2015-08-16, 18:19
Moderator
Tinuviels avatar
Inlägg utbrutna och infogade här:
(FB) Möten med opinionen

// mod
2015-08-16, 19:01
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nortexius
Fråga till trådens expertpanel, är det inte ganska smart när Sifo ringer till exempel att hävda att man är f.d. S/M-röstare som röstat på sjuklövern 2014 men nu gått över till SD? Ifall man uppger att man röstade SD 2014 och nu fortsätter rösta på SD så påverkar man ju egentligen inte hur stor SDs ökning är.

Tråden har ingen expertpanel bara en bunt trixare under falsk flagg. Du har rätt i att du i princip kan påverka liten aning om du uppger dig ha bytt till Sd sedan förra valet.

Väljarna gör i princip tvärt om de tycker att deras tidigare val var något de ångrar det känns pinsamt därför vill de inte erkänna det, utan de säger att de alltid röstat Sd. Instituten är bra på matematiska modeller och att införa kompensationsparametrar. Men de är usla på psykologi.

De förstår inte alls varför folk har orationella beteenden, de vet att SD;are är försiktiga de vet att Sd;are drar sig undan från instituten, vill inte var med går inte att få tag på etc. En annan grupp gör precis tvärt om kanske som du vill få det att se ut som att Sd har större sympatier.

Någonstans i den psykologiska förståelsen går opinionsinstituten helt vilse och torska fullständigt. Men Sentio har visat att det går att gissa Sd rätt. Sifo visar att de inte vill gissa Sd rätt så antingen är vissa institut helt inkompetenta, andra bara manipulatoriska.
2015-08-16, 20:07
Medlem
Dr_Kronas avatar
Hur stor del av de som svarar på frågorna från opinionsinstituten kommer att få svara på samma frågor vid nästa undersökning ? Finns det någon siffra på det ?

Antar att dom vill kunna mäta flödet mellan olika partier vid olika tider så man kan se vilka partier som folk går från och till.
2015-08-16, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nortexius
Fråga till trådens expertpanel, är det inte ganska smart när Sifo ringer till exempel att hävda att man är f.d. S/M-röstare som röstat på sjuklövern 2014 men nu gått över till SD? Ifall man uppger att man röstade SD 2014 och nu fortsätter rösta på SD så påverkar man ju egentligen inte hur stor SDs ökning är.

Men varför vill du göra det? Du är ju ett exempel på att SD-väljare fortsätter rösta SD, det är väl lika viktigt som att påverka en ökning. I ditt fall blir det ju dessutom en falsk ökning, även om man vill att SD ska öka är det väl mindre kul att se en enorm ökning i opinionsundersökningar och bli besviken på valdagen?

Sedan utgår väl opinionsinstituten, om jag förstått rätt, från valresultatet. De som påstår sig ha röstat SD i förra valet viktas alltså om så de motsvarar 12,9% av de tillfrågade. Tydligen brukar andelen som svarar att de röstat SD vara lägre än den faktiska andelen, så de som uppger att de röstat SD får proportionellt sett större betydelse per person. En tänkbar risk med det är väl att de som går från SD till annat parti också får större betydelse för resultatet och andelen tappade röster överdrivs?

Inte för att jag påstår mig vara någon expert, men...
2015-08-16, 21:29
Medlem
Nortexiuss avatar
Fast huruvida opinionsundersökningarna mäter rätt eller ej är hyfsat irrelevant för alla andra än statistik & politiknördar. Det viktiga med opinionsundersökningar mellan valen är att de fungerar som propaganda. Ju högre SD är i opinionsundersökningarna (oavsett undersökningarnas grund i verkligheten) desto starkare press på sjuklövern att anpassa sig till SD. Låga opinionssiffror för sjuklövern demoraliserar deras väljare och stärker SD. Människor är i grunden flockvarelser och ser de att SD skjuter upp som en raket i opinionsmätningarna så kan de frestas att själva hoppa på vinnartåget och se SDs argument i ett nytt ljus (miljoner sjuklöverväljare är ju latenta SD-väljare i alla fall, endast SDs bristande legitimitet har förhindrat de att rösta SD). Det är detta som Wolodarski varnade om för några år sen i morgonsoffan, ifall SD får konstant högre och högre siffror och alla hela tiden pratar om SDs konstanta ökande siffror så kan det bli en "självuppfyllande profetia".

Jag observerade det här fenomenet för första gången år 2011 i det finska valet (som jag följde i finlandsvensk media). Det enda medierna hela tiden pratade om var opinionsundersökningarna. Sakpolitiken diskuterades nästan aldrig. Sannfinländarna ökade varje månad 1 procentenhet i mätningarna och allt man diskuterade var "kolla vad stora de är nu"! I det valet ökade SF från 4,1% till 19,1% (en ökning på 15 procentenheter!).

Till sist angående en persons fråga varför man inte ska uppge att man röstade SD i valet 2014 är för att det förmodligen är en massa andra personer som också kommer göra det och de kommer förmodligen vara minst lika lojala mot partiet som du är (SD har de mest lojala väljarna enligt de flesta undersökningarna), genom att hävda att du röstade på M, S eller C i förra valet så tar du deras "plats" i viktningen och ger intrycket av att det pågår en massiv tillströmning av väljare från sjuklövern till SD (just det intrycket är förmodligen korrekt men detta är ett sätt att förstärka trenden).
2015-08-16, 22:17
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag kikade på Status.st, vilket jag inte gjort på ett tag.

Såg denna märkliga nyhet som låg näst högst upp:
2015-08-13 D. Samhälle, Skop, kommunval: SD 8,2% - rekord! (ej på nätet)

Blev nyfiken, eftersom det känns väldig lågt. I och för sig ligger SD alltid lägre i kommunvalen än i riksdagsvalet, men 2014 i valet fick de 9,3 procent i kommunerna. Med tanke på ökningen i riksmätningarna sedan valet så skulle jag förvänta mig åtminstone 14-15% i kommunmätningen.

Detta var det första konstiga. Sen kollade jag på källan till denna 8,2%-mätning och det var en Tweet från 27/7 från en André Assarsson. I Tweetet skriver han att SD får 8,2%, och detta skulle vara -5,2% !!!!! Jämfört med vilken mätning?? Vad är det han egentligen håller på med, någon som kan råda ordning? Är Status.st i ordning eller är det hackat?
2015-08-16, 22:32
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Blev nyfiken, eftersom det känns väldig lågt. I och för sig ligger SD alltid lägre i kommunvalen än i riksdagsvalet, men 2014 i valet fick de 9,3 procent i kommunerna. Med tanke på ökningen i riksmätningarna sedan valet så skulle jag förvänta mig åtminstone 14-15% i kommunmätningen.

Detta var det första konstiga. Sen kollade jag på källan till denna 8,2%-mätning och det var en Tweet från 27/7 från en André Assarsson. I Tweetet skriver han att SD får 8,2%, och detta skulle vara -5,2% !!!!! Jämfört med vilken mätning?? Vad är det han egentligen håller på med, någon som kan råda ordning? Är Status.st i ordning eller är det hackat?

-5,8 (inte 5,2) är skillnaden mellan kommunal- och rikspolitik enligt tabellen som är inklippt i twitterlänken.
Senast redigerad av att 2015-08-16 kl. 22:35.
2015-08-16, 22:36
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:

Det står -5.8, vilket är skillnaden jämfört med Skops senaste mätningar av rikspolitiken (14.0%).
2015-08-16, 22:38
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:

Klicka på den så får du upp Skops kommunmätningar. Tydligen har de så låga värden när det gäller val till kommunfullmäktige för Sd. Eftersom varje kommun räknas för sig är det inget större intresse av att klumpa ihop val till kommun på det sättet som Skop gör.

2014-09-11 6,4% och 2015-07-27 8,2% det är i varje fall en rejäl ökning vilket indikera att Sd fortsätter att gå framåt.
2015-08-16, 22:48
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Tack för svaren! Så det är alltså en kombination av Skoop och kommunmätningar, vilket ger ett helt sjukt för lågt värde.

Samt att twitter-tomten såg till att jämföra detta med den senaste nationella mätningen vilket gav detta "sensationella ras".

Helt irrelevant och desperat, således.
2015-08-16, 23:01
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Tack för svaren! Så det är alltså en kombination av Skoop och kommunmätningar, vilket ger ett helt sjukt för lågt värde.

Samt att twitter-tomten såg till att jämföra detta med den senaste nationella mätningen vilket gav detta "sensationella ras".

Helt irrelevant och desperat, således.

Ras, nej. Helt desperat, ja.

Mina preliminära siffror från Partimodellen 2.0 indikerar att den mest sannolika tillväxthastigheten för SD just nu är ca 0.035 procentenheter per dag. Räknat på alla röstberättigade är det ungefär 2500 nya sympatisörer per dygn, eller närmare 2 nya sympatisörer i minuten.
2015-08-16, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Mina preliminära siffror från Partimodellen 2.0 indikerar att den mest sannolika tillväxthastigheten för SD just nu är ca 0.035 procentenheter per dag.
Drygt 1%-enhet i månaden alltså?
Ja, fortsätter den trenden i tre år till så.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in