2015-08-20, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enfundering
En vecka innan mordet på IJ, 16 mil från Upplands Väsby, ett överfall på en joggande kvinna, ca 20 år. GM i det fallet har långt hår. Jag länkade till det i mitt första inlägg i den här tråden.
(FB) Kvinna spårlöst försvunnen, hittad död vid motionsspår *Upplands-Väsby* 2015-08-05

Citat:
Hur vanligt är det att våldtäktsmän eller andra psykopater rör sig så långt för att begå nya vansinneshandlingar?

Det tillhör nog inte vanligheterna att GM åker så långt bara för att begå ett brott, men en del rör sig i arbetet och då kan det vara snart att begå brott på geografiskt skilda platser för att fallen inte ska kopplas samman. Om GM inte har någon anknytning till platsen eller offret så är det betydligt svårare att lösa. Nu på sommaren är det dessutom många som reser för att besöka släktingar och vänner. Det är inte omöjligt att det är samma GM, men det är klart större chans att det är olika GM i de båda fallen i alla fall ut ifrån vad vi vet. Polisen vet förmodligen exakt hur överfallet har gått till och kan i så fall se likheter som talar för att det är samma person.
Citera
2015-08-20, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WitheKnight
Om GM inte har någon anknytning till platsen eller offret så är det betydligt svårare att lösa. Nu på sommaren är det dessutom många som reser för att besöka släktingar och vänner.
Även irländska "asfaltläggare" och zigenare rör sig nog en hel del från stad till stad för att finna nya jaktmarker för "asfaltarbeten" och tiggeri och även kanske inbrott/stölder med mera.
Citera
2015-08-20, 22:24
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
En vecka innan mordet på IJ, 16 mil från Upplands Väsby, ett överfall på en joggande kvinna, ca 20 år. GM i det fallet har långt hår. Jag länkade till det i mitt första inlägg i den här tråden.
(FB) Kvinna spårlöst försvunnen, hittad död vid motionsspår *Upplands-Väsby* 2015-08-05

Kanske någon som blev utsläppt från Karsudden (Katrineholm) och sedan tog sig vidare till Upplands Väsby (ursprunglig hemort eller annan anknytning till orten)? Fast då borde polisen rimligtvis ha DNA att matcha emot.
Citera
2015-08-20, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Kanske någon som blev utsläppt från Karsudden (Katrineholm) och sedan tog sig vidare till Upplands Väsby (ursprunglig hemort eller annan anknytning till orten)? Fast då borde polisen rimligtvis ha DNA att matcha emot.
Ja, man får verkligen hoppas att Karsuddarnas DNA finns sparat i polisens register. Så troligtvis rör det sig inte om någon Karsuddenpatient.
Citera
2015-08-20, 23:01
Medlem
jewdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarlett1
Återkopplat från polisen nu att de tackat för tipset o börjat titta på profilen vi diskuterat här.

En stor del av mig hoppas att det kan ge något iaf, bekräftas el avskriva denne person, och lika mycket vore d så skönt att alla engagerade här på FB kan isf få känna att de bidragit framåt i utredningen. Så, hemskt sagt kanske, men jag hoppas d är den här liraren för då blir d löst och allmänheten har samverkat med polisen för att lösa det.

Vill bara tacka för att du tipsade polisen om detta. Stort tack även till alla som lyckas gräva upp såna här möjliga spår.

Fallet berör mig och jag följer denna tråden intensivt, men har tyvärr ingen information att tillföra.
Citera
2015-08-21, 00:10
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Just finländarnas genpool avviker på ett lite karakteristiskt sätt i förhållande till övriga nordeuropéer.

Huvuddelen av finnarna är genetiskt germaniserade samer.
Citera
2015-08-21, 00:21
Medlem
PeterNosters avatar
I andra trådar har vissa hävdat att masstopsning är olagligt. De topsade måste vara misstänkta o.s.v.
Ändock topsades t.ex 1000 personer i Örebro i Eliasson-fallet.
Citera
2015-08-21, 00:41
Medlem
Flor-Idas avatar
Vet inte om det framkommit redan, men på lokalnyheterna på SVT sas idag att DNA:t hittades på kvinnans kropp.
Citera
2015-08-21, 00:54
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Mitt fetade.

I en intervju sa en granne att det också brukar vara cyklister i spåret

http://www.expressen.se/nyheter/polisens-spar-en-mystisk-man-pa-cykel/ (ca 00:59)
Tack!

Skulle jag prioritera mina resurser skulle jag kanske börja med att leta efter någon som kan området och som är van att ta sig fram i skog och mark på mountainbike. Då går det betydligt lättare att ta sig in och ut utan att synas eller höras eller väcka uppmärksamhet om man fått skador eller blivit blodig.

Sen har det under kvällen skrivits hör i tråden om att polisen möjligen letar efter någon som tältat i området, och det borde väl i så fall vara av intresse.

Däremot tycker jag att en joggare eller flanör känns mindre troligt.
Citera
2015-08-21, 02:07
Medlem
Citat:
Har fått uppgifter från en källa. Jag bedömer källan som trovärdig.
Finns en jag reagerade på, facebook vän med A.K. Han hade långt hår, foto där han står med pilbåge, stort kors runt halsen. Foton på olika typer av symboler. Verkar vara insnöad på något, typ tempelriddaraktivt. På vissa bilder så ser han sjuk ut/mörk ut i blicken. Han kan vara finne.Någon som kan hitta Art*s facebook profil? Jag hittade inte den nu, kanske gjort den osynlig.
Senast redigerad av greyhoundbus 2015-08-21 kl. 02:11.
Citera
2015-08-21, 07:43
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Tack!

Skulle jag prioritera mina resurser skulle jag kanske börja med att leta efter någon som kan området och som är van att ta sig fram i skog och mark på mountainbike. Då går det betydligt lättare att ta sig in och ut utan att synas eller höras eller väcka uppmärksamhet om man fått skador eller blivit blodig.

Sen har det under kvällen skrivits hör i tråden om att polisen möjligen letar efter någon som tältat i området, och det borde väl i så fall vara av intresse.

Däremot tycker jag att en joggare eller flanör känns mindre troligt.

Vi vet ju inte än hur det gick till, som sagt. Det kan ha varit oblodigt. Kanske strypt till döds. Bevisligen har joggingklädda män både blottat sig, våldtagit och mördat förr. GM behöver ju inte vara en notorisk motionär för att vara klädd så.

Jag hoppas att polisen kikar extra på tipsarna som befann sig på spåret vid tidpunkten och som ringde in. Det kan handla om en GM som smalt in så perfekt att ingen noterade honom.

Det här är bara mina personliga spekulationer.
Citera
2015-08-21, 09:07
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Vet inte om det framkommit redan, men på lokalnyheterna på SVT sas idag att DNA:t hittades på kvinnans kropp.

Återigen tror jag det läggs allt för mycket vikt vid enskilda ordval, samma sak det där med "beröringspunkter". DNA från en misstänkt, antagligen mycket starkt misstänkt, GM har påträffats. Vi vet inte exakt var, uttrycket på kvinnan är troligen en slutsats dragen av den som uttalade det. Jag betvivlar att polisen gått ut med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in