Citat:
Ursprungligen postat av
bingo!
Tack! Det är precis detta jag har. På utsidan, i övre delen av ringmuskeln (inte åt pungen utan motsatt sida) har jag en sak, kanske två vårtliknande saker i eventuellt bägge sidorna av ett veck. Jag har tagit en bild av fisringen och det såg ut att vara typ som ett getingstick. Typ "vårtan" var ljusare än övriga skinnet och i mitten var det en hålighet.
Om jag förklarar detta för läkaren, slipper jag bli undersökt och kan få en salva för jag hatar verkligen att blotta ut mig så. Förstår inte hur kvinnor kan stå på alla fyra och blotta sin så ohämmat men mitt anus är verkligen heligt och inget som jag vill att någon stirrar in i.

Du kommer ändå inte undan att låta läkaren titta dig i baken så att den kan bilda sig en egen uppfattning och göra en adekvat beskrivning av din analstatus i journalen på torr fackprosa. Som jag sade kan det vara en fistel, vilket är som ett extrarövhål med en egen liten gång från tarmen.
Är det bara en analfissur kan du kanske slippa fingret om diagnosen är solklar.
Vid undersökningen står man inte på alla fyra, utan ligger på vänster sida (om läkaren är högerhänt) i skedställning. Det hela tar kanske någon minut, men det beror ju också på vad man hittar så det är bäst att vara noggrann och inte stressa.