2014-12-22, 15:28
Bannlyst
Förstår inte riktigt hur göteborgare resonerar.

Hur kan en vinst i Europa League vara större än att nå final i Champions League?
Citera
2014-12-22, 16:02
Medlem
kbaaacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirapen

Hur kan en vinst i Europa League vara större än att nå final i Champions League?

För att UEFA-cupen på den tiden hade mycket högre status än motsvarigheten som finns idag. Dessutom är det titlar som räknas inte förluster, isf kan man räkna in när IFK åkte ur i kvartsfinalen mot Bayern Munchen i CL men vann sin grupp för Manchester United, Barcelona & Galatasaray.

Oavsett så är MFF bäst just nu vilket är det mest relevanta även om sin historia är viktig, där både MFF och IFK Göteborg har gjort stora och imponerande avtryck.
Citera
2014-12-22, 16:42
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirapen

För att på den tiden var de två turneringarna extremt annorlunda mot idag. Det är inte CL MFF vunnit. MFF har åkt ut i gruppspelet i CL. Och det var i år.

Du kan inte jämföra dagens CL och EL med Uefacupen och mästarcupen.

Samtliga dåtidens 2-4or i alla stora ligor spelade i UEFA-cupen. Det är rätt bra lag.

Då samtliga vinnare från ligorna spelade i Mästarcupen så var det jäkligt mycket tramslag som var med som absolut inte håller måttet.
Senast redigerad av JohnnyGenzale 2014-12-22 kl. 16:46.
Citera
2014-12-22, 20:30
Medlem
Ernst.Hugos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kbaaack
För att UEFA-cupen på den tiden hade mycket högre status än motsvarigheten som finns idag. Dessutom är det titlar som räknas inte förluster, isf kan man räkna in när IFK åkte ur i kvartsfinalen mot Bayern Munchen i CL men vann sin grupp för Manchester United, Barcelona & Galatasaray.

Oavsett så är MFF bäst just nu vilket är det mest relevanta även om sin historia är viktig, där både MFF och IFK Göteborg har gjort stora och imponerande avtryck.

Fast, det är ju fortfarande lag som inte var riktigt så bra som Europas bästa och nästbästa. Eller tredje, och så vidare.

Oavsett, diskussionen borde vara död. Malmö har fler guld, med tanke på antalet cupguld.

Edit: Jag har aldrig förstått vitsen med att räkna en turnering som ett lag inte har FÅR delta i. Malmö fick inte delta i UEFA-cupen 1987 för att man var för bra 1986. Det känns inte seriöst liksom...
Senast redigerad av Ernst.Hugo 2014-12-22 kl. 20:36.
Citera
2014-12-22, 21:08
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernst.Hugo
Fast, det är ju fortfarande lag som inte var riktigt så bra som Europas bästa och nästbästa. Eller tredje, och så vidare.

Oavsett, diskussionen borde vara död. Malmö har fler guld, med tanke på antalet cupguld.

Edit: Jag har aldrig förstått vitsen med att räkna en turnering som ett lag inte har FÅR delta i. Malmö fick inte delta i UEFA-cupen 1987 för att man var för bra 1986. Det känns inte seriöst liksom...

Rimligen så fanns ju kanske 7 av Europas 10 bästa lag inom den spanska, engelska och italienska ligan. Endast 3 av de lagen fick dock delta i den turneringen. Resterande deltog i UEFA. Det är inte så att ligavinnarna i alla ligor i Europa är bäst, det var rätt mycket mediokra lag med i båda turneringarna.

Turneringarna ska se som jämbördiga snarare än någonting annat.
Citera
2014-12-22, 23:56
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Rimligen så fanns ju kanske 7 av Europas 10 bästa lag inom den spanska, engelska och italienska ligan. Endast 3 av de lagen fick dock delta i den turneringen. Resterande deltog i UEFA. Det är inte så att ligavinnarna i alla ligor i Europa är bäst, det var rätt mycket mediokra lag med i båda turneringarna.

"Jämbördiga"... Herregud. Var det därför MFF som enda fotbollsklubblag genom tiderna fick bragdguldet för insatsen 1979? Som Ernst.Hugo sa så blir diskussionen direkt skev när man förstår att MFF inte ens kunde ställa upp och vinna UEFA-cupen 1979 eftersom man vann SM-guld och därmed tog sig till Europacupen. De åren IFK tog UEFA-cupguld hade man chansen att ställa upp i Europacupen genom att till att börja med vara bäst i Sverige. Gäsp.
Citera
2014-12-25, 00:11
Medlem
Ernst.Hugos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale

Absolut. Jag tycker även att vi ska se Cupvinnarcupen som jämnbördig med UEFA-Cupen.

Europacupen = för de bästa lagen
UEFA-Cupen = inte för de bästa lagen.

Det spelar ingen roll hur mycket du vänder och vrider på det. UEFA-cupen var för sämre lag.

Och oavsett hur du rankar internationella cuper, eller räknar nationella, så har Malmö sex cupguld mer än Göteborg och borde då räknas som mesta mästarna.
Citera
2014-12-25, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ernst.Hugo
Absolut. Jag tycker även att vi ska se Cupvinnarcupen som jämnbördig med UEFA-Cupen.

Europacupen = för de bästa lagen
UEFA-Cupen = inte för de bästa lagen.

Det spelar ingen roll hur mycket du vänder och vrider på det. UEFA-cupen var för sämre lag.

Och oavsett hur du rankar internationella cuper, eller räknar nationella, så har Malmö sex cupguld mer än Göteborg och borde då räknas som mesta mästarna.

Cupvinnarcupen stod över UEFA-cupen.

Det fanns en självklar rangordning där UEFA-cupen var nummer tre.

Men med det sagt så hade UEFA-cupen högre rang än EL. Går inte att jämföra. Det var snävare. De allra bästa spelade tillsammans med de andra mästarna. De som vunnit den inhemska cupen spelade I Cupvinnarcupen. Och sedan spelade alla andra lag i UEFA-cupen, vilket innebar manga riktigt bra lag.

Finns ingen anledning att förminska glansen hos IFK Göteborg. Som var bland Europas stora lag.

Men Malmö visade att de var bättre i Allsvenskan. Och 1979. Jag vet. Jag satt på läktaren tillsammans med min pappa som försökte lära mig fotboll...
Citera
2014-12-25, 08:45
Medlem
Raggdoll3s avatar
Anser att IFK Göteborg är det, var i Barcelona där man fortfarande kommer ihåg IFK. Däremot tycker jag att klubben missköts och borde kunna ta sig ut i Europa på samma sätt som Malmö FF gör idag.
Citera
2014-12-25, 17:40
Medlem
Ernst.Hugos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggdoll3
Anser att IFK Göteborg är det, var i Barcelona där man fortfarande kommer ihåg IFK. Däremot tycker jag att klubben missköts och borde kunna ta sig ut i Europa på samma sätt som Malmö FF gör idag.

Mycket märklig motivering.

Har pratat med folk från olika platser av Europa (däribland München) som känner till Malmö.

Men det har ändå inget att göra vem som är "mesta mästarna".

Edit:

Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Cupvinnarcupen stod över UEFA-cupen.

Det fanns en självklar rangordning där UEFA-cupen var nummer tre.

Men med det sagt så hade UEFA-cupen högre rang än EL. Går inte att jämföra. Det var snävare. De allra bästa spelade tillsammans med de andra mästarna. De som vunnit den inhemska cupen spelade I Cupvinnarcupen. Och sedan spelade alla andra lag i UEFA-cupen, vilket innebar manga riktigt bra lag.

Finns ingen anledning att förminska glansen hos IFK Göteborg. Som var bland Europas stora lag.

Men Malmö visade att de var bättre i Allsvenskan. Och 1979. Jag vet. Jag satt på läktaren tillsammans med min pappa som försökte lära mig fotboll...

Absolut ska man inte förringa IFKs prestation. Bland det största i svensk fotbollshistoria. Men jag har svårt för de som påstår att UEFA-cupen ska rankas på samma nivå som Europacupen. Det är inte samma sak, kommer aldrig någonsin att vara. Den ena var för mästare, den andra för icke-mästare.
Citera
2015-09-04, 08:38
Medlem
Researchgruppen101s avatar
Malmö FF och IFK Göteborg håller båda väldigt hög klass...
Citera
2015-09-04, 15:58
Medlem
Vad kul det ska bli att se MFF:s tröjor nästa säsong när en stjärna har plockats bort...
Sanningen vinner alltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in