2015-08-25, 10:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är svårt att tolka på annat sätt än att ombudet, på ett snyggare, mer advokatmässigt sätt, säger ungefär "De två medmisstänkta har inte berättat hela saken och fullständigt, utan lagt hela skulden på min klient för att själva slippa vara häktade".

Och i samband med det stärks misstankarna mot 35-åringen och de andra två släpps. Det ska bli intressant att se vad de har berättat i förhör.
2015-08-25, 10:10
Medlem
Citat:
Den 35-årige mannen som är misstänkt för mordet på Lisa Holm har i dag begärts omhäktad vid Skaraborgs läns tingsrätt.

Chefåklagare Lars-Göran Wennerholms motiveringen är kortfattad:

Förundersökningen kan inte slutföras inom föreskriven tid.

Förlängning begärs därför till 2015-09-22, kl 11.00.

Det finns fortfarande behov av att den misstänkte är ålagd restriktioner.

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2812095-man-begard-omhaktad-for-lisa-holm-mordet
2015-08-25, 10:14
Medlem
Tingsnotariens avatar
Om jag får flika in när det gäller frågan om det aktuella DNA spårens betydelse anser jag att en synnerligen viktig detalj är om blodspåren fanns på kläder som Lisa hade på sig då hon påträffades eller som hon inte hade på sig.

Jag instämmer i GW:s bedömning att är det endast blodspår på kläder som t.ex. varit utslängda är detta en omständighet, om än besvärande, som går att förklara bort med en någon sånär rimlig förklaring. Om det däremot är blodspår på kläder som hon hade på sig anser jag att den misstänkte, snart tilltalade, har en brant uppförsbacke framför sig.

Om jag får göra en lekmannamässig tolkning av vad åklagaren sagt, dvs det nedanstående, har det påträffats blodspår på kläder som hon hade på sig. Men jag har haft fel förr, oändligt många gånger dessutom...

Finns det DNA på kroppen?

– Det är en definitionsfråga vad som menas på kroppen. Hon har ju kläder på kroppen, säger Wennerholm.
2015-08-25, 10:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Om jag får flika in när det gäller frågan om det aktuella DNA spårens betydelse anser jag att en synnerligen viktig detalj är om blodspåren fanns på kläder som Lisa hade på sig då hon påträffades eller som hon inte hade på sig.

Jag instämmer i GW:s bedömning att är det endast blodspår på kläder som t.ex. varit utslängda är detta en omständighet, om än besvärande, som går att förklara bort med en någon sånär rimlig förklaring. Om det däremot är blodspår på kläder som hon hade på sig anser jag att den misstänkte, snart tilltalade, har en brant uppförsbacke framför sig.

Om jag får göra en lekmannamässig tolkning av vad åklagaren sagt, dvs det nedanstående, har det påträffats blodspår på kläder som hon hade på sig. Men jag har haft fel förr, oändligt många gånger dessutom...

– Det är en definitionsfråga vad som menas på kroppen. Hon har ju kläder på kroppen, säger Wennerholm.

Precis så tolkade jag också åklagarens svar, att man hittat blodspår av MGM på kläder hon hade på sig.
2015-08-25, 10:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Och jag har givit exempel på hur denna information kan påverka vittne. Jag har inte påstått att åklagaren har för avsikt att påverka vittnen och nämndemän, men det kan ske. Du ljuger när du påstår att jag har sagt att det kommer att påverka vittnen och nämndemän. Du påstår att det inte kommer att påverka. Bevisa det.

Det är fullkomligt onödigt att lätta på förundersökningssekretessen för att tillfredsställa allmänhetens nyfikenhet och göra PR för sig själv och utredningen. För att dämpa folks oro kan man berätta att en man sitter häktad på sannolika skäl, det är ingen hemlighet. Jag frågar igen: Är det någon sjuka som gör att du inte kan låta bli att kommentera min person, eller förstärker du svaga argument?

Fast här skriver du att nämndemän och vittnen påverkas. Det är senare du ändrar till att de kan påverkas.

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
2015-08-25, 10:28
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nu är inte det hör det italienska rättsväsendet, men vid Kercher-fallet - eftersom jag kan det såpass bra - var det legio att polisen gick ut med uppgifter som senare inte visade sig stämma. Det rådet ingen som helst tvekan om rättsprocessen där påverkades av vad man trodde sig veta och det konfirmationsbias som uppstår vid sådana fall. Domstolar är inte immuna mot detta heller i Sverige även om en vilja till opartiskhet är en kraftigt motverkande faktor. Om du anser att risken helt enkelt inte finns så får vi konstatera att vi har oförenliga åsikter.
Jag anser inte att risken inte finns - i extremfall finns den visst - men däremot anser jag att risken är såpas liten att man inte behöver vara hialös och slänga ut en massa barn med badvatten fördenskull. Och jag är visserligen tacksam över att du inte väljer det amerikanska rättssystemet som exempelmaterial, men rättssystem fungerar likafullt så olika att det knappt ens går att använda ett grannland som parallell till ett annat,

Citat:
Det är undantagsfall vi talar om men inget rättssystem står opåverkat från yttre påverkan. Det bästa man kan göra är att motverka risken.

På samma sätt är min åsikt förstås att även försvarssidans eventuella försvar i media och inför allmänheten kan inverka på rättsprocessen. Kercherfallet visade enligt min mening även detta. Konkret påverkade exempelvis nog DNA-professorn Gills framträdande i italiensk tv utgången av det slutgiltiga avgörandet.

På svensk mark hade Silbersky hade inte ägnat sig åt det regelmässigt om det var helt utan verkan.
Vad gäller Silberskys agerande vill jag påpeka att det räcker om de prospektiva klienterna imponeras. Om dessa i bladet kan läsa om vilka fiffiga långsökta resonemang som just advokat Silbersky är beredd att koka ihop för sina klienter, är syftet redan vunnet, helt oavsett om domstolen tar någon som helst hänsyn till - eller ens läser - advokatens utläggningar i media.
2015-08-25, 10:29
Medlem
krackelerars avatar
Citat:

I det fall litauern har blodat ner LH.s kläder och/eller tillhörigheter bör litauern rimligen ha haft någon form av synliga sårskador såsom rispor, rivmärken, bett etc då han togs i förvar 5 dagar efter att han utfört mordet på LH vilket är än mer besvärande isf.
Vi får hoppas att den litauiske mördaren satt spår på plagg som LH haft på sig då hon hittades.
Jag har dock inte hört något sådant kommuniceras, ej heller att den litauiske mördaren ska ha haft synliga sårskador vid gripandet.
Alldeles oavsett är litauern chanslös och kommer att dömas till livstid för mordet på Lisa Holm.
Tyvärr delar inte det svenska rättsväsendet ut det rättmätiga straffet, bespottad på allmän plats följt av hängning i närmaste lyktstolpe.
2015-08-25, 10:40
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jo. Jag påpekade det igår: (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Citat:

Uttrycker man sig som Wennerholm utan att det handlar om DNA-träffar på kläder som offret hade på sig när hon påträffades - eller absolut som sämst som påträffades på samma plats som hon utan att hon hade på sig dem - är man enligt min mening ohederligt vilseledande. Om åklagaren är någorlunda hederlig finns det bara en rimlig tolkning av det där, och den tolkningen är synnerligen besvärande för den tilltalade.
2015-08-25, 10:49
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Då får vi hoppas att kriminalteknikerna kan se det. Jag antar att det är svårt på små fläckar.
Det beror på. Ju mer absorberande tyget är, och ju mindre blodfläcken är, dess svårare är det. Men är tyget ordentligt appreterat kan också extremt små blodstänk identifieras som direktavsatta.
2015-08-25, 11:05
Medlem
XeniaOnatopps avatar
GT: 35-åringens advokat ryter till mot polisen
Citat:
Inger Rönnbäck är kritisk till åklagarens agerande och polisens arbete.
– Jag är rädd att man har släppt viktiga spår. I så fall kan det här bli ouppklarat. I värsta fall kan det bli så. Det här har gått till på något annat sätt än vi vet. Det kommer att visa sig när allt lyfts fram dagern med allt större tydlighet.

Har din klient kunnat peka ut någon annan tänkbar gärningsperson?
– Han vet inte, säger han. Han har inte pekat på någon annan. Jag har däremot få polisen att utreda vissa saker som jag har hittat, som är intressanta. Jag vet inte om de har gjort det. Jag har inte så klart fått någon redovisning ännu. Men det blir intressant att se om de har brytt sig om att gå på djupet med de alternativ som kan finnas, säger Inger Rönnbäck.
2015-08-25, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det beror på. Ju mer absorberande tyget är, och ju mindre blodfläcken är, dess svårare är det. Men är tyget ordentligt appreterat kan också extremt små blodstänk identifieras som direktavsatta.

Tror du att vi kan stryka lillebror nu? Jag menar som mördare.
Tycker inte att det känns helt hundra utifrån vad vi vet.
Jag menar då att NB skulle hjälpt till efter mordet.
2015-08-25, 11:13
Medlem
MrFolds avatar
Först säger advokaten:

Citat:
Jag har en oro över att man i inledningsskedet inte har agerat tillräckligt professionellt, säger hon till GT – och tillägger:

– Jag är rädd att man har släppt viktiga spår. I så fall kan det här bli ouppklarat.

Men senare heter det att:

Citat:
Jag kan ju inte veta det ännu. Jag har inte den insynen. Men jag har en känsla av att det har varit för mycket inriktat på min klient, säger Inger Rönnbäck.

Det har varit mycket "magkänslor" hit och dit i tråden och nu sällar sig alltså advokaten till gänget som har "känslor". Samtidigt som hon medger att hon inte har insyn i utredningen så att hon egentligen kan bedöma hur den har bedrivits. Det är bara "känslor"

Ta det för vad det är säger jag. En advokat som positionerar sig i sin klients intresse. Dessutom en advokat som kanske är lite frustrerad av att få veta så lite. I det sammanhanget bör man minnas att hon tidigare har varit åklagare och suttit på andra sidan med full insyn. Gissningsvis är det inte en helt lätt övergång rent psykologiskt. Särskilt inte när det kommer ett så här högprofilerat mål. Man vet att man har omvärldens blickar på sig, man vill företräda sin klient på bästa vis. Man vet att det finns en massa fakta man skulle ha nytta av att få. Men man får inte tillgång till det. Klart det svider.

Inger Rönnbäck kan i vart fall inte bedöma bättre hur utredningen bedrivits än någon här på Flashback innan hon får insyn i utredningen. Den insynen har hon inte än. 'nuff said.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in