2015-09-11, 00:56
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErichKaestner
Fel. Gärningsmän begår i regel brott på platser där de känner sig trygga som inte ligger inom bostadens eller arbetsplatsen omedelbara närområde. Att begå brott i helt obekanta områden är förenat med stora risker. Detta är välbelagt faktum inom brottsforskning.
Men han har ju inte fel i det han säger. Åker man tvärs över landet och mördar en okänd människa är det inte stor risk att man åker dit, så till vida att man inte lämnar DNA och är tidigare straffad.
Citera
2015-09-11, 00:56
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niceanddice
Absolut så kan man göra. Då är det en slump och då får man hämta in statistik från google earth samt hitta.se före mordet samt titta på vilka som inte har anknytning till Väsby har sökt på det samt sen topsa dessa.

Jag tycker detta är lika viktigt som att topsa geografiskt.

Det finns ett fall där polisen hittade mördaren genom att kolla vilka som sökt på offrets namn på eniro.

Jag hoppas verkligen polisen kollar upp detta. Så många kan inte ha intresserade sig för runby motionsspår veckan/veckorna innan mordet.
Citera
2015-09-11, 00:58
Medlem
niceanddices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Varför inte eniro.se?
Detta vore verkligen att börja gripa efter halmstrån.

Ja men man måste beta av olika delar. Just nu verkar topsning av vissa typer pågå. Sen blir det en annan fas.
Citera
2015-09-11, 01:16
Medlem
Jag har för mig att polisen kom en mördare på spåren då man kollade vilka som sökt på offret. Nån snubbe som dödade eller försökte döda någon tjejs gamla pojkvänner eller liknande. Minns inte exakt och hittade inte mer info nu.
Så det är ju inte omöjligt att det är något man brukar kolla.
Citera
2015-09-11, 01:18
Medlem
AAA1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Hittade bilderna som jag refererar till i inlägget ovan. Jag tror att bild #23, samt #26-29 visar ungefär där teknikerna står i terrängen på de två första bilderna, och polisbilen då vid bild #4.
Riktigt bra jobbat av dig att ta alla dessa bilder, jag förstår verkligen att det var jobbigt.

Jag blir dock lite förundrad över att polisen vill topsa dig trots att de redan har ditt DNA. Är du dömd sedan tidigare alltså? De sparar DNA tio år efter verkställt straff.

Bild 23 är ju den intressantaste. Den information du lämnar kring denna är mycket bra samt trovärdig. Om hon låg 7 meter från stigen så behöver ju GM inte ha släpat henne dit, hon kan ju ha segnat ner där efter ett kort flyktförsök och snabb strid.

Bilderna ser så natursköna och fina ut, det är svårt att få associationer till ondska. Flickan var ju så söt också. Det blir väldigt abstrakt att pussla i hop.

När åklagaren säger att vem som helst skulle förstå vad det är för typ av person de söker om man hade sett fyndplatsen så tänker jag att han kan nog bara syfta på att det är en riktig utstuderad galning. Ingen misslyckad våldtäkt som gick över i mord som jag tidigare spekulerat i.
Citera
2015-09-11, 01:29
Medlem
niceanddices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AAA1
Riktigt bra jobbat av dig att ta alla dessa bilder, jag förstår verkligen att det var jobbigt.

Jag blir dock lite förundrad över att polisen vill topsa dig trots att de redan har ditt DNA. Är du dömd sedan tidigare alltså? De sparar DNA tio år efter verkställt straff.

Bild 23 är ju den intressantaste. Den information du lämnar kring denna är mycket bra samt trovärdig. Om hon låg 7 meter från stigen så behöver ju GM inte ha släpat henne dit, hon kan ju ha segnat ner där efter ett kort flyktförsök och snabb strid.

Bilderna ser så natursköna och fina ut, det är svårt att få associationer till ondska. Flickan var ju så söt också. Det blir väldigt abstrakt att pussla i hop.

När åklagaren säger att vem som helst skulle förstå vad det är för typ av person de söker om man hade sett fyndplatsen så tänker jag att han kan nog bara syfta på att det är en riktig utstuderad galning. Ingen misslyckad våldtäkt som gick över i mord som jag tidigare spekulerat i.

Ja det är inget man tänker på, jag var där några dagar efter det som hänt och jag kan säga att det går inte att ta in att det är möjligt att sånt har hänt, det är så naturskön skog och allt, så det är overkligt på alla sätt och plan. Och det är bara medvetandet att det har hänt saker som gör skapar det jobbiga man inte vill tänka på, skogen i sig verkar oberörd, blåbär och annat, naturen har sin gång och reagerar inte på illdåd människor begår i naturen känns det som spontant.
Citera
2015-09-11, 01:40
Medlem
Nirps avatar
Citat:

Vad gäller topsningen så har jag skrivit tidigare i tråden om det. Jag är endast dömd för ringa narkotikabrott, gripandet var för 7 år sedan men domen föll i månadsskiftet sept/okt 2010. Jag minns att jag blev topsad vid det tillfället, men min vän blev inte det, samma brott - samma tillfälle, honom har de topsat för länge sedan (någon vecka efter mordet dvs).

Jag läste mig till att det sparas lika länge som domen finns i belastningsregistret (i stort sett), och den gallras ju nu om någon månad för min del.

Eftersom de nu hör av sig antar jag att polisen bara trakasserade mig genom topsningen den gången för 7 år sedan, det passar ganska väl in i resten av besöket på polisstationen (kroppsbesiktning inom åsyn av min vän, omild behandling i övrigt, endast jag som råkade ut för detta, inte min vän)... Eller att provet av någon anledning kasserades, antingen pga fel/misstag eller för att det var helt meningslöst att topsa en ej tidigare belastad 20-åring som gripits för ringa narkotikabrott (eget bruk).

Sen kan det ju vara så att min minne sviker, men jag är ganska säker på att de topsade mig, och att jag fick en lapp om vad det innebar och under vilka förutsättningar jag kunde begära att mitt prov destruerades. Men det kanske handlade om daktningen endast?

Hur det än ligger till är väl bra att det finns poliser som åtminstone försöker driva utredningen framåt, även om det verkar vara topsning på måfå som gäller.
Citera
2015-09-11, 02:00
Medlem
AAA1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Vad gäller topsningen så har jag skrivit tidigare i tråden om det. Jag är endast dömd för ringa narkotikabrott, gripandet var för 7 år sedan men domen föll i månadsskiftet sept/okt 2010. Jag minns att jag blev topsad vid det tillfället, men min vän blev inte det, samma brott - samma tillfälle, honom har de topsat för länge sedan (någon vecka efter mordet dvs).

Jag läste mig till att det sparas lika länge som domen finns i belastningsregistret (i stort sett), och den gallras ju nu om någon månad för min del.

Eftersom de nu hör av sig antar jag att polisen bara trakasserade mig genom topsningen den gången för 7 år sedan, det passar ganska väl in i resten av besöket på polisstationen (kroppsbesiktning inom åsyn av min vän, omild behandling i övrigt, endast jag som råkade ut för detta, inte min vän)... Eller att provet av någon anledning kasserades, antingen pga fel/misstag eller för att det var helt meningslöst att topsa en ej tidigare belastad 20-åring som gripits för ringa narkotikabrott (eget bruk).

Sen kan det ju vara så att min minne sviker, men jag är ganska säker på att de topsade mig, och att jag fick en lapp om vad det innebar och under vilka förutsättningar jag kunde begära att mitt prov destruerades. Men det kanske handlade om daktningen endast?

Hur det än ligger till är väl bra att det finns poliser som åtminstone försöker driva utredningen framåt, även om det verkar vara topsning på måfå som gäller.
Jag tror du hamnar i registret om du döms till straffpåföljd annan än böter. Det vill säga fängelse eller rättspsykiatrisk vård. Då ringa narkotikabrott är ett bötesbrott så bör de alltså ej ha dig i DNA-registret.

Jag undrar dock varför de ringer dig. Om de ringer alla som begått minsta mängdbrott så måste det ju bli en massa samtal.

De kanske gör vissa urval utefter geografi. Ålder bör väl också spela in. Med åren så avtar väl brottsbenägenheten allt mer har jag hört. Är man sextio bast eller så så hamnar man nog kanske lite längre ned på prioriteringslistan än om man är trettio.
Citera
2015-09-11, 03:07
Medlem
wwrs avatar
Citat:

Jag undrar dock varför de ringer dig. Om de ringer alla som begått minsta mängdbrott så måste det ju bli en massa samtal.

Men Nirp åkte väl till brottsplatsen för att ta bilder och underlätta diskussionen här. Snyggt jobb. Hans mobil registrerades väl?

@Nirp Vad sade polisen när de erbjöd topsning? Sade de att det var frivilligt eller att du var tvungen att genomföra undersökningen?
Citera
2015-09-11, 04:20
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoubleDiamond
Har hört att det gjorts fynd vid röjningen av sly, någon typ av GPS ska ha hittats.

Vet man mer om detta fynd? (Om uppgiften här ovanför stämmer, vill säga).

Tänker t.ex geocaching.

Googlade runt på Upplands Väsby & geocaching och hittade bl.a. denna länk: www.geocaching.se/?page=stats/kommun&kommun=114 (Det kanske finns andra länkar med mer uppdaterade datum/fyndplatser, men tänkte som exempel).

Edit: Hittade detta när jag sökte specifikt på "Runby" geocaching. www.geody.com/geolook.php?world=terra&map=col&q=Runby&subm1=go Där kan man gå in på "Find items hidden near Runby" på Geocaching.

Finns det någon här i tråden med lokalkännedom i det aktuella området som hittar något intressant för just Runbyområdet, motionsspåret etc? Några gps-koordinater som ligger inom området eller i närheten av där BO överfölls/hittades? Eller som vet ifall det finns generellt intresse för just geocaching i området?

Tycker mig minnas att det i tråden stod att åklagaren ganska tidigt uttalade sig att GM troligtvis inte kom från området. Hade polisen då kanske hittat några geocachefynd som visade på att detta kunde vara ett område där sådana geocache-saker & -meddelanden göms för att kringresande geocache-entusiaster kan spåra upp och hitta dem?

Långsökt kanske, men just nu verkar det ju inte finnas några mindre långsökta teorier ändå....
Senast redigerad av GilGrissom82 2015-09-11 kl. 04:52.
Citera
2015-09-11, 07:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
Jag har för mig att polisen kom en mördare på spåren då man kollade vilka som sökt på offret. Nån snubbe som dödade eller försökte döda någon tjejs gamla pojkvänner eller liknande. Minns inte exakt och hittade inte mer info nu.
Så det är ju inte omöjligt att det är något man brukar kolla.
Det var mordet på Ararad Wartanian i Rotebro. Mördaren sökte hans namn på Eniro dagen innan mordet, och när polisen frågade Eniro fick den positivt svar med IP-nummer. En förfrågan hos dataoperatören gav mördarens mammas adress.

Det tog dock ett par veckor från mordet tills polisen kom på det här tricket. Eftersom det är samma polisområde (eller vad det heter i nuvarande organisation) som utreder brottet bör det gå fortare denna gång, och svar borde redan ha kommit in.
Citera
2015-09-11, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det var mordet på Ararad Wartanian i Rotebro. Mördaren sökte hans namn på Eniro dagen innan mordet, och när polisen frågade Eniro fick den positivt svar med IP-nummer. En förfrågan hos dataoperatören gav mördarens mammas adress.

Det tog dock ett par veckor från mordet tills polisen kom på det här tricket. Eftersom det är samma polisområde (eller vad det heter i nuvarande organisation) som utreder brottet bör det gå fortare denna gång, och svar borde redan ha kommit in.

Så var det, tack för ifyllande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in