2015-08-20, 00:09
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Nu även i nättidningen: http://www.metro.se/nyheter/yougov-nu-ar-sd-sveriges-storsta-parti/EVHohs!MfmMZjCjQQzJs/
Fantastiskt, det händer på riktigt - 25,2%!
Citat:
Sören Holmberg är professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.

– Det här är inte sådär jätteöverraskande. Vi har sett den här tendensen länge, att SD är på väg att öka. Och orsaken till det är väldigt enkel, säger Sören Holmberg.

Han menar att en faktor till det ökade stödet för SD syns bland annat i att 46 procent av väljarna tycker att flykting- och invandringsfrågan är den viktigaste politiska frågan just nu, enligt Yougovs mätning.

– Det visar sig också att kriminalitet är en viktig faktor som motiverar stödet för SD. Det har vi haft mycket diskussion kring de senaste veckorna med ett antal otäcka mordfall som i bland visat sig ha involvering av flykting- och invandringsfrågan, säger Sören Holmberg.
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2015-08-20 kl. 00:12.
2015-08-20, 00:10
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
https://twitter.com/johanssonheino
"Medverkar i Expressen-TV kl 7 för att prata om att det inte finns så mycket att prata om enstaka mätningar med självrekryterade paneler"

Nä, det är ju inte speciellt uppseendeväckande att vi får indikationer på att SD är Sveriges största parti.

Tror inte detta spelar någon roll. Average Joe som läser denna sorts undersökningar bryr sig inte särskilt mycket om den statistiska metodiken utan ser att SD är störst på 25%. Damage control på tekniska grunder är väldigt ineffektivt. Framgång föder dessutom mer framgång så bara att siffran sprids i gratistidningarna i storstäderna gör nog en hel del för opinionen.
2015-08-20, 00:10
Medlem
40% av etniskt svenska män röstar på SD, nu kan ni snacka fritt om SD bland era svenska vänner, det kunde man däremot inte för 4 år sedan, nu är det helt normalt att rösta på SD!!!!!!
2015-08-20, 00:11
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Lägger till Junisiffrorna på slutet som var de senaste som släpptes:
Aug Juli Juni
M: 21.0 (23.1) 23,6
C: 5.6 (6.7) 6,6
FP 4.4 (4.9) 5,2
KD 3.7 (4.2) 3,4
MP 6.4 (5.7) 5,9
S: 23.4 (23.2) 24,7
V: 6.8 (6.8) 6,9
Fi: 2.8 (2.6) 2,3
SD: 25.2 (22.1) 20,1

Konstaterar att detta är en kris för hela DÖ Alliansen lika mycket som för M. FP och C minskar procentuellt mer än M. Det är bara KD som ökar och det torde vara EBT:s förtjänst.

Så här många procent har man förlorat/vunnit av/till sin väljarkår under 2 månader

M: -11%
C: -15%
FP:-15%
KD: +9%
MP: +8%
S: -5%
V:-1%
SD: + 25%
2015-08-20, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Var har du fått den informationen i från?
Yougov har presenterat Juli-mätningen i mitten på Augusti de senaste åren.
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur

Från självaste YouGov - mycket säker källa!

Tydligen hade jag rätt, men du och YouGov fel.
2015-08-20, 00:12
Medlem
Dr_Kronas avatar
Eftersom Sentio brukar ligga lite högre än Yougov så närmar vi oss nog 30% gissar jag.
2015-08-20, 00:12
Medlem
Nortexiuss avatar
Metro/Yougov Augusti (ökning sen valet inom parantes)

Socialdemokraterna: 23,4 (–7,6)
Vänsterpartiet: 6,8 (+1,1)
Miljöpartiet: 6,4 (–0,5)

Rödgröna: 36,6 (–7,0)

Moderaterna: 21,0 (–2,3)
Centerpartiet: 5,6 (–0,5)
Folkpartiet: 4,4 (–1,0)
Kristdemokraterna: 3,6 (–0,9)

Alliansen: 34,6 (–4,7)

Sverigedemokraterna: 25,2 (+12,1)
2015-08-20, 00:14
Medlem
Måste påpeka att jag är mycket överraskad över hur fort och kraftfullt denna utveckling skett. Det omtalar en sorts stridsvilja hos folk anser jag. Jag ser ju SD som protest mest av allt, även om det säkert inte gäller alla väljare. Ur ett politiskt perspektiv ska det bli intressant att se vad som sker framöver med partierna som gullar med varandra genom DÖ (för att införa massfeminism över huvudet på folket).
2015-08-20, 00:16
Medlem
LucNNs avatar
Problemet som folket försöker skrika till politikerna är: Aldrig har så många fått sin röst talad så lite av så få!

SDs framgång är utan tvekan symptom på den mest katastrofala och folkföraktande arrogansen på den mest inkompetenta och handlingsförlamade generation av mediefolk och politiker. Aldrig har en klass brytt sig så lite om den väljarbas vars röster - i alla meningar av ordet - deras yrke står på. Aldrig har en klass i ett "demokrati" förlitad sig så mycket på retorik och härskartekniker och förlitad sig så lite på att stå upp för sitt samhälle med det ansvar som därav följer. Och de kommer fortsätta, och ju mer de vrider sig, desto mer desparat blir klagosången, desto mer kommer det kännas. Men de vill inte lyssna, för folket får inte klaga. Och det är vad klagomålet går på. Det är oundvikligt, ett strategisk och moraliskt fallit. Vad man förbryllas!
Medlem
Tubleross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
Eftersom Sentio brukar ligga lite högre än Yougov så närmar vi oss nog 30% gissar jag.
Exakt! 25,2 % är jättebra siffror, men det finns faktiskt en möjlighet att SD trots detta ÄNDÅ är underskattade. Sentio kan mycket väl ligga närmare 30%
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delernen
Intressant, de sket i att publicera i juli. Foliehattarna hade rätt?
I alla år YouGov har funnits på kartan i Sverige har man fått reda på julimätningen först när augustimätningen presenteras. Därav att juli/augusti har samma publiceringsdatum i status.st historik över YouGov.
2015-08-20, 00:17
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag undrar också. Jag skulle tro att de gör som de brukar, dvs inte rapporterar yougovs siffror. Samma sak tror jag gäller även de flesta andra stora medier.

Fast de brukar faktiskt rapportera Yougovs siffror. Det är Sentio, som vanligtvis ger ännu högre siffror till SD, som media brukar förtiga.

Skulle övriga media faktiskt förtiga detta bör man nog fråga sig om foliehattarna i tråden trots allt har rätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in