2015-09-11, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard.Lynn
Finns flera exempel åt endera hållen. Det beror (delvis) på vad det är för diagnos han har?
ja diagnosen är ju inte fastställd men gissar på att han varit medveten om vad han gjort
Citera
2015-09-11, 18:24
Medlem
PiusXIIIs avatar
Kände han henne? Varför gjorde han det?
Citera
2015-09-11, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Kände han henne? Varför gjorde han det?

Nej han skall inte ha känt henne och varför han har gjort det har inte framkommit ännu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9797
Hur såg hon ut då?

Kan säga att det va illa, mer får ni läsa efter dom
Citera
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Vården kan också lära honom hantera/leva med sin autism, även om den inte kan "bota" den.

Renodlade psykopater är däremot terapiresistenta.

Jo, fast just det där du skriver om verkar domstolarna strunta i nuförtiden. GM med nån form av autismspektrumstörning döms till fängelse. Och det är synd, för precis som du skriver så kan vården hjälpa dom att hantera sin störning. Nu finns ju risken att när dom väl släpps fria så kliver dom ut från fängelset som ännu värre personer än när dom först hamnade där.
Citera
2015-09-11, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonBote
nu har jag missat nått---hur vet du detta???
Citera
2015-09-11, 18:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DonBote
Snick snack. Tuffa killen ITK (In The Known)

Vet du något så öppna käften.
Citera
2015-09-11, 18:29
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpelstiltskina
Intressant att någon alltid ska beskylla föräldrarna till GM. Detta trots att han faktiskt är myndig. När slutar föräldrarna bära ansvaret för sina barns handlingar tycker ni? Kan vi beskylla Greta 84 år för att hennes son 62 år våldtar och mördar någon?

Är det inte en psykisk störning så skyller vi på mamma, ibland pappa, men oftast mamma. De allra flesta människor som älskar sina barn gör väl ändå allt för att se till att barnet växer upp till en bra människa. En del med betydligt bättre förutsättningar än andra.

Har den här misstänkta gärningsmannen utsatts för mobbing och det är orsaken till att han har begått ett mord, ja då kommer vi att få se fler sådana här mord i framtiden !

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Dock kan GM pratat till IJ i ett försök att få henne att stanna, "Vet du vad klockan är?", eller så. Men det känns ganska irrelevant, IJ har inte provocerat GM.
Vet om om de precis passerat den branta backen, eller kommer den senare?
Jag kan tänka mig att bägge gick om det började gå uppför?
Var det inte anledningen till att Ida sprang själv, att hon inte klarade av att hänga ned föräldrarna?
Om Ida börjar prata med honom och kanske säger "Vad jobbigt det var, har du också börjat springa nyligen". skulle han kunna ta det på ett kränkande sätt, som att han var värdelös, tjock etc?
Citera
2015-09-11, 18:30
Medlem
R.a.z.o.r.s avatar
Alla kriminella har någon form av störning och/eller svår bakgrund, det tar inte bort deras ansvar för handlingarna!
Citera
2015-09-11, 18:31
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa-Pantern
Det var skönt att det här klarades upp så fort! Polisen har uppenbarligen fått ett övertygande tips och blivit än mer övertygad när de väl träffat killen. Jag tror att GM mått dåligt en längre tid men att det antagligen eskalerat så mycket att människor i hans närhet satt honom i samband med mordet.

Nu återstår rätt lite arbete för polisen. Det handlar mest om att förhöra GM, det som kommer att dra ut på tiden gällande fupen är antagligen den rättspsykiatriska undersökningen.

Jag har svårt för där sortens drev. Det vidrigt äcklige nättrollet Hami Raha har hängt ut gärningsmannens adress i facebookinlägget ovan som du länkar till och skriver hånfulla otrevligheter. Gärningsmannen sitter häktad och hans familj är helt oskyldig, varför då skriva ut adressen?

Varför vill du bidra till att den där sortens näthat sprids mot en oskyldig familj? Gärningsmannen sitter med fulla restriktioner på häktet och är avskuren från telefon, mail, internet, besök, radio, tv, tidningar osv. Det är inte han som drabbas av hatdrevet mot honom eller hans familj.

Jag ifrågasätter dessutom Hami Rahas trovärdighet. Se nedan varför vi ska vara försiktiga med att tro detta ökända nättroll.

Hami Raha
19850206-6593
Gräsandsvägen 6 lgh 0903
123 53 Farsta

Hami Raha är själv dömd för ett flertal brott.

Domstol: Solna tingsrätt
Datum: 2013-02-20
Målnr: B 631-12
Saken: Olaga hot
Ladda ner domen här

Domstol: Stockholms tingsrätt
Datum: 2014-03-28
Målnr: B 429-14
Saken: Narkotikabrott, rattfylleri
Ladda ner domen här

Domstol: Solna tingsrätt
Datum: 2015-02-18
Målnr: B 3257-14
Saken: Narkotikabrott, vapenbrott
Ladda ner domen här

Vad gäller misstänkte gärningsmannens tillräknelighet vid brottet så är det svårt att uttala sig om påföljden. Det är sällsynt att människor blir dömda till rättspsykiatrisk vård. Att en tidigare ostraffad ung man mördar en för honom främmande kvinna är så abnormt att jag tror det lutar åt att han döms till rättspsykiatrisk vård. Det hela är en enorm tragedi, för henne, hennes anhöriga och för gärningsmannen och hans anhöriga. Samhället kommer att se till att gärningsmannen låses in för att skydda oss övriga i samhället, sedan om det blir rättspsykvård eller fängelse är i nuläget är omöjligt att sia om. Han är dock så ung att döms han till fängelse så lär det bli en rätt rejäl straffrabatt. Hamnar han inom rättspsykiatrin så kan han bli sittande livet ut.

Av polismannens uttalanden om att det var uppenbart vad motivet var så drar i vart fall jag slutsatsen att motivet var sexuellt. Det är svårt att dra annan slutsats.

Jag skulle tro att gärningsmannen mått mycket dåligt psykiskt, eftersom poliserna som topsade honom redan vid mötet med honom blev övertygade om att han kunde vara skyldig, det var ju därför som NFC analyserade topsningen samma dag.
Nu har ju utredningsmannen i intervju (Aftonbladet TV) sagt att man inte har någon kännedom om den misstänkte gärningsmannen men att polispatrullen som besökte honom fick direkt misstankar om att han kunde vara skyldig.

Rättegång lär det dröja ändå. Inte bara förhör med gärningsmannen utan också med människor i hans närhet, vittnen och så vidare. Det lär dröja tills december om det blir en RPU innan rättegång.
Senast redigerad av flakmopedisten 2015-09-11 kl. 18:45.
Citera
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
https://www.facebook.com/kristxffer.anderssxn.50

x = o

Fler bilder på mammans FB

https://www.facebook.com/xarica.helxersson

x = m

Citat:
Ursprungligen postat av DyslexiKungen
Det är mammas fel att det gick åt helvete eller hur?

Eftersom du citerar mig, så är väl frågan till mig.
Det har jag ingen åsikt om, känner inte familjen.
Däremot efterfrågades bilder på MGM, därav länkarna.
Båda länkarna finns tidigare i tråden.
(är inte säker på om ditt svar var ironi eller inte)
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard.Lynn
Du tror att han döms till dråp? Det tvivlar jag på.

Varför skulle jag tro att han döms för dråp?

Jag tror han döms för mord, jag tror han är 19 år gammal och jag tror han är ute efter två tredjedelar. Alltså att han döms till kanske tio till tretton (om det blir fängelse) år, för mord.

Som en jämförelse dömdes en man i ungefär samma ålder till nio år för ett mycket brutalt sexualmord i Mora, 2007 tror jag det var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in