Citat:
Ursprungligen postat av
Nandu
1. Det var du som drog upp lesbiska kvinnors inställning till våld.
2. Ja, det är synd att det bara finns källor från extremister (winteryknight och rfsl är båda extremister) det är dock ett symptom av en avsaknad av debatt, bara extrema åt båda hållen tar ens upp frågan. Tror du rfsl hade erkänt om det var så att det var vanligare med våld i lesbiska förhållanden?
Här är en till länk:
43,8 % är mer än 35 %, alltså är lesbiska kvinnor mer benägna att ta till våld än heterosexuella män.
http://www.advocate.com/crime/2014/09/04/2-studies-prove-domestic-violence-lgbt-issue
Det är alltså denna tidningen citatet kommer ifrån:
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Advocate
Länken du postat om "varningstecken" är rent trams. Den börjar med att helt taget ur luften hävda att en misshandlare kan vara vem som helst och att det är helt omöjligt att veta vem som är misshandlare. Om så vore fallet hade ju statistiskt sett massor av kvinnor råkar hamna hos en misshandlare, men vi ser att det är samma kvinnor som gång på gång hamnar hos misshandlare. Att säga att det kan vara vem som helst som sysslar med kvinnomisshandel är bara ett sätt att skjuta ifrån ansvar från den misshandlade kvinnan, eftersom det är extremt politiskt inkorrekt att ens antyda att kvinnan gjort något för att bli misshandlad.
En kvinna kan gå från en misshandlande man, till en annan, till en tredje och sedan står folk bredvid och säger "men gud vad synd det är om dig som hela tiden råkar hamna hos män som slår dig". Dessa folk som står och ursäktar de misshandlade kvinnornas beteende gör oftast så för att de är för fega för att konfrontera dem. Du är en sådan, du vill hellre gå den enkla vägen och låtsas att dessa kvinnor är oskyldiga offer som du en dag kanske kan "rädda" från deras misshandlade män.
Jag känner för övrigt inga personer som sysslar med partnermisshandel, så jag kan inte vara en sådan där "allierad" eller vad det var för trams de hade hittat på. Mycket komiska teorier i den länken, gillar speciellt detta:
Med denna låga standard av vad som räknas som partnermisshandel så är 95 % av alla kvinnor partnermisshandlare när de gnäller på sina män. Vad är nästa steg? Att män misshandlar sina kvinnor genom att tänka dåliga tankar om dem?
1. Nej, jag tog inte upp våld i lesbiska förhållanden. Det var du som svarade på mitt ironiska inlägg om ”mobberskor”. Har du svårt att förstå ironi?
2. RFSL är ingen extrem organisation, utan är politiskt och religiöst obundet. Detta förbund vinner varken politiska eller religiösa poäng på att mörka våld i samkönade parrelationer. Däremot vill de synliggöra och uppmärksamma att det finns sådant våld. ROKS har samma inställning.
Lite för svårt för dig att förstå att mäns och kvinnors våld är av olika karaktär? Har det undgått dig att männen står för det grövsta våldet? Kvinnornas våld består till stor del av psykisk misshandel. Man ska inte stirra sig blind på enbart siffror. Man ska ta med i beräkningen vilka faktorer som spelar in, t ex vilken typ av våld (psykologisk, fysisk, sexuell), olika slags fysiskt våld (knytnävsslag, klösningar, örfilar, sparkar, nypningar, bitningar och så vidare). Visst finns det en del likheter mellan mäns och kvinnors våld. Men även olikheter som jag nyss påpekat. Man får heller inte glömma bort att det är vanligare att kvinnan slår tillbaka i den lesbiska relationen än i den heterosexuella.
https://mainweb-v.musc.edu/vawprevention/lesbianrx/factsheet.shtml (17-45 % av lesbianerna blir utsatta för våld, beroende på studie)
Jag har inte på något sett förnekat eller förringat våld i lesbiska parrelationer. Allt våld är förkastligt oavsett om det utövas av män eller kvinnor.
Nu är det slutdiskuterat om lesbiskt våld. Redan glömt vad din tråd handlar om?
Min länk till artikeln om varningstecken kan du inte avfärda som trams eller tagen ur luften när du själv inte har sakliga argument som kan bevisa motsatsen. Jag kan plocka fram den ena vetenskapsartikeln efter den andra som bekräftar dessa varningstecken. Du har tydligen gått på felaktiga myter om kvinnomisshandel.
Kvalificerat skitsnack om att en kvinna kan gå från en misshandlande man, till en annan, till en tredje bla bla. Det är bara myter som du okritiskt sväljer. Gå ut på nätet eller till biblioteket och läs vetenskapliga artiklar om kvinnomisshandel.
Citat:
Att de flesta misshandlade kvinnor inte går vidare till nyamisshandelsförhållanden. Att de män som slår däremot fortsätter med detta i nya förhållanden. Den minoritet kvinnor som ändå går vidare i ett nytt misshandelsförhållande gör detta just på grund av att det faktiskt finns så många män som misshandlar. Inte på grund av något ”upprepningstvång” eller psykologisk masochism.
(sid 19 i artikeln
http://www.janeriksson.se/kvinno.PDF)
Citat:
Föreställningen om att misshandlade kvinnor söker sig till våldsamma män, kanske till och med upprepade gånger, bekräftas inte i någon forskning som finns på området. Däremot visar flera studier att majoriteten våldsamma män upprepar sitt beteende i nya relationer. Det är mäns upprepade våldsutövning som är problemet, inte kvinnors val av partner. Att peka på våldsoffret och hennes särskilda personlighet är vanligt när det gäller sexuella brott och mäns våld mot kvinnor. Det är ett sätt att göra våldsoffret medskyldigt.
(
http://www.kvinnojourennike.se/sidor/myter.html. Längst ner finns en källförteckning om du vill skaffa dig fler sakliga fakta om kvinnomisshandel än de jag plockat fram här).
Jag tar mig för pannan över att du tycker att psykisk misshandel är någonting komiskt.

Säg det till de som brutits ner psykiskt i många år tills de inte stod ut längre utan begick självmord. I varje fall till de dödas anhöriga. Men då riskerar du en fet smäll. Räknar du också mobbning som en komisk grej?
Många gånger kan psykisk misshandel vara allvarligare än fysisk. Blåmärken försvinner efter några dagar och brutna revben läks efter någon vecka eller längre. Men ärr i själen går inte så fort över utan kan ta flera år innan man blir psykiskt återställd. Eller så kommer man aldrig över det psykiska traumat som man åsamkats efter flera års systematisk psykisk terror.
Kan du inte se skillnad på gnäll och psykisk misshandel, då är det verkligen synd om dig.

Du uppvisar alla tecken på psykopati. Inte så konstigt att du känner dig allierad med misshandlande as. Ni tycks passa bra ihop.
De allierade männen är förresten ofta ovetande om att den bussige kompisen/arbetskamraten/grannen m m är en hustrumisshandlare. Tror du att han slår sin kvinna mitt framför ögonen på sina allierade? Som det vore en sorts underhållande föreställning. Läs artikeln om Varningstecken ett par gånger till innan du uttrycker dig nästa gång. De enda argument du lägger fram är bara kvinnoföraktande trams och verbala grodor tagna ur luften.