2015-09-22, 12:57
Medlem
Univacs avatar
GeForce GTX970M 3GB,Core i7-4720HQ,8GB RAM,128GB SSD,1TB HDD,DVD±RW,Windows 8.1

Jag är väl inte mycket till gamer men har tröttnat på tunna skräplaptops nu som laggar en youtube video vid 720p.

Har en Samsung ultrabook just nu. Den är smidig att ta med sig på möten, skriva lite dokument, kolla lite film på, men i låg kvalité.

Jag har aldrig haft en riktigt bra laptop, speciallt med en i7:a i den. 128GB SSD är ju en dröm för mig som gillar snabba access och skrivtider, framförallt snabb uppstart. Och en inbyggd 1TB mekanisk HDD är ju helt ok för lagring.

Ja behöver absolut ingen värsting laptop för 25k. Tyckte 15k var lite mycket, men det får man väl ge om man vill ha prestanda?

Några tankar från mina herrar och damer? Finns det billigare men nästan samma prestanda? Det blir lite spelande, lyssnade på musik men också en hel del bild och videoredigering på den.
Vad tycks?

https://www.komplett.se/product/848708/datorer/brbara/datorer/asus-g751jt-173-full-hd-matt-g-sync
Citera
2015-09-22, 19:54
Medlem
Är du i behov av ett 970M grafikkort? Det som framför allt drar upp priset. Sen, är 17" måste - eller funkar 15.6"?
Citera
2015-09-24, 16:00
Medlem
Univacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Är du i behov av ett 970M grafikkort? Det som framför allt drar upp priset. Sen, är 17" måste - eller funkar 15.6"?

Helt korrekt. 17 tumsen jag kan skippa. Vet inte ens vad 970M riktigt gör, läste inte så noga på speccen, men definitivt overkill för mig

Tack för din input
Citera
2015-09-24, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Univac
Helt korrekt. 17 tumsen jag kan skippa. Vet inte ens vad 970M riktigt gör, läste inte så noga på speccen, men definitivt overkill för mig

Tack för din input
Jag skulle nog försökt att hitta en 15.6" med IPS panel Full HD, ett 960M samt en SSD 256GB och en processor i7 47xx så borde du landa på runt 10 papp och få en bra dator som klarar de flesta spelen med bra inställningar.

Ska se om jag hittar någon att länka
Citera
2015-09-24, 16:16
Medlem
1FFs avatar
Citat:
GeForce GTX970M 3GB,Core i7-4720HQ,8GB RAM,128GB SSD,1TB HDD,DVD±RW,Windows 8.1

Jag är väl inte mycket till gamer men har tröttnat på tunna skräplaptops nu som laggar en youtube video vid 720p.

Har en Samsung ultrabook just nu. Den är smidig att ta med sig på möten, skriva lite dokument, kolla lite film på, men i låg kvalité.

Jag har aldrig haft en riktigt bra laptop, speciallt med en i7:a i den. 128GB SSD är ju en dröm för mig som gillar snabba access och skrivtider, framförallt snabb uppstart. Och en inbyggd 1TB mekanisk HDD är ju helt ok för lagring.

Ja behöver absolut ingen värsting laptop för 25k. Tyckte 15k var lite mycket, men det får man väl ge om man vill ha prestanda?

Några tankar från mina herrar och damer? Finns det billigare men nästan samma prestanda? Det blir lite spelande, lyssnade på musik men också en hel del bild och videoredigering på den.
Vad tycks?

https://www.komplett.se/product/848708/datorer/brbara/datorer/asus-g751jt-173-full-hd-matt-g-sync

Hmm; inte helt säker på vad ditt problem är då det där med Youtube är ett problem de har numera och delas av många samt ett webläsarproblem i viss utsträckning. Du kommer troligen alltså fortsätta uppleva det.

Att veta vad du har nu skulle underlätta som jämförelse.

De flesta vanliga spel går att spela utan problem på datorer för halva den summan som Asusen du har länkat till kostar så - vad är du ute efter för kapacitet. Asusen har ju väldigt bra specs och är en kompetent dator men är eventuellt overkill - åtminstone till priset.
Citera
2015-09-24, 18:31
Medlem
Univacs avatar
Citat:
Jag skulle nog försökt att hitta en 15.6" med IPS panel Full HD, ett 960M samt en SSD 256GB och en processor i7 47xx så borde du landa på runt 10 papp och få en bra dator som klarar de flesta spelen med bra inställningar.

Låter som en idé!
Citera
2015-09-25, 13:18
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:

Ett klokt råd!
Citera
2015-09-26, 13:32
Medlem
Univacs avatar
Citat:

Vore toppen! Gärna 15 skärm, 128SSD och en vanlig mekanisk HDD.
Graffekortet kan vara mediokert, spelar sällan.

Tack för att du kikar!
Citera
2015-09-26, 13:33
Medlem
Univacs avatar
Och ja, definitivt en i7 annars skiter jag i det
Citera
2015-09-26, 13:47
Medlem
Univacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Hmm; inte helt säker på vad ditt problem är då det där med Youtube är ett problem de har numera och delas av många samt ett webläsarproblem i viss utsträckning. Du kommer troligen alltså fortsätta uppleva det.

Du har nog väldigt rätt. IE är ju ett lik så den kör man ju aldrig men Firefoxen har varit med mig i många år och dess inbyggda flashplayer kraschar titt som tätt. Kanske den som laggar också.

Chrome är lite mer skonsam och seamless men likväl lagg där också.

Kollar jag på en rulle i 1080p så hackar det så mycket så det vara ett videokort och tam cpu

Trots allt, vi talar om en förbaskad Samsung Ultrabook...
Citera
2015-09-26, 15:20
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Du har nog väldigt rätt. IE är ju ett lik så den kör man ju aldrig men Firefoxen har varit med mig i många år och dess inbyggda flashplayer kraschar titt som tätt. Kanske den som laggar också.

Chrome är lite mer skonsam och seamless men likväl lagg där också.

Kollar jag på en rulle i 1080p så hackar det så mycket så det vara ett videokort och tam cpu

Trots allt, vi talar om en förbaskad Samsung Ultrabook...

Senaste IE är riktigt bra och är den bästa av de 3, trot eller ej - när det gäller Youtube och Fl.player.

Har det alltid laggat och hackat eller har det nyligen börjat ?

Som sagt - det skulle vara intressant att veta vad du har nu som jämförelse och för att utesluta videokort, cpu etc.
Citera
2015-09-26, 16:49
Medlem
Univacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Senaste IE är riktigt bra och är den bästa av de 3, trot eller ej - när det gäller Youtube och Fl.player.

Har det alltid laggat och hackat eller har det nyligen börjat ?

Som sagt - det skulle vara intressant att veta vad du har nu som jämförelse och för att utesluta videokort, cpu etc.

Alltid laggat över 480p. Filmer med 1080p är helt onödigt att titta på.

Laggat sen jag skaffade skit-ultrabooken 2011.

Visste in att IE har gjort framsteg, ska testa.

Men likväl vill jag ha en 15 tums skärm, 128GB SSD, en lagrings disk på 1TB, skit i videokortet, jag spelar ju inte, gör bara lite lätta videos och bildjobb så dyrt graffekort känns lite onödigt. Men jag kräver en i7:a. Alltid haft trötta CPU.er
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in