2015-09-19, 02:18
Medlem
lirareflashbacks avatar
Sverigedemokraterna: 27,3 %

Socialdemokraterna: 21,8 %

Moderaterna: 20,0 %

Centerpartiet: 7,5 %

Vänsterpartiet: 6.5 %

Miljöpartiet: 5,0

Kristdemokraterna: 4,9 %

Folkpartiet: 3,7 %

Feministiskt Initiativ: 2,5 %

Övriga: 0,7 %

Trevlig lasning saklart :-P
Nagra "storre" media som vagat rapporterat om detta annat an norrlands-blaskan?
http://mobil.kuriren.nu/Nyheter/sd-sveriges-storsta-parti-i-ny-matning-8472642.aspx

Ska vi definitivt tro pa 30% innan jul nu?
Jag satsar en tusenlapp pa det i a f ;-)
2015-09-19, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
"Nu ger partiledaren Anna Kinberg Batra ett tydligt besked: Så länge hon är partiledare kommer Moderaterna inte att sätta sig i en regering som är beroende av SD. " (Från di.se idag)

Så antingen blir hon bortröstad på stämman eller också så kommer raset att fortsätta.
Var går smärtgränsen och när kommer M krypande för att samarbeta med SD ?

Ur SD:s perspektiv är ju detta en gåva given från ovan. Betänk nuvarande situation:

+ Alliansen har givit bort regeringsmakten till det S + Mp via DÖ (utan att få något i gengäld).
+ Regeringen bedriver urusel politik inom alla områden (inklusive invandring och integration men även skattepolitik)
+ Massbidragsnvandringen ökar ännu mera just nu
+ Tack vare FP kommer tvångsplacering av flyktingar göras i Allianskommuner.
+ Svensk massmedia har återvänt till sitt fanatiska nazist-fascist-rasist-hets mot SD och SD:s väljare.

Allt ovan garanterar inte bara ett fortsatt flöde av väljare till SD utan även att de som byter till SD blir cementerade i sin uppfattning.

Det Batra nu säger är ju att hon avser att säkerställa att ovanstående forsätter .

Jag tror inte SD i sina vildaste fantasier ens själva kunde förutse den intill nuvarande utvecklingen. Oavsett hur mycket SD officiellt ogillar DÖ så är den i själva verket deras väg till makten. Desto längre DÖ håller, desto större kommer SD att hinna att växa sig!

SD håller nog alla fingrar att Batra sitter kvar efter kongressen och att DÖ fortfarande gäller. Även om det skulle ske tror jag att Batras dagar är räknade. Hon kan maximalt få ett år till på sig att vända trenden och om det inte sker så blir det antingen uppropr i M eller så hoppar resten av till SD.

Spännande tider ...
2015-09-19, 02:28
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MokkoLokko
"Hur många är det som har svarat att de hade röstat på SD om det varit val i dag i den nya mätningen? 414 personer. Som rekryterat sig själva till undersökningen. Som får bonusar om de rekryterar kompisar."

Det lilla jag kan om statistik så är 414 för litet och bonusar i en undersökning?

Jag hoppas att det inte blir off-topic att diskutera detta.

Är själv medlem i Yougov för att jag är nyfiken på hur det går till. Har gjort 9 undersökningar och inte en endaste gång blivit tillfrågad om politik. Detta har renderat i 385 poäng, så snittet ligger strax över 40 poäng per undersökning. Poängen löser man sedan in i en shop där till exempel ett ipad-skal med angry birds-motiv kostar 3990 poäng. Det motsvarar alltså lite styvt 100 undersökningar med mitt poängsnitt. Jag tror inte att detta påverkar särskilt mycket.

Citat:
Sammanlagt har 1 515 intervjuer genomförts via YouGovs panel med män och kvinnor 18-74 år. Urvalet är representativt för den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder, region och röstfördelning vid riksdagsvalet i september 2014. Den maximala osäkerheten i undersökningen är +/- 2,5% (procentenheter).

För mer info om urvalet och hur säkert resultatet är hänvisar jag till sidan tolv i Yougovs presentation av undersökningen.

https://d25d2506sfb94s.cloudfront.net/cumulus_uploads/document/qvhj2amvhn/Opinion%20Metro%20Sep2015.pdf

Att tro att enbart SD har en armé av troll som reggar sig och sitter och maler ett stort antal tidsödande undersökningar ser jag som icke underbyggd spekulation. Och även om det vore så är man svaret skyldig varför det skulle vara just SD:s siffror som pumpas upp och inte något annat partis.
2015-09-19, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Jag hoppas att det inte blir off-topic att diskutera detta.

Är själv medlem i Yougov för att jag är nyfiken på hur det går till. Har gjort 9 undersökningar och inte en endaste gång blivit tillfrågad om politik. Detta har renderat i 385 poäng, så snittet ligger strax över 40 poäng per undersökning. Poängen löser man sedan in i en shop där till exempel ett ipad-skal med angry birds-motiv kostar 3990 poäng. Det motsvarar alltså lite styvt 100 undersökningar med mitt poängsnitt. Jag tror inte att detta påverkar särskilt mycket.

För mer info om urvalet och hur säkert resultatet är hänvisar jag till sidan tolv i Yougovs presentation av undersökningen.

https://d25d2506sfb94s.cloudfront.net/cumulus_uploads/document/qvhj2amvhn/Opinion%20Metro%20Sep2015.pdf

Att tro att enbart SD har en armé av troll som reggar sig och sitter och maler ett stort antal tidsödande undersökningar ser jag som icke underbyggd spekulation. Och även om det vore så är man svaret skyldig varför det skulle vara just SD:s siffror som pumpas upp och inte något annat partis.

Hur kom du i kontakt med dom?
Ringde dom upp?
Letade du själv upp dom?

"YouGovsonlinepaneli*Sverige*bestående*av*60*000*f örrekryterade*kvinnor* och*män*i*åldrarna*18+*som*vill*delta*i*undersökni ngar.*Panelen*är*en*så* kallad*accesspanel."

förrekryterade?
Vad är en accesspanel?
Finns många frågor för en statistiker om det är trovärdigt.
2015-09-19, 02:55
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MokkoLokko
Hur kom du i kontakt med dom?
Ringde dom upp?
Letade du själv upp dom?

"YouGovsonlinepaneli*Sverige*bestående*av*60*000*f örrekryterade*kvinnor* och*män*i*åldrarna*18+*som*vill*delta*i*undersökni ngar.*Panelen*är*en*så* kallad*accesspanel."

förrekryterade?
Vad är en accesspanel?
Finns många frågor för en statistiker om det är trovärdigt.

Jag letade själv upp dom då jag var intresserad av att veta mer om det. Intrycket jag får är att det är väldigt trovärdigt.

Visst kan man som författaren av denna intellektuellt torftiga artikel regga sig med ett trollkonto men parametrarna man anger kontrolleras hela tiden mot kontrollfrågor i nästan varje undersökning. Rimligen så sker väl urvalen på ett sådant sätt att nyare paneldeltagare viktas ner för att undvika just sådana effekter och för att enklare kunna följa skiftningar i opinionen.

På frågan om att det är anonyma internetundersökningar och inte telefonundersökningar skulle jag säga att det är en fördel snarare än en nackdel då det innebär att situationen är så lik valsituationen som möjligt.

Ockhams rakkniv får väl antas gälla här. Det kan möjligen vara så att ett stort gäng SD-troll skapar en stor mängd trollkonton och sedan farmar undersökningar i flera veckor, eller så kan det vara så att SD faktiskt har ökat. Jag tror på det senare (se till exempel http://status.st).

Yougov omsatte förra året nästan en miljard kronor. Jag skulle även gissa att dom har en eller annan statistiker anställd för att se till att deras undersökningar är metodologiskt korrekta.
Senast redigerad av SingMeToSleep 2015-09-19 kl. 02:57. Anledning: La till en länk.
2015-09-19, 03:38
Medlem
Vi är fortfarande bara i slutet av missnöjets tid.

Efter missnöjets tid kommer vredens tid och efter vredens tid, raseriets tid.

Tillväxten framöver kommer vara gigantisk, egen majoritet(45%) inom 1 år.
2015-09-19, 03:40
Medlem
Citat:
Visst kan man som författaren av denna intellektuellt torftiga artikel regga sig med ett trollkonto men parametrarna man anger kontrolleras hela tiden mot kontrollfrågor i nästan varje undersökning. Rimligen så sker väl urvalen på ett sådant sätt att nyare paneldeltagare viktas ner för att undvika just sådana effekter och för att enklare kunna följa skiftningar i opinionen.

Läste i ett uttalande av YouGov någonstans att nya medlemmar inte blir utvalde till politiska undersökningar överhuvudtaget. Vet inte sanningshalten i det.

Sedan så sker en väldigt stor del av rekryteringen inte via självrekrytering. De rekryterar folk via andra metoder också.
Senast redigerad av Misha33 2015-09-19 kl. 03:42.
2015-09-19, 03:43
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misha33
Läste i ett uttalande av YouGov någonstans att nya medlemmar inte blir utvalde till politiska undersökningar överhuvudtaget. Vet inte sanningshalten i det.

Låter rimligt. Ska försöka leta lite imorgon när jag är lite piggare, men tanken att just Yougov skulle vara utsatt för en mer eller mindre samordnad SD-attack hade varit mer trovärdig om det inte vore för det faktum att samtliga OI visar samma trend. Egentligen är 21% eller 27% skit samma, det väsentliga är den lavinartade ökningen som bara stiger ju mer kaos det blir i invandringspolitiken. Signalen är oerhört tydlig - nu räcker det.
2015-09-19, 05:27
Medlem
Citat:
Låter rimligt. Ska försöka leta lite imorgon när jag är lite piggare, men tanken att just Yougov skulle vara utsatt för en mer eller mindre samordnad SD-attack hade varit mer trovärdig om det inte vore för det faktum att samtliga OI visar samma trend. Egentligen är 21% eller 27% skit samma, det väsentliga är den lavinartade ökningen som bara stiger ju mer kaos det blir i invandringspolitiken. Signalen är oerhört tydlig - nu räcker det.

Precis, alla OI visar en stadig och stark uppgång. Alla har även visat uppgången har ökat i kraft sista halvåret. Då det är jättesvårt veta vem som mätt bäst så får vi helt enkelt anta att ett medelvärde av alla OI är det som får anses vara mest korrekt. Men vi vet inte några exakta siffror.

Men ökningen är ett faktum och att det burit till eller drygt 20% är nog alla med på, sen kanske sanningen ligger närmare 25% och inom en månad är det kanske 30%. Det är alla också överens om eftersom situationen som driver fram SD ökning kvarstår och ökar i kraft.

Personligen tror jag att Yougov mycket väl prickar in vad som sker. En procent fel hit och dit spelar inte så stor roll. Resultatet är mycket logiskt i förhållande till situationen som råder. Vi ser att hela sjuklövern idag tappar väljare till SD.
2015-09-19, 05:56
Medlem
fernebos avatar
Man kan ju också titta på hur stor SD:s procentuella ökning varit hos instituten sen den sista mätningen innan valet. Yougov hade samma mätmetoder då som nu och gav SD 10,9% i september 2014.

Sen dess så har partiets stöd ökat med 150% till 27,3%. Det är också den största procentuella ökningen som SD haft hos nåt institut, men den sticker inte ut så mycket som vissa verkar tro. Torbjörn Sjöström på Novus som är den som är mest rabiat i sitt hat mot Yougov borde kanske hålla lite lägre profil då den näst största ökningen kommer just från Novus. Från september 2014 till nu så har SD hos Novus gått från 9,1% till 20,8%, vilket är en ökning med 128%.

Därefter ser det ut så här: Sentio +108%, Sifo +80%, Demoskop +74% och Ipsos +69%.

Ökningen är alltså rätt stor hos samtliga institut, men störst hos Yougov, Novus och Sentio där partiet mer än fördubblat sitt stöd.
Senast redigerad av fernebo 2015-09-19 kl. 06:35.
2015-09-19, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Misha33

Sedan så sker en väldigt stor del av rekryteringen inte via självrekrytering. De rekryterar folk via andra metoder också.

Vilka då?

De enda som aktivt rekryterar är Inzio via Svt eller Aftonbladets hemsida. Har inte fått frågan från någon annan.
2015-09-19, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Man kan ju också titta på hur stor SD:s procentuella ökning varit hos instituten sen den sista mätningen innan valet. Yougov hade samma mätmetoder då som nu och gav SD 10,9% i september 2014.

Sen dess så har partiets stöd ökat med 150% till 27,3%. Det är också den största procentuella ökningen som SD haft hos nåt institut, men den sticker inte ut så mycket som vissa verkar tro. Torbjörn Sjöström på Novus som är den som är mest rabiat i sitt hat mot Yougov borde kanske hålla lite lägre profil då den näst största ökningen kommer just från Novus. Från september 2014 till nu så har SD hos Novus gått från 9,1% till 20,8%, vilket är en ökning med 128%.

Därefter ser det ut så här: Sentio +108%, Sifo +80%, Demoskop +74% och Ipsos +69%.

Ökningen är alltså rätt stor hos samtliga institut, men störst hos Yougov, Novus och Sentio där partiet mer än fördubblat sitt stöd.

Om man studerar gamla mätningar, konstigare blir det. i Maj 2014 före EU valet var alla någorlunda väl samlade, Novus i botten med 7,7% Sentio högst med 11,7%. Instituten hade ingen verklighet att relatera till då.

I Juni när EU valet givit Sd 9,67% hade samtliga höjt något, i allmänhet mindre än 1% men YouGov hade minskat och var lägst med 8,2% !!?? Konstigt kan man tycka men det publicerades i miljöpartinfekterade Metro när Mp hade fått 15,4% och Sd skulle krossas ! Jämför det med senaste för Sd 27,3% i YouGov.

I september före riksdagsvalet var fältet mer samlade, Sifo botten 9,9, högst Sentio 12,7%. Bortser från Skop som mest verkar vilja göra mätningar för att visa att de inte har dött.

Vi har Sifo & Ipsos kvar den här månaden, men är det någon som tror de kommer att spränga 20% vallen? Det måste ta emot för Sifo att lägga sig 10% under YouGov. Men ännu mer måste det ta emot att göra Sd större än moderaterna.

Vi får se. I denna totalförvirrade opinionsmätningsvärld kan inget tas för givet, inget annat än att Sd stadigt ökar och att ingen vet hur stora sympatier Sd verkligen har hos väljarna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in