2015-08-28, 03:14
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Förr fanns det en bra elaffär här i stan, dit man kunde komma med sina adventsstakar, ljusslingor osv för lampbyte. Medan man väntade mätte de upp slingorna med en grejimoj med två metallpinnar som övergick i sladdar och nån mätare emellan. På nåt vis kunde man då få reda på vilka lampor som skulle bytas.

Har gjort en liten förrådsstädning och hittat flera ljusslingor som antingen inte lyser alls, lyser delvis eller lyser mer när man skakar på dem. Dessutom en hel del reservlampor.

Nån vettig elaffär dit man kan gå och få hjälp finns inte längre.

Den där grejimojen de använde, vad var det? Är det nåt man kan skaffa sig själv och någorlunda enkelt kunna lära sig använda på stakar och slingor?
Citera
2015-08-28, 05:19
Medlem
Snusovics avatar
https://www.google.no/search?q=voltmeter&biw=1024&bih=672&source=lnms&tb m=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMIh6COiujKxwIVgQ4sC h1aTACz#imgrc=HkBVmQUBZbEqaM%3A

Såg den ut ungefär så här? Då kallas den för voltmeter, du kan köpa en lite varstans, jag utgår från att både Jula, Biltema och Claes Olsson har en uppsjö att välja mellan. Dom är enkla att använda.
Citera
2015-08-28, 10:39
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusovic
Då kallas den för voltmeter...
Nja, inte helt korrekt. De heter multimeter då man kan mäta mer än spänning. Just när man ska kolla upp ljusslingor är ju ohmmätning eller summerfunktion väldigt bra.
Citera
2015-08-28, 11:53
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Den såg ut ungefär så fast mindre avancerad, såvitt jag minns. Det var en analog visare.

Men nu är ni oense om vad jag ska köpa.

Det finns inget Claes Olsson, Jula eller Biltema i närheten. Bara Järnia och Fresks som har lite olika smågrejer i sitt sortiment.

Jag skulle även vilja veta hur man använder mätaren.

Gissar att jag inte kommer behöva den till annat än just detta.

Höll på fiffla med en av slingorna igår och den lyser delvis, med partier av lampor som verkar vara sammankopplade. Däremellan är det släckt, fast om jag skakar på den kan några av de mörka partierna tändas. Det måste ju vara nåt glapp?

Även om jag inte får alla i en slinga att lysa kan de användas ändå, t ex i en blomlåda med vintergröna växter där man gömmer de mörka delarna under grönskan.
Citera
2015-08-28, 12:01
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Den såg ut ungefär så fast mindre avancerad, såvitt jag minns. Det var en analog visare.

Men nu är ni oense om vad jag ska köpa.

Det finns inget Claes Olsson, Jula eller Biltema i närheten. Bara Järnia och Fresks som har lite olika smågrejer i sitt sortiment.

Jag skulle även vilja veta hur man använder mätaren.

Gissar att jag inte kommer behöva den till annat än just detta.

Höll på fiffla med en av slingorna igår och den lyser delvis, med partier av lampor som verkar vara sammankopplade. Däremellan är det släckt, fast om jag skakar på den kan några av de mörka partierna tändas. Det måste ju vara nåt glapp?

Även om jag inte får alla i en slinga att lysa kan de användas ändå, t ex i en blomlåda med vintergröna växter där man gömmer de mörka delarna under grönskan.

Vi är inte alls oense om vad du ska ha, bara om vad instrumentet heter.
Hade det analog visare kan det ha ett antal år på nacken, men det spelar mindre roll.
Ett multiinstrument är för övrigt alldeles ypperligt att ha till annat än att mäta upp ljusslingor. Du kan kolla om du har spänning i ett vägguttag eller inte, kolla läckströmmar från ett bilbatteri, kolla om ett vanligt litet batteri är fulladdat eller inte, osv.

Du kan ju alltid köpa på nätet om du inte har någon butik i närheten. Här är ett billigt exempel från Kjell:
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/multimetrar/uni-t-ut20b-p48106

Den har ingen summer, men lägg till lite, så får du det också. Hur du använder instrumentet läser du i manualen.
Citera
2015-08-28, 16:33
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Stort tack till er båda. Har fått lösningen på ett problem jag gått och retat mig på flera år.
Citera
2015-08-28, 17:24
Medlem
skunkjobbs avatar
Ljusslingor o dyl med serikopplade lampor av den typ där hela slingan slocknar om en lampa går sönder (jag har fått för mig att en del moderna slingor har någon sorts förbikoppling så resterande lampor kan fortsätta lysa trots att en är sönder men på den typen finns det ju å andra sidan inget behov av mätinstrument då man ser vilken som inte lyser helt enkelt) kan felsökas snabbt och enkelt med en beröringsfri spänningsdetektor, t ex http://www.kjell.com/sortiment/el/matinstrument/spanningsprovare/uni-t-ut11a-spanningstestare-p48387

Sladden måste vara i eluttaget och så närmar man detektorn till lampa efter lampa tills man ser att det blir skillnad i indikering, antingen att spänningen försvinner eller kommer beroende på från vilket håll man började leta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in