2015-09-07, 19:36
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Visst kan vi titta på kaféets pompösa entré, http://www.lidkopingsnytt.nu/foton/2015/06/blombergcafe.gif. Undrar hur mycket personalen har tid att stå och titta ut där.

Jo men en del här verkar inte förstå vilket tak eller ens vilken lada det handlar om. Det finns två lador.
Det är inte södra hörnan av den södra ladan. Är det någon som tror det är det inte konstigt att det finns de som anser att det inte går att se varandra typ. Det är ju ladan rakt över gatan. Det är ju inget avstånd att prata om. Det behövs ingen tid att stå där och titta, det sker ju under arbetstid.
2015-09-07, 19:40
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
JAg säger inget om varför de valde att behålla dem.
Jag redovisade endast varför de plockade in dem.
Polisbilen var ute och körde. Den fick syn på balterna.
Då satte den "polisiära intuitionen" igång och de plockade med balterna.
Skulle vara kul att höra hur du går till väga när du ska bortförklara den DNA-bevisning som
ska föreligga. Synnerligen nogsamt har du ju hittills undvikit att så mycket som med ett ord
beröra den delen av det hela.

Du kritiskt tänkande och objektive herre med dina högklassiga analyser - bjud nu på
en läcker förklaring till varför det ska finnas spår efter aktuelle litauern på prylar som
tillhörde offret. DNA från din älskade balt direkt på kroppen också visst som framgår här:
Enligt åklagaren binds mannen till mordet på den 17-åriga flickan bland annat genom blod- och andra dna-spår. Till SVT Väst säger han att dna kan knytas direkt till kroppen.
http://www.svd.se/just-nu-misstankte...ingen-omhaktad

(Förstår egentligen inte varför jag nedlåter mig till att kommentera en sån bisarr figur som dig
med all din huvudlösa subjektiva dynga men nu är det gjort i alla fall. Lär inte hända mer
dock.)
2015-09-07, 19:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jo men en del här verkar inte förstå vilket tak eller ens vilken lada det handlar om. Det finns två lador.
Det är inte södra hörnan av den södra ladan. Är det någon som tror det är det inte konstigt att det finns de som anser att det inte går att se varandra typ. Det är ju ladan rakt över gatan. Det är ju inget avstånd att prata om. Det behövs ingen tid att stå där och titta, det sker ju under arbetstid.
Jag vet att det är taket mittemot, men det är inte lång tid som männen på taket ser tjejerna. Om någon är så knäpp att han skulle ha kåtat upp sig till den grad att han smög dit en ledig dag för en våldtäkt, så hade han tveklöst fått en P7 vid det här laget.
2015-09-07, 19:45
Medlem
Citat:
Visst kan vi titta på kaféets pompösa entré, http://www.lidkopingsnytt.nu/foton/2015/06/blombergcafe.gif. Undrar hur mycket personalen har tid att stå och titta ut där.

Vad ville du visa med detta ?

Ville du möjligen visa att ev fönster var täckta med fönsterluckor, och att dom anställda aldrig vistas ute ens på rast. Och att dom anställda därför aldrig någonsin kunnat se några balter på taket ?

En annan skribent frågasatte om det ens gick att se takåsen på ladan ifrån cafet.
Är du också av den uppfattningen ?
2015-09-07, 19:48
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Jag vet att det är taket mittemot, men det är inte lång tid som männen på taket ser tjejerna. Om någon är så knäpp att han skulle ha kåtat upp sig till den grad att han smög dit en ledig dag för en våldtäkt, så hade han tveklöst fått en P7 vid det här laget.

Ja, troligtvis har de sett personalen under den tid de har arbetat där. Vare sig de satt på taket eller rörde sig på marken.

Nej, jag tror inte att GM har kåtat upp sig så mycket under dagen
att han går dit och väntar just för detta ändamål. Snarare råkar han få syn på dom när de ska åka hem. En impuls i stunden som triggar igång händelseförloppet.
2015-09-07, 19:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Det är Enkelt att såga polisens "bevisning".
det är Enkelt eftersom de hade Åtalat honom OM de hade haft objektiva bevis som bundit honom till brottet. Men som vi alla vet så har de inte det. Balten hade För Länge Sedan varit häktad på Tillräcklig grund (för åtal) om de hade hittat minsta lilla Objektiva bevis som kunnat binda honom till brottet.

Ren bullshit från dig som vanligt.
För det första väcks inte åtal förrän teknisk bevisning från NFC inkommit skriftligt.
För det andra har slutgiltig obduktionsrapport nyss inkommit. Åtal väcks inte innan detta kommit.
För det tredje är tre månader med omhäktning INTE lång tid - speciellt inte ett så stort brottsfall (stora och flera ytor att granska för tekniker). Man väcker således inte åtal förrän skriftligt inkommit OAVSETT om bevisningen anses extremt besvärande tidigt under FU.
För det fjärde ska förundersökningens material sammanställas därefter.
För det femte så är åtal på gång enligt åklagare.

Men det är ren bullshit från dig att påstå att detta inte skulle vara besvärande. Det har uppenbart räckt till omhäktningar angående aktuell rubricering och det kommer garanterat räcka till åtal iom att detta är på gång enligt åklagare. Vart det landar vid rättegång återstår att se, men det är inte ringa bevisning vad som hittills framkommit i media. Den är besvärande. Vart bevisningen återfunnits specifikt och vart DNA sitter vet vi inte och det kanske inte kan förklaras med småsår på arbetsplatser..
Det finns flera DNA-spår på tillhörigheter, DNA-matchning i form av blod samt annan typ. Det är på kläder och det kan vara kläder på kroppen. Det finns vittnesmål och obduktionsrapporten har stärkt bilden om hur det gått till. Blodspår stärkte åklagarens tes. Det anses som tung bevisning och misstankarna har stärkts:
Citat:
"– Vi har haft en bild av hur det har gått till och den bilden har stärkts av obduktionsrapporten, säger Lars-Göran Wennerholm. Parallellt med obduktionen har fler DNA-spår kunnat fastställas."
– Nu kan jag säga att det bland annat handlar om blodspår, säger Lars-Göran Wennerholm.

" Han berättar för P4 Skaraborg att det faktum att det handlar om blodspår är en viktig faktor som stärker åklagarens tes.
– Den person som avsätter DNA har ju blött. Om man har en konspirationsteori så blir det ju svårare att förklara sig när det handlar om blod, menar han."
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=62 39093
Citat:
I samband med häktningsförhandlingen har Annette Olsson berättat att man har DNA-bevisning mot mannen och att man säkrat hans DNA på bland annat Lisa Holms kläder.
http://www.expressen.se/gt/advokatens-kritik-mot-bevisen-i-lisa-fallet/
Citat:
– Jag har tidigare sagt att det finns flera DNA som binder den misstänkta till Lisa Holm. Nu har vi flera dna-träffar, bland annat hans blod på Lisa Holms tillhörigheter. DNA i form av blod måste man säga är stark bevisning.
Finns det DNA på kroppen?
– Det är en definitionsfråga vad som menas på kroppen. Hon har ju kläder på kroppen, säger Wennerholm.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/lisa-holms-misstankte-mordare-begars-omhaktad/
Citat:
Vilken typ av bevisning som finns vill polisen inte gå ut med – inte mer specifikt än att det finns såväl dna-spår som vittnesmål som de menar pekar mot den häktade 35-åringen."
Chefsåklagare Lars-Göran Wennerholm säger till Aftonbladet att bevisningen mot 35-åringen är stark.
Han anser, redan nu, att det finns bindande bevisning.
– Vi har bland annat fått svar på dna-fynd – det rör sig om fynd av den misstänktes blod på Lisa Holms tillhörigheter. Vilka tillhörigheter det rör sig om vill han inte säga.Men han anser att dna-fynden binder 35-åringen vid brottet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21300296.ab
Citat:
Däremot avslöjar Lars-Göran Wennerholm att bevisningen mot den misstänkte 35-åringen har stärkts. Man har hittat den misstänkte mördarens blod på Lisa Holms tillhörigheter.
Det finns en annan typ av dna-spår också, men vad det är kan jag inte gå in på.
http://www.expressen.se/gt/vi-har-en-bild-av-hur-det-har-har-gatt-till/
2015-09-07, 19:53
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ja, troligtvis har de sett personalen under den tid de har arbetat där. Vare sig de satt på taket eller rörde sig på marken.

Nej, jag tror inte att GM har kåtat upp sig så mycket under dagen
att han går dit och väntar just för detta ändamål. Snarare råkar han få syn på dom när de ska åka hem. En impuls i stunden som triggar igång händelseförloppet.
I så fall kan det lika gärna vara en förbipasserande, som får en impuls, eller någon som stannat på norra parkeringen för att besöka kaféet, och får veta av Lisa att det är stängt, och får en impuls.

Att några män har sett flickorna emellanåt uppifrån taket har inget med brottet att göra.
2015-09-07, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Egentligen bär det mig emot att kommentera dina huvudlösa teorier och spekulationer. Men: Du verkar ha svårt att förstå att det är du som inte har något på fötterna - inte den stora grupp i tråden som väljer att tro att bevisningen som finns mot litauern faktiskt har substans och kommer att hålla även för fällande dom. Du tjatar och tjatar om detaljer men "glömmer bort" DNA-bevisningen. Din första uppgift är att hitta en rimlig förklaring till den - inte att komma med kvasipsykologiska spekulationer om vad "balten" kan ha gjort eller inte gjort.

Bara ett exempel: Du för ett resonemang om att "balten" inte kan ha tagit den södra vägen eftersom den var längre än den som gick via hans bostad. Det är givetvis ett nonsensargument. Avståndsskillnaden är rätt obetydlig och det är lätt att förklara vägvalet med t ex att han inte ville väcka uppmärksamhet från de grannar som bor längs den "vanliga" vägen. Eller så gensköt han henne verkligen som en del spekulerat när hon satt på mopeden söderut och körde sen tillbaka moppen i bakluckan på sin bil. Du säger ju själv att hon mördades där. Ingen av dessa teorier är på minsta vis orimlig.

Det är inget fel på vare sig mitt eller andras kritiska tänkande. Inga haschdimmor eller psykiska åkommor fördunklar det heller i mitt fall. Jag väljer bara att t.v. utgå från den mest sannolika hypotesen utifrån statistik och det lilla vi vet. Den säger att NB troligen är skyldig till brottet. Jag väntar dock tills jag läst FUP:en innan jag kommer med någon slutgiltig bedömning. Det borde du också göra om du själv har minsta kritiskt tänkande. Det är oskuldshypotesen som är den udda i det här läget - inte skuld-diton.

Tror du själv på det med moppen i bakluckan. Då om något så bör det bli skrapmärken eller bensin ev. Olja i bilen.
Han kanske skulle stjäla moppen .
2015-09-07, 19:56
Medlem
katws avatar
Citat:

Att några män har sett flickorna emellanåt uppifrån taket har inget med brottet att göra.

Den slutsatsen är helt omöjlig att dra av någon i den här tråden.
2015-09-07, 19:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Den slutsatsen är helt omöjlig att dra av någon i den här tråden.
Jo, om man behåller det jag skrev innan i samma inlägg.
2015-09-07, 20:01
Medlem
Skönt att detta fall som berört så hela sommaren är till ända, förhandlingar i olika distanser ser jag som ren transportsträcka
2015-09-07, 20:01
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Vet ej. Bor inte på kullen, men inte långt därifrån. En av de sista riktigt varma sommardagarna nu var familjen och badade vid Blombergs badplats. Efteråt fikade vi vid kaféet. Då var taket på och inga ställningar eller liknande fanns där.

Låter som en trevlig dag att minnas! Hur funkar serveringen? Beställer man vid kassan och tar med fika och bulllar på en bricka eller sätter man sig vid ett bord och får en meny och fikat serverat?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in