2015-09-03, 14:12
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Är du man? För om du hade varit kvinna, som jag, så vet du att byggnadsarbetare/hantverkare/målare alltid stirrar på dig och "klär av dig med blicken" och ibland visslar efter dig när du går förbi dom. Det är alltså inget konstigt med att litauerna skulle ha spanat in flickorna som jobbar på kafét.

Nja, hantverkare etc stirrar nog inte "alltid" på kvinnor och "klär av dem med blicken", men till viss del har du (tyvärr!) helt rätt att kvinnor alltför ofta måste utstå sådant beteende från män. Trist beteende hos många män!

Men tillbaka till LH-fallet: om nu MGM spanade in tjejerna på ett "grabbigt" sätt från taket, så hindrar det ju inte att de dessutom kan ha andra avsikter (te.x. ekonomiska). Det ena utesluter ju inte det andra.
Senast redigerad av GilGrissom82 2015-09-03 kl. 14:15.
2015-09-03, 14:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Hypotesen att det kan ha handlat om kidnappning har sina poänger. Om det finns något av värde att pressa fram från LH:s anhöriga är i så fall en parameter.

Men ett misslyckat kidnappningsförsök som slutar i mord (för att dölja vem som är gärningsman) kan fu förklara dödsfallet, eventuell frånvaro av sexuellt våld och att det blivit viktigt att göra sig av med alla komprometterande föremål precis som det varit viktigt att göra sig av med kroppen.

Jag har tidigare sagt att man kan släppa motivet ("varför") tills man vet "hur" och "vem", men som en tänkbar anledning till mord duger "kidnappningsförsök som inte fungerade" rätt bra.

Såg en möjlighet i det precis som polisen även räknade
med till en början... Men nej!

Däremot ett svartsjukedramma av grym hämnd på
obesvarad kärlek.
Lisa.H Mamma kommer ifrån de Blombergiska trakterna
och har även jobbat på Kaféet innan dottern började
även hon med Spansk bakgrund vad jag förstått.
Då kan denna Alfons* del Corro vara i ålder med Mamman
och det uppstått en mördande hämd för obesvarad
kärlek, något i den stilen.
Lisa har givetvis besökt Mammas jobb åren innan
och då även gjort sig bekant med hennes mördare
på en "viss" nivå, vad vet vi?
Men håller mig nog till att det våld som hon
varit offer för är av ilska och svartsjuka från en
man som levt med kunnskapen och praktiserat
våld i sin vardag.
Före detta Elit soldat låter som ett träffande yrke
med dessa ingridiensenser.
En assessin ut i fingerspetsarna som även klätt
av Lisas kläder med gummihandskar för att sedan
rulla runt dom i boden där Litauern både snickrat
och tagit sig en inte för ovanlig avslappnande stund
självreakreation med en "en mans banjo" och Miltons
senaste magazine.
Jobbiga DNA spår för NB att förklara....
Att ta en "banjo" är kanske inte helt lätt med lillbrorsa
och kvinnan i närheten...
35år.... Då blir det ofta banjo sessioner speciellt på
våren när frugan är borta, mycket hormoner men
helt normalt, en tjur i sinna bästa år behöver inte vara
en mördare, han hade absolut inget skäl till göra det som
vi inte vet men förstår varit brutalt.
Troligen inte i form av våldtäkt i vanlig mening
något långt värre.
2015-09-03, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeffa
En möjlighet är att man tagit fel på person då ägarinnans dotter verkar vara den som ensam anlände på moped i normalfallet.

Det har jag också tänkt på att det kan ha skett en förväxling av flickor, men som offer för sexualbrott. Jag tror inte på någon planerad kidnappning!

Det kan ha varit svårt för Litauern att se skillnad på långt håll, när Lisa var påbyltad och hade motorcykelhjälm. Det var när han närmade sitt byte han såg att det var en annan flicka, med driften var för stark. För honom var det egalt vem.

Det är inte personen gärningsmannen var intresserad av. Det handlar om unga flickor med samma sorts utseende som de flickor han dreglar över på bild. Men ännu vackrare i verkligheten utan smink. Så snygga och fräscha som endast en nordisk blond flicka kan bli. Ouppnåeliga på vanlig väg för ett äckel som honom.

Flickorna kände sig iakttagna, men de kan ha blivit tilltalade av Litauerna eller vinkat tillbaka, hälsat som man gör när man ser någon man känner igen, oskyldiga signaler som misstolkats av litauern.
2015-09-03, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulabilen
Ja det är väl en bra spekulation som nån annan, faktiskt läst värre
Men då får du nog utveckla den lite till, varför skulle ägarinnans dotter vara av intresse annat än hon åker moped?
Utöver man tar fel på person

Om man bara spekulerar i utbyte av pengar mot flicka så skulle väl en café ägare kanske framstå som mer "tät", än okänd servitris där man noll kunskap om den monetära statusen hos hennes familj.
2015-09-03, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Själva planeringen kan mycket väl ha gjorts hemma vid "kökslampan".

Tänk på att MGM ju enligt uppgifter innan brottet begicks jobbade på ett tak där de hade uppsikt över cafét där Lisa jobbade. Enligt uppgift "kände sig personalen iakttagna" av MGM. Bröderna skulle gott och väl suttit på taket och en idé om kidnappning börjar växa fram.

Betänk också att Lisa enligt uppgift alla tidigare dagar hade skjutsats av sina föräldrar till och från jobbet. När MGM då satt på taket kunde de se att hon kom körandes i en (förmodligen) ganska hyfsad bil, de kunde kanske av Lisas (och föräldrarnas) klädstil se att familjen hade det förhållandevis gott ställt e.t.c.

När Lisa den ödesdigra dagen dock kom ensam till jobbet på sin moped, så såg MGM sin chans. De hade då i stort sett hela dagen på sig att göra sina sista "kidnappningsförberedelser" fram till dess att Lisa ensam gick till sin moped för att köra hem.

Att MGM aldrig skickade ett utpressningsmeddelande till föräldrarna kan ju bero på att kidnappningsförsöket inte gick så lätt som MGM tänkt sig. Lisa verkar ha varit en förhållandevis vältränad tjej som gjorde oväntat mycket motstånd. Så någonting ledde till att hon blev mördad istället - och inget meddelande om krav på lösensumma hann skickas till familjen.

Men just denna söndag var de ju lediga precis som alla andra söndagar, min erfarenhet av Balter och Polska snickare är att, ledig dag skyr man arbetsplatsen som pesten, just för att detta är den enda lediga dagen i veckan, så därför ställer jag mig aningen tveksam till att de var på plats för att se Lisa komma på moped.
2015-09-03, 14:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Om man bara spekulerar i utbyte av pengar mot flicka så skulle väl en café ägare kanske framstå som mer "tät", än okänd servitris där man noll kunskap om den monetära statusen hos hennes familj.
Om syftet var kidnappning med utpressning hade det varit närmare till hands att ge sig på en släkting till AJ, hans fru eller son t.ex.
2015-09-03, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Om syftet var kidnappning med utpressning hade det varit närmare till hands att ge sig på en släkting till AJ, hans fru eller son t.ex.

Närmare till hands i den mening mer pengar, men inte så intressant om man ser till deras kontaktnät och möjlighet till resurser. Mycket enklare då att plocka nån som saknar möjlighet till motangrepp.
2015-09-03, 14:58
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Närmare till hands i den mening mer pengar, men inte så intressant om man ser till deras kontaktnät och möjlighet till resurser. Mycket enklare då att plocka nån som saknar möjlighet till motangrepp.
Vem skulle sakna möjlighet till motangrepp? Kidnappningsoffret eller den utpressade? Jag tvivlar på att AJ:s yngsta dotter skulle ha större möjlighet till motangrepp än Lisa, och Lisas pappa har definitivt större möjlighet till motangrepp genom sitt jobb och sina arbetskompisar än AJ.
2015-09-03, 14:58
Medlem
Citat:
Det är ju svårt numera att veta den finansiella situationen för vanliga anställda som inte är företagare som kan tänkas inneha förmögenheter eftersom förmögenhetsskatten är borttagen och visas inte i taxeringskalendern. Var inte Lisas föräldrar vanliga anställda?
På vilket sätt kunde kidnapparna para ihop Lisa med sina föräldrar som bodde flera mil från Blomberg? Nog fanns det väl andra mer intressanta personer att kidnappa än Lisa kan man tycka.
2015-09-03, 14:59
Medlem
Citat:

Visst kan det vara så
Spekulation som spekulation...
Självklart
2015-09-03, 15:04
Medlem
[quote=XeniaOnatopp|54572661]Om syftet var kidnappning med utpressning hade det varit närmare till hands att ge sig på en släkting till AJ, hans fru eller son t.ex.[/QUOTE

Ja fast till skillnad från dig så har iaf jag droppat AJ& hans familj nu i denna spekulationen..
Vad är det med dig & just A.J?
Du framstår som kraftigt manisk när det kommer till just honom???
2015-09-03, 15:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulabilen
Ja fast till skillnad från dig så har iaf jag droppat AJ& hans familj nu i denna spekulationen..
Vad är det med dig & just A.J?
Du framstår som kraftigt manisk när det kommer till just honom???
Förstod du inte vad jag skrev? Jag spekulerade inte i AJ som alternativ GM, jag spekulerade i honom som alternativ BO när jag avvisade tanken på kidnappning för utpressning som motiv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in