2015-09-04, 05:17
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Det är väl vettiga farhågor han vädrar; dvs att det finns en stor risk gällande intjäningen och marginalerna när man primärt är underleverantör till företag som lider under stenhård pris- och marginalpress.
Ja som icke insatt är det viktiga frågor.

Nu var frågan om man ska lyssna på han och mitt svar var att han inte vet vad han yrar om.

Förresten PG, var är konkurrenterna du menade på under veckans aktietips? Ser inge vidare ut va?
2015-09-04, 07:25
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Ja som icke insatt är det viktiga frågor.

Nu var frågan om man ska lyssna på han och mitt svar var att han inte vet vad han yrar om.

Förresten PG, var är konkurrenterna du menade på under veckans aktietips? Ser inge vidare ut va?
Nu sa han ju inte direkt "så blir det", utan satte en riktkurs baserat på ett par defensiva antaganden.

Jag har ingen aning om hur det går för konkurrenterna. Det jag skrev handlade främst om varför företag under stenhård prispress skulle kunna tänka sig att betala en premium för FPCs produkt, och vad den premien egentligen långsiktigt skulle kunna tänkas vara i en konkurrensutsatt marknad.
2015-09-04, 07:58
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Nu sa han ju inte direkt "så blir det", utan satte en riktkurs baserat på ett par defensiva antaganden.

Jag har ingen aning om hur det går för konkurrenterna. Det jag skrev handlade främst om varför företag under stenhård prispress skulle kunna tänka sig att betala en premium för FPCs produkt, och vad den premien egentligen långsiktigt skulle kunna tänkas vara i en konkurrensutsatt marknad.
Det var ingen analys för 5öre, inte ett enda rätt och saknade helt grund. Så vad finns det att diskutera?

Stenhård prispress? Du vet ju inte heller vad du snackar om liksom de som tror sig veta. Du har först kisel leverantörer, sen kommer fpc och sedan modulhusen som fixar sista steget med.

Fpc har pole position och modulhusen får slåss för att levererar deras teknik vilket gör att prispress till störst del hamnar hos dom.

Mipe på Placera postade en väldigt fin post för ett par dar sedan med marginaler hos flertalet bolag i branschen och marginalen låg kring 35-65% hos alla.

Så man kan inte hitta på egna siffror för att man gissar på något.
2015-09-04, 08:49
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Det var ingen analys för 5öre, inte ett enda rätt och saknade helt grund. Så vad finns det att diskutera?

Stenhård prispress? Du vet ju inte heller vad du snackar om liksom de som tror sig veta. Du har först kisel leverantörer, sen kommer fpc och sedan modulhusen som fixar sista steget med.

Fpc har pole position och modulhusen får slåss för att levererar deras teknik vilket gör att prispress till störst del hamnar hos dom.

Mipe på Placera postade en väldigt fin post för ett par dar sedan med marginaler hos flertalet bolag i branschen och marginalen låg kring 35-65% hos alla.

Så man kan inte hitta på egna siffror för att man gissar på något.

Kan tilläggas att M.S. uppskattade opex till 15% av omsättningen. Han har tydligen helt missat att opex inte ökat markant trots att omsättningen har ökat med flera hundra procent mellan Q1 och Q2. Han har således knappt kontrollerat rapporterna noggrant utan bara tagit siffror ur luften för sina uppskattningar och borde inte uttala sig överhuvudtaget.
2015-09-04, 10:11
Medlem
Smurfhunters avatar
Ska man dra sig ur fingerprint? Ligger just nu -24%. Tur att jag bara gick in med 10 000kr i skiten
2015-09-04, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfhunter
Ska man dra sig ur fingerprint? Ligger just nu -24%. Tur att jag bara gick in med 10 000kr i skiten
Ligger inne med flera hundra tusen.

Sälj inte.
2015-09-04, 10:15
Medlem
Citat:

Tur att man bara dunka in 300k. Jag antar att man inte gått minus förrens man sålt..
2015-09-04, 10:24
Medlem
zorb89s avatar
Till 200kr först, då dunkar jag antagligen bull x3.
2015-09-04, 11:47
Medlem
Citat:
Det är väl vettiga farhågor han vädrar; dvs att det finns en stor risk gällande intjäningen och marginalerna när man primärt är underleverantör till företag som lider under stenhård pris- och marginalpress.

Ja, fast Mikael är lite väl negativ tycker jag.

Värt att ha i åtanke är dock att det är Apple som står för en enorm del av vinsterna inom smartphone segmentet. De kinesiska tillverkarna gör inte mycket cash på sina telefoner, detta kan nog säkert variera pga nylanseringar dock, men generellt sett, så är Apple i en klass för sig själv.
2015-09-04, 12:15
Medlem
Mercinhos avatar
Citat:
(SIX) Kinesiska Huawei ser att bolagets försäljning av smartphones
och andra konsumentprodukter på den kinesiska marknaden håller uppe.

Det säger Richard Yu som är chef för bolagets konsumentenhet vid
IFA-mässan i Berlin rapporterar Wall Street Journals nätupplaga på
fredagen.

En avmattning i Kina väntas leda till en konsolidering bland de
inhemska smartphonetillverkarna.

"Avmattningen är bra för oss. Det finns för många konkurrenter på
marknaden", säger han.

Bolaget räknar med att försäljningen globalt av konsumentprodukter
nästa år ökar med 30 procent till drygt 20 miljarder dollar.

Huaweis målsättning är att bli världens största tillverkare av
smartphones på tre till fem års sikt.

"Vi nöjer oss inte med att vara nummer två, det finns inte i
bolagets DNA. Vi ska vara nummer ett", uppger han.

Fingerprint Cards levererar sensorer till Huawei.

Joakim Johansson, tel +46 31 350 64 84
mailto:joakim.johansson@six-group.se
www.blogg.six.se @SIXNews
SIX News

Något positiv i alla fall.
2015-09-04, 12:44
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Fan vad du skräms jag trodde den hade sjunkit -24% idag! Lite plus idag i alla fall.
2015-09-04, 12:45
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevegalloway
Tur att man bara dunka in 300k. Jag antar att man inte gått minus förrens man sålt..
Vad är ditt GAV då? Vill du inte svara här kan du skicka pm.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in