2010-12-26, 21:06
Medlem
Jag vill göra en prövning i samhälle A, eftersom jag inte kom in vid denna anökan

Jag har ett VG kursen och vill höja det så jag hinner med ansökningen till höst. Har alltså 1 termin på mig.

När jag hade kursen i gymnasiet tog kursen ett helt år. Vet att när man läser på komvux kan kurser bli avklarade rätt snabbt. Men en prövning i en gymnasieskola, kan den ta mindre än 1 helt år, typ 1 termin eller till och med bara någon månad?

Är osäker eftersom jag har alltid trott att man ska läsa om hela kursen med en annan klass

Någon som vet hur det är??

Hittade inget här:
http://www.skolverket.se/sb/d/399/a/1156
Citera
2010-12-26, 21:11
Medlem
En prövning är ett prov som du gör på gymnasieskolan. Du får plugga till prövningen på egen hand, kostar även 500 oftast.
Citera
2010-12-26, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argoraz
En prövning är ett prov som du gör på gymnasieskolan. Du får plugga till prövningen på egen hand, kostar även 500 oftast.

Ja, det kostar 500 kronor. Men samhälle är väl en kurs som antagligen inte går att klara av vid endast ett provtillfälle? Kommer ihåg att vi förutom skriftliga prov hade debatter, redovisningar och inlämningsuppgifter.
Citera
2010-12-26, 21:19
Medlem
Såhär har det varit för dom jag känner som har gjort prövning på just den kursen. Dom har fått ett prov för att uppnå betyget Godkänt och sedan fått en inlämningsuppgift där dom ska ta ställning till tex Ideal samhället har osv och detta var för att få betyget VG-MVG. Man kan säga att du får 2 olika prov. Tar garanterat inte en hel termin, inte ens en månad skulle jag tro. Du får naturligtvis vänta tills skolans nästa prövningstillfälle och det tror jag är kring påsk.
Citera
2010-12-27, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argoraz
Såhär har det varit för dom jag känner som har gjort prövning på just den kursen. Dom har fått ett prov för att uppnå betyget Godkänt och sedan fått en inlämningsuppgift där dom ska ta ställning till tex Ideal samhället har osv och detta var för att få betyget VG-MVG. Man kan säga att du får 2 olika prov. Tar garanterat inte en hel termin, inte ens en månad skulle jag tro. Du får naturligtvis vänta tills skolans nästa prövningstillfälle och det tror jag är kring påsk.

Ok, får väl hoppas på att det är så.

Någon annan som varit med om eller vet något om prövningar i samhälls eller historia ämnena?
Citera
2015-08-17, 15:52
Medlem
Custom_mades avatar
Snor tråden då detta var vad jag fick ut på min sökning.

Mod får gärna flytta mitt inlägg om det finns en bättre plats.

Jag ska göra prövning i Engelska B samt Svenska B och C.

Någon som gjort det på senaste eller har erfarenhet sen dom ändrade betygen?

Hur ser det ut med betyg på prövningarna? Alla dessa betyg har jag godkänt i sen tidigare, men vill höja.

Hur går en prövning till egentligen och vad bör man ha med sig? Är det endast ett prov eller hur ser det ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in