2015-09-25, 00:21
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheringen
Det enda nya som framkom, för min del i alla fall, var att MGM tidigare även arbetat i England...

Och du visste alltså redan att:

- MGM inte bara kunde bindas till BOs tillhörigheter, utan direkt till mordet?

- mjölkboden INTE var mordplatsen?
2015-09-25, 00:23
Medlem
Jag kom just hem från kvällsskiftet och orkar inte läsa så många inlägg. Jag vill bara meddela att dom talade med en person i lokalradion (radio Skaraborg) i dag som jag upp fattade som antingen åklagaren eller någon polis väl insatt i fallet. Dom diskuterade uppgiften om att hon hade blivit kvävd. På en direkt fråga från reportern svarade åklagaren(?) att i åtalet kommer kvävning inte att anges som dödsorsak.
Senast redigerad av Kallas 2015-09-25 kl. 00:29.
2015-09-25, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Förslag på vad den tekniska bevisningen kan bestå i som binder MGM direkt till mordet?

Hon var ej våldtagen varför? hon gjorde mest troligt våldsamt motstånd och skadade säkert gärningsmannen ,bett hudavlagring under naglar hår från gärningsmannen ev blod.
2015-09-25, 00:31
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallas
Jag kom just hem från kvällsskiftet och orkar inte läsa så många inlägg. Jag vill bara meddela att dom talade med en person i lokalradion (radio Skaraborg) i dag som jag upp fattade som antingen åklagaren eller någon polis väl insatt i fallet. Dom diskuterade uppgiften om att hon hade blivit strypt. På en direkt fråga från reportern svarade åklagaren(?) att i åtalet kommer strypning [b]inte[b]att anges som dödsorsak.

Inte strypt alltså! Hmm....
Undrar hur det då gick till?

Tillägg: ser att det är ändrat till att kvävning inte kommer att anges som dödsorsak, det visste vi att dom sa. Då tror jag ff på strypning.
Senast redigerad av hasselmuz 2015-09-25 kl. 00:34. Anledning: Tillägg
2015-09-25, 00:37
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallas
Jag kom just hem från kvällsskiftet och orkar inte läsa så många inlägg. Jag vill bara meddela att dom talade med en person i lokalradion (radio Skaraborg) i dag som jag upp fattade som antingen åklagaren eller någon polis väl insatt i fallet. Dom diskuterade uppgiften om att hon hade blivit kvävd. På en direkt fråga från reportern svarade åklagaren(?) att i åtalet kommer kvävning inte att anges som dödsorsak.

Var det detta, eller något annat?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=6263022
2015-09-25, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleanders
Hon var ej våldtagen varför? hon gjorde mest troligt våldsamt motstånd och skadade säkert gärningsmannen ,bett hudavlagring under naglar hår från gärningsmannen ev blod.

Vad som menas med att det finns DNA på Lisas kropp är ju en definitionsfråga. Men det kanske har ändrats? Att DNA finns kroppen? Om det inte menades så innan.
Men ja, hudavlagring, hår och blod kan ju finnas även på kläder som hon hade på sig när hon hittades.
Senast redigerad av helsan 2015-09-25 kl. 00:47.
2015-09-25, 00:46
Medlem
Det lär finnas en djävla massa DNA-spår om det varit den Polska mannen som gjort detta. Detta är ett antingen eller fall, är det Polska mannen som gjort detta, så kommer det presenteras DNA-bevis på DNA-bevis överallt, pga den Polska mannens låga intelligens (Ingen människa kan vara så dum så man lägger ut ett bevis flera hundra meter rakt mot sitt eget hem är min huvudhypotes, och skulle så vara så skulle Polacken spridit ut DNA-bevis på DNA-bevis överallt och utredningen borde kunna läsa allt som en "öppen bok"

(jag har hela tiden utgått ifrån Aftonbladets karta över de utplacerade föremålen efter Lisa som man kunde se första månaden efter försvinnandet där en ägodel låg ca 200 meter rakt upp på den enda lilla skogs/grusvägen mot brödernas hus, men som numera verkar helt borttagen från både AB och mina inlägg där jag länkat dom härinne)), som i det fallet borde ligga runt 80 eller mindre, eller så är det en helt annan mördare vilket jag finner mest sannolikt.
Senast redigerad av PhantasyStar 2015-09-25 kl. 00:56.
2015-09-25, 01:04
Medlem
ME077s avatar
Inget nytt under solen:

"– Jag tycker att det verkar vara en väldigt nära kontakt mellan programledningen och polisen, säger hon och fortsätter: – Åklagaren har lång bit kvar till tillräckliga skäl för fällande dom och inget som visades i programmet förändrar det. Men det är möjligt att de har bevis som de inte har visat, som de bara har pratat med Hasse Aro om".
http://www.expressen.se/gt/ny-information-i-fallet-om-lisa-holm/

"I torsdagens premiäravsnitt uppger TV4:s kriminalmagasin ”Brottsplats Sverige” att den tekniska bevisningen är mer omfattande än vad som är tidigare känt. Dna-spår knyter inte bara 35-åringen till offrets tillhörigheter – teknisk bevisning binder även den misstänkta direkt till själva gärningen, enligt programmet. Spaningsledare Lars Johansson vill vare sig bekräfta eller dementera de nya uppgifterna om den tekniska bevisningen."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21471974.ab
2015-09-25, 01:16
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Förslag på vad den tekniska bevisningen kan bestå i som binder MGM direkt till mordet?

Förslag på teknisk bevisning?:

Snickare som är nöjda med sitt hantverk skriver alltid och tvångsmässigt sitt namn och datum på en plats som blir dold när deras arbete är klart.

NB kanske snabbt spikade ihop en låda i slaktrummet där han har tillgång till bandsåg och förvarar sina handverktyg.
När han packat lådan, och innan han spikade fast den sista brädan, skrev han av gammal vana sitt namn och datum på brädans insida...
2015-09-25, 01:19
Medlem
ME077s avatar
Ursäkta upprepning, men undrar om vi får anledning att återkomma till detta senare, om det nu ens stämmer och är korrekt översatt:

"Svenska åklagare klagar över att under de första dagarna av försvinnandet av flickor officerare samlade in bevis oprofessionellt" / "Swedish prosecutors complain that during the first days of the disappearance of the girls officers collected evidence unprofessional."

http://www.lrytas.lt/lietuvos-diena/kriminalai/svedai-atskleide-kad-lisa-holm-nebuvo-iszaginta.htm
2015-09-25, 01:25
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantasyStar
Det lär finnas en djävla massa DNA-spår om det varit den Polska mannen som gjort detta. Detta är ett antingen eller fall, är det Polska mannen som gjort detta, så kommer det presenteras DNA-bevis på DNA-bevis överallt, pga den Polska mannens låga intelligens (Ingen människa kan vara så dum så man lägger ut ett bevis flera hundra meter rakt mot sitt eget hem är min huvudhypotes, och skulle så vara så skulle Polacken spridit ut DNA-bevis på DNA-bevis överallt och utredningen borde kunna läsa allt som en "öppen bok"

(jag har hela tiden utgått ifrån Aftonbladets karta över de utplacerade föremålen efter Lisa som man kunde se första månaden efter försvinnandet där en ägodel låg ca 200 meter rakt upp på den enda lilla skogs/grusvägen mot brödernas hus, men som numera verkar helt borttagen från både AB och mina inlägg där jag länkat dom härinne)), som i det fallet borde ligga runt 80 eller mindre, eller så är det en helt annan mördare vilket jag finner mest sannolikt.

Snillen spekulerar ser jag. Så det är inte möjligt att NB hade tänkt att flytta kroppen vid ett senare skede, för att sedan dumpa den på någon annan plats. Sedan när polisen utökade sökområdet, så fanns det helt ingen tid att hinna dumpa kroppen. Han drog ut på det för länge helt enkelt. Finns många anledningar till varför. När man är desperat så agerar man oftast inte rationellt.
2015-09-25, 01:26
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Ursäkta upprepning, men undrar om vi får anledning att återkomma till detta senare, om det nu ens stämmer och är korrekt översatt:

"Svenska åklagare klagar över att under de första dagarna av försvinnandet av flickor officerare samlade in bevis oprofessionellt" / "Swedish prosecutors complain that during the first days of the disappearance of the girls officers collected evidence unprofessional."

http://www.lrytas.lt/lietuvos-diena/kriminalai/svedai-atskleide-kad-lisa-holm-nebuvo-iszaginta.htm
Det kanske försvårade utredningen men inte för mycket?
Finns alltid avvägningar mellan tid och resurser, otillräckligt kännedom om vad och var de kan tänka sig hitta saker. Inte konstigt om inte allt blir perfekt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in