2015-09-07, 21:51
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittPlusPlus
ska du trimma efter torkningen? lättare om du trimmar nu innan
Japp, det kommer suga att ansa torra löv bland torra buds samtidigt som du ser massa knatchar trilla till govet.
Citera
2015-09-07, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittPlusPlus
ska du trimma efter torkningen? lättare om du trimmar nu innan

Blir så jävla kladdigt och lättare att torka allt så här.
Blir inte så speciellt mycket svårare att trimma det torkat
Citera
2015-09-07, 22:25
Medlem
HomeGrown420s avatar
Vad skulle ni säga är ett bra resultat i torr-vikt för en planta, utomhusodlad givetvis, autoflowering?

Måste säga att jag är imponerad av resultatet jag fick, 110g torkat på två plantor.

Nästa år blir det dock early flowering, typhoons troligen, då jag hade vissa problem med mögel som dykte upp titt som tätt sista veckorna så blev att man fick kolla till nästan dagligen.
Citera
2015-09-08, 09:47
Medlem
Har trimmat, torkat och nu rökt mitt egna för första gången i helgen.
Hade torkat mina plantor i en gammal lada (bilder finns några sidor bak) i 8.5 dagar.

Har gått hemma i över en vecka och bara längtat, så var supertaggad på att få plocka
med mig godiset hem. Dock var gräset fortfarande ganska blött, och hade behövt en 4-6
dagar till skulle jag tro. Men vi orkade inte vänta mer så packade ner allt och körde hem.
Så jag och min kompanjon tog ca 1g, tryckte ner i grindern och snurrade. Inte mycket som
hände i grindern så vi smulade resten. Jollen blev såklart blöt, brann dåligt osv och vi stod
kluvna på hur vi skulle göra. Kan tillägga att han bor hemma än och jag och min sambo vill
inte kurera hemma då en fis under täcket ändå doftar lika mycket ute i trapphuset. Vi kom
fram till att vi skulle torka det i ugnen. Vi börjar med 65 grader i typ en kvart sa vi. När en
kvart gått tittar vi till det, och det är fucking SNUSTORRT. Med uppgivna blickar tryckte vi ner
en bud i grindern igen och malde, blev till typ pulver på 2 sekunder. Mekkade en jävel och
lightade upp den. Din jävel. Smaken var sådär, inte alls så farligt som jag läst vissa påstår om torkning i ugn. Men highet. Aldrig varit med om nåt liknande innan.

Tog en stund innan jag började känna att det började krypa på, sen BAM! Blev skithög på en
sekund. Small på som fan och jag bara asgarvade åt allt. Fantastiskt bra röka blev det till slut,
så vi är nöjda!

Nu planeras det inför nästa säsong, men då blir det en torkning på minst 14 dagar. Hoppas ni
andra blir nöjda mer ert också!
Citera
2015-09-08, 10:51
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueCheeZe
Men vi orkade inte vänta mer så packade ner allt och körde hem.
Så jag och min kompanjon tog ca 1g, tryckte ner i grindern och snurrade. Inte mycket som
hände i grindern så vi smulade resten. Jollen blev såklart blöt, brann dåligt osv och vi stod
kluvna på hur vi skulle göra. Kan tillägga att han bor hemma än och jag och min sambo vill
inte kurera hemma då en fis under täcket ändå doftar lika mycket ute i trapphuset. Vi kom
fram till att vi skulle torka det i ugnen. Vi börjar med 65 grader i typ en kvart sa vi. När en
kvart gått tittar vi till det, och det är fucking SNUSTORRT.

Kör varmluftsugn med bra cirkulation på 50 grader i 7 minuters omgångar och låt det vila svalt i 10 minuter mellan varje gång, blanda noga och vänd på dem också. Och dela budsen på längden, längs stjälken, helst med en vass sax.
Citera
2015-09-08, 17:44
Medlem
Ang BlueCheeZe kommentar om ugnstorkning så var det samma för mig: ugnstorkade i varmluft (då jag snabbt ville få undan lukten) och rökens mildhet/rivighet var helt ok, för att vara så pass färskt. Dock har jag tagit på mig att kurera i år, vilket jag skitit totalt i att göra några år nu...skadar ju inte att låta det aeroba bakterierna bryta ner mer klorofyll, för mildare röks skull.

Jag har aldrig ugnstorkat förut, tyckte det funkade helt ok. Dock varvade jag det med att låta det stå i köket med stängd köksdörr, öppet fönster samt spisfläkt på, funkade perfa luktmässigt (då det fått ugnstorka först en del).

Fortsätter kureringen med att sätta ut det torkade rökat på balkongen på dagen och har det i kylskåpet på natten. Får kanske ta nån bild senare.

Utomhusodling is da scheisse, tycker det lägger till några dimensioner extra i rökat än vad inomhusodling ofta gör!
Citera
2015-09-08, 19:52
Medlem
Andrizzles avatar
Började rätt så sent med några autos och 3 stycken feminserade (1 dog tyvärr)

Köpte mina seeds på Zamnesia.

3x Timanfaya auto (Sativa)

2x Purple Kush auto (Indica)

2x LSD från Barney's farm (1 dog)

1x Fast Caramel (gratis seed)

Planterade dom hemma i lägenheten i små krukor och lät dom växa upp där i ca 2 veckor.
Sen tog jag dom till landet och planterade ut dom där utomhus. Dock vid flytten så missplaserades många av dom tyvärr, men har gradvist efter tid kunnat identifiera dem. 1 av timanfaya blev aldrig så stor men mogna till sig väldigt snabbt jämfört med dom andra. Skördade den för 1 och en halv vecka sen, lät den torka och sen ladda jag ner den i bongen och tog några hits. Gav mig ett helt unikt rus emot vad jag är van med. Istället för att känna mig "stenad" så kände jag mig klar som fan i huvudet och ögonen var helt öppna och knappt röda, fast var ändå stekt som höghus. Börja fnittra som första gången jag rökte och allt kändes underbart, ruset varade ca 2h.

Nu väntar jag på dom två andra sativorna som blommar för fullt nu och lär antagligen vara klara om ca 1-2 veckor. Dock så har resten av plantorna varit lite sega med att börja blomma. 1 av purple kush är i början av blomning. Men tror dom andra kommer börja blomma närmsta veckan/veckorna.

Jag är rätt förvirrad över hela (60 days from seed to harvest) grejen dock, för det känns som dom levt sitt egna liv istället och blir klara när dom känner för. Så får hoppas att alla hinner blir klara innan frosten kommer.
Citera
2015-09-08, 20:11
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrizzle

Planterade dom hemma i lägenheten i små krukor och lät dom växa upp där i ca 2 veckor.
Sen tog jag dom till landet och planterade ut dom där utomhus. Dock vid flytten så missplaserades många av dom tyvärr, men har gradvist efter tid kunnat identifiera dem. 1 av timanfaya blev aldrig så stor men mogna till sig väldigt snabbt jämfört med dom andra. Skördade den för 1 och en halv vecka sen, lät den torka och sen ladda jag ner den i bongen och tog några hits. Gav mig ett helt unikt rus emot vad jag är van med. Istället för att känna mig "stenad" så kände jag mig klar som fan i huvudet och ögonen var helt öppna och knappt röda, fast var ändå stekt som höghus. Börja fnittra som första gången jag rökte och allt kändes underbart, ruset varade ca 2h.

Nu väntar jag på dom två andra sativorna som blommar för fullt nu och lär antagligen vara klara om ca 1-2 veckor. Dock så har resten av plantorna varit lite sega med att börja blomma. 1 av purple kush är i början av blomning. Men tror dom andra kommer börja blomma närmsta veckan/veckorna.

Jag är rätt förvirrad över hela (60 days from seed to harvest) grejen dock, för det känns som dom levt sitt egna liv istället och blir klara när dom känner för. Så får hoppas att alla hinner blir klara innan frosten kommer.

Det är så växter fungerar min vän. De 60 dagarna förutsätter perfekt omgivning, det vill säga en kontrollerad miljö med exakt rätt temperaturer och luftfuktighet för bästa förutsättningar. Oftast görs dessa beräkning med Hydro/Aeroponics i åtanke inomhus, samma gäller när de skriver ut "400g/kvm". Det är också oftast beräknat utifrån att du använder minst 600w hps eller liknande output.

Att dina tar längre/kortare tid beror främst på att utomhus, stöter de på tillbakavisningar såsom dåligt väder, insekter, otillräckligt med ljus och näring i vissa fall. Därav så tar de längre tid, det är en levande varelse inte en tvättsvamp som skall fyllas med vatten.
Citera
2015-09-08, 21:18
Medlem
Andrizzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokayGeck
Det är så växter fungerar min vän. De 60 dagarna förutsätter perfekt omgivning, det vill säga en kontrollerad miljö med exakt rätt temperaturer och luftfuktighet för bästa förutsättningar. Oftast görs dessa beräkning med Hydro/Aeroponics i åtanke inomhus, samma gäller när de skriver ut "400g/kvm". Det är också oftast beräknat utifrån att du använder minst 600w hps eller liknande output.

Att dina tar längre/kortare tid beror främst på att utomhus, stöter de på tillbakavisningar såsom dåligt väder, insekter, otillräckligt med ljus och näring i vissa fall. Därav så tar de längre tid, det är en levande varelse inte en tvättsvamp som skall fyllas med vatten.

Aha ja, ok det är förståeligt.
Men tro inte mig att jag tycker det är något fel, jag tycker det snarare är lite charmigt att dom blir klara lite hur som helst.
Citera
2015-09-08, 21:55
Medlem
Citat:

Får man fråga om du gungat upp något slutvikt? (torrt)
Citera
2015-09-08, 22:15
Medlem
Andrizzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av potpower
Får man fråga om du gungat upp något slutvikt? (torrt)

Första plantan som skördades var tyvärr skördad lite väl tidig och var endast typ 30 cm hög, så jag fick bara runt 5 g på den. Fast dom kommande plantorna som jag tror ska skördas om 1-2 veckor kommer ha en hel del mer. Kan återkomma med bilder och resultat.
Citera
2015-09-08, 22:48
Medlem
Andrizzles avatar
Citat:

Här är ett litet bildalbum om hur det ser ut just nu. Första gången jag odlar
Om vissa ser lite hängiga ut så är det för jag använta lågstressträningsmetoden på dom.
http://imgur.com/a/yVfQU
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in