2015-08-29, 18:51
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det finns inget i det som sikten inte får skymmas för som motsäger hypotesen som jag har framfört i några dagar nu, eller hur?
Jag har dålig koll på den där hypotesen eftersom jag har haft ett uppehåll från tråden några
dagar och knappt varit uppkopplad mot något nät, men håller på att läsa tillbaka
här i lördagsaftonen.
Så mycket tror jag mig dock förstå att den ska utesluta den häktade som GM.
Är det nu godsherren igen eller nån av sönerna som ska pekas ut istället kanske?
Senast redigerad av Grandioso 2015-08-29 kl. 18:57.
2015-08-29, 18:54
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
En man i Lisas ålder och/eller en bekant har jag skrivit. GM kan ha varit en ung man närstående AJ som förmedlade kontakt med NB.

Att en man med NB:s oförvitliga bakgrund skulle begå ett mord helt plötsligt är inte sannolikt. Det är mer sannolikt att han som lojal arbetare skulle utföra ett mindre grovt brott mot betalning från en vän och arbetsgivare. Vännerna som hjälpte Morot i Trollhättan gjorde det, såvitt känt, utan betalning.

Enligt sig själv en oförvitlig bakgrund, det är ju bara han och AJ som har uttalat sig.

Han kan vara mycket våldsbenägen, det vet vi inget om. Han har ingen historia av brott i Litauen men det behöver inte betyda att han inte är våldsam. Han har inte åkt fast. ( förrän nu).

Den här personundersökningen är ju mer som en självbiografi.
2015-08-29, 18:54
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Nej, det är inte sannolikt, eftersom det så sällan händer. Oftast har GM en historia.
Nej, jämnårig och eller bekant har jag sagt.
Utlänning, östatatare sitter häktad och har dessutom kletat ner LH:s tillhörigheter med sitt blod.
Sällan ett fall är så givet som detta, livstid för litauern.
Följer statistiken i dagens Sverige där utländska män attackerar, ofredar, överfaller, våldtar svenska flickor och kvinnor på gator och torg. De har som en liten minoritet i Sverige i faktiska tal egen majoritet på den här typen av fega och vidriga brott.
Undrar förresten om där finns någon flicka på den litauiska landsbygden som försvunnit spårlöst för att aldrig återfinnas där litauern tidigare vistats, jag finner det högst troligt.
Kanske därför denna lilla klan av litauer rört sig mellan olika länder, ett övergrepp på en flicka=dags att röra på sig. Inte alls osannolikt.
Vi får hoppas polis tittar på fall med försvunna flickor på platser där detta lilla sällskap befunnit sig tidigare.
Litauern kan vara massmördare.
2015-08-29, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag vet tyvärr inte mer än det som jag skrev i mitt inlägg, jag vet inte heller identiteten på den påstådda "adoptivsonen".

Og visst kan personen i den mörka SUV som Lisa, kanske, pratade med vara helt oskyldig. å andra sidan kan han vara GM, om det vittnesmål alltså är sant.
Och som du säkert vet så tror jag fortfarande inte att MGM är GM.

Om det är sant att någon har dragit igång en högtryckstvätt
inuti en av AJs bilar så får man nog säga att det är en ganska desperat
manöver, jag skulle då i alla fall vilja veta vad som föranleder den åtgärden.
2015-08-29, 19:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej, det är inte sannolikt, eftersom det så sällan händer. Oftast har GM en historia.
Nej, jämnårig och eller bekant har jag sagt.

Sannolikt eller inte så är det är det likaväl möjligt eftersom det händer.
Sensmoralen är att det inte går att se honom som oskyldig via en personbeskrivning. Han kan lika gärna tillhöra just den delen i statistiken..

Sen råkar det finnas flera DNA-spår också samt annat (blandad bevisning) som kanske ska tas med i sammanhanget även om han han inte är dömd.

Ja, jämnårig och bekant med Lisa. Jag skriver det?
Bekant med AJ skriver du också. Det lär inte bli så många att granska via dessa faktorer eftersom både AJ och Lisa ska ha denna GM som en närstående.
Citat:
En man i Lisas ålder och/eller en bekant har jag skrivit. GM kan ha varit en ung man närstående AJ som förmedlade kontakt med NB.
2015-08-29, 19:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Sannolikt eller inte så är det är det likaväl möjligt eftersom det händer.
Sensmoralen är att det inte går att se honom som oskyldig via en personbeskrivning. Han kan lika gärna tillhöra just den delen i statistiken..

Sen råkar det finnas flera DNA-spår också samt annat (blandad bevisning) som kanske ska tas med i sammanhanget även om han han inte är dömd.

Ja, jämnårig och bekant med Lisa. Jag skriver det?
Bekant med AJ skriver du också. Det lär inte bli så många att granska via dessa faktorer eftersom både AJ och Lisa ska ha denna GM som en närstående.
Jag säger inte att han är oskyldig. Han kan vara skyldig.

Ser du ordet eller som jag skrev? Jämnårig och/eller bekant betyder jämnårig, bekant eller både jämnårig och bekant.
2015-08-29, 19:19
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Utlänning, östatatare sitter häktad och har dessutom kletat ner LH:s tillhörigheter med sitt blod.
Sällan ett fall är så givet som detta, livstid för litauern.
Följer statistiken i dagens Sverige där utländska män attackerar, ofredar, överfaller, våldtar svenska flickor och kvinnor på gator och torg. De har som en liten minoritet i Sverige i faktiska tal egen majoritet på den här typen av fega och vidriga brott.
Undrar förresten om där finns någon flicka på den litauiska landsbygden som försvunnit spårlöst för att aldrig återfinnas där litauern tidigare vistats, jag finner det högst troligt.
Kanske därför denna lilla klan av litauer rört sig mellan olika länder, ett övergrepp på en flicka=dags att röra på sig. Inte alls osannolikt.
Vi får hoppas polis tittar på fall med försvunna flickor på platser där detta lilla sällskap befunnit sig tidigare.
Litauern kan vara massmördare.

Vi vet inte om det DNA som hittats i MGMs blod på Lisa's tillhörigheter, hittades i mikroskopiska blodpartiklar, ELLER om MGMs DNA hittades i synliga mängder blod som "kletat ner LH:s tillhörigheter"
Det är en jättestor skillnad med hänsyn till bevisets tyngd, är det mikroskopiska blodpartiklar så har bevisen inte den stora betydelse iom MGM jobbat i området full tid/ 6 dagar i veckan i flera år (ytterigare förklaring har beskrivit i många inlägg).
Å andra sidan om Lisas tillhörigheter verkligen är nerkletade i synligt blod från MGM ja då ser det illa ut för MGM.
Jag är dock överbevisad om att MGMs DNA som hittats på Lisa's tillhörigheter, enbart hittats i mikroskopiska blodpartiklar från MGM.

Och en "massmördare" är en person som avsiktligt dödat fler än tre människor vid ett och samma tillfälle, så alltså det kan MGM under inga omständigheter vara.

Det du menar heter "seriemördare"; en person som mördar minst tre personer, där morden sker över en period på minst 1 månad och vid olika avgränsade tillfällen.
2015-08-29, 19:20
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om det är sant att någon har dragit igång en högtryckstvätt
inuti en av AJs bilar så får man nog säga att det är en ganska desperat
manöver, jag skulle då i alla fall vilja veta vad som föranleder den åtgärden.

Jag är 100% enig med dig.
2015-08-29, 19:23
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Enligt sig själv en oförvitlig bakgrund, det är ju bara han och AJ som har uttalat sig.

Han kan vara mycket våldsbenägen, det vet vi inget om. Han har ingen historia av brott i Litauen men det behöver inte betyda att han inte är våldsam. Han har inte åkt fast. ( förrän nu).

Den här personundersökningen är ju mer som en självbiografi.

Man ska ta personundersökningen med en nypa salt, det är helt riktigt. Den innehåller dock även en bedömning av utföraren inom frivården som är värd att beakta. Det är uppenbart att om det finns någon allvarlig störning hos NB så kräver den en djupare, psykiatrisk utredning för att upptäcka.

Jag tycker definitivt att man kan säga att om NB är skyldig så framstår han utan tvivel som en atypisk mördare på det vi nu vet. Vi kan ju jämföra med några andra GM i "högprofilerade" fall på Flashback under de senaste åren:

- Mordet på Ida i Trollhättan: GM kriminell och medlem i nynazistiska organisationer
- Mordet på Marina Johansson: GM kriminell (dömd för ett flertal brott), missbrukare
- Mordet på Vatchareeya i Boden: GM arbetslös, ingen ordnad tillvaro, tecken på hög alkoholkonsumtion, svårigheter i samspel med andra människor och kunde få ordentliga vredesutbrott även om det inte fanns några kända fall av misshandel från hans sida utöver en svårtolkad episod med ett strypgrepp mot en flickvän och mordhot mot en annan tidigare flickvän
- Morden på Saga och Max: GM psykiskt sjuk, stalkerbeteende, ingen ordnad tillvaro
- Uddevallamorden: MGM kriminella, asocialt beteende.

Samtidigt måste man minnas att det finns andra exempel. Hamilkar nämnde Pierre Karlsson (Dubbelmordet i Löttorp på Öland). Han är långt ifrån den förste.

En obesvarad fråga i utredningen är: Vad händer när GM dricker alkohol eller intar någon form av narkotika? Är det någonting man inte ska ta för gott i folks egna beskrivningar av sig själva utan vidare så är det personens förhållande till droger av olika slag (inkl alkohol). Jag har svårt att se att NB om han är skyldig har gjort detta utan något sådant i kroppen. Det gäller även om teorin att Lisa "såg något hon inte borde se" skulle stämma. Det lär i så fall inte handla om ett iskallt kalkylerande: "Jag måste tysta henne så hon inte skvallrar om våra smuggelcigaretter" utan en överilad reaktion i ett psyke påverkat av alkohol och kanske också någon underliggande störning som kommer fram när han dricker. Kanske förstärkt av panik till följd av hur Lisa reagerat.

Hur som helst så känner de flesta av oss personer som på fyllan kan visa upp en helt annan och väldigt obehaglig sida. Brist på respekt för andra människors integritet. Aggressivitet. Människor som annars framstår som lugna och vänliga och välfungerande. I brist på annan information tror jag att det är den troligaste förklaringen om NB är skyldig.
2015-08-29, 19:25
Medlem
Lisa stod enligt ett vittne och pratade med någon i en svart bil. Vad var de för märke? Hade vittnet lagt märke till de.
Senast redigerad av rapport123 2015-08-29 kl. 19:28.
2015-08-29, 19:35
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Vi vet inte om det DNA som hittats i MGMs blod på Lisa's tillhörigheter, hittades i mikroskopiska blodpartiklar, ELLER om MGMs DNA hittades i synliga mängder blod som "kletat ner LH:s tillhörigheter"
Det är en jättestor skillnad med hänsyn till bevisets tyngd, är det mikroskopiska blodpartiklar så har bevisen inte den stora betydelse iom MGM jobbat i området full tid/ 6 dagar i veckan i flera år (ytterigare förklaring har beskrivit i många inlägg).
Å andra sidan om Lisas tillhörigheter verkligen är nerkletade i synligt blod från MGM ja då ser det illa ut för MGM.
Jag är dock överbevisad om att MGMs DNA som hittats på Lisa's tillhörigheter, enbart hittats i mikroskopiska blodpartiklar från MGM.

Och en "massmördare" är en person som avsiktligt dödat fler än tre människor vid ett och samma tillfälle, så alltså det kan MGM under inga omständigheter vara.

Det du menar heter "seriemördare"; en person som mördar minst tre personer, där morden sker över en period på minst 1 månad och vid olika avgränsade tillfällen.

Du glömmer att andra personer också arbetat i området i flera års tid. Om det enda DNA man hittat på grejerna kommer från NB och det inte finns ett enda annat fynd som är från hans bror eller någon av de andra arbetarna så är det inte särskilt troligt att det rör sig om en kontamination. Dessutom har väl inte NB sprungit omkring ute på åkrarna? Finns hans DNA på grejer som hittats utomhus så kommer det att vara svårt också att påstå att det är en kontaminering.

Sen är det ju i sig inte heller någon sannolik hypotes att det legat blodpölar efter NB:s skador i arbetet lite här och var och att en annan mördare råkat dra eller med avsikt dragit saker som tillhör Lisa i dem.

Att man kan hitta på mer eller mindre långsökta bortförklaringar om varje bevis i en beviskedja betyder inte heller att man har gjort det troligt att den åtalade inte är skyldig. Minns Boden: Vi var ganska många som försökte förklara för er att det var helt osannolikt att en svensk domstol skulle köpa teorier om "plantering" av blod som inte baserades på något annat än att man tyckte att Kristoffer inte var någon typisk mördare, medan en annan person var det. Vi fick rätt - ja advokaterna försökte inte ens påstå när det väl gällde att någon planterat blodet.
2015-08-29, 19:39
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Jag håller frågan öppen.

"Bara några timmar innan hade Lisa Holms familj gjort ett besök på caféet för att lämna några grejor innan 17-åringen skulle åka hem på sin moped.
Det var sista mötet med de anhöriga.
– Jag minns att de var här [och själv var jag förvånad att Lisa skulle åka moppe hem. Jag visste inte ens att hon hade en moped], säger arbetskamraten och Skaratjejen Rebecka Romlycke som tillsammans med Lowa Andersson var de sista som såg Lisa."

Jag tycker nog ändå att uttrycket "lämna några grejor innan 17-åringen skulle åka hem på sin moped" är lite underligt om det var själva mopeden de lämnade.

När Rebecka säger att hon inte visste att Lisa hade moped tror jag det beror på att Lisa alla tidigare dagar fått skjuts med bil till jobbet. Eftersom Lisa kom tidigt till jobbet den här söndagen hade Rebecka kanske ingen aning om att hon kommit på moped och inte förstått att hon skulle åka moped hem förrän "de anhöriga" kom och lämnade "grejorna". Därav hennes förvåning.

Men det är bara min tolkning, så det är möjligt att du har rätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in