2015-08-25, 00:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Det är väl en jävla skillnad på att råka köra på någon onykter, och våldta någon!!
Herregud - hur står det still!!

Tjafsa inte, svara på frågan istället så att vi kan föra ett resonemang som leder till en slutsats. Du ropar på gud och förlöjligar mig, hur seriös är du egentligen?

Jag kan inte se någon principiell skillnad, kan du? Du säger att det är en jävla skillnad, varför kan du inte beskriva den skillnaden?

Principiellt handlar mord i båda fallen om att begå ett allvarligt brott för att dölja ett mindre allvarligt brott, motsägelsefullt, visst, men tyvärr väljer vissa brottslingar att ta risken för att undandra sig ett ansvar.

Pladdra nu inte om att ingenting tyder på att flickan blev påkörd av en rattfull litauisk man så därför kan det inte ha hänt, det är ett dåligt argument tycker jag, riktigt uselt. Jag säger inte att det har hänt, men du förlöjligar den som inte utesluter att det har hänt.

Vi har inte hela obduktionsresultatet klart för oss, vi vet inte vilka skador som fanns på offret, så hur kan man då avfärda en viss typ av skador?

Vissa här i tråden tycker att den som inte tycker som majoriteten är ute och cyklar, det är också ett dåligt argument tycker jag.

Nu står du där ensam och avkrävs en förklaring, klarar du det på egen hand eller måste du försöka dra med dig halva tråden för att känna dig trygg? Svara nu, jag ställer dig raka frågor och du bör kunna ge raka svar utan besk ironi och raljerande, jag är helt seriös.

Jag ska vara helt ärligt mot dig, det är ditt argumentationssätt i det här fallet som jag opponerar mig emot. Du avfärdar en hypotes utan att ha något som helst underlag för det, tycker du att det är att vara objektiv och saklig?

EDIT;Skulle du tro mig om jag påstår att mord har begåtts för att dölja en otrohetsaffär? Är det värre eller lindrigare än rattfylla tycker du? Otrohet ger som bekant inte fängelse men det gör rattfylleri.
Senast redigerad av OY 2015-08-25 kl. 00:47.
2015-08-25, 00:48
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Vållande till annans död?

Det slog mig plötsligt vad hemlighetsmakeriet beror på.
Den annorlunda gången att advokaten ska informeras, och att förhör med MGM hållas först efter häktningsförhandlingen, gör att man anar ugglor i mossen.

Kan det vara så, att en ändring av brottsrubriceringen är på gång?
Polisen vet exakt hur hon dog, det får man anta efter dagens besked. Men de vägrar uppge det - till mångas förtret:
Citat:
Han vill inte kommentera dödsorsaken.
– Vi vill först tala med den misstänktes advokat, och efter omhäktningen i morgon kommer vi hålla ett förhör med honom, och där delge vad vi fått veta.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21300296.ab

Omhäktningen kommer nog att gälla mord, även om det skulle vara så att polisen numera själva tror på vållande till annans död.
Men rubriceringar vid det kommande åtalet, kan hänga mycket på vad MGM säger i närmaste förhör.

Att först kontakta advokaten verkar därför klokt. Hon kan då förbereda MGM för den alternativa brottsrubriceringen. Kanske - om han är skyldig - kan det då komma ett medgivande av något slag.

Nu har ju försvaret, förstår jag, bestridit kravet på omhäktning, varför ny förhandling ska hållas. Men det beteendet i sig, talar väl varken för eller emot min lilla hypotes.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-08-25 kl. 00:51.
2015-08-25, 01:20
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Den annorlunda gången att advokaten ska informeras, och att förhör med MGM hållas först efter häktningsförhandlingen, gör att man anar ugglor i mossen.

Polisen vet exakt hur hon dog, det får man anta efter dagens besked. Men de vägrar uppge det - till mångas förtret:

Vadå vägrar uppge? Du får väl ge dig till tåls.

Citat:
Detaljerna i rapporten är dock ingenting som polisen vill gå ut med.

– Nej, vi vill först prata med den misstänkte, se hans reaktion och höra hans inställning. Han har ju hela tiden förnekat brott. Självklart vill vi först också informera de anhöriga.

Polisens önskemål är att den misstänkte ska delges rapporten i ett förhör efter häktningsförhandlingen, men det återstår att se hur det blir.

Åklagaren kan väl heller inte begära förlängd häktningstid till 22 september om brottsrubriceringen skulle ändras till vållande.
2015-08-25, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Generellt, och på många ställen i vårat land (storstäder) är sen kväll/nattskiftet mer ärendefullt än dagskiftet, så på vissa ställen kan det tom vara mer på natten (buset), men det spelar ingen roll jämfört med ärendet/förutsättningarna på Kinnekulle.
Jag köper att sökaktiviteten har varit lägre eller rent obefintlig nattetid, men jag köper inte påståendet att poliserna legat och sovit/inväntat dagsljus, eller ens att man passat på att vila sig eller liknande påståenden att nätterna varit avslagna.

Lyssna/läs själva:
http://www.expressen.se/tv/gt/sokningarna-fortsatter-efter-forsvunna-lisa-holm/

"Någon har gjort natten, nu är det min tur att göra dagen, och så växlar vi på det där dygnet runt" (btf insatsledningen)

http://www.skaraborgslanstidning.se/article/nu-vantar-intensivt-utredningsarbete/
"Polisen har dessutom jobbat dygnet runt för att lösa fallet."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20945009.ab
"– Utöver sökandet finns en spaningsdel där man jobbar med tips. Den fortsätter dygnet runt och det är samma saker vi gjort hela tiden, säger Stefan Gustafsson."

Det känns rent av märkligt att detta ska behövas påpekas/länkas upp.
Nu pratar vi patrullering dock. Finns massa andra typer av poliser. Naturligtvis finns undantag, EU-möten i Göteborg, Allsvenska fotbollsmatcher, knivstuckna elller skjutna ministrar, bankrån osv.
2015-08-25, 01:32
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:

Omhäktningen kommer nog att gälla mord, även om det skulle vara så att polisen numera själva tror på vållande till annans död.
Men rubriceringar vid det kommande åtalet, kan hänga mycket på vad MGM säger i närmaste förhör.

Att först kontakta advokaten verkar därför klokt. Hon kan då förbereda MGM för den alternativa brottsrubriceringen. Kanske - om han är skyldig - kan det då komma ett medgivande av något slag.

Nu har ju försvaret, förstår jag, bestridit kravet på omhäktning, varför ny förhandling ska hållas. Men det beteendet i sig, talar väl varken för eller emot min lilla hypotes.

Har tanken aldrig slagit dig att krävs viss förberedelse för att hålla förhör?
Detta är inte COPS där man kan ta in och förhöra utan att flagga för detta.
Och i detta fall krävs inte endast att advokaten skall ha möjlighet att närvara, det skall dessutom närvara en tolk (vilka det inte kryllar av)
Men jag förstår att din teori är mycket roligare då du gärna vill se en alternativ sanning.

Så om nu häktningsförhandlingen är kl tio så finns där ingen möjlighet till förhör innan dess
2015-08-25, 01:40
Medlem
develis avatar
Citat:

Om han varit häktad på sannolika skäl för mord sen det preliminära svaret inkommit och åklagaren säger att den slutgiltiga styrker vad de trott sen tidigare.. så ser jag inte en hur rubriceringen skulle ändras?
Citat:
Tidigare har det funnits en preliminär obduktionsrapport. Nu är den fullständiga rapporten klar.
Den styrker vad vi redan trodde oss veta. Därmed är bevisläget ännu bättre, säger åklagaren Lars-Göran Wennerholm.
2015-08-25, 01:49
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Om han varit häktad på sannolika skäl för mord sen det preliminära svaret inkommit och åklagaren säger att den slutgiltiga styrker vad de trott sen tidigare.. så ser jag inte en hur rubriceringen skulle ändras?

ja jag måste ge dig en eloge för det var ju en aning kul (dagens garv) skrivet och motsägelsefullt.
Ålagaren tycker att obduktionen stärker bevisen och en flashbackdeckare kommer fram till att de nog skall ändra rubriceringen till något som ger lägre påföljd....he he
Senast redigerad av Kellywoman 2015-08-25 kl. 01:49. Anledning: glömde skiljetecken
2015-08-25, 02:53
Medlem
Citat:
GW Persson om nya Lisa Holm-fynden: ”Känner fortfarande samma oro”

Citat:
Enligt åklagaren har man säkrat blod på offrets tillhörigheter, men vad visar det? Att den misstänkte har haft befattning med de här tillhörigheterna, ja, men det är inte ett så kallat konklusivt bevis som binder den här personen till gärningen. Jag har sett rättegångar som har stupat på sådant.
– Hade man säkrat blod på hennes kropp hade jag varit mer komfortabel men det här betraktar jag inte som ett konklusivt bevis. Den misstänkte är hantverkare, han kan ha massa småsår på händerna, det brukar hantverkare ha.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21303265.ab
2015-08-25, 04:10
Medlem
delta2s avatar
Citat:
För Lisas skull givetvis, din fårskalle. Så att hon fick lida så lite som möjligt.

Fårskalle ??? Se där ja , du har lärt dig av andra här i tråden att kalla folk fula saker ...
Ja , inte mig emot . Jämför man med många andra så är väl ett får ovanligt intelligent ....
Lider man bevisligen mindre om man dör av en olycka än om man dör på annat sätt ?? Jaha , det var faan i mig en stor nyhet ... Jag vet i alla fall såna som har dött i olyckor och det har varit under stora plågor och lidande . I fallet med LH har ingen olycka varit orsaken till att hon miste livet det kan jag nästan garantera . Vad den stackars LH råkade ut för är en person som är totalt jävla störd och bevisligen har ungefär samma intressen som vissa andra här i tråden . Eller du kanske tycker det är en olycka om MGM råkade strypa LH när han inte fick som han ville ?? Är det det du menar med en olycka ?? Håll dig du till dina intressen och lägg inte snoken i blöt där du inte passar in . Du kanske skulle behöva umgås med lite får och få lite inspiration hur man tänker lite vettigare .....
2015-08-25, 04:31
Medlem
Citat:
För Lisas skull givetvis, din fårskalle. Så att hon fick lida så lite som möjligt.

Den enda olycka Lisa har råkat ut för är en litauisk "olycka till människa".
Tyvärr.

Inget slughuvud som kommit på att NB skadades när han idkade
självförsvar mot attackerande LH
2015-08-25, 04:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21303265.ab

Till GW:s försvar tror jag inte han tagit del av det som åklagaren delgett då han talar om tillhörigheter och efterfrågar DNA på kroppen i artikeln.
Wennerholm:
Citat:
– Vi har flera dna-matchningar. Mannens dna kan knytas till Lisa Holms kropp.
Var på kroppen finns mannens dna?
– Jag går inte in närmare än så.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/atal-drojer-i-lisa-holm-fallet
2015-08-25, 06:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Lägg inte ord i min mun. Åklagaren påverkar och det kan övertyga vittnet. Vittnet kan påverkas av dagens tidningar på samma sätt som skribenter i tråden idag har påverkats, och övertygats. "NB är klart skyldig, så det måste vara hans bil jag såg. Det passar in perfekt".

Om vittnet hörts den 8-9 juni och då sagt att det var balternas bilar som körde i hög fart så var vittnet inte påverkad av någon åklagare. Det spelar ingen roll vad vittnet tror idag. Det borde vara självklart.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in