Citat:
Ursprungligen postat av
Roga
Skulle Sydafrika legat bakom mordet hade inte mordet skett efter ett biobesök mitt i centrala Stockholm mitt bland vittnen och fredagsflanerare.
Varför inte det? Hade Sydafrikanska agenter bättre möjligheter att styra OP till t.ex. någon ödslig plats långt ute på vischan där man lugnt och stilla kunde ta honom av daga? Knappast. SA hade nog inte några andra möjligheter än någon annan, dvs ta det tillfälle som kunde tänkas dyka upp.
Efter bion kl 23:21 en februarikväll passar ju ganska bra. Inte så jätte mycket folk, men samtidigt så pass mycket att en mördare och/eller spion enkelt kan gömma sig i mängden. Jävla tur hade man med platsen också, jättebra fyktväg uppför trappor som förhindrar förföljande med bil och ger god kontroll på eventuella förföljare till fots (i nödfall får man slänga iväg ett skott med revolvern om någon förföljare kommer för nära, sådant brukar få folk att hålla sig mer stilla).
Jag säger inte att SA låg bakom, jag har inte en aning. Men att det skulle vara ett dåligt tillfälle stämmer inte. Det var bra. Man hade tur från mördarens sida, helt klart. Vem visste att OP skulle byta till östra sidan av sveavägen, själva nyckeln till mordets utförande. Resonemanget att tiden och platsen skulle vara dålig förstår jag inte. Vad är det som inte är bra?
Eguene DeKock eller hur fan han stavar kan mycket väl ha varit i sthlm för den här tidpunkten för att bevaka ANCs kongress som ägde rum i samma sväng. Det hade varit grovt tjänstefel av SAs underrättelsetjänst att inte ha god bevakning några veckor i förväg och någon vecka efter ett sådant spektakel. Så man kan med fog säga att Hr DeKock hade legitima skäl att vara sthlm vid tidpunkten.
OP var en av ANCs anhängare och Sverige hjälpte till med mycket.
Leif D vibbar att OP
kan ha skjutits mer eller mindre framför näsan på någon SA agent. Denna skyndar sedan till sitt hotell/bostad och ordnar sedan att någon skämtare (eventuellt han själv) ringer upp en högt uppsatt tjänsteman på tyska ambassaden och säger "Detta är RAF. Vi har skjutit eran statsminsiter!" innan han kastar på luren och vrålar av skratt rakt ut i natten. Ett mycket, mycket elakt skratt. En möjlighet bland många andra. Men, alltså, att Eugene DeKock syns i centrala sthlm vid tidpunkten är i sig inget konstigt. Verkar lite märklig typ annars den där DeKock. Ingen jag gillar utifrån vad jag har läst.