2015-08-19, 22:19
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chang Frick
Oavsett vilket är intresset just nu för opinionsmätningar i allmänhet och Sverigedemokraterna i synnerhet mycket stort och inom kort kommer Nyheter Idag att publicera siffror från Sentio.

http://nyheteridag.se/uppgifter-sd-storsta-parti-med-252-procent/
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Om SD är det störta partiet vid ett val, då skall väl talmannen fråga SD om dom vill bilda regering, och sedan är det upp till SD att dom får stöd för sin budget. Eller har jag missat någon?
Det stämmer. Och det räcker att SD får 33,4% för att kunna få igenom sin budget. För att klå SD i sådant fall måste de övriga sju komma överens om att rösta på en gemensam budget. Lär inte bli populärt för deras väljare.
Medlem
Från 12.9% till 25.2% på mindre än ett år.
Främsta bidragande faktorn till denna rekordökning får nog tillskrivas DÖ. Lägg därtill massimporten av muslimer och regeringens hantering av IKEA-morden så är detta ett fullt logiskt resultat.

Vågar man hoppas på en ny fördubbling till augusti nästa år?
2015-08-19, 22:20
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Äckligt vinklat. Att det skulle vara "speciella omständigheter".

Du behöver inte hetsa upp dig Stina Morian är en fåntratt, som tidigare var chef på Yougov och tillstod i en SR-intervju att svenska opinionsinstitut nobbar SD.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5672922

Citat:
Stina Morian var tidigare anaylschef på Yougov och förklarar varför man då inte ville ha SD på kundlistan.

– Man kan inte ha en kund som en annan kund inte vill att man har. Och i just opinionsmätningar så har man många fackförbund som fattat beslut om att man inte ska hjälpa SD, de vill inte ha ett samarbete med SD och då skulle de dra sig för att använda oss som opinionsinstitut om vi samarbetade med Sverigedemokraterna.

I dag köper Sverigedemokraterna väljarundersökningar av det norska företaget Sentio Research där Arve Östgaard är vd.

– Vi jobbar för lagliga partier. Vi har inga politiska kriterier för vilka vi jobbar för och vilka vi inte jobbar för, säger Arve Östgaard.

Stina Morian som tidigare arbetade som analyschef på Yougov tycker att det är positivt att Sverigedemokraterna har hittat ett undersökningsföretag att samarbeta med.

Stina Morian är således en värdegrundsdemokrat och en PK-föredetting. Så man kan inte vänta sig något annat från Metro - men nu har vi iallafall hårda siffror från Yougov.

Skål ta mig fan.
2015-08-19, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Har lite frågor.

1. Var i helvete hittar jag undersökningen? Googlat och skrev opinionsundersökning på YouGovs hemsida men fick bara fram 2014 undersökningar.

2. Varför pratas det bara om Metro? Har de något kontrakt med just YouGov eller?

3. Kommer Metro eller någon tidning skriva om det här imorgon?

Är Metro som är uppdragsgivare till Yougov undersökningen och äger publiceringsrätten.
2015-08-19, 22:21
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Har lite frågor.

1. Var i helvete hittar jag undersökningen? Googlat och skrev opinionsundersökning på YouGovs hemsida men fick bara fram 2014 undersökningar.

2. Varför pratas det bara om Metro? Har de något kontrakt med just YouGov eller?

Metro har beställt undersökningen. Artikeln är sannolikt under skrivande än, men den har läckt ändå. Se tidigare i tråden.
2015-08-19, 22:22
Medlem
Citat:
Har lite frågor.

Läs några sidor bakåt eller plocka bara upp en metrotidning imorgon.
Medlem
senapslamms avatar
Varför har Avpixlat plockat bort nyheten?
Bedöms den icke trovärdig?
Medlem
ColaKexs avatar
Göran Greider känns en aning frustrerad på twitter:

Citat:
Tragedin är att nationalismen erbjuder många människor den gemenskap som samhället självt inte förmår erbjuda. Därav dess råstyrka.
Citat:
Ordet höger känns som ett järnrör.

Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Har lite frågor.

YouGov och Metro har ett samarbete kring opinionsundersökningar. Metro har med största sannolikhet "förtur" till publicering, och därför publicerar YouGov själva inte resultatet före Metro.
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Stina Morian är således en värdegrundsdemokrat och en PK-föredetting. Så man kan inte vänta sig något annat från Metro - men nu har vi iallafall hårda siffror från Yougov.

Skål ta mig fan.

Skål! Jag önskar så att Rejdar får uppleva detta. Eftersom alla SD's ökningar egentligen är motsvarande minskningar så betyder det att SD just nu ligger på ca minus 20%.

På något sätt.

Och vi väntar på en kommentar från Powergirl, den kraftflickan!
2015-08-19, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Varför har Avpixlat plockat bort nyheten?
Bedöms den icke trovärdig?

Avpixlat har inte plockat bort nyheten.
http://avpixlat.info/2015/08/19/metro-morkar-yougov-matning-dar-sd-ar-storsta-parti/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in