Citat:
Ursprungligen postat av
Aimbert
Alla i Fingerprintkören verkar förutsätta att marginalerna kommer stanna på samma extremt höga nivå som vi ser nu. Vad tyder på att de kommer göra det? Det låter helt otroligt att se bruttomarginaler på ~40 % när marknaden och produkten blir mer mogen.
Hej Aimbert,
Den här frågan har körts under låång tid nu men ändå går inte marginalen ned nu när vinsten trillat in.
Vår kära MiPe gick in lite djupare för att lägga fram fakta, de kan läsa det nedan:
Citat:
Många har sagt att priserna ska ner, redan för 1,5 år sedan, men de har inte gått ner mer än vad som är normalt när volymerna ökar och kiselstorleken minskar. Många har sagt att marginalerna kommer att pressas, andra komponentleverantörer har runt 5-10-15 % i bruttomarginal.
Men när jag googlade runt, hittade jag följande gross profit/bruttomarginaler för olika företag i branschen för de senaste 6 kvartalen, dvs 2014 och 2015, i parentes operating margin/rörelseresultatet:
Atmel 39-48 % (snitt 5,2 %, mellan 5,8-11,5 %)
Broadcom 54 - 59 % (snitt 11 %, mellan 2 och 20 %)
Synaptics 30 - 50 % med ett undantag, 70 % (snitt 10,5 %, mellan 6 och 17 %)
Cypress - med ett undantag som var negativt, mellan 30 och 50 % i rörelseresultat, bruttoresultatet hittade jag inte.
ST Microelectronics 33-45 % (snitt -0,5 %, mellan -3 och 3 %)
NXP Semiconductors 45-48 % (hittade ingen graf, men 22 % för Q2 -15)
OmniVision 20-24 % (snitt drygt 5 %, mellan 2-8 %)
Qualcomm mellan 60-65 % (snitt 27 %, mellan 21 och 34 %)
Texas Instruments (TI), mellan 60 och 67 % (snitt 33,3 %, mellan 30-35 %)
När volymerna växer och rampar upp samt om konkurrensen är liten, blir prispressen inte stor. Detta är ännu fallet med FPC.
När skalekonomin i företaget är sådant som FPC visat upp de senaste kvartalen, omsättningen ökar med 100 eller som nu 218 %, men kostnaderna ökar endast 20-40 % per kvartal (Q3 -14, 66 MSEK, Q2 -15, 90 MSEK), så blir ju givetvis skillnaden mellan bruttomarginalen och rörelseresultatet mycket mindre än de flesta av ovanstående bolag kan visa upp.
Frågan är om denna skalfördel kommer att fortgå? Jag tror det i nuläget i stor utsträckning, även om säkert en del nya marknader kan vara mer kostsamma för support än på mobilmarknaden där volymerna är så groteskt stora. Varje bolag man integrerar sensorerna för, ger mycket tillbaka. Likaså lär det bli för de smarta korten. Kanske i automotive i viss mån. Men kanske att IoT, smarta hem etc kan bli lite mer kostsamma??
Sammanfattningsvis, ett par år framåt kommer nog skalekonomin som FPC har fortsätta ge utslag, så vad man ska hålla koll på är bruttomarginalen. Med de volymer FPC går emot, skulle det förvåna mig om inte rörelsemarginalen endast ligger 5-8-10-12 % under bruttomarginalen så länge bruttomarginalen håller sig ovanför 30-35 %.
Den senare kan vara allt från inte så stor, mellan 0 och 20 % eller väldigt stor och över 50 %, dvs i branschen i övrigt, komponentleverantörer till mobilmarknaden. Och inte 5 % som vissa hävdar på detta forum...
Huruvida FPC lyckas upprätthålla 30-40 % i bruttomarginal över tid återstår att se, men lyckas inte konkurrenterna betydligt bättre än nu så tror jag det dröjer mer än ett par år innan lägre bruttomarginaler än så kommer. Men som sagt, där är en risk att hålla koll på för FPC!
Det ingen klok tänker på är att det här en en säkerhetslösning och ingen leksak som funktionen spelar mindre roll, "good enough" kan ej tillämpas alltså.
Det är PRECIS så som bolaget själv säger, antingen fungerar tekniken eller så fungerar den inte. Och fungerar den inte finns det inget pris som motiverar en beställning. Nu har FPC dessutom de billigaste sensorerna på marknaden pga att de lyckats få till helt sjukt bra sensorer i små storlekar(kiselytan minskar och materialkostnaden minskar stort).
Sen ska ni veta att de inte bara går att kopiera en annans sensor för även om någon skulle lyckas så finns det patent som FPC har väldigt starka utav. Så internationella försäljningar går icke...
Så slutsvaret blir att så länge FPC är marknadsledande och konkurrenterna inte lyckas vinna kunder så kommer marginalen INTE minska, så därför är 2016 och antagligen 2017 hyfsat säkrade än men sen kan INGEN veta hur marknaden ser ut med konkurrenter fast man bör kunna räkna ut att de bolag som lyckas nu i starten kommer ha kapital till förvärv av nya tekniker och nykomlingar får det nästan omöjligt att komma ut med något.
Men tror du mig fortfarande INTE så kolla Carnegie analys för där står bl a marginaler bland andra bolag i sektorn samt vilka leverantörer kunderna valt..
http://www.ladda-upp.se/bilder/xavrerscacaokf/
Citat:
Manufacturers using touch fingerprint sensors Indicative
Manufacturer Model Price USD Sensor supplier
Tier 1
Apple Iphone 5s, 6, 6plus (all) 600.0 Authentec
HTC Max, One M9(+) 229.0 Fingerprint Cards
Samsung S5, S6, Note4, Note Edge 550.0 Synaptics (Validity)& Egistec co-lab
Huawei Ascend Mate, Honor 7, MaiMang 600.0 Fingerprint Cards
Sony Xperia z5 800.0 Fingerprint Cards
Lenovo Vibe series 300.0 n.a.
Sub-tier
Alibaba/Phillips Aurora i966 230.0 Egistec
Coolpad TipTop pro, Dazen 160.0 Fingerprint Cards
Disney Various n.m. Fingerprint Cards
Elphone p7000 220.0 Fingerprint Cards
Fujitsu/Docomo Arrows series 240.0 Fingerprint Cards
Gigaset ME- series Fingerprint Cards
Meizu MX5 TBA Fingerprint Cards
iBerry Auxus 150.0 Fingerprint Cards
Kingzone Z1 180.0 Fingerprint Cards
Konka K5F 160.0 Fingerprint Cards
LeTV LeMax TBA Fingerprint Cards
Meizu MX5 450.0 Fingerprint Cards (Formerly Goodix)
Mlais Note Pro 150.0 Fingerprint Cards
Newman Button CM810 215.0 Fingerprint Cards
Nextbit Robin tba. Fingerprint Cards
Oneplus Oneplus 2 330.0 Fingerprint Cards
Oppo N3 650.0 Fingerprint Cards
Otium Z4 190.0 Fingerprint Cards
Elephone P3000 550.0 Fingerprint Cards
Qiku Q-series 164.0 Fingerprint Cards
Saygus V2 550.0 Fingerprint Cards
Swipe Sense 120.0 Fingerprint Cards
Timmy E88 180.0 Fingerprint Cards
Vifocal C1000 130.0 Fingerprint Cards
Toshiba G500 &G 900 series 449.0 Fingerprint Cards
Xolo Q2100 140.0 Synaptics (Validity)(?)
ZTE Axon series 450.0 Fingerprint Cards
ZUK Z1 270.0 Fingerprint Cards
Jag vågar säga att det är JAG som har rätt även här.
Må väl och hoppas du förstår lite bättre nu.