2015-09-14, 13:09
  #69181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
/--/
Under de tre månader som nu gått är det väl högst troligt att någon av frun och brodern (eller rent av båda) läckt till någon i sin bekantskapskrets som i sin tur läcker till media./../. /--/

Men varför har inte media i så fall skrivit något om denna inside information?
2015-09-14, 13:18
  #69182
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Om man utgår från sannolikhetsläran, så kan MGM vara skyldig, men det kan lika gärna vara arrendatorn på Martorp som är GM, eller AJ, en av hans söner eller styvsöner. Samtliga dessa känner sig hemma i det aktuella området runt caféet och gården Martorp. Om man utgår från att det handlar om en våldtäktsman, så är det väl oftast som så att de begår brottet i en miljö där de känner sig "hemma"? Att det skulle dyka upp en annan GM och vänta utanför vid stängningsdags och placera offret i en manskapsbod på Martorp ser jag som uteslutet, såvida det inte finns fler gästarbetare eller en lokal förmåga som har jobbat på Blombergs säteri och som plötsligt dök upp och fick ett infall att överfalla en ung flicka. Är det någon som känner till något om det? Min terori är att det är en person i en svart SUV som är GM och att LH kände tillit till den personen då hon stod framåtlutad och pratade med honom efter stängningsdags. Vittnet eller vittnena som har sett detta händelseförlopp, har givetvis belagts med yppandeförbud och får inte heller uttala sig i media. Offret skulle aldrig hittas, för tanken var nog att GM skulle återvända till manskapsboden, ta med sig offret och sedan gömma det för all framtid, utan att lämna några spår efter sig. Om den teorin stämmer, så är GM smart och slipad och vet vad han gör. Kanske har han gjort fler sådana här brott tidigare? Jag tror att GM är en av de 5-6 personer som figurerar i det här inlägget.

Nej, du har inte utgått från "sannolikhetsläran" i det här resonemanget. Åtminstone inte om du med det menar att du försökt göra en nykter bedömning utifrån kända fakta av vad som är den sannolika utgången i målet.

A) Du har helt bortsett från den viktigaste enskilda faktabit vi hittills har fått: Att det finns DNA-bevisning från flera olika källor på flera olika föremål

B) Du har helt bortsett från att den som sitter häktad på sannolika skäl också är den som döms skyldig för brottet i de allra flesta fall och att sannolikheten stiger ännu högre (typ uppåt 90%) när det väl blir åtal. Du har också bortsett från att ingen av de personer som det "lika gärna" kan vara enligt dig är häktade eller har varit föremål för formell misstanke.

C) Du har samtidigt som du bortsett från A och B istället introducerat en helt obekräftad uppgift som dessutom om den stämmer med stor sannolikhet redan kan vara avförd från utredningen: Den svarta SUV:en.

En teori om en "smart och slipad" GM stämmer heller inte vidare väl med det faktum att saker verkar ha hittats utslängda lite här och var i terrängen. Valet av någon slags arbetsbod på en bondgård där flera personer arbetar som förvaringsplats för ett lik tyder inte heller på direkt på någon oerhört förslagen person. Snarare på en panikinsats som sen GM inte kunnat eller orkat följa upp.

Däremot håller jag med om att det på kända fakta är svårt att tänka sig en helt okänd och med omgivningarna inte bekant person. Visar det sig dessutom att boden var låst torde sannolikheten sjunka ner mot noll.
2015-09-14, 13:19
  #69183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Min magkänsla säger att LH mördades pga familjära (om än tragiska) omständigheter. Svaret på gåtan finns där. Jag tror inte ett dyft på alla konspirationsteorier som predikats här på forumet; de allra flesta är alltför avancerade och orealistiska och bottnar i väldiga fantasier med för många dåliga thrillers/deckare i ryggsäcken.

Det har jag trott i ett par månader. Det är verkligen något som inte stämmer kring den häktade Litauen. Han är vit som snö. Dna-spåren tror jag inte ett dyft på. Jag tror personligen svaret i det här målet står skrivet i pannan på polisen. Gärningsmannen står offret betydligt närmare än vad Litauen med svans gör. Men, bara min magkänsla.

Det där har jag även känt bara att läsa media. I lördags pratade jag med en före detta Obducent som berättade hur rätttekniska undersökningar egentligen går till på landsbygden, och han har en tydlig bild att även i detta fall har polisen schabblat bort den rättstekniska undersökningen.
Den här mannen berättade att han för några år sedan fick nog när en erfaren mordutredare berättade för honom att polisen som gjorde rättstekniska undersökningen varken hade hårnät, skyddsklädsel eller de avsedda skor för ändamålet.
Vad den här enskilde polisen gjorde var att han drällde omkring sitt eget DNA och kontaminerade utredningsresultaten.
Det gick inte att hitta tillräckliga bevis mot gärningsmannen, och i det här fallet var det solklart vilken som var gärningsman.

Jag är tämligen säker att den lokala polisen låtit folk klampa omkring som de velat på platsen innan den tekniska utredningen fullgjorts.
Att poliser som egentligen inte har där att göra har sprungit omkring och kikat på platsen. Det är ofta så det går till berättade Obducenten.
Han sa upp sig för att det var för många mord som förblev ouppklarade, i vissa fall fick han inte ens utföra sitt jobb ordentligt.

Han har själv upplevt under åren hur polisen haft en övertro på DNA, att de inte vet hur man tolkar DNA spår, många poliser tror att det räcker med att det finns DNA så är fallet löst.
Men så är det inte när det inte är solklart hur DNA hamnat på platsen.

Det krävs helt andra poliser för att klara upp detta fall.
2015-09-14, 13:25
  #69184
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Då förstår jag din tankegång att DNA-/blodfynden har med MGMs arbete att göra. Men du håller väl med mig om att om blodfynd finns på saker i terrängen blir det svårare att förklara fynden. För MGM kan väl inte ha sådan otur att han råkat blöda just där saker hamnat. Även bör DNA-fynd från andra personer som jobbat/ rört sig i området bör finnas på sakerna, exempelvis broderns DNA. Annars har MGM drabbats av hiskelig otur.

Jag håller med dig om att fynden blir svårare att förklara; att även viss otur kan vara inblandat. Men, vad vet vi om DNA-spåren? Kanske finns även spår från brodern men att de var av mindre karaktär? Om, det skulle vara så att den häktade är skyldig, vad tror han sig vinna på att blåneka när dessa "fynd" presenterats för honom? Väldigt få är nog så starka mentalt att de förnekar brott/samröre när de får dylika fynd på bordet framför sig. Tyvärr tror jag att dessa mentaliteter enbart förekommer på film (i princip). Den bild som media förmedlat om den häktade och dennes reaktioner tyder på att han är oskyldig. Har han så nära till känslosvallningar/utbrott tyder det på att han nära till känslor. Han borde ha blivit avslöjad, erkänt eller försagt sig kring något på dessa tre månader.
__________________
Senast redigerad av Psychedelicbird 2015-09-14 kl. 13:31.
2015-09-14, 13:29
  #69185
Medlem
Med andra ord menar du att rätt GM sitter häktad och att mordet på LH redan är uppklarat? Hur kan du göra en sådan bedömning när du inte ens har tagit del av FUP?


Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nej, du har inte utgått från "sannolikhetsläran" i det här resonemanget. Åtminstone inte om du med det menar att du försökt göra en nykter bedömning utifrån kända fakta av vad som är den sannolika utgången i målet.

A) Du har helt bortsett från den viktigaste enskilda faktabit vi hittills har fått: Att det finns DNA-bevisning från flera olika källor på flera olika föremål

B) Du har helt bortsett från att den som sitter häktad på sannolika skäl också är den som döms skyldig för brottet i de allra flesta fall och att sannolikheten stiger ännu högre (typ uppåt 90%) när det väl blir åtal. Du har också bortsett från att ingen av de personer som det "lika gärna" kan vara enligt dig är häktade eller har varit föremål för formell misstanke.

C) Du har samtidigt som du bortsett från A och B istället introducerat en helt obekräftad uppgift som dessutom om den stämmer med stor sannolikhet redan kan vara avförd från utredningen: Den svarta SUV:en.

En teori om en "smart och slipad" GM stämmer heller inte vidare väl med det faktum att saker verkar ha hittats utslängda lite här och var i terrängen. Valet av någon slags arbetsbod på en bondgård där flera personer arbetar som förvaringsplats för ett lik tyder inte heller på direkt på någon oerhört förslagen person. Snarare på en panikinsats som sen GM inte kunnat eller orkat följa upp.

Däremot håller jag med om att det på kända fakta är svårt att tänka sig en helt okänd och med omgivningarna inte bekant person. Visar det sig dessutom att boden var låst torde sannolikheten sjunka ner mot noll.
__________________
Senast redigerad av Spanaren321 2015-09-14 kl. 13:39.
2015-09-14, 13:40
  #69186
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Den misstänkte gärningsmannen NB bodde inte alls i ett gult hus!
Bedrövligt att folk uppenbarligen hänger i tråden twentyfourseven utan att få med sig ens grundläggande fakta om fallet. Det har ju förekommit otaliga länkar till bilder på litauernas bostad - en vit "tredelad arbetarlänga" med tak-fönster/kupor, skorstenar och flera entréer = inte likadant som på facebookbilden!
Det är likadant, skrev jag. Båda husen är två våningar med brutet rött tak, och liknar varandra sett snett från gaveln. När jag tittar närmare ser jag små skillnader, så om huset inte är ombyggt så är det olika hus.

https://goo.gl/maps/vdbQI
https://m.facebook.com/photo.php?fbid=956062457740556&id=100000104322867& set=br.AbqH1soIfKD-CBLPMsRSqBHxMSent_-_sFWzCjG3NHffICA59EritJI9gLpv5bV60PavfmvKuL4Dh0jMc SeE5ELer_-jb beOS1ZvBHtpXIS1txDBWYtOOCZeoS96LvHpWAo&source=54

Så, jag ber ödmjukast om ursäkt för min stora blunder i dessa "grundläggande fakta", för att inte säga direkt avgörande, och hoppas att jag inte har förstört tråden och, framförallt, vilselett åklagaren.

Hoppas allt är bra med dig i övrigt.
2015-09-14, 13:42
  #69187
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Tycke absolut den ser nybyggd ut.
Gå till google map, skriv Martorp Götene
Välj sedan "street view" och "åk" lite n/v och titta på huset just intill Martorp i olika vinklar, inte är det något gammalt svenskt torp/hus inte, nej det är ett nytt hus.

Nu skriver jag sakta, det finns inget nybyggd hus vid Martorp!
2015-09-14, 13:48
  #69188
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Nu skriver jag sakta, det finns inget nybyggd hus vid Martorp!
Det ser nybyggt ut. Har du någon väsentlig kommentar till #duqus inlägg, eller är husets ålder det enda du har att komma med?
2015-09-14, 13:52
  #69189
Medlem
Dessa hus ligger på Blombergs säteri - inte på Martorp.

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det är likadant, skrev jag. Båda husen är två våningar med brutet rött tak, och liknar varandra sett snett från gaveln. När jag tittar närmare ser jag små skillnader, så om huset inte är ombyggt så är det olika hus.

https://goo.gl/maps/vdbQI
https://m.facebook.com/photo.php?fbid=956062457740556&id=100000104322867& set=br.AbqH1soIfKD-CBLPMsRSqBHxMSent_-_sFWzCjG3NHffICA59EritJI9gLpv5bV60PavfmvKuL4Dh0jMc SeE5ELer_-jb beOS1ZvBHtpXIS1txDBWYtOOCZeoS96LvHpWAo&source=54

Så, jag ber ödmjukast om ursäkt för min stora blunder i dessa "grundläggande fakta", för att inte säga direkt avgörande, och hoppas att jag inte har förstört tråden och, framförallt, vilselett åklagaren.

Hoppas allt är bra med dig i övrigt.
2015-09-14, 13:54
  #69190
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Dessa hus ligger på Blombergs säteri - inte på Martorp.
Ja, de liknar inte alls husen på Martorp.
2015-09-14, 13:55
  #69191
Medlem
Theforeigners avatar
VARFÖR har vi inte fått höra vad Cafeägare Lena Svedung's dotter "M" såg, hörde etc. då hon,
av någon anledning , lämnade cafeet tidigare än dom andra 3 flickorna, några minuter i 18:00 den 7 Juni?

Dom andra 2 fickorna har i media berättat hur/vad dom upplevde just innan Lisa forsvann, så VARFÖR inte "M" ?

Och vad var anledningen till att "M" skulle gå tidigare än dom andra?

Det finns rykten att "M" skulle ha sett en bil stå parkerad lite konstigt nära cafeet då hon lämnade cafeet.
Jag vill gärna veta:
är det sant att du såg en bil stå parkerad lite konstigt nära cafeet?
varför blev inte du intervjuvad i dagarna efter Lisa försvann som dom andra 2, Rebecka & Lowa gjorde?
var exakt stod bilen?
på vilket sätt var den "konstigt" parkerad?
var bilen silvrig? mörk? en SUV?
såg du några detaljer på bilen?
såg du någon i bilen, en person? flera personer? var det en man eller kvinna?
var bilens motor igång (stökigt ljud) eller var den släkt (tyst)
har du sett den bilen förr?


En annan grej jag undrar över, ANKLAGAR INTE NÅGON!!!BARA UNDRAR, är hur det kommer sig att inga av tjejera på cafeet är facebook vänn med Lisa Holm, heller ingen av Svedung systrarna vars familj ju är riktigt goda vänner med Lisas familj.
2015-09-14, 14:11
  #69192
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det ser nybyggt ut. Har du någon väsentlig kommentar till #duqus inlägg, eller är husets ålder det enda du har att komma med?

Har det varit svart baltisk/rysk arbetskraft i området och byggt ett nytt hus vid Martorp då borde det väl där finnas ett nybyggt hus

Men vad vet jag som bor på Kinnekulle.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in