2015-08-24, 23:11
Medlem
Finns det någon här i tråden som på allvar tror att NB är oskyldig?

Bättre vi spekulerar i ev påföljder istället.
2015-08-24, 23:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
– Vi har en bild av hur det här mordet kan ha gått till och den bekräftas av obduktionsprotokollet, säger Lars-Göran Wennerholm.

Rättsläkarens utlåtande är en viktig del i utredningen av mordet på den 17-åriga Lisa Holm, men åklagaren vill dock inte uppge dödsorsaken.

ANNONS:

– Nej, jag vill ta det i rätt ordning och ska prata med anhöriga och även den misstänkta först, säger han.

På måndagen meddelade åklagaren att han vill ha ytterligare en månad på sig för åtalet mot den 35-årige mannen som suttit häktad som misstänks för mordet sedan början av sommaren. Wennerholm har nu begärt mannen omhäktad till den 22 september, enligt en framställan till Skaraborgs tingsrätt.

Då räknar åklagaren med att kunna lägga fram ett åtal.

Enligt Lars-Göran Wennerholm har bevisningen mot mannen stärkts, bland annat finns DNA-spår.

– Jag har tidigare sagt att det finns flera DNA som binder den misstänkta till Lisa Holm. Nu har vi flera dna-träffar, bland annat hans blod på Lisa Holms tillhörigheter. DNA i form av blod måste man säga är stark bevisning.

Finns det DNA på kroppen?

– Det är en definitionsfråga vad som menas på kroppen. Hon har ju kläder på kroppen, säger Wennerholm.

LH hade sina kläder på sig? Har jag uppfattat det rätt?
Nja, hårdrar man det så behöver inte DNA:t vara på de kläder hon hade på sig, det kan ha funnits på en vid enstaka tillfällen omnämnd handske. Om handske är kläder är också en definitionsfråga.
2015-08-24, 23:12
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det var åklagarens syfte med sina avslöjanden idag. Alla ska tro det, allmänheten, vittnen, blivande nämndemän. Du dömer utan att ha hört motparten.
Din misstro mot rättsväsendet får du gärna lufta hur mycket du vill.
Och du får fortsätta inbilla dig att åklagaren är fel ute och att någon annan kan vara
skyldig istället, gärna nån finnig fan i övre tonåren av manskön.
Vad motparten har att komma med får du kanske höra i morgon.
Det har hon att grubbla över i natt: hur lyckas snacka bort den "bindande bevisningen" som
åberopats. Hon får väl läsa här i tråden så kanske hon får något användbart uppslag...

"Alla ska tro det". Att han kommer att fällas menar du?
Senast redigerad av Grandioso 2015-08-24 kl. 23:17.
2015-08-24, 23:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jaha...

Och vilket invektiv ska jag använda nu? Välj själv.

Du lösrycker en ordväxling och ett resonemang som fördes över några poster från vart håll.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför är då den yngre brodern alltjämt misstänkt? Du påstår att mordet har varit uppklarat sedan en och en halv månad tillbaks, samtidigt använder du ordet väl två gånger, förklara dig.

Citat:
Tradern69
Den äldre är GM och sedan får vi se om den yngre var med och hjälpte sin bror på något vis. En bil skall ju forslat kroppen till ladugårdskomplexet där kroppen hittades. Frågan är om brodern var med och forslade kroppen dit. Det är väl som gör att den yngre är fortsatt misstänkt inblandning.

Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Den äldre är GM och sedan får vi se om den yngre var med och hjälpte sin bror på något vis. En bil skall ju forslat kroppen till ladugårdskomplexet där kroppen hittades. Frågan är om brodern var med och forslade kroppen dit. Det är väl som gör att den yngre är fortsatt misstänkt inblandning.
Citat:
OY
Mordet är uppklarat, man vet att NB är mördaren och den yngre brodern är fortsatt misstänkt. För vad är han misstänkt, vet du det?

Du har misstolkat, förlåtligt då det kanske inte är jättetydligt vad jag menar. Jag vidhåller att jag ifrågasätter påståenden om att mordet är uppklarat och det har varit det sedan en och en halv månad vilket någon påstår.
2015-08-24, 23:15
Medlem
De DNA som sägs finnas på Lisas tillhörigheter som är från NB bör troligtvis vara: Hjälm, handske, mobiltelefon, kläder och en ring såvitt jag vet.
2015-08-24, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Men om det finns DNA/blod på de kläder som finns kvar på hennes kropp? Och varifrån kom hans blod? Näsblod kanske.

Om hjälmen inte togs av förrän efter mordet så kan det förklara avsaknad av DNA i håret.

Skönt att få svar av en normal människa som inte kallar mig korkad.

Hon kan ju ha slängt huvudet bakåt med hjälmen på och näsblodet har börjar rinna, men inte mer än att det stannade på hjälmen i alla moment använde han handskar , kanske kan det vara så och jag tycker inte att du är korkad jag tycker att detta är en tråd dör man vädrar vad man tror och alla vet ungefär lika lite så allt kan vara rätt och allt kan vara fel
2015-08-24, 23:17
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delta2
(...)
Och varför hoppas du på någon form av olycka ?
(...)

För Lisas skull givetvis, din fårskalle. Så att hon fick lida så lite som möjligt.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-08-24 kl. 23:32.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Din misstro mot rättsväsendet får du gärna lufta hur mycket du vill.
Och du får fortsätta inbilla dig att åklagaren är fel ute och att någon annan kan vara
skyldig istället, gärna nån finnig fan i övre tonåren av manskön.
Vad motparten har att komma med får du kanske höra i morgon.
Det har hon att grubbla över i natt: hur lyckas snacka bort den "bindande bevisningen" som
åberopats. Hon får väl läsa här i tråden så kanske hon får något användbart uppslag...

"Alla ska tro det". Tror du man står och ljuger helt skamlöst om att man har DNA knutet
till Lisas kropp från GM, att man har "bindande bevisning"?

På dig låter det just som att man inte skulle ha nånting av det man påstår sig ha i bevisväg.

Jisses alltså.
Som jag just har argumenterat så kan NB ha varit behjälplig med att få undan kroppen, kanske mot betalning av någon rik knös i närheten. Det vi har hört idag säger inte emot det.

I morgon lär vi inte få höra något från motparten, och knappast på onsdag heller, då häktningsförhandlingen hålls. Motparten kommer fortfarande att ha munkavel.
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
/.../
Vad kan rimligtvis tyda på motsatsen? Kan någon komma med ett vettigt argument som talar om hur blodspår från NB samt DNA kan hamna där det hamnat utan att NB har med mordet att göra?

Nej, det verkar mer som att åklagaren har detta fallet som i en liten ask.

Det får nog ses som ställt utan rimligt tvivel att MGM har med mordet att göra. Men är han mördaren? Inte nödvändigtvis - om vittnesuppgifterna som förmedlades via GP, om de TVÅ bilarna, skulle visa sig vara tillförlitliga.
2015-08-24, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Finns det någon här i tråden som på allvar tror att NB är oskyldig?

Bättre vi spekulerar i ev påföljder istället.

Kan vara så, det är inte alls omöjligt att han städat upp efter någon annan
2015-08-24, 23:19
Medlem
Citat:
Kan vara så, det är inte alls omöjligt att han städat upp efter någon annan

Det är ju hans blod som hittats så det talar väl emot att han städat efter någon annan.
2015-08-24, 23:19
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Det finns DNA och blod från MGM på LH tillhörigheter , men varför finns inte LH:s DNA på MGM eller i någon bil eller någonstans?

Säg att han överfallit henne direkt när hon skickat sitt sms , kommer bakifrån och håller siin ena arm över hennes ansikte och den andra över hennes hals i syfte att hon ska sluta skrika men för länge och hon kvävs av han stora breda arm som han lagt över hennes ansikte. Han forslar kroppen i något fordon till Martorp och lägger henne där, han vet att hans DNA och blod kommit på allt hon hade på sig/ med sig i händerna. Därför klär han av henne och sprider allt som går att ta loss för att slänga ut det, han vet att så länge inte detta hittas ihop med kroppen så blir det svårt att bevisat det var han. Han väljer också Martorp för att kunna förklara sitt ev DNA som finns kvar med att han jobbar där men då är frågorna
Hur kunde han göra detta för han har varit nära henne utan att något av hans DNA fastnat i hennes hår tex och hur fraktades hon och med vad ??

Hur vet du var det finns och inte finns DNA eller andra fynd - har åklagaren mailat FUP:en till dig?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in