omsättning: 860mln(prognos) min gissning 910mln.
Marginal: 40%
Rörelsekostnader: 94*1,10%= 103mln(oklart men detta är taket)

910*0,40 = 364mln
364-103 = 261mln i rörelsevinst(EBIT)

Innan var jag osäker på om skatten skulle börja dra igång eftersom CARNEGIE räknade på det men har de 400mln i avdrag tror jag att de kan kvitta även hela Q3 och efter Q3 bör det finnas:
400-65-261 = 74mln kvar i förlustavdrag att nyttja i Q4.

Stämmer ovan så ger det följande utvecklingar:
http://www.ladda-upp.se/bilder/vvipenmdkhgkbv/

Och då kan man även lätt se det vi påtalat innan att vinstens utveckling kommer gå om omsättningens utveckling!!!

Omsättningens utveckling:
910/445 = 100% ökning
Vinstens utveckling:
261/65 = 300% ökning

Helt sjuka siffror som man inte kan blunda för och även en felberäkning på låt säga 100mln så har vi minst 160mln i vinst i Q3..

Jag vill inte spåna över Q4 men som jag visat innan så kommer det bli prognoshöjning igen till runt +2,7mdr vilket ger 2700-140-445-910 = 1205mln i Q4(ser man till utvecklingen är även det lite och snarare 3mdr kan vara aktuellt.

Q4 Rapport:
Omsättning: 1205
Marginal: 40%
Rörelsekostnader: 103*1,10% = 113,3mln

1205*0,4 = 482
482-113,3 = 368,7 EBIT

Bortjustering av skatteavdrag: 368,7-74 = 294,7 som det ska skattas för.
294,7*0,78 = 230mln kvar efter skatt
230+74 = 304mln i vinst

2015 Helårets resultat:
304+261+65-19 = 611mln i resultat

Vinstmarginal 2015(med skatt):
611/2700 = 22,6%

Dom här siffrorna visar att det bästa valet nu är att blanka för allt som bara går, fast endast om man vänder på skärmen

PS:
Risken för felberäkning enligt ovan är om jag är ute och cyklar gällande skatteavdraget. Förklaring uppskattas om jag har fel.
2015-09-27, 10:40
Medlem
Benzo_Manns avatar
tack Zorb99
Jag tolkar dig som om det är uppgång i ett kvartal till iaf?

När du säger blanka allt
Menar du sälja allt annat och köpa denna?
2015-09-27, 10:45
Medlem
Cadians ökning av sin blankningsposition är intressant med tanke på att JC fallet hade god utfall på FPC kursen.Jag tror vi lär nå ATH 350 kr innan året är slut.

JC fallet är över = Check
Optionsprogrammet=Check

Det ser bra ut.
2015-09-27, 14:27
Medlem
Geasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benzo_Mann
tack Zorb99
1) Jag tolkar dig som om det är uppgång i ett kvartal till iaf?

2) När du säger blanka allt
Menar du sälja allt annat och köpa denna?

1) Det är bekräftat att omsättningen kommer att öka i alla fall tre kvartal till. Sedan är jag övertygad om att resterande kvartal under 2015 även de kommer att öka.

2) Zorb99 är ironisk och syftar på Cadians fortsatta blankning av aktien. Blankning betyder förenklat att man satsar på att aktiekursen ska falla.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in