2015-09-08, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bammerz
Och hur är det relevant för det jag skrev? Massor av folk i flyktinglägren lider enorm nöd, men det är ju inte dem vi ska hjälpa, inte om man frågar t ex Lena Melin. Vi ska hjälpa de kapabla och företagsamma som har resurser nog för att ta sig hit. De som inte klarar av den resan av fysiska eller ekonomiska skäl, de ska lämnas åt sitt öde.

Den inställningen kan man självklart ha, men jag tycker inte det är mycket att vara stolt över.

Jag tycker att vi ska prioritera dem som lider värst, bla. flyktingar inne i Syrien samt i grannländerna. Lena Melin har ett konstigt argument.
Citera
2015-09-08, 13:31
Medlem
Möjligtvis flyktingar men inte invandrare, särskilt lycksökare och anhöriginvandrare.
Citera
2015-09-08, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bammerz
Det är du som inte har insett att det inte handlar om rasism, och att modernt eller ej inte spelar någon roll. Tror du folk är kritiska mot det här migrantvansinnet för att verka MODERNA?

Kom med ett litet argument för din sak, vettja. Hur ska vi finansiera och organisera migrantmottagandet? Hur ska vi finansiera och organisera det långsiktiga resultatet av migrantmottagandet? Var ska pengarna tas? För i slutänden handlar detta, som precis allting annat, om finansiering. I annat fall är man bara en galen kattkärring som samlar på sig varenda övergiven gullig kattunge som finns, utan tanke på hur det ska bli med att mata och sjukvårda och hysa och städa. "Det får ordna sig sen" tänker kattkärringen, som har världens största hjärta. Och sen kommer kommunen och skjuter av katterna och kärringen avhyses från den obeboeliga lägenheten.
Mitt svar på det är att vi nog har både utrymme och pengar så att vi klarar oss.

Syrien
Befolkning
- 2012 års uppskattning 22 530 746 [1](53:e)
- Befolkningstäthet 121,67/km² (101:a)
BNP (PPP) 2011 års beräkning
- Totalt $ 105,238 miljarder (63:e)
- Per capita $ 5 043

Sverige
Demografi
- 2015 års uppskattning 9 793 172 [4](85:e)
- Befolkningstäthet 21,89/km² (153:a)
BNP (PPP) 2013 års beräkning
- Totalt 3 634 miljarder kronor, år 2013 [5] (21:e)
- Per capita 378 600 kronor, år 2013[5]
Citera
2015-09-08, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av artid
Varför är många länder i mellersta östern inte villiga att bidra mer för att hjälpa sina bröder och systrar i nöd, vet du det?

Kolla följande statistik över de rikaste länderna per person (per capita) vad säger den dig!

Bra att du tar upp detta! Tyvärr är det inte så att "bröder och systrar" spelar så stor roll i mellanösterns geopolitik. Det är krassare saker som styr. Olja, regionalt maktspel, militära allianser, osv. De rika gulfstaterna är diktaturer som inte lyfter ett finger för att hjälpa flyktingarna, trots att de har råd.

Det tunga lasset dras istället av grannländerna, se denna lista https://en.wikipedia.org/wiki/Refugees_of_the_Syrian_Civil_War

Du har säkert sett Hans Roslings övertydliga grafik och statistik.
Citera
2015-09-08, 13:34
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buuurp
Mitt svar på det är att vi nog har både utrymme och pengar så att vi klarar oss.

Jag tänkte flytta in en sprutnarkoman, Matti 53, i din lägenhet. Statistik säger mig att du har både plats och råd och kommer att klara dig ändå.
Citera
2015-09-08, 13:36
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buuurp

Syrien
Befolkning
- 2012 års uppskattning 22 530 746 [1](53:e)
- Befolkningstäthet 121,67/km² (101:a)
BNP (PPP) 2011 års beräkning
- Totalt $ 105,238 miljarder (63:e)
- Per capita $ 5 043

Sverige
Demografi
- 2015 års uppskattning 9 793 172 [4](85:e)
- Befolkningstäthet 21,89/km² (153:a)
BNP (PPP) 2013 års beräkning
- Totalt 3 634 miljarder kronor, år 2013 [5] (21:e)
- Per capita 378 600 kronor, år 2013[5]

GDP PPP (Gross Domestic Product by Purchasing Power Parity = BNP justerat efter köpkraft) ligger vi absolut inte på plats 21, snarare runt 35.

I nominell BNP ligger vi däremot runt plats 21-22.
Citera
2015-09-08, 13:42
Medlem
AlanBStards avatar
Opinionen tar alltså en vändning efter en tragisk bild. Hur skulle den svänga om vi fick se fler bilder på förorternas brinnande bilar och attacker mot ambulansförare?
Citera
2015-09-08, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Jag tänkte flytta in en sprutnarkoman, Matti 53, i din lägenhet. Statistik säger mig att du har både plats och råd och kommer att klara dig ändå.
Tönt. Förstår överhuvudtaget inte jämförelsen.
Citera
2015-09-08, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanBStard
Opinionen tar alltså en vändning efter en tragisk bild. Hur skulle den svänga om vi fick se fler bilder på förorternas brinnande bilar och attacker mot ambulansförare?

Jag tror att kontrasterna mellan sådana bilder (som ofta sprids i kvällspressen) och den katastrof och massdöd vi ser i Syrien är så stora att det förra mest framstår som något som gubbar blir griniga över. De kraftiga reaktionerna de senaste dagarna talar för min tes.
Citera
2015-09-08, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
GDP PPP (Gross Domestic Product by Purchasing Power Parity = BNP justerat efter köpkraft) ligger vi absolut inte på plats 21, snarare runt 35.

I nominell BNP ligger vi däremot runt plats 21-22.
Oj, jag ändrar till plats 35. Förlåt.
Men hur förändrar det vår situation jämfört med den i Syrien?
Citera
2015-09-08, 13:56
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanBStard

Det är ingen "opinion som svängt".

Allt är som det var för fyra veckor sedan. Det handlar om mediamanipulation och folk i gemen måste bli bättre på att se igenom detta annars slutar det inte bra.

Svensken är lite mer skakad än vanligt efter att gammelmedia postat en bild på ett dött barn. Då gör man påpassligt en opinionsundersökning kring detta och jämför med hur det såg ut veckan innan bilden publicerades.

Sedan basunerar man stolt ut att "vindarna är på väg att vända".

Jisses...
Citera
2015-09-08, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alkwarizmi
Bra att du tar upp detta! Tyvärr är det inte så att "bröder och systrar" spelar så stor roll i mellanösterns geopolitik. Det är krassare saker som styr. Olja, regionalt maktspel, militära allianser, osv. De rika gulfstaterna är diktaturer som inte lyfter ett finger för att hjälpa flyktingarna, trots att de har råd.

Det tunga lasset dras istället av grannländerna, se denna lista https://en.wikipedia.org/wiki/Refugees_of_the_Syrian_Civil_War

Du har säkert sett Hans Roslings övertydliga grafik och statistik.
Du gav ett svar som är ett noll-svar, vi har väl också intressen i regionen också eftersom mycket oljefyndigheter finns där, så vi har geopolitiska intressen där också, även om det inte är vår närregion.
Svara inte om du endast kan ge noll-svar!
Senast redigerad av artid 2015-09-08 kl. 14:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in