2015-09-22, 13:14
Medlem
bingo!s avatar
Jag tror jag haft hemorojder i drygt 3 månader snart, ibland när jag sitter ner så blir jag tvungen att lägga mig åt sidan tills smärtan avtagit efter 5-10 min. Det gör alltså fruktansvärt ont och jag står ej ut med smärtan längre. Jag har tagit en hemorojdsalva men den den hjälper ingenting.

Anledningen till att jag undvikit att uppsöka läkare är för att jag inte vill att dom ska se och pilla i mitt rövhål. Att stå där på alla fyra och ha en lampa uppkört upp i ändtarmen är inget jag vill göra men smärtan har blivit så kraftig att jag klarar inte av det psykiskt längre.

Ni som antingen är läkare eller fått rövhålet undersökt, vad kan jag förvänta mig av undersökningen?
Citera
2015-09-22, 13:22
Medlem
Rekommenderar att du tar tunga benzo direkt efter besöket så kanske du förtränger minnet av att ha en person som undersöker den del man inte vill ha undersökt
Citera
2015-09-22, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bingo!
Jag tror jag haft hemorojder i drygt 3 månader snart, ibland när jag sitter ner så blir jag tvungen att lägga mig åt sidan tills smärtan avtagit efter 5-10 min. Det gör alltså fruktansvärt ont och jag står ej ut med smärtan längre. Jag har tagit en hemorojdsalva men den den hjälper ingenting.

Anledningen till att jag undvikit att uppsöka läkare är för att jag inte vill att dom ska se och pilla i mitt rövhål. Att stå där på alla fyra och ha en lampa uppkört upp i ändtarmen är inget jag vill göra men smärtan har blivit så kraftig att jag klarar inte av det psykiskt längre.

Ni som antingen är läkare eller fått rövhålet undersökt, vad kan jag förvänta mig av undersökningen?

Jag har blivit undersökt för prostatacancer och det var bara ett litet finger som fördes in. Det var lite obehagligt inget mer. Dem vet vad dem håller på med så slappna av bara.
Citera
2015-09-22, 13:28
Medlem
Jag har blivit undersökt flera gånger,
En gång fick jag stå på alla fyra bara, dom andra gångerna låg jag på sidan med en filt över röven så man slapp ligga naken och visa upp sig.
Dom körde upp en dildo liknande kamera och letade fel men fann aldrig något pga det var muskler som var sönderspända, men räkna med ett finger i anus, sen kamera och ja det är obehagligt och lite kallt samt gör rätt ont när man redan har ont just där ,är det hemorojder kan dom strypa dom med en gummisnodd..
Känn ingen skam det är deras jobb och utan oss sjuka hade dom varit sysslolösa..
Citera
2015-09-22, 13:29
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag är läkare och jag kommer att börja med en okulär besiktning av ditt rövhål, eller anus som vi brukar kallar det. Därefter kommer jag att föra in pekfingret (med handskar och glidslem) eftersom det ingår i grundundersökningen.
Sedan avgör mina fynd vad jag gör härnäst. Om jag misstänker interna hemorroider går jag vidare med rektoskopi ("genomskinlig plastdildo") för att visualisera dem och kunna sätta ett gummiband runt dem om de befinner sig på ett ställe där detta inte gör ont.
Men troligtvis har du inte hemorroider utan en analfissur, som är ett litet sår på anus. Då ger jag dig recept på Xyloproct och instruktioner om hur du ska vårda rumpan för att fissuren ska läka. Det finns också en möjlighet att du har en böld eller fistel och då kan operation bli nödvändig.
Citera
2015-09-22, 13:30
Medlem
Ät inget som ger gaser dagen innan och ta rena kalsonger på dig.
Citera
2015-09-22, 13:42
Medlem
Jag har blivit undersökt på precis det sätte paddan1000 beskriver ovan. Med ett litet tillägg för att de har en "dildo" som blåser in luft. Det känns som den överjävligaste magknip man kan tänka sig och efter besöket har man ett stort behov av att gå åt sida en stund och lätta på trycket.
Citera
2015-09-22, 13:52
Medlem
bingo!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag är läkare och jag kommer att börja med en okulär besiktning av ditt rövhål, eller anus som vi brukar kallar det. Därefter kommer jag att föra in pekfingret (med handskar och glidslem) eftersom det ingår i grundundersökningen.
Sedan avgör mina fynd vad jag gör härnäst. Om jag misstänker interna hemorroider går jag vidare med rektoskopi ("genomskinlig plastdildo") för att visualisera dem och kunna sätta ett gummiband runt dem om de befinner sig på ett ställe där detta inte gör ont.
Men troligtvis har du inte hemorroider utan en analfissur, som är ett litet sår på anus. Då ger jag dig recept på Xyloproct och instruktioner om hur du ska vårda rumpan för att fissuren ska läka. Det finns också en möjlighet att du har en böld eller fistel och då kan operation bli nödvändig.

Tack! Det är precis detta jag har. På utsidan, i övre delen av ringmuskeln (inte åt pungen utan motsatt sida) har jag en sak, kanske två vårtliknande saker i eventuellt bägge sidorna av ett veck. Jag har tagit en bild av fisringen och det såg ut att vara typ som ett getingstick. Typ "vårtan" var ljusare än övriga skinnet och i mitten var det en hålighet.

Om jag förklarar detta för läkaren, slipper jag bli undersökt och kan få en salva för jag hatar verkligen att blotta ut mig så. Förstår inte hur kvinnor kan stå på alla fyra och blotta sin så ohämmat men mitt anus är verkligen heligt och inget som jag vill att någon stirrar in i.
Citera
2015-09-22, 13:59
Medlem
bingo!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illpajsa
Rekommenderar att du tar tunga benzo direkt efter besöket så kanske du förtränger minnet av att ha en person som undersöker den del man inte vill ha undersökt

Tack för tipset! Jag tycker benzo är nästan värre än heroin men det känns som att jag inte har något annat alternativ än att stoppa i mig en redig dos Xanor. Tanken på att stå där i alla fyra med pungen och kuken hängandes medans anus blir undersökt nogrant framkallar nästan en panikattack.

Jag försöker intala mig själv att en erfaren läkare på +55 år säkert sett hundratals anus i sitt yrkesliv och ännu ett rövhål gör varken från eller till men det känns så fruktansvärt förnedrande.

Hur lång tid är en undersökning? Kan dom konstatera på typ 10 sekunder vad det är eller är det en 10 minuters undersökning?
Citera
2015-09-22, 14:01
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Tack! Det är precis detta jag har. På utsidan, i övre delen av ringmuskeln (inte åt pungen utan motsatt sida) har jag en sak, kanske två vårtliknande saker i eventuellt bägge sidorna av ett veck. Jag har tagit en bild av fisringen och det såg ut att vara typ som ett getingstick. Typ "vårtan" var ljusare än övriga skinnet och i mitten var det en hålighet.

Om jag förklarar detta för läkaren, slipper jag bli undersökt och kan få en salva för jag hatar verkligen att blotta ut mig så. Förstår inte hur kvinnor kan stå på alla fyra och blotta sin så ohämmat men mitt anus är verkligen heligt och inget som jag vill att någon stirrar in i.

Du kommer ändå inte undan att låta läkaren titta dig i baken så att den kan bilda sig en egen uppfattning och göra en adekvat beskrivning av din analstatus i journalen på torr fackprosa. Som jag sade kan det vara en fistel, vilket är som ett extrarövhål med en egen liten gång från tarmen.
Är det bara en analfissur kan du kanske slippa fingret om diagnosen är solklar.

Vid undersökningen står man inte på alla fyra, utan ligger på vänster sida (om läkaren är högerhänt) i skedställning. Det hela tar kanske någon minut, men det beror ju också på vad man hittar så det är bäst att vara noggrann och inte stressa.
Citera
2015-09-22, 14:04
Medlem
onnyts avatar
Citat:
Tanken på att stå där i alla fyra med pungen och kuken hängandes medans anus blir undersökt nogrant framkallar nästan en panikattack.

Man ligger på sidan när undersökningen görs.
Citera
2015-09-22, 14:07
Medlem
bingo!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Du kommer ändå inte undan att låta läkaren titta dig i baken så att den kan bilda sig en egen uppfattning och göra en adekvat beskrivning av din analstatus i journalen på torr fackprosa. Som jag sade kan det vara en fistel, vilket är som ett extrarövhål med en egen liten gång från tarmen.
Är det bara en analfissur kan du kanske slippa fingret om diagnosen är solklar.

Vid undersökningen står man inte på alla fyra, utan ligger på vänster sida (om läkaren är högerhänt) i skedställning. Det hela tar kanske någon minut, men det beror ju också på vad man hittar så det är bäst att vara noggrann och inte stressa.

Ok. Förlåt för en dum fråga men vad tänker du när du ser ett anus och vad tänker du när du för ett finger där i? Jag förstår att du är professionell och sett förmodligen en hel del såna men... känns det inte äckligt?

Tusen tack för hjälpen återigen! Jag har börjat visualisera mig undersökningen och jag tror att jag blir mentalt redo för den på fredag med hjälp av Xanor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in