2015-08-30, 17:46
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
(...)
Att vara kritisk utan att ha kunskaper är ju det som gör att Sverige hamnar lågt i Pisa undersökningar.
(...)

Jag tar Pisaundersökningarna med en nypa salt. Att vi ligger lågt beror delvis på mätmetoderna.

OnT:

Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Vi kan trösta oss med att de som utan skrupler och utan den minsta anledning gottar sig i konspirationer kring AJ kan inte tänka längre än högst två centimeter. Det är tragiskt att hänga ut människor som är oskyldiga i polisens ögon. Skulle 35-åringen släppas för att han omöjligt kunnat utföra mordet hamnar allt i en annan dager, men fram till dess kan man ta det lugnt oavsett vad den förbannade statistiken säger. Vad saknar man i sitt liv när man dag ut och dag in har behov av att kasta skit på till synes oskyldiga? Jag kommer aldrig förstå detta sjukliga. Det är tillåtet på FB men fan inte friskt.

Sakta i backarna nu, vad vore tråden om man inte fick spekulera i andra GM än den för tillfället häktade? Klart som fan att det är tillåtet, det är rent av meningen
Dessutom tillhör denna vördade patron skaran som hamnar inom ramen för lägsta misstankegrad, åtminstone, kan misstänkas.
Det finns nämligen spår från honom också, på Lisas tillhörigheter. Så att spekulera i om att han är inblandad är ingalunda att "hänga ut" honom. Det hoppas och tror jag faktiskt han själv inser också - no big deal.

Men jag skulle vilja fråga Xenia om hon har ändrat uppfattning i skuldfrågan det senaste. Jag uppfattar det som att XeniaOnaTopp numera är rätt säker på att NB är inblandad varje fall, om än inte skyldig till mord. Vad föranleder en sådan bedömning?
Om NB är oskyldig till mord så tror jag personligen, att det är större sannolikhet att han inte alls har med saken att göra, än att han har "städat" åt någon annan.
2015-08-30, 17:46
Medlem
Arrogantcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Är det den här du försöker peka på?
http://www.criminology.su.se/polopoly_fs/1.75757.1328890812!/menu/standard/file/1995c_Toni_Demitz-Herlin.pdf

Ah vad det krånglar......
Ja, kan du öppna den....
2015-08-30, 17:48
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2780969-lisa-holm-dodades-inte-dar-hon-hittades

-Enligt Anette Olsson handlar det om spår av den misstänkte som inte kan förklaras av att han har befunnit sig i området på grund av sitt arbete på gården. Det ska vara direkta spår som kan kopplas mellan honom och Lisa Holms kropp eller hennes ägodelar, alltså teknisk bevisning.

Det verkar då inte troligt att fynden som det finns spår på har hittats i något utrymme som MBM har jobbat i. Alltså kan de ha hittats utomhus eller.....?

Det där var ju i ett tidigt skede. Nu har ju MGM förklarat eventuella spår med att han varit överallt. Det visste man kanske inte i ett tidigt skede. Man hade ju inte ens frågat.
Det snackades ju i tråden om att familjen eventuellt hade egen gris på området. Det kanske inte Olsson kände till då.

Edit:
Det står visserligen att han inte kunnat förklara det men nu säger ju LGW något annat.
Senast redigerad av PeterNoster 2015-08-30 kl. 17:51.
2015-08-30, 17:49
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag tar Pisaundersökningarna med en nypa salt. Att vi ligger lågt beror delvis på mätmetoderna.

OnT:

Sakta i backarna nu, vad vore tråden om man inte fick spekulera i andra GM än den för tillfället häktade? Klart som fan att det är tillåtet, det är rent av meningen
Dessutom tillhör denna vördade patron skaran som hamnar inom ramen för lägsta misstankegrad, åtminstone, kan misstänkas.
Det finns nämligen spår från honom också, på Lisas tillhörigheter. Så att spekulera i om att han är inblandad är ingalunda att "hänga ut" honom. Det hoppas och tror jag faktiskt han själv inser också - no big deal.

Men jag skulle vilja fråga Xenia om hon har ändrat uppfattning i skuldfrågan det senaste. Jag uppfattar det som att XeniaOnaTopp numera är rätt säker på att NB är inblandad varje fall, om än inte skyldig till mord. Vad föranleder en sådan bedömning?
Om NB är oskyldig till mord så tror jag personligen, att det är större sannolikhet att han inte alls har med saken att göra, än att han har "städat" åt någon annan.
Jag har inte ändrat uppfattning i skuldfrågan, jag har aldrig delat med mig av min uppfattning.
2015-08-30, 18:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
LH arbetade i varje fall på cafeet
LHs mamma har arbetat på cafeet
Cafeeägaren LS känner LHs föräldrar privat
Cafeeägaren LS känner AJ tillräckligt privat till att dom går och håller om varandra.
Det blev i går sagt här i tråden att Cafeeägaren LS's man är från spanien.
AJs fru är från Spanien och hon har flera spanska söner.
Det har insinuerats här i tråden att ett av AJs frus spanska manliga familje medlemmar var på besök på Blomberg Säteri då Lisa forsvann.
Det har insinuerats här i tråden att AJ har en galen "adoptivson" som grälat med LH på cafeet dagen innan hon försvann
Det har insinuerats att AJ kört ett spansk manligt familje medlem till Arlanda i dagarna efter Lisa försvann.
Det är FAKTA att AJ var i Stockholm den 12 Juni, samma dag som Lisa Holm's lik hittades.
Det är också FAKTA att AJ kom tillbaka till Blomberg de 13 Juni och att han åkte iväg igen den 17 Juni och påstod att han skulle till Dalarna och fira Midsommar, kom visst tillbaka 3-4 dagar senare.
Aj har lämnat in minst en bil på väkstad som på något sätt var förorenad med antigen blod eller något illaluktande, och/eller högtycksspolat med vatten.
AJ har försökt/lyckats byta in en av sina bilar till en annan bil den 26 Juni, 2015 och bilförhandlaren kontaktade polisen iom han tyckte att något inte var rätt.

Vad som är upp och ner på alt detta och hur det evt hänger ihop med mordet på Lisa Holm, ja det vet jag tyvärr inte, men det sätter i alla fall igång tankar hos mig, hoppas att det gör det hos polisen också.

Ja!Det borde ringa en "klocka"!!!

Det är tydligt att några toppar inom Skaraborgs Polisen
ser mellan fingrarna när det gäller A.J
Skulle inte förvåna mig om självaste Kriminalchefen Johansson
deltog på den flotta festen på Högsättet som var i går.
Visst fan är G.J där och den "galna" unga mannen.
Hur fan går det till att hålla hov när en ung flicka
både försvunnit och blivit mördad bestialiskt på
dess ägor nyligen?
Jag tror det är daggs att rulla in den gamla Giljotinen
på grusplan!
Frågan om dom hade efterfest med grismasker och
några Litauiska flickor fastbundna?
Den typen av förnöjelse är otäckt nog inte
ovanligt i dagens Sverige bland societetens grädde.

Vad fan ska man tro?

Bisarrt! Osmakligt! Helt känslolöst! Oförsvarligt!
2015-08-30, 18:10
Medlem
T34Panzers avatar
[quote=Grandioso|54529113]Varför måste nödvändigtvis en transport ha skett så sent?
Rimligen har Lisa förts till platsen där hon hittades på Martorps Gård redan innan klockan 7
på kvällen. Död eller i ett fortfarande levande tillstånd.
Har det uppgetts vid vilken tid på kvällen den påstådda observationen av 2 bilar framkörda
i hög hastighet mot Martorp till ägt rum? Det lär inte ha varit åt natten till i vart fall.[/QUOTE[

Jag tror precis som du, och har gjort så hela tiden, att hon fördes direkt till Martorp, till den plats hon sedermera påträffades.
Iakttaglesen av bilarna ska ha skett under söndagskvällen (om det nu ligger nån sanning i det)
Ingen närmare tidsangivelse, tyvärr.
http://www.expressen.se/gt/ny-teori-sa-fordes-lisa-holm-bort/
2015-08-30, 18:14
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Varför måste nödvändigtvis en transport ha skett så sent?
Rimligen har Lisa förts till platsen där hon hittades på Martorps Gård redan innan klockan 7
på kvällen. Död eller i ett fortfarande levande tillstånd.
Har det uppgetts vid vilken tid på kvällen den påstådda observationen av 2 bilar framkörda
i hög hastighet mot Martorp till ägt rum? Det lär inte ha varit åt natten till i vart fall.

Iom att polisen upplyst att Lisa INTE mördades där hon hittades, alltså på Martorp, så måste GM ju använt någon tid på att få Lisa till mordplatsen och desutom tid till själva mordet.

Platsen omkring mopeden/cafeet lär ju inte vara mordplatsen, ej heller ladan mitt emot cafeet iom avspärningarna där lyftes ganska snabbt, frånsett då mjölk/slakt rummet som , efter min mening, sannolikt kan vara mordplatsen.
Lisa skickade SMS till en förälder ca kl 18:25, därefter mötet med GM, evt överfall av GM, eller GM lockar Lisa till sig evt. från sin bil, om GMs motiv var våldtäkt ja då måste det ju också tagit någon tid.

Och så är det så att jag är en av dom som litar på uppgifter om att båda bröder finns på övervakningskamra i Källby affär kl ca 19:30 där dom köpt pizza, och iom att Lisa's pappa anlände ca 21 vid cafeet och flera kom till bla. polisen ca kl 22 ja så tycker jag att det ser ut som att det tidsmässigt är mycket svårt att få ihop det om MGM skulle vara GM.

http://www.expressen.se/gt/broderna-kan-ha-fangats-pa-film/ Länk till info om brödernas pizza köp ca kl 19:30 den 7 Juni.
2015-08-30, 18:14
Medlem
PeterNosters avatar
Vilket jävla resonemang.
Om man häktas på sannolika skäl så föreligger en sannolikhet att man är skyldig. En sannolikhet är inte en sanning utan bara nästan sant. Olika personer gör olika bedömningar och nu har det ju läckt ut att de häktades på grund av en eller ett par polisers magkänsla på grund av att de häktade dykt upp här och där och inte som tidigare något aggresivt uppträdande mot MPS.
2015-08-30, 18:20
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Men det är nog ändå troligare att det skett tidigare, kanske i gryningen, i samband med att korna skickades ut på bete.

Livet på landet 8/6 2015.
Gryningen var väl när solen gick upp, ca 02:40, och korna skickas ut på bete?
Vilken tid tror du de togs in från betet kvällen innan? Kl 18:30 eller nåt sånt?
2015-08-30, 18:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Iom att polisen upplyst att Lisa INTE mördades där hon hittades, alltså på Martorp, så måste GM ju använt någon tid på att få Lisa till mordplatsen och desutom tid till själva mordet.

Platsen omkring mopeden/cafeet lär ju inte vara mordplatsen, ej heller ladan mitt emot cafeet iom avspärningarna där lyftes ganska snabbt, frånsett då mjölk/slakt rummet som , efter min mening, sannolikt kan vara mordplatsen.
Lisa skickade SMS till en förälder ca kl 18:25, därefter mötet med GM, evt överfall av GM, eller GM lockar Lisa till sig evt. från sin bil, om GMs motiv var våldtäkt ja då måste det ju också tagit någon tid.

Och så är det så att jag är en av dom som litar på uppgifter om att båda bröder finns på övervakningskamra i Källby affär kl ca 19:30 där dom köpt pizza, och iom att Lisa's pappa anlände ca 21 vid cafeet och flera kom till bla. polisen ca kl 22 ja så tycker jag att det ser ut som att det tidsmässigt är mycket svårt att få ihop det om MGM skulle vara GM.

http://www.expressen.se/gt/broderna-kan-ha-fangats-pa-film/ Länk till info om brödernas pizza köp ca kl 19:30 den 7 Juni.

Skillnaden på liv och död är hårfin, att döda någon måste inte ta lång tid, inte heller tar det lång tid med bil mellan caféet och Martorp. Att stanna till och kasta ut några föremål i terrängen tar inte heller lång tid, att lasta en kropp i en bil tar inte speciellt lång tid, inte heller tar det lång tid att köra ifrån stenhuset till Källby.

Jag anser att det fanns tid att göra allt det här mellan 18:30 och 19:30, gott om tid dessutom.

Att offret hamnade inomhus på Martorp kan kanske bero på att avlastningen kunde ske dolt inomhus?
2015-08-30, 18:22
Avslutad
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om det är sant att någon har dragit igång en högtryckstvätt
inuti en av AJs bilar så får man nog säga att det är en ganska desperat
manöver, jag skulle då i alla fall vilja veta vad som föranleder den åtgärden.

Citat:
Jag är 100% enig med dig.

Inte bara insidan av bilen, utan också kvarlevor av
Lisa Holm ska tydligen ha "högtrycks spolats"!

Men varför går det inte att sätta tiden hon mördades på?
Kan det vara att dom dumpat henne i en stor gårds
dieseltank?
Det skulle vara svårt för hundar att känna lukten
och det borde givetvis bli vissa problem att
sätta rätt tid när hon dog, kroppen skulle då
givetvis blivit kontaminerad.
2015-08-30, 18:26
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Men det utesluter väl inte att BP ändå skulle vara på Martorp. Platsen hon hittades på är ju eventuellt i ett hus på Martorp. Det hindrar väl inte att BP är på ett annat ställe på Martorp?
Utanför dörren till huset t.ex. Det är ju inte samma plats som inne i huset.
Senast redigerad av PeterNoster 2015-08-30 kl. 18:35.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in