2015-08-27, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenskribent
Det där är inte sant, Ukraina har inte blivit rikare sen 1991 och fördelningen av resurserna har blivit mycket mer ojämn. Ukraina är ett av de forna sovjetstaterna som inte alls fått det bättre ekonomiskt efter Sovjets fall.

Faktum är att Vitryssland som i princip aldrig avvecklat det sovjetiska systemet är mycket rikare än Ukraina. Mycket låg arbetslöshet och mycket bättre resursfördelning.
Själv ser jag det som att det är bättre att ökat välstånd är lite ojämnt fördelat än att fattigdomen är jämt fördelad. Det ger dynamik i samhällsutvecklingen. Och då talar jag inte om enorma klasskillnader som det "ryska" systemet skapade likt en blåkopia av det raserade kommunistsystemet. Det korrupta systemet måste bekämpas politiskt eftersom det dränerar samhället på nödvändiga välfärdsreformer.
Så visst är Ukraina "rikare" än på Sovjettiden eftersom man tar tag i problemen som stavas rysk inblandning och korruption.
2015-08-27, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Finns en länk här:

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache%3Abs-life.ru%2Frabota%2Fzarplata%2Fvoennosluzashchie201 5.html

Via den här sidan http://en.censor.net.ua/photo_news/348976/russian_media_outlet_admits_2000_russian_military_ killed_and_3200_seriously_injured_in_war_in_donbas

Lägger till den här också:

http://www.forbes.com/sites/paulroderickgregory/2015/08/25/kremlin-censors-rush-to-erase-inadvertent-release-of-russian-casualties-in-east-ukraine/

Men det där är väl text från artikeln i den ryska tidningen, eller?

Jag trodde att det fanns ett dokument med koppling till Kreml eller liknande regeringsdokument som var underlag till artikeln
2015-08-27, 14:40
Medlem
Till och med DN har tydligen börjat syna Kievs lögner och bluffar:
Ukraina slipper bankrutt – miljardlån skrivs ner
2015-08-27
http://www.dn.se/ekonomi/ukraina-slipper-bankrutt-miljardlan-skrivs-ner/
Citat:
Exempelvis hävdade Porosjenko i måndags att Ukraina inte längre kan exportera varor till Ryssland, men att landet hittar nya marknader. I själva verket är Ryssland fortfarande Ukrainas enskilt största exportmarknad, samtidigt som nio av de tio största exportländerna sjönk under januari–juni i år.

Även när det gäller att stoppa korruptionen går det trögt. I en debattartikel i Wall Street Journal nyligen skrev presidenten att 2.702 korrupta ämbetsmän har dömts det senaste året. Men när den kanadensiske professorn Taras Kuzio begärde ut en lista på de dömda fick han beskedet från Porosjenkos kansli att namnen var ”konfidentiella”.
Mycket bättre läsning från sidans länkar:
Ukraine Is Too Corrupt for Debt Deal to Work
http://www.bloombergview.com/articles/2015-08-25/ukraine-is-too-corrupt-for-debt-deal-to-work
(såg att vedhuggare också uppmärksammat artikeln)
Citat:
On Monday, President Petro Poroshenko predicted that "economic growth is going to be restored in the next few months, simply thanks to the absence of military escalation." Business, he said, was "adapting, finding new markets to replace the Russian one that is completely closed to us." It would appear that Poroshenko doesn't follow his country's official statistics. In the first half of 2015, Russia was still Ukraine's biggest export market, consuming $2.3 billion worth of Ukrainian goods. That was almost 60 percent less than the year before, but hardly closed. Meanwhile, exports to nine out of Ukraine's other top 10 markets also fell, which doesn't suggest much adaptation.
Money Still Rules Ukraine
http://foreignpolicy.com/2015/08/25/money-still-rules-ukraine-poroshenko-corruption/
Citat:
The grim reality is that the real rot within the Ukrainian state has always begun at the top, from a corrupt and cynical nexus of high-ranking politicians and business magnates — and it is precisely here that Poroshenko’s efforts are failing to gain traction. Ukraine’s reforms are not threatened by the kind of petty bribery common to many countries, but by high-level corruption on a scale so great that only three out of 15 countries in the former USSR have worse records, according to the anti-corruption watchdog Transparency International.
Inte så mycket nytt för mig men det kanske kan intressera andra...
2015-08-28, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Att Ukraina inte gått med i EU tidigare är synd, likadant med NATO. Vitryssland är mycket fattigt och beroende av Ukraina, som landets diktator sagt så väljer Vitryssland Ukraina framför Ryssland. Att alla andra öststater som snabbare slapp Ryssland är mer framgångsrika är inte förvånande och vi kommer se Ukraina blomstra nu när det går in i EU allt mer.

Belarus:
GDP - per capita (PPP):
$18,200 (2014 est.)

Ukraine
GDP - per capita (PPP):
$8,700 (2014 est.)

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/bo.html

Jag tror du får revidera din syn på saken, Vitryssland har ungefär dubbelt så hög BNP per capita enligt CIA.

Gick inte Vitryssland in i den nya ryska ekonomiska unionen? Vitryssland tror jag kommer hålla sig utanför konflikten, ja. Men de vill vara vänner med Ryssland? Jag tror nog allt Ryssland är viktigare för Vitryssland än Ukraina.
2015-08-28, 06:11
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Belarus:
GDP - per capita (PPP):
$18,200 (2014 est.)

Ukraine
GDP - per capita (PPP):
$8,700 (2014 est.)

Jag tror du får revidera din syn på saken, Vitryssland har ungefär dubbelt så hög BNP per capita enligt CIA.

Gick inte Vitryssland in i den nya ryska ekonomiska unionen? Vitryssland tror jag kommer hålla sig utanför konflikten, ja. Men de vill vara vänner med Ryssland? Jag tror nog allt Ryssland är viktigare för Vitryssland än Ukraina.
Vad skulle Vitryssland annars gjort, gått med i EU? Ja hade de kunnat så hade de gått med i EU.
Vitrysslands export går till 40% till Ryssland och 30% till EU. Resten är förmodligen en stor del till Ukraina.

Citat:
But the clearest indication that Belarus is entering a new phase of leaning toward Europe came Thursday, during its president’s annual news conference. Lukashenko explained that if the financial difficulties experienced by Russia persist, then he will have to consider leaving the Moscow-led Eurasian Economic Union, as Foreign Policy magazine reported. This association has left Belarus sharing in Russian financial problems stemming from the crash of global crude-oil prices and Western sanctions on its financial sector.

A recent nationalistic push by the president is also suggesting a more permanent distancing from the influence that Russia has had on Belarusian life. He told a youth gathering in Minsk this month that he will reintroduce the Belarussian language into schools all across the country, where Russian is now the dominant language, as the Guardian reported. Only 23 percent of the population of 9.67 million speak Belarusian.
http://www.ibtimes.com/scared-ukraine-war-belarus-strongman-lukashenko-mulls-ditching-russia-1801070

Ukraina är viktigt för Vitryssland på många sätt. Lukashenko ser hur ett land, Ukraina, som liknar hans eget mycket vad gäller befolkning och att det är under strypgrepp från Ryssland, blir såklart oroligt över den ryska aggressionen. Lukashenko har beordrat att vitryska ska bli ett större språk än ryska och att han klagar på "Euroasiska tullunionen" på samma sätt som alla andra stackars medlemsländer, och han vil se dollar istället för rubel:
Citat:
With respect to Russia, he has demanded that all trade between Belarus and Russian be denominated in US dollars or euros rather than in rubles. Already nervous due to Putin’s behavior in Ukraine, the economic situation has reinforced Lukashenko’s desire to search out other partners and chart a more independent course.
http://www.forbes.com/sites/paulcoyer/2015/01/24/belaruss-quandary-no-longer-putins-dependable-ally/
2015-08-28, 10:54
Medlem
Citat:
Belarus:
GDP - per capita (PPP):
$18,200 (2014 est.)

Ukraine
GDP - per capita (PPP):
$8,700 (2014 est.)

Siffrorna stämmer säkert men som svensk så skulle man ändå , om man var tvungen att välja mellan Vitryssland och Ukraina att bosätta sig i, föredra Ukraina alla dagar i veckan. Ukraina är ju betydligt mer "svenskt" än diktaturen i Vitryssland. Som svensk skulle man snabbt känna sig hemma i Ukraina medan Vitryssland skulle förbli en "främmande värld" där yttrandefrihet är lagbrott och kritiserande av makten är buren på studs.
2015-08-28, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag påpekar att jag har och får rätt och att tidningarna börjar uppmärksamma problemen, inget mer. Jag har tidigare skrivit att jag tycker synd om folket i Ukraina på båda sidor av konflikten så det finns ingen njutning i att betrakta ett ekonomiskt sönderfall baserat på nationalisters hat mot Ryssland.

Hur är det själv med det njutningsfulla i att ständigt i grova ord kritisera Ryssland och dess folk?

Nyfiken, på vilket sätt är Ukraina mer "svenskt" än Vitryssland (eller Ryssland)?
Språk? Ekonomi? Korruption? Klimat? Kultur? Matvanor? Rasism? Välfärd?

Yttrandefriheten är säkert inte bra i Vitryssland men du kan inte på allvar mena att den är det i Ukraina där den styps mer och mer. Kritik av Kievs agerande går inte obemärkt förbi eller utan straff numera, gör inte staten någon så ordnar högra sektorn upp "misstaget".
Det som saknas eller lyser med sin frånvaro i Ryssland och Vitryssland men som i högsta grad lever och frodas i Ukraina är ju flerpartisystemet med en opposition värd namnet. Ryssland har ju mycket lite gemensamt med vår del av Europa medan Vitryssland ligger lite bättre till och Ukraina får anses vara en del av vårt Europa om än lite skadeskjutet av ryskt inflytande. Men Ukraina blir ju allt mer intrigerat med övriga Europa medan Ryssland söker konfrontation istället för utveckling ihop med oss.
2015-08-28, 22:14
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Belarus:
GDP - per capita (PPP):
$18,200 (2014 est.)

Ukraine
GDP - per capita (PPP):
$8,700 (2014 est.)

Du läser siffror som fan läser bibeln... För det första är Homo Sovjeticus och korruption ett resultat av kommunistväldet. Moskva skapade kulturen och roffade samtidigt åt sig tillgångar från andra. Därför finns betydande skuggekonomi i samtliga av de fd sovjetiska republikerna, samtidigt som ryssar snodde och därmed äger mer. Betydande del av ekonomin är svart och då verkar länderna fattigare än vad de är.

Lite vanskligt jämföra Ryssland, Ukraina, Vitryssland genom GDP per capita (PPP), Vitryssland är ett litet land på 10 miljoner. Troligen homogenare än både Ukraina och Ryssland. Donbass är fattigt.

Men nåväl...Ukraina under 90-talet var delvis ganska nationalistiskt (märk väl inga konflikter) men reformer kom sakta, sakta också i Vitryssland. Men efter 2000 börjar ekonomierna förbättras. 2006-2008 ökade tillväxten kraftigt för Ukraina. Man stack man i väg utvecklingsmässigt (bättre än Vitryssland). Men sedan kom finanskris 2008 i kombination med Yanukovych maktövertagande vilket fullbordades 2010, och sen drog ner Ukraina år för år. Vitryssland har haft en jämn liten uppgång under senare år. Nånstans 2012 toppade man påverkat av Ryssland pga de extremt höga energipriserna som var då men som aldrig kommer igen.
http://www.tradingeconomics.com/ukraine/gdp-per-capita-ppp
Välj längre period och jämför med Belarus.

-De siffror du tog fram, bevisar i princip vilken nackdel Yanukovych utgjorde för Ukraina!

Ukraina hade fram tills Yanukovychs diktatur både en demokratisk utveckling, hög tillväxt och ett inflöde av investeringar. Demokratin har kunnat utvecklas pga att den ukrainska eliten är splittrad. Sen utgör Högra sektorn en ganska obetydlig del, och att de överhuvudtaget finns är pga att den övriga oppositionen blev satt i fängelse av Yanukovych.. På så sätt sattes de i fokus. När det stod och vägde och Yanukovych blev bortröstad såg det ut som de hade inflytande. Kanske nånstans i kampen på Maidan fick de betydelse. Men politiskt har de ingen betydelse alls, Folket har inte röstat på dem. Det finnns senare frivillig bataljoner, men de är inte ideologiskt drivna i sig, de som är frivilliga har bara gemensamt att de vill försvara Ukraina mot en angripare.
Senast redigerad av birgerkungen 2015-08-28 kl. 22:56.
2015-08-28, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Men det där är väl text från artikeln i den ryska tidningen, eller?

Jag trodde att det fanns ett dokument med koppling till Kreml eller liknande regeringsdokument som var underlag till artikeln

Nej det finns ju inte det. Det där är bara ukrainsk propaganda som vissa sväljer med hull och hår.
2015-08-28, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
Nej det finns ju inte det. Det där är bara ukrainsk propaganda som vissa sväljer med hull och hår.

Fast det stod först i en Rysk tidning om jag förstod det rätt eller finns inte ens det?

Ville hursomhelst ha det verifierat. Därför frågade jag efter dokumentet och du märkte ju hur tyst det blev
2015-08-28, 23:13
Medlem
muslemhunters avatar
Citat:
Därav kan man misstänka att ryssarna måste byta spår då deras försök att undkomma sanktionerna misslyckas och deras valutareserver och ekonomi tar stryk. Tiden håller på sätt och viss på att rinna ut för Ryssland. Jag oroar mig för att Ryssarna kommer agera desperat i en sådan situation. Vad gör de då valutareserverna är slut?
Att starta ett större krig, vare sig bara med Ukraina eller med NATO, när ekonomin är på väg i botten borde många inom makteliten i Kreml vägra ställa sig bakom. Då riskerar ju deras rikemansliv att ta slut.
Och militären vet nog sina egna begränsningar trots vapenskrammel och annat skryt.
Som du varit inne på, det är Putins som förlorar på dagens status quo (att fortsätta försöka underminera Ukraina politiskt ekonomiskt kostar Ryssland självt mer än man har råd med). Men alternativen är att antingen kasta allt överbord i ett självmords krig - eller erbjuda en deal, ta den bästa som kan erbjudas och sedan inför den egna nationen ljugmåla upp den som en halv seger eller mer. Fördelen med det sista kan vara att Putin har en hygglig chans att klara sig kvar vid makten trots allt. Dåliga popularitetssiffror behöver inte innebära undergång för honom, maffian han stödjer sig på vill ju fortsätta ta ur grytan.
Dealen kanske får se ut så här: "Republikena" tillåts sköta sig själva en tid, men det ryska stödet dras successivt ner varigenom de tvingas gå med på en återförening på Kiev villkor. Villkor som kan maskeras så att det låter som en 'oavgjord match', men i sak ändå innebär att Kiev återfår kontrollen.
Knäcknöten: vem får betala för återuppbyggnaden? Blir kanske priset för Kievs "seger". Ryssland smiter ju alltid från notan.
Plus: Ingen Nato anslutning på x år (10?).
2015-08-28, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerkungen
Du läser siffror som fan läser bibeln... För det första är Homo Sovjeticus och korruption ett resultat av kommunistväldet. Moskva skapade kulturen och roffade samtidigt åt sig tillgångar från andra. Därför finns betydande skuggekonomi i samtliga av de fd sovjetiska republikerna, samtidigt som ryssar snodde och därmed äger mer. Betydande del av ekonomin är svart och då verkar länderna fattigare än vad de är.

Lite vanskligt jämföra Ryssland, Ukraina, Vitryssland genom GDP per capita (PPP), Vitryssland är ett litet land på 10 miljoner. Troligen homogenare än både Ukraina och Ryssland. Donbass är fattigt.

Men nåväl...Ukraina under 90-talet var delvis ganska nationalistiskt (märk väl inga konflikter) men reformer kom sakta, sakta också i Vitryssland. Men efter 2000 börjar ekonomierna förbättras. 2006-2008 ökade tillväxten kraftigt för Ukraina. Man stack man i väg utvecklingsmässigt (bättre än Vitryssland). Men sedan kom finanskris 2008 i kombination med Yanukovych maktövertagande vilket fullbordades 2010, och sen drog ner Ukraina år för år. Vitryssland har haft en jämn liten uppgång under senare år. Nånstans 2012 toppade man påverkat av Ryssland pga de extremt höga energipriserna som var då men som aldrig kommer igen.
http://www.tradingeconomics.com/ukraine/gdp-per-capita-ppp
Välj längre period och jämför med Belarus.

-De siffror du tog fram, bevisar i princip vilken nackdel Yanukovych utgjorde för Ukraina!

Ukraina hade fram tills Yanukovychs diktatur både en demokratisk utveckling, hög tillväxt och ett inflöde av investeringar. Demokratin har kunnat utvecklas pga att den ukrainska eliten är splittrad. Sen utgör Högra sektorn en ganska obetydlig del, och att de överhuvudtaget finns är pga att den övriga oppositionen blev satt i fängelse av Yanukovych.. På så sätt sattes de i fokus. När det stod och vägde och Yanukovych blev bortröstad såg det ut som de hade inflytande. Kanske nånstans i kampen på Maidan fick de betydelse. Men politiskt har de ingen betydelse alls, Folket har inte röstat på dem. Det finnns senare frivillig bataljoner, men de är inte ideologiskt drivna i sig, de som är frivilliga har bara gemensamt att de vill försvara Ukraina mot en angripare.

Donbass fattigt? I jämförelse med vad? Jämfört med resten av Ukraina är/ var det ju rena Klondyke.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_Ukrainian_subdivisions_by_GDP_per_capita

Ja finanskrisen slog hårt mot Ukraina, liksom mot många andra länder. Men de hade god återhämtning 2011 och 2012 liksom många andra, annat kan du inte säga. Var det Yanukovych fel att återhämtningen var god?

Sluta svamla om det ni inte vet nåt om. Har aldrig sett sånt svammel och vanföreställningar som i dessa trådar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in