Citat:
Ursprungligen postat av
MadScientist
Tovi är väl från Novus? Och samtidigt citerar svt ett annat stolpskott från propagandaorganet SIFO idag:
”Inte rimligt”
Novus vd Torbjörn Sjöström menar att det inte är rimligt med så stora förändringar som Yougovmätningen visar.
– Det är konstigt om SD plötsligt skulle ha gått om både S och M under industrisemestern. Det är för stora förändringar, SD ligger kvar som tredje största parti, säger han till SVT Nyheter.
Novus kommer inom kort att presentera sin väljaropinion – enligt Sjöström ökar SD även i den, men inte alls lika dramatiskt.
– Jag har inte ett exakt resultat i dag men jag tror inte att SD går om både S och M, säger han.
Även Sifo menar att man ska vara försiktig när man tolkar mätresultaten från Yougov:
– Det ska inte vara baserat på att du själv kan anmäla dig, eller att du anmäler en kompis. Sedan finns det en diskussion hur man kan väga och vikta för att få bra resultat. Men man vet inte hur detta fungerar, säger Sifos vd Yvonne Pernodd till tidningen Expressen.
VDn för clowninstitutet som missat SD med 40-50% uttalar sig
Nu på Rapport!
Reagerade på detta också. Så otroligt svävande uttryckt att "det hade varit otroligt" att det som en väletablerad statistisk metod visar sker faktiskt också skett.
Är det verkligen otroligt att ett invandringskritiskt parti växer stort i opinionen om vi betänker tiggarsituationen som många nu upplevt även i sina semesterorter i Sverige, IKEA-morden, ytterligare mord med tydligt redovisad gärningsmannaetnicitet, rapporter om kraftigt ökat antal ensamkommande barn, migrationsverkets kris, tunnelbaneaktionen, tydligare restriktiva röster från ledarsidor och sprängdåden i Malmö, och en kompakt mur av tystnad från landets ledning och borgerliga opposition rörande det tidigare nämnda (har jag glömt något?).
Hur är det möjligt att arbeta med opinion och ha så dålig fattningsförmåga för hur ett antal enskilda händelser gemensamt kan svänga en pendel?