2015-08-20, 20:31
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nestorn i svensk valforskning Sören Holmberg var rak och uppriktig i såväl Aftonbladets webb-TV och i radions Studio ett. Programledarna/intervjuarna ifrågasatte honom inte det minsta........kanske vi ser en försiktig förändring i svenska media?
Jag såg det och flinade skevt för mig själv. Tyvärr ser jag inte hans synpunkter lyftas fram och diskuteras på ett sunt sätt i media; det är i allmänhet bara emo och PK som råder. Glömde jag "värdegrund"?
2015-08-20, 20:36
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
När Malena Ernman får stå för analyserna?
Jag är uppriktigt sagt nyfiken. Någon som vet när nästa OU kommer som allmänt ses som tillförlitlig och inte går att sopa under mattan hur som helst?
Medlem
Citat:
Nestorn i svensk valforskning Sören Holmberg var rak och uppriktig i såväl Aftonbladets webb-TV och i radions Studio ett. Programledarna/intervjuarna ifrågasatte honom inte det minsta........kanske vi ser en försiktig förändring i svenska media?
Det var intressant att nästan alla som kommenterade menade att IKEA-morden spelat stor roll. Det kan ingen veta säkert, syntes ju t ex inte alls i Sentio som är ett av de få instituten som publicerade en julimätning. Hela augusti-Sentio är gjord efter IKEA-dådet. Skillnad 0,1%. Ändå bjöd Holmberg, Mellin och andra på gratis spekulation om att asylsökande eritreaner som mördar på IKEA ger extra drag för SD...
Medlem
DreamTwisters avatar
Och BTW, hade inte de smått geniala Hasse & Tage för evigheter sen en sketch om att man kunde doktorera i vad faen som helst nu för tiden? Detta sagt med anledning av allas vårt universalgeni Tobias Hübinette i Metro presenteras som "forskare i kritiska ras- och vithetsstudier".
Jag kan inte sluta skratta så tårarna rinner men med den synen på vad som är vetenskap förstår jag lite mer av varför världen ser ut som den gör. Och blir beklämd av vilket dravel statliga bidrag går till.
2015-08-20, 20:38
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:

De hade inte kunnat ifrågasätta, ens om de velat. Inte för ett år sedan heller. Däremot är det skillnad i vilka frågor man vågar ställa under intervjuer idag och vilka man ställde för ett år sedan. Där ligger den stora skillnaden.
2015-08-20, 20:38
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Jag är uppriktigt sagt nyfiken. Någon som vet när nästa OU kommer som allmänt ses som tillförlitlig och inte går att sopa under mattan hur som helst?

Det kommer inte att komma någon som ses som tillförlitlig av media om de inte bekräftar medias våta drömmar. Inte nu, inte någonsin. Av skäl som jag angett i några inlägg nu.
2015-08-20, 20:39
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:

Det är extremt svårt för dem att påstå att Sören är en lågutbildad, arg ung man. De agendastyrda journalisterna borde vetat bättre än att vända sig till honom. Sörens kompetens är omöjlig att ifrågasätta utan att deras egna motiv blir obehagligt tydliga. Självklart kommer de även i fortsättningen svartmåla både SD och deras väljare. Och det är Gudi behagligt att så sker; för varje OU som visar SDs framgång framstår det ännu mer tydligt för folket vad dessa journalister är: obehagliga antidemokrater som föraktar den vanlige svenskens åsikter. SD ligger nu klart över 20% och takten på ökningen är lavinartad, och det enda DDR-journalismen uppnår är att förstärka effekten.
2015-08-20, 20:41
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadScientist
Yougov och SD är inte samma sak. SD har visat sig tjäna på negativ publicitet (all publicitet är bra publicitet) eftersom de står som en motpol till etablissemanget. Yougov är ett företag som nu smutskastats av varenda "etablerad" media vi har i Sverige och detta har även nått utanför våra gränser. Att deras undersökning förkastats som opålitlig och oseriös är som att media skulle hänga ut Coca Cola för att de säljer defekta produkter. Antagligen inget positivt alltså. Fast å andra sidan är Yougov ett internationellt företag som inte lär skadas av vad som händer i Sverige.
Som sagt, vad SR tycker om saken är fullständigt egalt för både yougov och deras uppdragsgivare metro. Metro lever på klick vilket yougovs undersökningar levererat med besked. Ingen lär vara missnöjd med hur det senaste dygnet artat sig, och angreppen nödgade Sveriges tyngsta auktoritet på området opinionsundersökning att ta webpaneler och yougov i försvar.

Ekonomisk och akademisk vinst.
2015-08-20, 20:52
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadScientist
Tovi är väl från Novus? Och samtidigt citerar svt ett annat stolpskott från propagandaorganet SIFO idag:
”Inte rimligt”
Novus vd Torbjörn Sjöström menar att det inte är rimligt med så stora förändringar som Yougovmätningen visar.

– Det är konstigt om SD plötsligt skulle ha gått om både S och M under industrisemestern. Det är för stora förändringar, SD ligger kvar som tredje största parti, säger han till SVT Nyheter.

Novus kommer inom kort att presentera sin väljaropinion – enligt Sjöström ökar SD även i den, men inte alls lika dramatiskt.

– Jag har inte ett exakt resultat i dag men jag tror inte att SD går om både S och M, säger han.

Även Sifo menar att man ska vara försiktig när man tolkar mätresultaten från Yougov:

– Det ska inte vara baserat på att du själv kan anmäla dig, eller att du anmäler en kompis. Sedan finns det en diskussion hur man kan väga och vikta för att få bra resultat. Men man vet inte hur detta fungerar, säger Sifos vd Yvonne Pernodd till tidningen Expressen.

VDn för clowninstitutet som missat SD med 40-50% uttalar sig

Nu på Rapport!
Reagerade på detta också. Så otroligt svävande uttryckt att "det hade varit otroligt" att det som en väletablerad statistisk metod visar sker faktiskt också skett.

Är det verkligen otroligt att ett invandringskritiskt parti växer stort i opinionen om vi betänker tiggarsituationen som många nu upplevt även i sina semesterorter i Sverige, IKEA-morden, ytterligare mord med tydligt redovisad gärningsmannaetnicitet, rapporter om kraftigt ökat antal ensamkommande barn, migrationsverkets kris, tunnelbaneaktionen, tydligare restriktiva röster från ledarsidor och sprängdåden i Malmö, och en kompakt mur av tystnad från landets ledning och borgerliga opposition rörande det tidigare nämnda (har jag glömt något?).

Hur är det möjligt att arbeta med opinion och ha så dålig fattningsförmåga för hur ett antal enskilda händelser gemensamt kan svänga en pendel?
2015-08-20, 20:57
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Det är en röst jag saknar idag. Fula Gubben! Undrar vad han skulle ha skrivit.
Ja, vad hände med honom egentligen? Han bara slutade posta.
2015-08-20, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Ja, vad hände med honom egentligen? Han bara slutade posta.

Sannolikt har han trillat av pinn, tyvärr.
2015-08-20, 21:05
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:

Den förändringen började redan efter valet 2014 när aftonbladet skrev en relativt opartisk artikel om varför SD hade ökat tack vare bland alliansens politik dagen efter valet.

SD är på god väg att bli relativt rumsrena i disskusonen även om det behövs på sin höjd ett eller två år tills vi äntligen kan se ett Sverige där alla får vara med i disskusonen om Sveriges framtid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in