Citat:
Ursprungligen postat av
hasselmuz
Enligt sig själv en oförvitlig bakgrund, det är ju bara han och AJ som har uttalat sig.
Han kan vara mycket våldsbenägen, det vet vi inget om. Han har ingen historia av brott i Litauen men det behöver inte betyda att han inte är våldsam. Han har inte åkt fast. ( förrän nu).
Den här personundersökningen är ju mer som en självbiografi.
Man ska ta personundersökningen med en nypa salt, det är helt riktigt. Den innehåller dock även en bedömning av utföraren inom frivården som är värd att beakta. Det är uppenbart att om det finns någon allvarlig störning hos NB så kräver den en djupare, psykiatrisk utredning för att upptäcka.
Jag tycker definitivt att man kan säga att om NB är skyldig så framstår han utan tvivel som en atypisk mördare på det vi nu vet. Vi kan ju jämföra med några andra GM i "högprofilerade" fall på Flashback under de senaste åren:
- Mordet på Ida i Trollhättan: GM kriminell och medlem i nynazistiska organisationer
- Mordet på Marina Johansson: GM kriminell (dömd för ett flertal brott), missbrukare
- Mordet på Vatchareeya i Boden: GM arbetslös, ingen ordnad tillvaro, tecken på hög alkoholkonsumtion, svårigheter i samspel med andra människor och kunde få ordentliga vredesutbrott även om det inte fanns några kända fall av misshandel från hans sida utöver en svårtolkad episod med ett strypgrepp mot en flickvän och mordhot mot en annan tidigare flickvän
- Morden på Saga och Max: GM psykiskt sjuk, stalkerbeteende, ingen ordnad tillvaro
- Uddevallamorden: MGM kriminella, asocialt beteende.
Samtidigt måste man minnas att det finns andra exempel. Hamilkar nämnde Pierre Karlsson (Dubbelmordet i Löttorp på Öland). Han är långt ifrån den förste.
En obesvarad fråga i utredningen är: Vad händer när GM dricker alkohol eller intar någon form av narkotika? Är det någonting man inte ska ta för gott i folks egna beskrivningar av sig själva utan vidare så är det personens förhållande till droger av olika slag (inkl alkohol). Jag har svårt att se att NB om han är skyldig har gjort detta utan något sådant i kroppen. Det gäller även om teorin att Lisa "såg något hon inte borde se" skulle stämma. Det lär i så fall inte handla om ett iskallt kalkylerande: "Jag måste tysta henne så hon inte skvallrar om våra smuggelcigaretter" utan en överilad reaktion i ett psyke påverkat av alkohol och kanske också någon underliggande störning som kommer fram när han dricker. Kanske förstärkt av panik till följd av hur Lisa reagerat.
Hur som helst så känner de flesta av oss personer som på fyllan kan visa upp en helt annan och väldigt obehaglig sida. Brist på respekt för andra människors integritet. Aggressivitet. Människor som annars framstår som lugna och vänliga och välfungerande. I brist på annan information tror jag att det är den troligaste förklaringen om NB är skyldig.