2015-09-06, 21:42
Medlem
18.23---Kan telefonen som mottog sms:et varit felinställd på några minuter? Hade själv en mobil som alltid ställde om sig själv till tio minuter fel tid oavsett att jag ställde in den korrekt igen. Nåja, bara en tanke.
2015-09-06, 21:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Det enda som är intressant med kollegornas hemfärd är klockslaget då Lisa blev ensam kvar. Om de sen åkte bil eller buss eller kröp på alla fyra för att ta sig hem är totalt ointressant för fallet. Nu har ni ägnat flera sidors debatt för att avgöra den frågan.

Den viktiga tidslinjen, d v s från 18.23 (bekräftad tid för Lisas SMS) fram till när sökningen efter Lisa startade (redan innan polisen var på plats) kan vara vägledande för bedömningen av vad som kan ha hänt. Plus/minus en halvtimme gör skillnad. Exempel på frågeställning: Hade GM gott om tid att plantera ut spår och dessutom besudlad prylarna med DNA?

På en kvarlämnad overall, kanske med en intolkad blodig näsduk i fickan kan det finnas tillräklig material för bevisplantering med DNA.

En synnerligen ologisk slutledning ovan. Tidslinjen kan inte bli förskjuten på grund av två av varandra oberoende händelser. Pappans agerande har en tidslinje, mammans en annan, Varifrån får du att det är rimligt att mamman ringde innan pappan hade åkt? Du har själv skrivit och varit bestämd om uppgiften att pappan åkte hemifrån kl 20.00 i flera inlägg.

Begär nu inte att jag skall hitta och citera inläggen bland dina numera nära 3000 (tretusen!) inlägg. Jag bor inte i den här tråden på heltid.
Jag har blivit rättad, pappan åkte innan mamman ringde, enligt en intervju med LS.
2015-09-06, 21:46
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
18.23---Kan telefonen som mottog sms:et varit felinställd på några minuter? Hade själv en mobil som alltid ställde om sig själv till tio minuter fel tid oavsett att jag ställde in den korrekt igen. Nåja, bara en tanke.
Uppgiften har säkert kollats hos teleoperatören, och hans klocka går rätt.
2015-09-06, 21:47
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jo, visst är det lättare, men det behöver inte vara sannare för det. Åklagaren har inte presenterat ett enda mordbevis ännu. Inget motbevisar att NB har hjälpt en mördare. Om advokaten lanserar den teorin måste åklagaren motbevisa. Han har bevisbördan.
Inget motbevisar att Lars Ohly är mördaren heller, eller att MGM är utsatt för en högst besynnerlig komplott med blodtappning och hudskrap som komponenter. Överhuvudtaget är det extremt naivt att i detta läge (före FUP och åtal) dra några som helst slutsatser av den kommande bevisningen. Så herrn får nog till att stilla sig lite innan du gapar om brist på mordbevis.
2015-09-06, 21:56
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Inget motbevisar att Lars Ohly är mördaren heller, eller att MGM är utsatt för en högst besynnerlig komplott med blodtappning och hudskrap som komponenter. Överhuvudtaget är det extremt naivt att i detta läge (före FUP och åtal) dra några som helst slutsatser av den kommande bevisningen. Så herrn får nog till att stilla sig lite innan du gapar om brist på mordbevis.

Det finns dock en slutsats som är tillåten:

Den häktade MGM är häktad på den starkare misstankegraden och skälen för detta har prövats två gånger i tingsrätten och första gången överklagad i hovrätten. Inom ramen för yppandeförbudet och förundersökningssekretessen har åklagaren redogjort för att det finns DNA-spår som binder MGM till LH, om än sibyllinskt...
2015-09-06, 22:00
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Den häktade MGM är häktad på den starkare misstankegraden och skälen för detta har prövats två gånger i tingsrätten och första gången överklagad i hovrätten. Inom ramen för yppandeförbudet och förundersökningssekretessen har åklagaren redogjort för att det finns DNA-spår som binder MGM till LH, om än sibyllinskt...
Visst, jag uttryckte mig felaktigt då jag skrev "några som helst".. Jag menade "några som helst säkra". I övrigt håller jag med.
2015-09-06, 22:06
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Citat:
... Inget motbevisar att NB har hjälpt en mördare. Om advokaten lanserar den teorin måste åklagaren motbevisa. Han har bevisbördan.
(...)

Jag tänkte bara att kanske inte ens griftefridsbrott kan påvisas?
-Kan du vara så snäll att kasta de här grejerna åt mig?
-Självklart chefen/brorsan/polarn.
2015-09-06, 22:06
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det antyder endera att NFC har hittat nya DNA-träffar eller att det var korrekt att tolka åklagarens sibyllinska uttalande som att en del av den misstänktes DNA-träffar kom på klädesplagg som Lisa hade på sig när hon påträffades.

Edit: Det här var ju en variant på de gamla sibyllinska uttalandena, inget nytt uttalande. Om åklagaren är korrekt citerad av Svenskan här, är det extremt svårt att tolka samtliga hans uttalanden på annat sätt än att de har den misstänktes DNA på kläder som Lisa hade när hon påträffades.
En annan tänkbar tolkning är att man funnit blod på exempelvis LH:s linne som då nödvändigtvis inte behöver ha tillhört de klädesplagg hon haft på sig vid anträffandet. Linnet kan ha hittats på en plats nära eller i anslutning till kroppen, eller ha ingått i t.ex. ett bylte som GM gömt undan på ett sådant sätt att det inte går att ta miste på att GM samtidigt måste ha befattat sig med själva kroppen. - Om det gäller sådana klädesplagg som återfinns frigjorda från kroppen så torde frågan om huruvida ett sådant plagg ska anses knyta GM till offrets kropp avgöras av under vilka omständigheter plagget hittats. - Har ett med GM:s blod-DNA besudlat linne hittats ute på en åker finns ingen sådan direkt koppling till kroppen.
2015-09-06, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Så det var alltså inte GM,s ”gm profil samt etnicitet...” som du efterlyste. Törs man då fråga vilken ”gm profil samt etnicitet...” som du avsåg.

Citat:
Enligt åklagaren binds mannen till mordet på den 17-åriga flickan bland annat genom blod- och andra dna-spår. Till SVT Väst säger han att dna kan knytas direkt till kroppen.

Dna på tillhörigheter vet man ju redan. Men om dna hittats på LH s kropp vet vi ännu inte.

De dna menade jag...
2015-09-06, 22:14
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
En annan tänkbar tolkning är att man funnit blod på exempelvis LH:s linne som då nödvändigtvis inte behöver ha tillhört de klädesplagg hon haft på sig vid anträffandet. Linnet kan ha hittats på en plats nära eller i anslutning till kroppen, eller ha ingått i t.ex. ett bylte som GM gömt undan på ett sådant sätt att det inte går att ta miste på att GM samtidigt måste ha befattat sig med själva kroppen. - Om det gäller sådana klädesplagg som återfinns frigjorda från kroppen så torde frågan om huruvida ett sådant plagg ska anses knyta GM till offrets kropp avgöras av under vilka omständigheter plagget hittats. - Har ett med GM:s blod-DNA besudlat linne hittats ute på en åker finns ingen sådan direkt koppling till kroppen.

Om det är Lisas linne som hon bar den dagen så kan det väl kopplas till hennes kropp oavsett var det hittas.
2015-09-06, 22:15
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jo, visst är det lättare, men det behöver inte vara sannare för det. Åklagaren har inte presenterat ett enda mordbevis ännu. Inget motbevisar att NB har hjälpt en mördare. Om advokaten lanserar den teorin måste åklagaren motbevisa. Han har bevisbördan.
Jag antar att advokaten då också (om inte annat genom sin klient) bör känna till mördarens identitet. - Vad väntar hon på?
2015-09-06, 22:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Jag antar att advokaten då också (om inte annat genom sin klient) bör känna till mördarens identitet. - Vad väntar hon på?
Vi pratar om ett scenario som vi kanske får vänta till hovrätten på. Göran Lundblads manlige mördare skyllde på en mördare närstående till honom, visste advokaten vem det var?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in