Citat:
Ursprungligen postat av
angladotter
"Kriminalkommissarie Lars Johansson sa inför omhäktningsförhandlingen:
– Som vi har sagt tidigare: Vi jobbar på.
Vi jobbar brett. Visserligen är vårt
huvudspår den person som sitter häktad, men vi går igenom alla tips vi får in. Jag har pratat med advokaten och hon har fått lägga fram sina synpunkter och vi bearbetar det hon kommer med."
Källa:
http://www.expressen.se/gt/oro-infor-haktningen-i-lisa-holm-fallet/
Om LJ är uppriktig kan väl detta inte tolkas som annat än att man från polisens sida inte uteslutit möjligheten att NB är oskyldig, även om han är "huvudspåret"?
En utredning skall bedrivas allsidigt, och den skall utreda även sådant som kan tala FÖR den misstänkte. Att gå till botten med de uppslag och tips som kommer in stärker vanligen bevisningen, genom att stänga möjligheter till "rimligt tvivel". Utreder man inte fullständigt finns det vanligen en del "Skulle det inte kunna vara såhär"-möjligheter som skapar osäkerhet.
Det äralltså en del av bevisningen (och alldeles som det skall vara) att möjligheter undersöks tills de (oftast) kan avföras.
Exempel:
MGM: "Det är rimligt att det finns massor av mitt blod i verkstaden. Jag jobbar tills det blöder..."
Polisen: "Hm (kollar verkstaden). Jaha du, vi har kollat i hela verkstaden, och det är korrekt att vi har hittat ditt blod på en slö kniv och en hammare, på golvet vid arbetsbänken och litet på toaletten, i vattenlåset. Men det ser ut att vara ett bra tag sedan, ditt blod på LH är bara några dagar gammalt, och det finns massor av det på henne, mer än vi kan hitta i verkstaden för övrigt. Vad säger du om det"?