2015-08-20, 19:55
Medlem
lakritcs avatar
Nyhetsförmedling ska ju vara just förmedling av nyheter, det som sker i omgivningen. I en demokrati är det väl sunt att var och en får uttrycka sina åsikter? Farlig väg Sverige kan vandra om man börjar göra inskränkningar i yttrandefriheten.
2015-08-20, 19:56
Medlem
snigel1s avatar
Någon som har hört om den fantastiske Marcus Oscarsson på TV 4 kommenterat dagens svallvåg av OU?
2015-08-20, 19:57
Medlem
MadScientists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Har du läst YGs undersökning och deras kommentarer till metodiken?

Klart han inte har. Vänstern vill inte tro att detta är sant så då ljuger man för sig själv ist för att kolla upp fakta.
2015-08-20, 20:10
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagoromo
Metro utför alltså ingen källkritik, kollar inte upp felmarginaler, statistiskt säkerställda rörelser, hur Yougov viktar resultaten för att de ska motsvara Sverige som helhet. I alla fall så redovisas inget sådant i tidningen eller på Yougovs hemsida. Alltså går det inte att ta deras undersökning på allvar eller göra objektiva jämförelser med, t ex, SCB. De bör hålla sig till marknadsföring vilket är deras huvudsakliga näring.
"Undersökningen

Undersökningen är genomförd av Yougov under perioden 14-17 augusti 2015. Sammanlagt har 1 527 intervjuer genomförts via Yougovs panel med män och kvinnor 18-74 år.

Urvalet är representativt för den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder, region och röstfördelning vid riksdagsvalet i september 2014.

Den maximala osäkerheten i undersökningen är +/- 2,5% (procentenheter). Alla förändringar ligger inom den statistiska felmarginalen, dvs. inga signifikanta skillnader i resultatet. "

Svårt att hitta.
2015-08-20, 20:14
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Läs och njut:

http://www.expressen.se/kultur/trollen-spricker-nar-gryningen-kommer/

Jag insuper varje ord som det vore ljuv musik i mina öron, och fläderblomssaft i min strupe. Det är så underbart skönt att höra en djupt PK, och förnekande människa, uppvisa en sådan avgrundsdjup förtvivlan över dagens sköna resultat.
2015-08-20, 20:15
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadScientist
Klart han inte har. Vänstern vill inte tro att detta är sant så då ljuger man för sig själv ist för att kolla upp fakta.
Och det är precis det som för mig utgör en stor del av trovärdighetsproblemet hos media. Tidigare i tråden har t. ex. hur nyheten presenterats i P1 refererats och ska man tro på det gick det ut på att journalisten Fredrik Furtenbach som ju var "något av en statistiker" skulle diskutera mätningens trovärdighet.
Mitt enkla förslag är: Skit i att försöka hitta politiskt korrekta sätt att bemöta OU, det blir till sist bara löjligt. Strunta i att be "Statsvetare" montera ner mätningen, de är som mest kokboksstatistiker, inte matematiker. Garanterat har valfritt företag som lever på slika mätningar tama matematiker till hands så det blir lite som korpfotboll vs. Champions League.

Jag lovar härmed att köpa en prenumeration hos den blaska som helt enkelt ber sin undersökande stjärnreporter slå ett samtal till Institutionen för Matematik, avdelningen Matematisk Statistik på säg KTH och Chalmers, och be respektive professor ge ett utlåtande över metodiken. Inte för att de i allmänhet skulle bry sig om så löjliga frågor men då kan man ju försöka få en intervju med gästprofessor, universitetslektorer och adjunkter eller för den delen valfri doktorand. Samtliga vet obeskrivligt mycket mer om ämnet än valfri politisk debattör eller journalist.
2015-08-20, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
(FB) HUMOR - Förskräckta PK-röster om SDs valframgångar

Finns den här tråden, den är främst om valresultatet, men den är rolig ändå.

Onekligen en kul tråd.......redan när SD hade 12.9% så kveds det på en massa håll.
När nu Sd ligger mellan 21-25%....ägnar sig vänstern åt att kritisera OU-metoder och yttrandefriheten.

Det har hänt mycket sen i höstas....även om det säkert gråts krokodiltårar på Twitter ikväll.
2015-08-20, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Den förklaringen måste hon suttit läge på toa för att krysta fram.

Snacka om mental obstipation (förstoppning)!
2015-08-20, 20:21
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Läs och njut:

http://www.expressen.se/kultur/trollen-spricker-nar-gryningen-kommer/

Jag insuper varje ord som det vore ljuv musik i mina öron, och fläderblomssaft i min strupe. Det är så underbart skönt att höra en djupt PK, och förnekande människa, uppvisa en sådan avgrundsdjup förtvivlan över dagens sköna resultat.
Man skulle ju kunna tänka sig att ställa frågan till JG om hur många procent av valmanskåren han tror har förmånen att få "vakna i skärgården". Somna om JG, sunnanvind brusar. Dina ordmattor fungerar inte längre som bedövningsmedel på verklighetens folk.
2015-08-20, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det är fullt möjligt att det var sant då.

Men sedan kom decemberkartellen. Jag tror att SD:s uppgång beror lika mycket på kartellen som på kaoset i flyktingmottagandet och EU-migranterna. Folk som röstade på alliansen gillar inte att de fick en rödgrön regering som tack för det.

Möjligen, men redan i valet fick SD nästan 13%, för att sedan växa ytterligare. Det finns sannolikt ett flertal skäl till att SD har växt så oerhört på ett knappt år:

- DÖ, så klart.
- En mycket svag opposition som inte förmår formulera något trovärdigt alternativ till regeringens politik. Hänger delvis samman med DÖ.
- Ständigt schabbel i regeringen. En av de senaste stolligheterna är att det är oklart vem som är vice statsminister.
- Migrationshaveriet.
- Våldsvågen med bilbränder, Lisa, Ikea-morden och handgranatsfestivalerna.
- SD:s tunnelbanekampanj.

Det är alltså till rätt liten del SD:s egen förtjänst, utan i huvudsak beroende på en närmast sensationell klantighet från regering och allians. Så klart då att allt fler väljare söker ett tredje alternativ, där i jämförelse de politiska felstegen är både små och få.
2015-08-20, 20:22
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
SVT rapporterar att sadelstölderna ökar. Grattis hästarna!
Men vänta nu hände det inte något mer idag?

Sanningsministeriet säger nej. Vi kommer aldrig klara av pensionerna utan massinvandring, våldet har aldrig någonsin vart så här lågt och alla är jättenöjda med läget förutom ett gäng nazister och arga unga män. Rotera.

När kommer en OU som statsmedia accepterar som godkänd och accepterad?
2015-08-20, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Och det är precis det som för mig utgör en stor del av trovärdighetsproblemet hos media. Tidigare i tråden har t. ex. hur nyheten presenterats i P1 refererats och ska man tro på det gick det ut på att journalisten Fredrik Furtenbach som ju var "något av en statistiker" skulle diskutera mätningens trovärdighet.
Mitt enkla förslag är: Skit i att försöka hitta politiskt korrekta sätt att bemöta OU, det blir till sist bara löjligt. Strunta i att be "Statsvetare" montera ner mätningen, de är som mest kokboksstatistiker, inte matematiker. Garanterat har valfritt företag som lever på slika mätningar tama matematiker till hands så det blir lite som korpfotboll vs. Champions League.

Jag lovar härmed att köpa en prenumeration hos den blaska som helt enkelt ber sin undersökande stjärnreporter slå ett samtal till Institutionen för Matematik, avdelningen Matematisk Statistik på säg KTH och Chalmers, och be respektive professor ge ett utlåtande över metodiken. Inte för att de i allmänhet skulle bry sig om så löjliga frågor men då kan man ju försöka få en intervju med gästprofessor, universitetslektorer och adjunkter eller för den delen valfri doktorand. Samtliga vet obeskrivligt mycket mer om ämnet än valfri politisk debattör eller journalist.

Nestorn i svensk valforskning Sören Holmberg var rak och uppriktig i såväl Aftonbladets webb-TV och i radions Studio ett. Programledarna/intervjuarna ifrågasatte honom inte det minsta........kanske vi ser en försiktig förändring i svenska media?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in