2015-09-03, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Du sa motivet.

Ersättningen kan ha varit tillräckligt hög för att han skulle ha nått sitt mål med sitt hårda liv i utlandet, utan istället kan åka hem, köpa sitt hus och leva ett normalt liv med släkt och vänner.

Jag vet men det var motivet jag inte förstod logiken i, ej heller det som förklaras nu. Skyddar en hyvens, hederlig människa en mördare - hanterar en död ung tjejs kropp - för att kunna "leva lyckligt" i sitt hemland?
Och han fortsätter att skydda även nu när han sitter häktad för mord?
2015-09-03, 17:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Jag vet men det var motivet jag inte förstod logiken i, ej heller det som förklaras nu. Skyddar en hyvens, hederlig människa en mördare - hanterar en död ung tjejs kropp - för att kunna "leva lyckligt" i sitt hemland?
Och han fortsätter att skydda även nu när han sitter häktad för mord?
Troligare det än att han dödar flickan. Att ange mördaren ger inte Lisa livet åter.

Ja, jag har angivit tre tänkbara skäl för honom att hålla tyst om han är skyldig till griftefridsbrott, han är lojal, han vill slippa fängelse, han vill ha betalt.
2015-09-03, 17:26
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Troligare det än att han dödar flickan. Att ange mördaren ger inte Lisa livet åter.

Ja, jag har angivit tre tänkbara skäl för honom att hålla tyst om han är skyldig till griftefridsbrott, han är lojal, han vill slippa fängelse, han vill ha betalt.

Om han är en hyvens hygglig och inte förståndshandikappad så skulle han snackat för länge sen om så var fallet, tror du på det själv att han skulle skydda någon, oavsett pengar etc om han riskerade att sitta inne för mord resten av livet, snaaark säger jag till den teorin
2015-09-03, 17:27
Medlem
Citat:

Varför troligare än att just han mördat flickan?
Är det på det viset så fattar han nog att ange mördaren inte ger Lisa livet åter.

Ok, så hur tänker du ang. det lojala och vill ha betalt om han döms för mord?
Senast redigerad av helsan 2015-09-03 kl. 17:31.
2015-09-03, 17:34
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Advokaten har två eller tre veckor på sig från åtalet fram till rättegången, kan tiden fram till rättegången förlängas? I teorin kan säkert domstolen besluta det men nackdelar med att skjuta fram det hela finns ju.
Men för att de ändå ska göra det gäller det att advokaten lyckas peka på något graverande fel i utredningen, antar jag?

Sådant händer. I barnläkarmålet använde sig Hurtig av denna möjlighet, till sin klients lycka. Där krävdes inte att det påvisades ett graverande fel, utan där var omständigheterna sådana att en överprövning blev beslutad av rätten efer att Hurtig inhämtad synpunkter från egna experter och dessa synpunkter förelagts rätten. (Det var rätt tunga inlägg, bör sägas). I det fallet var också den tekniska bevisningen en stor del, och när den kunde ifrågasättas fanns (överraskande nog för mig) inte något mer.

Men någon sorts argumentation behövs. Ett av verktygen som kan vara till nytta här är den sk "slasken", där det kan finnas information om vilka som (inte) undersökts och annat sådant. Här kan man ibland (som försvarare) hitta ingångspunkter.
2015-09-03, 17:35
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Gårdagens NLT om LH.

http://www.bilddump.se/bilder/20150903161118-213.66.26.143.JPG
http://www.bilddump.se/bilder/20150903161330-213.66.26.143.JPG

Bra sammanfattning och bekräftar min bild av varför det är så tyst på
alla fronter. Av respekt för utredningen och anhöriga.

Också en mycket välskriven artikel och ett bra exempel som belyser skillnaden mellan journalistik och det de anställda på de 2 kvällsblaskorna publicerar. Information till skillnad från opinionsbildning.
Senast redigerad av T34Panzer 2015-09-03 kl. 17:45.
2015-09-03, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
...

Häktningsgrunder är en sak (i det här fallet kollusionsfara och flyktfara, mest troligt), misstankegrader; de tre nivåer jag beskrev.

.....
Kan någon teoretiskt åtalas utan att ha varit häktad under utredningen, dvs flykt- och kollusionsrisker o dyl saknas ? Skulle denne i så fall ändå häktas i anslutning till rättegången ? Skulle åklagaren då vara skyldig att underrätta den tilltalade att åtal förbereds ? Kanske låter långsökt, men jag passar på att lära mig !
2015-09-03, 17:41
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Sådant händer. I barnläkarmålet använde sig Hurtig av denna möjlighet, till sin klients lycka. Där krävdes inte att det påvisades ett graverande fel, utan där var omständigheterna sådana att en överprövning blev beslutad av rätten efer att Hurtig inhämtad synpunkter från egna experter och dessa synpunkter förelagts rätten. (Det var rätt tunga inlägg, bör sägas). I det fallet var också den tekniska bevisningen en stor del, och när den kunde ifrågasättas fanns (överraskande nog för mig) inte något mer.

Men någon sorts argumentation behövs. Ett av verktygen som kan vara till nytta här är den sk "slasken", där det kan finnas information om vilka som (inte) undersökts och annat sådant. Här kan man ibland (som försvarare) hitta ingångspunkter.
I praktiken övermäktigt alltså att läsa in sig på fup, och slasken, och dra egna slutsatser och göra försök till utredningar före rättegången. Det får då vänta tills nästa instans, om behovet för det finns.
2015-09-03, 17:42
Medlem
Citat:

Nej Och sitta här och argumentera för att N.H inte är en fullt möjlig gärnigman och tipsa om vad han ska ha för " tänkbara
skäl" till brott mot griftefrid... Är fan makabert..
2015-09-03, 17:43
Medlem
nominals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
I bilens bagageutrymme skulle jag tippa på i så fall.

Vet vi vem som anlände till ladan först av alla den där måndagsmorgonen?
Mycket relevant fråga faktiskt. Kan vara så att litauerna varit där tidigare för att de städat upp lite efter gårdagens tumult i ladan. För att det inte ska se för suspekt ut anländer de bara en kvart tidigt och hinner inte ta bort, eller missar, handsken och kvitto.
2015-09-03, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nominal
Mycket relevant fråga faktiskt. Kan vara så att litauerna varit där tidigare för att de städat upp lite efter gårdagens tumult i ladan. För att det inte ska se för suspekt ut anländer de bara en kvart tidigt och hinner inte ta bort, eller missar, handsken och kvitto.

Det som talar emot är ju att bla Lisas pappa skall ha genomsökt ladan kvällen innan.
2015-09-03, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Åström säger att NB inte är någon mördare. Nej inte förrän nu.
Det tyder även det vi vet om hur LHs saker hittats. Ingen med förnuftet i behåll efter ett sådant brott hade kastat ut de på det sättet. Helt planlöst. Det är en nybörjare på det här.
Troligen ensam i det läget. Någon att prata ihop sig med hade nog resulterat i en annan hantering av hennes saker.

Tycker det står mer och mer klart att det är rätt person.

mycket möjligt, att förstagångs förbrytare får så kallad reptilhjärna och gör det mest irationella saker som för en utomstående framstår idiotiskt, är inte alls ovanligt,

om inte svartaste svarta är gm, lägger ut spåren för att kroppen ska hittas inom rimlig tid,
jag har vita och svarta gm teorin också. nb passar in i båda, men jag har svårare att sätta in honom i svartaste svarta..

jag har ingen gm ännu, men nb är mest sannolik på det lilla som framkommit, om jag visste hur hon mördades+ kroppens skick, skulle bilden klarna väsentligt..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in