2015-08-26, 13:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Att Bo hittades i en arbetsbod som MGM hade tillgång till och kanske amvändt sig av i åratal kan visa sig ställa till det, sett till bevisvärde.

Så lätt kommer han inte undan. Vore det så enkelt skulle inga mord i hemmen där gärningsmannen bor lösas.
2015-08-26, 13:54
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
SR P4 Skaraborg: Så förklarar 35-åringen sina DNA-spår

Ljud: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/599000?programid=97
Ja, här gäller det ju att veta exakt vad som har hittats, och var samt hur mycket, blodbilder mm. - Åklagaren låter inte särskilt imponerad av NB:s förklaring. En fråga som t.ex. infinner sig är varför inte också AB:s DNA kan hittas (om så är fallet)?
2015-08-26, 13:55
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Att Bo hittades i en arbetsbod som MGM hade tillgång till och kanske amvändt sig av i åratal kan visa sig ställa till det, sett till bevisvärde.

Det är givetvis en lite försvårande faktor att ta med i beräkning.

Turligt nog går det att gräva svar i frågan, tex genom att åldersbestämma blodfläckar eller sekret/substanser, och jämföra ålder på eventuella sår/skador som den misstänkte förmodligen bär.
2015-08-26, 14:01
Medlem
Bergakungens avatar
Klippt ur media

Citat:
Men hon är ändå kritisk till hur polisens utredning gick till framförallt under de första kritiska dygnen, och att man i det skedet låste sig vid 35-åringen.

– Det ringer ständigt personer både till polisen och till mig och lämnar uppgifter, som jag ibland kan förmedla. Det här är är inte klart ännu, bara för att han blivit häktad och omhäktad, menar Inger Rönnbäck.

Jag vill väl inte underdriva betydelsen av en FB-tråd för ryktesspridning, men att det "ständigt ringer personer" som IR kan förmedla till polisen låter litet speciellt.
2015-08-26, 14:03
Medlem
angladotters avatar
"Kriminalkommissarie Lars Johansson sa inför omhäktningsförhandlingen:
– Som vi har sagt tidigare: Vi jobbar på. Vi jobbar brett. Visserligen är vårt huvudspår den person som sitter häktad, men vi går igenom alla tips vi får in. Jag har pratat med advokaten och hon har fått lägga fram sina synpunkter och vi bearbetar det hon kommer med."

Källa: http://www.expressen.se/gt/oro-infor-haktningen-i-lisa-holm-fallet/

Om LJ är uppriktig kan väl detta inte tolkas som annat än att man från polisens sida inte uteslutit möjligheten att NB är oskyldig, även om han är "huvudspåret"?
2015-08-26, 14:07
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det är givetvis en lite försvårande faktor att ta med i beräkning.

Turligt nog går det att gräva svar i frågan, tex genom att åldersbestämma blodfläckar eller sekret/substanser, och jämföra ålder på eventuella sår/skador som den misstänkte förmodligen bär.

Säker på det? Borde väl vara så, men i Yarafallet fanns blodstänk på väggar och i en garderob, dessa kunde dock inte åldersbestämmas. Detta trotts att den tekniska undersökningen kunde inledas omgående.
2015-08-26, 14:08
Bannlyst
Oisin Cantwell och Eric Tagesson diskuterar LH-fallet och det som hittills hänt, nämner b.la Flashback. Atfonbladet tv, länk: http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/88019
2015-08-26, 14:15
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
– Som vi har sagt tidigare: Vi jobbar på. Vi jobbar brett. Visserligen är vårt huvudspår den person som sitter häktad, men vi går igenom alla tips vi får in. Jag har pratat med advokaten och hon har fått lägga fram sina synpunkter och vi bearbetar det hon kommer med."

Om LJ är uppriktig kan väl detta inte tolkas som annat än att man från polisens sida inte uteslutit möjligheten att NB är oskyldig, även om han är "huvudspåret"?
Det låter mer som han vill förebygga misstankar om att man skulle ha snöat in på huvudspåret. Samtidigt ger han uttryck för att huvudspåret inte är entydigt, dvs man har ingen riktigt klar bild av händelseförloppet. - Så sent som i går sade också åklagaren att "det känns" som att bilden började klarna. - Tidigare har chefsåklagaren sagt att man stått frågande inför motivet.
2015-08-26, 14:17
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Säker på det? Borde väl vara så, men i Yarafallet fanns blodstänk på väggar och i en garderob, dessa kunde dock inte åldersbestämmas. Detta trotts att den tekniska undersökningen kunde inledas omgående.
Helt riktigt. Det påpekades många gånger att man inte kan åldersbestämma en blodbesudling. Däremot kan man tidsbestämma en blodbesudling indirekt, om den exempelvis finns på ett kvitto som skrivits ut en viss dag, på kläder som bevisligen varit rena en given dag etc.
2015-08-26, 14:21
Medlem
rotesaus avatar
Citat:

Ja, ålder går att bestämma, därmed inte sagt att det fungerar eller ens kontrolleras i samtliga fall.
Det går ju inte att precisera exempel på förhinder/svårigheter (eftersom vi inte vet omständigheter), men visst kan det också finnas orsaker till att det inte skulle fungera - tex kontamination, mängd etc.

Om MGM bar skador så har dom dock generellt sagt, varit enklare att åldersbestämma.

Jag ville bara understycka att tekniken/metoden finns.
Jag gissar att Hamilkar kan uttrycka sig bättre om detta än vad jag kan?

En artikel som berör ämnet:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=6091324
Senast redigerad av rotesau 2015-08-26 kl. 14:26.
2015-08-26, 14:23
Medlem
[quote=blackmolly123|54483269]Oisin Cantwell och Eric Tagesson diskuterar LH-fallet och det som hittills hänt, nämner b.la Flashback. Atfonbladet tv, länk: http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/88019[/QUOTE

Eric Tagesson var den som frågade åklagaren om mamman i Skåne var ett nytt Frtizl-fall dvs han hänger nog lite för mycket på FlB och tänker för lite själv. Här behövs kritiskt självständigt tänkande. Oroväckande många här sväljer allt vad polis och åklagare säger vilket media också tycks göra.

I intervjun med Wennerholm i P4 Skaraborg är han väldigt svävande och säger lite för många gånger "så att säga" vilket är ett tecken på osäkerhet.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6240842
2015-08-26, 14:23
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter

En utredning skall bedrivas allsidigt, och den skall utreda även sådant som kan tala FÖR den misstänkte. Att gå till botten med de uppslag och tips som kommer in stärker vanligen bevisningen, genom att stänga möjligheter till "rimligt tvivel". Utreder man inte fullständigt finns det vanligen en del "Skulle det inte kunna vara såhär"-möjligheter som skapar osäkerhet.

Det äralltså en del av bevisningen (och alldeles som det skall vara) att möjligheter undersöks tills de (oftast) kan avföras.

Exempel:

MGM: "Det är rimligt att det finns massor av mitt blod i verkstaden. Jag jobbar tills det blöder..."

Polisen: "Hm (kollar verkstaden). Jaha du, vi har kollat i hela verkstaden, och det är korrekt att vi har hittat ditt blod på en slö kniv och en hammare, på golvet vid arbetsbänken och litet på toaletten, i vattenlåset. Men det ser ut att vara ett bra tag sedan, ditt blod på LH är bara några dagar gammalt, och det finns massor av det på henne, mer än vi kan hitta i verkstaden för övrigt. Vad säger du om det"?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in