2015-08-19, 20:25
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är klart.

När man går in på metro.se och söker på yougov, så kommer denna rubrik upp överst:

Yougov: Nu är SD Sveriges största parti
2015-08-19 15:30 ... I den senaste väljaropinionen från Yougov, utförd på uppdrag av Metro, blir SD Sveriges största parti – för första gången någonsin i en politisk mätning...

Dock är artikeln bortplockad. Metro svarade så här på Dagerlinds fråga om saken:

Vi har inte tagit bort något. Min rekommendation är att du plockar upp en Metrotidning imorgon.
//Hugo

Saken är klar. SD är största parti i YouGov, men Metro vill inte (ännu?) gå ut med informationen.
Om de inte hade haft en sådan artikel i systemet så skulle den ju inte komma upp när man söker i deras egen CMS.
Det stämmer. Jag trodde bara folk trollade.
2015-08-19, 20:25
Medlem
Goldwaters avatar
MUF kommer ju ändå inte kritisera M för att SD är störst i Yougov.

Om det nu är så att SD faktiskt är största parti i Yougov så är det säkerligen det Arnstad refererar till som "hemsk nyhet", men det lär inte vara det som Owe Nilsson twittrar ut. Moderaterna kommer göra ett utspel i morgon, och det kommer antagligen att gälla tiggeriet eller invandringspolitiken. Om YG-ryktet är sant möter vi i morgon en politisk jordbävning som kommer att skaka om Sverige i en överskådlig tid.
2015-08-19, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fulmail
Att pansarhistorikern tycks veta vad saken gäller kan väl tyda på att han har fått kommentera saken i någon artikel som publiceras imorgon!?

Brukar han verkligen konsulteras vid moderat röstfiske? OU har väl redan uteslutits, och M ska tydligen vara inblandade.

Jag satsar mina slantar på att detta är antingen:
a) en storm i ett vattenglas
eller
b) DÖ knakar ordentligt i fogarna

Jag tror mest på a), men hoppas givetvis på b)!!!

Om nu Sd är största parti i Yougov, så kanske M reagerar i desperation pga det kanske genom att bryta DÖ. Varpå Muf protesterar. De kan ju haft den här informationen i några dagar.
2015-08-19, 20:27
Medlem
Kan bekräfta att det inte rör sig om fake, om ni googlar på "nu är sd största parti" inklusive citatteckenen så kommer google söka ordagrant efter frasen varpå flera cachade resultat dyker upp. Den platsen dit länkarna leder är borttagen men det framgår av sökresultaten att datan legat uppe på metro.se.

Här är printscreen på sökträffarna jag får:
https://anonfiles.com/file/9243e7b1b5ad16f384f1fd4042c858b8
2015-08-19, 20:28
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Fantastiskt - om det nu inte är nån slags fejk..

Jag ser inte hur det skulle kunna vara fejk. Det är ju i sökfältet på www.metro.se som man skriver "yougov" och får upp sökresultatet i listan på www.metro.se.

OK, metro.se är inte en https-sida, så enda möjligheten skulle vara att någon skulle ha hackat Metros sida eller lyckats skjuta in nyheten i deras egen databas. Tämligen osannolikt.

Dessutom skulle ju inte Metro ha svarat som de gjorde på Dagerlinds fråga om det var något fuffens, då hade de ju omedelbart avfärdat det som intrång istället. Så saken är klar.
2015-08-19, 20:29
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Om nu Sd är största parti i Yougov, så kanske M reagerar i desperation pga det kanske genom att bryta DÖ. Varpå Muf protesterar. De kan ju haft den här informationen i några dagar.
Både S och M har kännt till detta under en tid. Det är helt uteslutet att de inte har gjort några egna mätningar sedan senaste Sentio publicerades.
2015-08-19, 20:29
Medlem
Tror verkligen metroartikeln är fejk tyvvär..

Uttrycket "i en politisk mätning" låter mer som en vilsen ide från en tonårshjärna.

Det är ingen politisk mätning, det är en opinionsundersökning.
2015-08-19, 20:31
Medlem
Härligt, men väntat. Hade känts lite bättre om man sett siffrorna också. Så nu lite spekulationer

Menved klistrade in det här som ska vara YG senaste OU, dvs. INTE den som kommer imorgon

V 6,9 (+0,2)
S 24,7 (-1,4)
MP 5,9 (+0,5)
SD 20,1 (+0,4)
C 6,6 (±0,0)
FP 5,2 (+0,3)
KD 3,4 (-0,1)
M 23,6 (+0,7)

Vad kan då S, M och SD ha? Jag gissar:

SD 23%
S 22.8%
M 20%
2015-08-19, 20:31
Medlem
Busstations avatar
Verkligen oväntat om SD blivit störst. Otroligt snabb ökning måste man säga. Folket har verkligen tröttnat.

Metro lägger upp nyheten men tar snabbt bort den då de vill "släppa" nyheten samtidigt som tidningarna släpps ut skulle jag gissa på. Folk plockar tidningarna och går sedan in på nätet och läser mer nyheter istället för att enbart läsa nyheten på nätet om det släpptes idag. Det är min gissning iaf.
2015-08-19, 20:32
Medlem
soucus avatar
Kan det inte vara så enkelt att man kom på vilket sprängstoff det här ändå är och valde att stoppa nyheten tills morgondagens tidning för att få fler att rycka åt sig den? Om det nu stämmer...
Har ingen aning om hur branschen fungerar så det är en gissning på ren amatörnivå.
2015-08-19, 20:33
Medlem
2big4yous avatar
Denna kom för ett par dagar sedan:

SD Höganäs ‏@SDHoganas 17 aug.
Opinionsundersökning is coming ...
#winterfell #svpol
2015-08-19, 20:33
Avslutad
Underbara nyheter!! Är det någon som har någon champagne kvar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in