2015-09-11, 13:42
Medlem
Aimberts avatar
Alla i Fingerprintkören verkar förutsätta att marginalerna kommer stanna på samma extremt höga nivå som vi ser nu. Vad tyder på att de kommer göra det? Det låter helt otroligt att se bruttomarginaler på ~40 % när marknaden och produkten blir mer mogen.
2015-09-11, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
ABG och Cadian har sina huvudkontor på samma adress, olika våningar.

"ABG Sundal Collier, Inc

535 Madison Avenue
17th floor
New York, NY 10022
http://www.bloomberg.com/research/stocks/private/snapshot.asp?privcapId=6665784

Cadian

535 Madison Avenue
36th floor
New York, NY 10022
Cadian Capital
http://www.cadiancap.com/"

Såg att ett par användare börjat forska i det på Placeras forum för Fing.

Det där är Dillon, Read & Company skrapan.

Men detta är så jävla off topic. ABG Sundal Collier har många kompetenta medarbetare. De fullständigt dominerar Norge när det kommer till ECM och M&A.

Så move along, sluta med sandlådelekarna. Tror ni på FPC så spelar det mindre roll vad ABGs analytiker kommer fram till.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2015-09-11 kl. 14:03.
2015-09-11, 16:22
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Alla i Fingerprintkören verkar förutsätta att marginalerna kommer stanna på samma extremt höga nivå som vi ser nu. Vad tyder på att de kommer göra det? Det låter helt otroligt att se bruttomarginaler på ~40 % när marknaden och produkten blir mer mogen.
Hej Aimbert,

Den här frågan har körts under låång tid nu men ändå går inte marginalen ned nu när vinsten trillat in.

Vår kära MiPe gick in lite djupare för att lägga fram fakta, de kan läsa det nedan:
Citat:
Många har sagt att priserna ska ner, redan för 1,5 år sedan, men de har inte gått ner mer än vad som är normalt när volymerna ökar och kiselstorleken minskar. Många har sagt att marginalerna kommer att pressas, andra komponentleverantörer har runt 5-10-15 % i bruttomarginal.

Men när jag googlade runt, hittade jag följande gross profit/bruttomarginaler för olika företag i branschen för de senaste 6 kvartalen, dvs 2014 och 2015, i parentes operating margin/rörelseresultatet:

Atmel 39-48 % (snitt 5,2 %, mellan 5,8-11,5 %)
Broadcom 54 - 59 % (snitt 11 %, mellan 2 och 20 %)
Synaptics 30 - 50 % med ett undantag, 70 % (snitt 10,5 %, mellan 6 och 17 %)
Cypress - med ett undantag som var negativt, mellan 30 och 50 % i rörelseresultat, bruttoresultatet hittade jag inte.
ST Microelectronics 33-45 % (snitt -0,5 %, mellan -3 och 3 %)
NXP Semiconductors 45-48 % (hittade ingen graf, men 22 % för Q2 -15)
OmniVision 20-24 % (snitt drygt 5 %, mellan 2-8 %)
Qualcomm mellan 60-65 % (snitt 27 %, mellan 21 och 34 %)
Texas Instruments (TI), mellan 60 och 67 % (snitt 33,3 %, mellan 30-35 %)

När volymerna växer och rampar upp samt om konkurrensen är liten, blir prispressen inte stor. Detta är ännu fallet med FPC.

När skalekonomin i företaget är sådant som FPC visat upp de senaste kvartalen, omsättningen ökar med 100 eller som nu 218 %, men kostnaderna ökar endast 20-40 % per kvartal (Q3 -14, 66 MSEK, Q2 -15, 90 MSEK), så blir ju givetvis skillnaden mellan bruttomarginalen och rörelseresultatet mycket mindre än de flesta av ovanstående bolag kan visa upp.

Frågan är om denna skalfördel kommer att fortgå? Jag tror det i nuläget i stor utsträckning, även om säkert en del nya marknader kan vara mer kostsamma för support än på mobilmarknaden där volymerna är så groteskt stora. Varje bolag man integrerar sensorerna för, ger mycket tillbaka. Likaså lär det bli för de smarta korten. Kanske i automotive i viss mån. Men kanske att IoT, smarta hem etc kan bli lite mer kostsamma??

Sammanfattningsvis, ett par år framåt kommer nog skalekonomin som FPC har fortsätta ge utslag, så vad man ska hålla koll på är bruttomarginalen. Med de volymer FPC går emot, skulle det förvåna mig om inte rörelsemarginalen endast ligger 5-8-10-12 % under bruttomarginalen så länge bruttomarginalen håller sig ovanför 30-35 %.

Den senare kan vara allt från inte så stor, mellan 0 och 20 % eller väldigt stor och över 50 %, dvs i branschen i övrigt, komponentleverantörer till mobilmarknaden. Och inte 5 % som vissa hävdar på detta forum...

Huruvida FPC lyckas upprätthålla 30-40 % i bruttomarginal över tid återstår att se, men lyckas inte konkurrenterna betydligt bättre än nu så tror jag det dröjer mer än ett par år innan lägre bruttomarginaler än så kommer. Men som sagt, där är en risk att hålla koll på för FPC!

Det ingen klok tänker på är att det här en en säkerhetslösning och ingen leksak som funktionen spelar mindre roll, "good enough" kan ej tillämpas alltså.

Det är PRECIS så som bolaget själv säger, antingen fungerar tekniken eller så fungerar den inte. Och fungerar den inte finns det inget pris som motiverar en beställning. Nu har FPC dessutom de billigaste sensorerna på marknaden pga att de lyckats få till helt sjukt bra sensorer i små storlekar(kiselytan minskar och materialkostnaden minskar stort).

Sen ska ni veta att de inte bara går att kopiera en annans sensor för även om någon skulle lyckas så finns det patent som FPC har väldigt starka utav. Så internationella försäljningar går icke...

Så slutsvaret blir att så länge FPC är marknadsledande och konkurrenterna inte lyckas vinna kunder så kommer marginalen INTE minska, så därför är 2016 och antagligen 2017 hyfsat säkrade än men sen kan INGEN veta hur marknaden ser ut med konkurrenter fast man bör kunna räkna ut att de bolag som lyckas nu i starten kommer ha kapital till förvärv av nya tekniker och nykomlingar får det nästan omöjligt att komma ut med något.

Men tror du mig fortfarande INTE så kolla Carnegie analys för där står bl a marginaler bland andra bolag i sektorn samt vilka leverantörer kunderna valt..

http://www.ladda-upp.se/bilder/xavrerscacaokf/

Citat:
Manufacturers using touch fingerprint sensors Indicative

Manufacturer Model Price USD Sensor supplier

Tier 1

Apple Iphone 5s, 6, 6plus (all) 600.0 Authentec

HTC Max, One M9(+) 229.0 Fingerprint Cards

Samsung S5, S6, Note4, Note Edge 550.0 Synaptics (Validity)& Egistec co-lab

Huawei Ascend Mate, Honor 7, MaiMang 600.0 Fingerprint Cards

Sony Xperia z5 800.0 Fingerprint Cards

Lenovo Vibe series 300.0 n.a.

Sub-tier

Alibaba/Phillips Aurora i966 230.0 Egistec

Coolpad TipTop pro, Dazen 160.0 Fingerprint Cards

Disney Various n.m. Fingerprint Cards

Elphone p7000 220.0 Fingerprint Cards

Fujitsu/Docomo Arrows series 240.0 Fingerprint Cards

Gigaset ME- series Fingerprint Cards

Meizu MX5 TBA Fingerprint Cards

iBerry Auxus 150.0 Fingerprint Cards

Kingzone Z1 180.0 Fingerprint Cards

Konka K5F 160.0 Fingerprint Cards

LeTV LeMax TBA Fingerprint Cards

Meizu MX5 450.0 Fingerprint Cards (Formerly Goodix)

Mlais Note Pro 150.0 Fingerprint Cards

Newman Button CM810 215.0 Fingerprint Cards

Nextbit Robin tba. Fingerprint Cards

Oneplus Oneplus 2 330.0 Fingerprint Cards

Oppo N3 650.0 Fingerprint Cards

Otium Z4 190.0 Fingerprint Cards

Elephone P3000 550.0 Fingerprint Cards

Qiku Q-series 164.0 Fingerprint Cards

Saygus V2 550.0 Fingerprint Cards

Swipe Sense 120.0 Fingerprint Cards

Timmy E88 180.0 Fingerprint Cards

Vifocal C1000 130.0 Fingerprint Cards

Toshiba G500 &G 900 series 449.0 Fingerprint Cards

Xolo Q2100 140.0 Synaptics (Validity)(?)

ZTE Axon series 450.0 Fingerprint Cards

ZUK Z1 270.0 Fingerprint Cards

Jag vågar säga att det är JAG som har rätt även här.

Må väl och hoppas du förstår lite bättre nu.
2015-09-11, 16:34
Medlem
zorb89s avatar
Angående JC så ser jag att DjingisKahn antagligen är spot on, något jag funderat på också. Skulle nog säga risken för dom är 1% efter JCs twitterflöde sedan Sonys lansering, detta om det nu stämmer att det är äkta JC som har det kontot men det tror jag stämmer.

https://twitter.com/CarlstromJohan

Citat:
Jag är kluven till JCs twitter. Känns onödigt då man kan tycka att han bör hålla låg profil.

Dagens twitterskörd väcker dock lite andra tankar. Åtal närmar sig. JC advokat är en av sveriges mest framgångsrika. Man får utgå ifrån att åklagarsidan lyft på alla stenar och att information kring skum handel kring viktiga händelser synats. Inte bara JCs handel utan all handel.

Min gissning är att JCs twitterburst idag inte är en slump. Jag tror att det finns ett mått av regi i det här. Det är inte omöjligt att det framkommit information i förundersökningen som är besvärlig för andra än JC. Twittrandet kan vara ett sätt att provocera fram misstag och agerande hos andra.

För de som sitter och hoppas på en fällande dom och en rättegång som är en orgie i JC-hat, tror jag risken finns att man sätter kaffet i halsen. Kanske är det så att snaran runt EBM, trejder och media-sekten är lagd och håller på att dras åt.

Jag tippar(eller snarare hoppas) på nedlagt åtal mot JC och nytt åtal väckt mot andra aktörer.

Hade jag varit JC hade jag varit tokig och verkligen kört över media om jag fick chansen. Karma
2015-09-11, 16:41
Medlem
zorb89s avatar
Oj då, nu ryker pensionen för ABG

Citat:
Holdings ‏@MF_Holdings 4 minför 4 minuter sedan
Danica Pension Försäkring flaggar upp till 5,23% av aktierna i #FingerprintCards $FING

http://www.danicapension.se/sv-se/Privatperson/Pages/Privatperson.aspx
2015-09-11, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89

Ojdå!..isf köpte dom på runt 240ish... aktien ska ju stå i 23 kronor enligt Per Lindberg,undra om deras analys är aningen skarpare
Senast redigerad av kinesfuruhall 2015-09-11 kl. 17:14.
2015-09-11, 17:14
Medlem
BlondinBalles avatar
Ni som var med i somras kommer väl ihåg begreppet "Fingerfredag"

2015-09-11, 17:14
Medlem
Pappersnesduks avatar
Slutade tidigt på jobbet idag och var hemma tidigt. Kände mig rastlös, så jag tyckte jag kunde testa på att trejda lite. Slutade med minus 11 aktier. Var tvungen att hoppa på igen.
2015-09-11, 17:21
Medlem
Mercinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89

Mycket intressant. Är danske bank, Zwipe och FPC närmare nu att lansera bankkort med fingeravtryckkort?

Man hade kommunicerat ut "vid slutet av 2015" som möjlig

Citat:
MasterCard och norska Zwipe presenterade i fredags ett nytt innovativt
betalkort som har potential att minska de omfattande kortbedrägerier som
sker varje år. Kortet fungerar kontaktlöst med hjälp av NFC-teknik och
användaren kan snabbt identifiera sig med hjälp av integrerad
fingeravtrycksteknik, som levereras av Fingerprint Cards. Kortet ska
lanseras på marknaden under 2015, men en bred utrullning inleds troligtvis
inte förrän mot slutet av det året.

Det säger James Thorpe, kommunikationsansvarig för MasterCard i
Storbritannien, i en kommentar till FinWire.

- Det finns fortfarande arbete att göra med fler piloter. Jag tror att det
bästa är att hålla nere förväntningarna och det tidigaste kunderna skulle
kunna få ett kort är fjärde kvartalet 2015, säger Thorpe.

http://bors.six.se/ttspektraweb/affarslivcom/news/detailsid=urn:newsml:six.se:20141022:FWM_FWM0002FC 1:1
Senast redigerad av Mercinho 2015-09-11 kl. 17:25.
2015-09-11, 17:27
Medlem
zorb89s avatar
Folk är så jävla tröga, "öööööhhhh?"

*Mega rapport
*Massor av nya lurar lanserade med FPC
*Köprek(försiktig sådan)
*Blankningsattack = Köpläge

Och nu ökar Danske bank. Har ni redan glömt vem Danske bank är?

Danske bank -->> Mastercard -->> Zwipe -->> FPC -->> KÖP

Citat:
STOCKHOLM (Direkt) Danske Bank ska under 2015 lansera ett kort för kontaktlösa kortbetalningar till samtliga kunder i Sverige.

Det framgår av ett pressmeddelande från banken.

Kortet lanseras i samarbete med Mastercard och tekniken innebär att användaren kan genomföra en betalning bara genom att hålla kortet intill kortläsaren. Chippet i kortet är utrustat med en inbyggd sändare och konceptet bygger på så kallade NFC (near field communication).

Banken genomförde en smyglansering i höstas då 1.000 kunder fick prova det nya kortet.

"Vi var tidigt ute att lansera contactless och överraskades av det stora intresset hos våra kunder", säger Daniel Wahlström, ställföreträdande affärsutvecklingschef på Danske Bank Sverige.

På tisdagen meddelade Ica att bolaget kommer att lansera en lösning för kontaktslösa kortbetalningar under nästa år, även det i samarbete med Master Card.

Citat:
Fingerprint: Fortsätter samarbete Zwipe, större intäkter 2016 - tf VD

(SIX) Zwipe deltog nyligen vid Mastercard Forum 2015 i Stockholm,
där bolaget presenterade sitt biometriska kreditkort Zwipe Mastercard
och ett flertal baltiska och nordiska banker uppges ha uttryckt
intresse för att delta i pilotprojekt. Det diskuterades även trender
vad gäller mobila lösningar med nya innovationer, enligt en
uppdatering på Zwipes blogg.
Zwipe Mastercard har inbyggd fingeravtrycksteknik som levereras av
Fingerprint Cards, och det Stockholmsnoterade biometribolaget tror att
2016 blir året när man börja se att avtalet genererar större intäkter.
"Vi har inget nytt att kommunicera här dock som vi inte redan
meddelat. Vi fortsätter samarbeta med Zwipe, vi har inte budgeterat
för några omfattande intäkter för detta område i år, det är enbart en
uppsida i så fall. Vår bild är att det mer handlar om 2016 då detta
område kan generera större intäkter för oss", uppger Jörgen Lantto,

tillförordnad vd på Fingerprint Cards, i en kommentar till SIX på
måndagen.
Han uppger vidare att SVT hade ett inslag om detta i går också.
2015-09-11, 17:39
Medlem
zorb89s avatar
Nu är verkligen tiden inne för att värdera in en NY marknad utanför smartphones.

Danske Bank lägger sig i FPC med hela 3,2miljoner aktier och köpt på denna nivå.

Vem är dum nog att påstå att de INTE köper pga nedan vetskap?

Citat:
Denmark’s Danske Bank plans to deploy biometric credit cards developed by Norwegian firm Zwipe as early the end of 2015, according to regional media. Simon Steen-Petersen, Danske Bank's marketing manager for the private bank, expects the new payment solution to be completed within a year, wrote Business.dk. “We throw ourselves into this because we have a desire to be an innovative bank,” said Steen-Petersen. As reported by Planet Biometrics last October, MasterCard is working with Zwipe on the credit card project. Zwipe, which uses fingerprint technology from Fingerprint Cards, has already launched several pilot projects with its biometric credit card. “Pilot projects are showing good results so far. Now we will soon put on the market for commercial use” Zwipes CEO Kim Humborstad said in an interview with Finansfokus.no recently. Speaking in Paris last November, Susanna Hannestad, VP of payments at Zwipe, said a pilot had been launched with Norwegian bank Sparebanken on 21 May in a town outside Oslo. Following a roll-out to 200 cardholders, some 85% of the users said the technology was faster than a PIN. While 60% of those surveyed said the card was "exciting", 85% said it was innovative and 60% said it felt secure. - See more at: http://www.planetbiometrics.com/article-details/i/3079/#sthash.zV0qfVLH.dpuf

Det här blev nog den bästa garantin för att 240kr är extremt billigt.

Vem vågar räkna på siffror? Inte jag...

Vågar återigen utfärda ett vrål: KÖÖÖÖÖPLÄGE, ignorera börsen
2015-09-11, 18:05
Medlem
Jag har märkt att kursen låser sig kl 17.29 var och varannan dag. Nån som vet varför?
Har handelsbanken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in