2015-09-24, 21:36
Medlem
Cubalibre77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Jo. Men du har inte följt tråden antar jag.

Nej jag har inte läst allt i tråden. Men har det kommit fram tidigare att hon inte blev mördad i bjölkboden, och att DNA beviset är bindande till själva mordet och inte bara något som hittats på hennes tillhörigheter? Det var nytt för mig iallafall.
2015-09-24, 21:36
Medlem
Lite löjligt att dom säger "det var inte så,så och så". Men inte berättar hur det egentligen är.
2015-09-24, 21:38
Medlem
Det möjligen nya i Aro:s program skulle vara vad platsen för hennes död inte var.
I övrigt ökade risknivån för åklagaren och spaningsledaren ytterligare. Det är komplicerat med gruppdynamik i slutna grupper. Vad polis bedömer som bra bevisning behöver en domstol inte alls anse som bevisning. Det är domstolen som gäller.
Noterar också att polisen genom "dementin" på kvävning i morse mest ägnade sig åt semantik. Handlar om vilken kod som används i vilket sammanhang. Om de utgår från ex.vis ICD-10-SE eller från något annat. Där finns ju kvävning som en och kvävning genom brott som en helt annan grupp med olika kombinationer av delkoder.
Tolkningen från mig är att man bereder sig mest för att vara med i ordvrängarmatch vid domstolsförhandlingarna. Fortfarande tyder det på att det finns viktiga luckor i bevisningen.
2015-09-24, 21:38
Medlem
ME077s avatar
Som jag minns det så jobbade inte bröderna med taket under veckan som Lisa försvann. De jobbade med en spannmålssilo. Vilka slags (mindre) skåp/behållare finns i sådana?
Och veckan/veckorna innan hade de jobbat på Blombergs Egendom 10?
Senast redigerad av ME077 2015-09-24 kl. 21:42.
2015-09-24, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cubalibre77
Nej jag har inte läst allt i tråden. Men har det kommit fram tidigare att hon inte blev mördad i bjölkboden, och att DNA beviset är bindande till själva mordet och inte bara något som hittats på hennes tillhörigheter? Det var nytt för mig iallafall.

Att DNA beviset är bindande till själva mordet var nytt för mig med. Dom dom skriver att inget nytt i programmet framkom skulle jag gärna vilja veta hur tusan dom redan visste det?!
2015-09-24, 21:40
Moderator
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whyman
Hon såg kanske något hon inte skulle sett. Kanske var det den verksamheten som pågick i "mjölkrummet".
Men sett vad? Hembränning?
Citat:
Ursprungligen postat av khattuggare
Ja det kan ju vara ett motiv. Typ så här: NB försöker våldta LH när hon ska åka hem, LH gör motstånd, NB blir förbannad och stryper henne. Går sedan hem till sig och brorsan och berättar vad han gjort, de hjälps åt att gömma kroppen. Brorsan har ingen direkt koppling till själva mordet och släpps därför, men är fortfarande misstänkt - som ju faktiskt är sant också. Medhjälp till mord kanske, för brorsans del.

(Ja, detta är endast spekulation - det behöver inte alls ha gått till så och det behöver inte ens varit ett våldtäktsförsök men OM det var ett våldtäktsförsök så låter denna teori inte helt otrolig).
Ja, jag har svårt att tro att det inte handlar om våldtäkt/våldtäktsförsök. Speciellt eftersom offer och förövare inte känner varandra.
2015-09-24, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Som jag minns det så jobbade inte bröderna med taket under veckan som Lisa försvann. De jobbade med en spannmålssilo. Vilka slags (mindre) skåp/behållare finns i sådana?

Spannmålssilo i ladan väl? Skulle det stämma med skåp/behållare behöver det inte funnits där?
2015-09-24, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigrabbit
Lite löjligt att dom säger "det var inte så,så och så". Men inte berättar hur det egentligen är.

Tror de sa EXAKT så mycket de fick/kunde...HA är mycket väl medveten om att varje stavelse skulle komma att analyseras,inte minst här.
2015-09-24, 21:43
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Att DNA beviset är bindande till själva mordet var nytt för mig med. Dom dom skriver att inget nytt i programmet framkom skulle jag gärna vilja veta hur tusan dom redan visste det?!

De är väl besvikna att snaran dras åt mer och mer för den gode NB. Sedan dag 1 har han ansetts som en osannolik mördare och att överge sin tro skulle innebära en för stor prestigeförlust för många.
2015-09-24, 21:44
Medlem
Theforeigners avatar
Så det sägs alltså då, av polis som läckt info?, att :

"DNA-bevisningen knyter MGM direkt till själva mordet"

Och vad exakt innebär detta?

Var/hur har man då hittat MGMs DNA?

beetyder det att man hittat MGMs DNA på:

mordvapnet?
på Lisa's kropp?
annat?
2015-09-24, 21:45
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Spannmålssilo i ladan väl? Skulle det stämma med skåp/behållare behöver det inte funnits där?
Jo i ladan. Men jag bara försöker fundera vilka slags skåp/behållare som kan ha funnits i ladan eller i mjölkrummet. Minns att det ryktades om "foderautomat" tidigare i tråden. Kan sådana funnits i ladan?
2015-09-24, 21:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jag funderade på DNA på mordvapnet, men vanligt mordvapen brukar inte användas vid något slags kvävning. Kan DNA finnas på tejprullen som tejpen som satt på Lisa kommer från? Varför gör jag associationer till en liten stad i Norrbotten?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in