2015-09-19, 13:19
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
Läste sossarnas valanalysen som släpptes häromdagen och den stöder din tes. Deras syn är fortfarande att dom bara inte tillräckligt bra lyckades förklara för väljarna hur fantastiskt det är med mångkultur.
Inte ett spår av insikt.

Det är alltid folket som har fel och som måste informeras. Jag har examen från universitet och har genom jobbet direkt insyn hur massinvandringen påverkar samhället. Ingen jävla sosse ska upplysa mig om det fantastiska med massinvandring då det bevisligen är en lögn.

För ett år sedan diskuterades det här att om SD får sanslöst stora väljarsiffror som typ 20 procent kommer de att bli en samarbetspartner. Man kan inte ignorera så stor del av väljarkåren. Idag när sd har nära 30 procent och motståndet är större än någonsin hos etablissemanget finns det bara en väg och det är att nå över 50 procent. Då massinvandringen och dess effekter är den i särklass viktigaste samhällsfrågan men att 7klövern är enig om fortsatt fri invandring kommer det i nästa val, troligen innan 2018, att bara finnas två partier, nämligen sd och 7klövern. Såsom jag ser det kan man alltså bara bryta den här låsningen genom att helt enkelt ta över.
2015-09-19, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Det är alltid folket som har fel och som måste informeras. Jag har examen från universitet och har genom jobbet direkt insyn hur massinvandringen påverkar samhället. Ingen jävla sosse ska upplysa mig om det fantastiska med massinvandring då det bevisligen är en lögn.

För ett år sedan diskuterades det här att om SD får sanslöst stora väljarsiffror som typ 20 procent kommer de att bli en samarbetspartner. Man kan inte ignorera så stor del av väljarkåren. Idag när sd har nära 30 procent och motståndet är större än någonsin hos etablissemanget finns det bara en väg och det är att nå över 50 procent. Då massinvandringen och dess effekter är den i särklass viktigaste samhällsfrågan men att 7klövern är enig om fortsatt fri invandring kommer det i nästa val, troligen innan 2018, att bara finnas två partier, nämligen sd och 7klövern. Såsom jag ser det kan man alltså bara bryta den här låsningen genom att helt enkelt ta över.

Jag håller med dig i att vi får förlita oss på att SD får stöd som ger minst 175 mandat. Andra vägar är med största sannolikhet stängda.

Med det sagt, vad tycker du talar för ett extra val innan 2018? För 7K kan allt bara bli sämre med ett extra val.
2015-09-19, 13:26
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Titta på hela Östeuropa.
Känner till Polen ganska bra, men landet har bara ca 40 % av östra EU:s befolkning.
Det enda partiet som där beskrivs som extremt är ungerska Jobbik, men det är ett revanschistiskt parti som vill återupprätta ett Stor-Ungern, på grannländers territoriella bekostnad.
Alla andra partier i hela östra EU bedriver en mycket mer nationalistisk och asylkritisk politik än SD, och dessa samarbetar gladeligen 7-klövern med i EU-parlamentet.
Ja, och tyvärr hycklar SD också, fast åt andra hållet. SD vägrar samarbeta med partier som har samma eller väldigt liknande inställning i alla eller nästan alla sakfrågor, både de från väst- och de från östeuropa. Istället samarbetar de med UKIP, som aktivt bekämpar partier med samma politik som SD. Personligen kan jag inte ta UKIP på allvar på grund av detta och det smittar naturligtvis av sig på SD så länge de samarbetar med UKIP och ansluter sig till vad som mest av allt liknar en populistisk pajkastning i EU-parlamentet. Nigel Farage t ex brukar inte kunna få ur sig något med substans, utan framstår som en egoistisk barnrumpa. SD kan inte förvänta sig att partier från andra länder ska ansluta sig till fluffiga idéer som "öppen etnicitet" med mera som realpolitiskt sett är helt meningslösa.
2015-09-19, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Förnekelse är ett monster. Fråga valfri alkis, rökare eller överviktig. Hjärnan hjälper så gärna till att dirigera bort alla signaler den inte vill ha. Och det läskiga med förnekelsen är att den ofta inte ens upphör när situationen blivit omöjlig. De fortsätter supa efter att det kostat dem jobb, familj och bostad. De fortsätter röka efter besked om KOL eller lungcancer. Att det svenska etablissemanget lever djupt inne i hjälplös förnekelse blev sorgligt uppenbart i debatten mot Danmark. Man satt bara och gapade när Godner och framtidsministern vidhöll att det inte finns några problem med det som händer nu, vi klarar av det, och det finns inget tak.

Att SD får 27,2% är ett lungcancerbesked, men det går inte in ändå. Hjärnorna vägrar ta in signalen och styr istället om den till att det helt enkelt inte är sant. YouGov och Sentio är översvämmade av SD-aktivister. Ja. Så måste det vara. Spelar ingen roll att Sentio hade rätt 2010 och 2014 eller att YouGov låg för lågt 2014. Nätaktivisterna måste ha mobiliserat efter valet. Ja. Så måste det vara. Det är Sifo och Ipsos som ligger rätt. Ja. Nu känns det bättre.

Reaktionen efter valet 2014 där SD fick 13% blev chock. Det skulle inte vara en chock, det var ett högst väntat resultat. Men in i det sista trodde man att telefoninstituten låg rätt eller t o m för högt. Blir väl 9-10% sådär, högst. Så blev det 13%. Ett valresultat går inte att förneka. PK-hjärnorna letade då förtvivlat efter sätt att få det till att det inte hade med invandringen att göra. Det var arbetslöshet, missnöje med livet, diffust missnöje med politiken i allmänhet, protest mot blockpolitiken, konsekvens av skattesänkningar... invandringen, nej, absolut inte den.

Förnekelsen arbetar för högtryck mot varje intryck som talar ett annat språk än det man vill höra. MV-prognoser, PISA-resultat, bostadskris, låg utbildningsnivå, kriminalitet, asylfusk... bara slå bort det eller gå till DN eller ETC och få lugnande medel i form av färdiga bortförklaringar från någon förnekare med penna.

Därför förblir hela processen en läggmatch. Andra laget tror helt enkelt ännu inte att det är sant att SD är på planen och gör mål. Varje steg som går i SD:s och den invandringskritiska opinionens riktning är osynligt för motståndarna pga förnekelsen som äger dem helt.

Här är det dags att rannsaka sin egen förnekelse. Jag har haft rätt i många förutsägelser men gjorde en stor missbedömning: Jag trodde att ungefär vid 10%, högst 15%, skulle det bli så ohanterligt att de gav upp och anpassade sig. Att pragmatismen skulle kicka in där, när verkligheten gjorde sig alltför påmind. Uppenbarligen har jag förnekat deras förnekelse, jag ville inte se hur djupt in i sjukdomen de var. Förnekelsen är så stark att de till och med gjorde en decemberöverenskommelse om att valresultatet faktiskt inte var sant och att man därför ska komma överens om att låtsas som att riksdagen fortfarande bara består av 7K-partier. Och när Söder valdes till talman vägrade man acceptera att det var sant. "Inte min talman" blev riksdagens slogan för dagen. Jo, han är er talman, jag lovar.

Det är uppenbart nu, baserat på DÖ, det allmänna beteendet från 7K, S-valanalysen, Batras uttalanden, hanteringen av invällarkrisen, debatten mot Danmark etc att det inte finns någon tröskel där man ger upp och anpassar sig efter omvärlden, opinionsläget och verkligheten. 25% är inte tröskeln. 30% är inte tröskeln. 35% är inte tröskeln. Den existerar helt enkelt inte. Inte ens vid 51%. Visst, SD kommer att bilda majoritetsregering ensamma om de får 51%, men det innebär inte att förnekelsen upphör. De 49% kommer att intala sig att det inte händer egentligen och att de är i majoritet egentligen. Så det är ingen idé att "förhandla". Den fasen är avslutad. Förnekarna får helt enkelt stå där medan väljarna promenerar förbi dem på vägen till SD. Slutsnackat. Erbjudandet har löpt ut.

Crispy... Detta kan vara ditt bästa inlägg någonsin.
2015-09-19, 14:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Här är det dags att rannsaka sin egen förnekelse. Jag har haft rätt i många förutsägelser men gjorde en stor missbedömning: Jag trodde att ungefär vid 10%, högst 15%, skulle det bli så ohanterligt att de gav upp och anpassade sig. Att pragmatismen skulle kicka in där, när verkligheten gjorde sig alltför påmind. Uppenbarligen har jag förnekat deras förnekelse, jag ville inte se hur djupt in i sjukdomen de var. Förnekelsen är så stark att de till och med gjorde en decemberöverenskommelse om att valresultatet faktiskt inte var sant och att man därför ska komma överens om att låtsas som att riksdagen fortfarande bara består av 7K-partier. Och när Söder valdes till talman vägrade man acceptera att det var sant. "Inte min talman" blev riksdagens slogan för dagen. Jo, han är er talman, jag lovar.

Det är uppenbart nu, baserat på DÖ, det allmänna beteendet från 7K, S-valanalysen, Batras uttalanden, hanteringen av invällarkrisen, debatten mot Danmark etc att det inte finns någon tröskel där man ger upp och anpassar sig efter omvärlden, opinionsläget och verkligheten. 25% är inte tröskeln. 30% är inte tröskeln. 35% är inte tröskeln. Den existerar helt enkelt inte. Inte ens vid 51%. Visst, SD kommer att bilda majoritetsregering ensamma om de får 51%, men det innebär inte att förnekelsen upphör. De 49% kommer att intala sig att det inte händer egentligen och att de är i majoritet egentligen. Så det är ingen idé att "förhandla". Den fasen är avslutad. Förnekarna får helt enkelt stå där medan väljarna promenerar förbi dem på vägen till SD. Slutsnackat. Erbjudandet har löpt ut.

Kan man kanske illustrera ditt episka inlägg med Tage Danielssons "Om Sannolikhet"?

https://www.youtube.com/watch?v=FjuhW-4tyEI
2015-09-19, 14:24
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag håller med dig i att vi får förlita oss på att SD får stöd som ger minst 175 mandat. Andra vägar är med största sannolikhet stängda.

Med det sagt, vad tycker du talar för ett extra val innan 2018? För 7K kan allt bara bli sämre med ett extra val.

Sd har ökat nästan 15 procent på ett halvår. Detta trots att riksdagen hade ett långt sommaruppehåll och invandringskritiken började ta form på flera ledarsidor. De försämringar som regeringen nu inför är med stöd av Alliansen. Högre skatt, bort med rut och rot, å så reformer som gynnar de som själva inte bidrar med något. Debatt om det fria skolvalet lär ju dyka upp. Mer och mer sånt här lär ju komma. Och det med stöd av Alliansen där M på sikt får typ 17 procent och Fp 2,3 samtidigt som S har runt 18 och sd 35. I ett sånt läge tror jag Alliansen mycket väl kommer att kliva av. Ska borgarna sjunka vill man ju inte göra det genom att stödja de rödas politik. Det här året kommer Alliansen stödja regeringen, men nästa år blir väldigt svårt, ja näst intill dödsdömt och 2017 säger man nej av ren överlevnadsinstinkt. Det är om endast två år och då har vi ett såväl parlamentariskt som medialt kaos.

Det är möjligt att sd bara skulle få 40 procent eller strax därunder och därmed inte kan ta makten själv. Men alliansen kommer inte att ingå ännu en dö en mandatperiod till i det läget. SD hamnar i regeringsställning och man kommer att göra upp om en enda fråga, nämligen invandringen. I stort sett handlar det bara om volymer, egenförsörjning och starkare gränskontroll. Märkvärdigare än så är det. Inga dödsläger som aftonbladet kommer att skrämmas med.
2015-09-19, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskbacker
Vilka då?

De enda som aktivt rekryterar är Inzio via Svt eller Aftonbladets hemsida. Har inte fått frågan från någon annan.

Att rekrytera på en annan sida är fortfarande att rekrytera via webben.

De ringer folk via telefon och andra metoder för att rekrytera på det sättet. Genom att använda flera olika metoder för att rekrytera så anser de att de får en mer allsidig panel.

Sen så, rekryterar Inizio via SVTs och Aftonbladets hemsida? Det är ju rent skamligt. Alla OI borde väl förstå att det är idiotiskt att rekrytera till en politisk opinion på politiska sidor. Ska de rekrytera via hemsidor så bör det ske via neutrala hemsidor. Även om det är förståeligt då Aftonbladet äger Inizio så känns det ändå fel.
Senast redigerad av Misha33 2015-09-19 kl. 14:28.
2015-09-19, 14:30
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:

Den största myten hos politikeretablissemanget, själva kärnan i gruppsykosen, är antagandet om de asylinvandringsrelaterade Goda Nyheterna (tm).

Man har i samtal sinsemellan odlat denna myt som växt sig starkare och starkare tills den upplevs som sanning.

"Visst är islam fredens religion?"
"Javisst, det vet ju alla."

"Visst är asylinvandring lönsam på sikt?"
"Javisst, det vet ju alla."

Lever man i gruppsykosens bubbla kommer också problem och lösningar beskrivas med bubblans logik.

Jan Helin:"Fan nu brände asen i SD ner en moské i Eskilstuna. Ni måste göra något!
Alice Bah:"Jag fixar detta, Janne! Vi behöver bara berätta för folket vilken himla fin religion islam är, så kommer folk tagga ner. Jag sätter mig ner med några imamer och tar fram ett informationshäfte så det blir tydligt för alla att islam är kärlekens religion."

Så långt all väl, men nu ska plötsligt bubblans myt konfronteras med verkligheten. Bah sätter sig ner med imamerna för att brainstorma, och märker till sin stora besvikelse att allt hon trodde om islam var rena myter.
"Jaså kvinnan måste lyda mannen, jaha bögar och konvertiter ska straffas med döden, jahapp er förebild Muhammed knullade en nioåring och halshögg krigsfångar, å fan... Sexslavar säger du?..."

De Goda Nyheterna uteblir när mötet med verkligheten sker. Informationshäftet läggs på is. Av det stora folkbildningsprojektet blir just ingenting.

På samma sätt ligger det till med Socialdemokraternas förslag för folkbildning om asylinvandringens fantastiska uppsida.
Uppsidan existerar endast i gruppsykosens mytologiska värld. Och därför kommer den aldrig kunna konkretiseras utanför bubblan, eftersom den inte överlever mötet med verkligheten.

Det finns helt enkelt inga Goda Nyheter att rapportera.

Och således kan heller aldrig Goda Nyheter användas för att ropa hem Socialdemokratiska väljare som flytt hals över huvud till SD.
2015-09-19, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Misha33
Att rekrytera på en annan sida är fortfarande att rekrytera via webben.

De ringer folk via telefon och andra metoder för att rekrytera på det sättet. Genom att använda flera olika metoder för att rekrytera så anser de att de får en mer allsidig panel.

Sen så, rekryterar Inizio via SVTs och Aftonbladets hemsida? Det är ju rent skamligt. Alla OI borde väl förstå att det är idiotiskt att rekrytera till en politisk opinion på politiska sidor. Ska de rekrytera via hemsidor så bör det ske via neutrala hemsidor. Även om det är förståeligt då Aftonbladet äger Inizio så känns det ändå fel.

De rekryterar även via SvD.

Men varken du eller YG-kritikerna tycks förstå att det egentligen inte är något problem att rekrytera på allehanda politiska sidor så länge man får ett stort och brett underlag (genom att rekrytera på olika ställen) och har goda mekanismer för att selektera i databasen och behandla datan.

Att leta efter extra neutrala platser är inte alls nödvändigt. Tvärtom. Man vill fånga upp folk ur alla åsiktsgruppet.
2015-09-19, 15:03
Medlem
Citat:
Sd har ökat nästan 15 procent på ett halvår. Detta trots att riksdagen hade ett långt sommaruppehåll och invandringskritiken började ta form på flera ledarsidor. De försämringar som regeringen nu inför är med stöd av Alliansen. Högre skatt, bort med rut och rot, å så reformer som gynnar de som själva inte bidrar med något. Debatt om det fria skolvalet lär ju dyka upp. Mer och mer sånt här lär ju komma. Och det med stöd av Alliansen där M på sikt får typ 17 procent och Fp 2,3 samtidigt som S har runt 18 och sd 35. I ett sånt läge tror jag Alliansen mycket väl kommer att kliva av. Ska borgarna sjunka vill man ju inte göra det genom att stödja de rödas politik. Det här året kommer Alliansen stödja regeringen, men nästa år blir väldigt svårt, ja näst intill dödsdömt och 2017 säger man nej av ren överlevnadsinstinkt. Det är om endast två år och då har vi ett såväl parlamentariskt som medialt kaos.

Det är möjligt att sd bara skulle få 40 procent eller strax därunder och därmed inte kan ta makten själv. Men alliansen kommer inte att ingå ännu en dö en mandatperiod till i det läget. SD hamnar i regeringsställning och man kommer att göra upp om en enda fråga, nämligen invandringen. I stort sett handlar det bara om volymer, egenförsörjning och starkare gränskontroll. Märkvärdigare än så är det. Inga dödsläger som aftonbladet kommer att skrämmas med.

Reinfeldt och Sahlin stod 2010 på varsin sida och båda sa jag tänker inte ta i SD med tång. Löfven kallar dem fascister. AKB säger att hon aldrig tänker samarbeta med dem. Valet 2014 var i princip startskottet på massinvadringens vara eller icke-vara och ännu tydligare blev det efteråt. Alliansen kunde bildat en stark majoritetsregering tillsammans med SD. Lite svårare för S, men SD var väsentligt större än MP. DÖ uppkom för att stänga ute SD från all påverkan i invandringsfrågan till 2022. Det var den enda tanken. M valde en taskig kopia på FR. Man har fullständigt cementerat fast sig i massinvandring. Om de sjunker som stenar i opinionen medan SD stiger som en raket kan jag inte se varför de skulle vilja ändra på något innan 2018? Det är lite som att realisera en potentiell aktieförlust istället för att hoppas att den återhämtar sig. Många hänger ju faktiskt kvar ända till botten.

Om M avser att bryta Alliansen och satsa på andrafiolen till SD så måste man först hyvla bort ett rejält lager i toppskiktet och sedan tydligt placera invandringskritiker och ännu tydligare praktiskt ändra sin politik i frågan. Först därefter kan extra val bli aktuellt, men då har man bränt både broar och skepp bakom sig i invandringsfrågan och i allianssamarbete.

Crispys hypotes om förnekelse skulle kunna förklara den för oss utomstående ofattbara låsningen i frågan. Folk med lungcancer öppnar faktiskt dagligen paket med texten Rökning dödar. Folk med mängder av oöppnade brev från kronofogden tar fortfarande nya SMS-lån. Smärtan att erkänna att man haft fel kanske är större än smärtan att gå under...

Utgången av Ms partistämma tror jag kommer ge oss besked vad vi har att vänta till 2018. Sitter AKB kvar trots höjd marginalskatt, sänkt ROT, fortsatt massinvandring, asyltvång i alla kommuner, ökad statsskuld etc så kan vi definitivt glömma extra val. Det är min gissning.

En liten intressant joker i hela M-frågan är näringslivets samtal med SD. Hur stressade är M över det?
2015-09-19, 15:20
Medlem
SIFO kommer väl imorgon? Vad hade SD i förra SIFO?
2015-09-19, 15:26
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
SIFO kommer väl imorgon? Vad hade SD i förra SIFO?
Status.st

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in