2015-09-14, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grävulen
Det går inte att misstolka vem hyresrätterna byggs för när de talar om lägre hyror för att bryta segregationen.

Det finns fler saker än etnicitet som segregerar. Ekonomin är en barriär.

Hur många 20-åringar kan betala 10 000 i månaden i hyra? För det är där hyresnivåerna ligger för en nyproducerad 1-2:a, både hos allmännyttan och hos privata byggherrar.

När jag var 20, ca 10 år sedan, betalde jag SEK 2200 i hyra, delade lägenhet med en polare i Majorna. En 2:a. Med internet och el etc pröjsade vi runt SEK 2500 per skalle.

Times change.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2015-09-14 kl. 18:31.
Citera
2015-09-14, 18:40
Medlem
Flyktingar har företräde framför svenskar i bostadsköer och bor dessutom ofta betydligt rymligare, fräschare och centralare än svenskar. Suck it up, svenska folk. Våra politiker med Reinfedt i spetsen har för länge sedan bestämt att Sverige ska skänkas bort. Hela jävla Sverige är numera som en enda stor donation till Röda Korset.
Citera
2015-09-14, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Flyktingar har företräde framför svenskar i bostadsköer och bor dessutom ofta betydligt rymligare, fräschare och centralare än svenskar. Suck it up, svenska folk. Våra politiker med Reinfedt i spetsen har för länge sedan bestämt att Sverige ska skänkas bort. Hela jävla Sverige är numera som en enda stor donation till Röda Korset.

Snarare precis tvärtom på de flesta punkterna, trångboddheten är vad jag vet störst i våra förorter, där flest invandrare bor, där hyrorna är lägre, standarden oftast är lägre och läget är mindre centralt.
Citera
2015-09-14, 18:50
Medlem
watsups avatar
Skönt att man använder hjärnan och sparade ihop till en insats från 16 år till nu då man är 25! Köpte en lägenhet för 3,5 , stor och ljus, nära till stan. Belånad såklart men betalar runt 3k i månaden Ink amortertering. Men efter att ha jobbat på bank förstår man att alla som blir lidande av detta förslag inte tänker längre än kuken räcker. "Va behöver vi en insats?? Jag har ju inga pengar!!" Bättre att dra till rodos och knulla än att spara till lägenhet, den ska ju staten för heövete fixa ändå!

Skaffa ett jobb, spara ihop insats, låna till en lägenhet och sen gör vinst. Vem fan vill hyra ändå?

Seriöst, vill man så går det jävligt fort. Jag tog det chill o la inte undan omöjligt mycket. Tog som sagt några år men nu slipper man tjafset ni går igenom.
Citera
2015-09-14, 18:52
Medlem
JumpingJacks avatar
Integration och invandring ----------> Politik inrikes, att sammanfoga med befintlig tråd.
Citera
2015-09-14, 18:55
Moderator
Tinuviels avatar
Sammanfogat!

// mod
Citera
2015-09-14, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av watsup
Skaffa ett jobb, spara ihop insats, låna till en lägenhet och sen gör vinst. Vem fan vill hyra ändå?

Seriöst, vill man så går det jävligt fort. Jag tog det chill o la inte undan omöjligt mycket. Tog som sagt några år men nu slipper man tjafset ni går igenom.

Det finns fördelar med att hyra, 0 exponering mot marknaden, det är ett fullständigt riskfritt boende, får vi en bear market eller marknadskorrigering där priserna sjunker så påverkas du i stort sett inte om du hyr. Du har inga som helst åtaganden när det gäller underhåll av fastigheten, allt sådant sköts av hyresvärden etc. En hyresrätt borde egentligen alltid vara dyrare än andra boendeformer, allt annat lika(standard, läge etc).

Det var dock helt omöjligt att hyra när jag flyttade hem till Sverige(andra hand går ju alltid dock), så jag köpte.
Citera
2015-09-14, 19:07
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Det är bara att ta saken i egna händer och göra revolution.
Tror fan att det är dags nu.
Citera
2015-09-14, 19:07
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watsup

Jag hyr hellre i Malmö än köper en lägenhet där. Många bostadsrätter väntar på att sjunka i pris inom 10 år. Sen kan det vara idé att inte köpa ifall någon är minsta osäker på att kunna betala tillbaka lånet. Megaförlust för de som inte får råd med sin bostadsrätt längre fram.
Senast redigerad av Hegamon 2015-09-14 kl. 19:56.
Citera
2015-09-14, 19:14
Medlem
watsups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det finns fördelar med att hyra, 0 exponering mot marknaden, det är ett fullständigt riskfritt boende, får vi en bear market eller marknadskorrigering där priserna sjunker så påverkas du i stort sett inte om du hyr. Du har inga som helst åtaganden när det gäller underhåll av fastigheten, allt sådant sköts av hyresvärden etc. En hyresrätt borde egentligen alltid vara dyrare än andra boendeformer, allt annat lika(standard, läge etc).

Det var dock helt omöjligt att hyra när jag flyttade hem till Sverige(andra hand går ju alltid dock), så jag köpte.

Sant, finns väl ett par fördelar med hyra, men jag står fast att br är det bättre alternativet.
Citera
2015-09-14, 19:36
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition
Hur ser det ut med bostadsköerna i våra tre största städer?
Hur många år få man vänta om man skriver in sig idag?

Klart den nya adeln ska ha en egen gräddfil. Svenska ungdomar har tak över huvudet och kan bo hem tills de är 40.

10 år för halvdassiga områden som Farsta, Sollentuna, Blackeberg, bandhagen och
8-9 år för slumområdena Hässelby och Tensta enligt senaste månadens förmedlingsstatistik på bostad stockholm. Detta gäller normala lgh med skäliga hyror och inte nyproduktion med ockerhyror. Då kan man dra av några år.

En totalkollaps av stockholms bostadsmarknad och kön ökar 9 mån för varje år så man tjänar 3 mån.
Citera
2015-09-14, 19:50
Medlem
Svenskar klagar inte lika mycket så bättre att ge muslimer förtur, så tänker våra politiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in