2014-08-22, 14:14
Medlem
Har också liknande fråga.

Finns det något sätt att komma runt sexköpslagen?
Tillexempel att man kanske köper en öl för 1000kr på en strippklubb/bordell till en av tjejerna, och att sedan tjejen får 950kronor provision och har sex med ölköparen? Kan man bli dömd för sexköp i så fall?

Eller att man köper en jacka för 1000kr (med kvitto) och sedan ger detta som betalning("gåva")för sex av en hora, som sedan lämnar tillbaka jackan och får tillbaka 1000kronor kontant?

Skulle det fungera?
Citera
2014-08-22, 19:31
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aejhnsn
Skulle det fungera?
Ersättning byter fortfarande händer så tvivlar på det.
Citera
2014-08-22, 19:40
Medlem
MPGTNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aejhnsn
Har också liknande fråga.

Finns det något sätt att komma runt sexköpslagen?
Tillexempel att man kanske köper en öl för 1000kr på en strippklubb/bordell till en av tjejerna, och att sedan tjejen får 950kronor provision och har sex med ölköparen? Kan man bli dömd för sexköp i så fall?
Om provisionen är beroende på att hon har sex så är det olagligt.

Citat:
Eller att man köper en jacka för 1000kr (med kvitto) och sedan ger detta som betalning("gåva")för sex av en hora, som sedan lämnar tillbaka jackan och får tillbaka 1000kronor kontant?

Skulle det fungera?
Nej, det skulle inte fungera. Ersättning är en medveten formulering i lagtexten, och innebär att det är lika olagligt oavsett om man betalar med pengar, smycken, kläder, presentkort eller något annat.
Citera
2014-10-19, 12:35
Medlem
Satt och diskuterade detta med några bekanta.
En av dom har en märklig fetisch för armbågar. Han finner lust av att kyssa och smeka deras armbågar.
För honom räcker detta, och varken han eller kvinnorna han är med behöver vara avklädda för detta.

Han hävdar nu att han kan komma undan straff för detta om han betalar en prostituerad för detta.
Jag tvivlar starkt eftersom det för honom ändå är en sexuell handling.

Vem har rätt?
Citera
2014-10-21, 02:00
Medlem
MPGTNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magirus
Satt och diskuterade detta med några bekanta.
En av dom har en märklig fetisch för armbågar. Han finner lust av att kyssa och smeka deras armbågar.
För honom räcker detta, och varken han eller kvinnorna han är med behöver vara avklädda för detta.

Han hävdar nu att han kan komma undan straff för detta om han betalar en prostituerad för detta.
Jag tvivlar starkt eftersom det för honom ändå är en sexuell handling.

Vem har rätt?
Utan att veta skulle jag spontant vilja argumentera för din bekant här. Det som kriminaliseras i sexköpslagen är att köpa en sexuell förbindelse. Med sexuell förbindelse förstås i första hand samlag men även anda ganska givna former av sexuellt umgänge inkluderas, exempelvis oralsex eller smekningar av könsorgan inkluderas naturligtvis. Så här långt inga större frågetecken, tror jag.

Frågan blir spännande när man rör sig utanför den normerade synen på vad sex är. Uppenbarligen är strippklubbar lagliga, trots att det utan större problem kan ses som sexköp i en vidare bemärkelse - person X dansar lättklädd eller naken, person Y går igång på det hela. När det då kommer till frågan om armbågsfetisch är min bedömning att domstol skulle få svårt att motivera dylikt förbud.

Ser man till lagens syfte, lydelse och vad som sägs i förarbete är det tydligt att lagen finns till för att motverka köp av sexuell tjänst i klassisk bemärkelse (som förklarat ovan). Utan att just nu orka gå igenom praxis (om någon orkar och därmed rättar eventuella felaktigheter i det här inlägget vore det alldeles utmärkt) blir därför min bedömning att något så långt från samlag som att slicka/kyssa någons armbåge inte rimligtvis kan vara olagligt.
Citera
2014-10-22, 14:35
Medlem
KattPerssons avatar
Hur ser lagen ut om jag köper ett par strumpor av någon för 1000kr och sedan firar affären med lite ligga?
Citera
2014-10-22, 14:41
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattPersson
Hur ser lagen ut om jag köper ett par strumpor av någon för 1000kr och sedan firar affären med lite ligga?
Om domstolen finner att du köpte ett par strumpor, men sedan också lyckades med stycket att flörta och förföra säljaren till sex => inget fel. Om de tycker att köpet av strumpor enbart är ett försök till en rökridå => lagbrott.
Citera
2015-01-20, 19:05
Medlem
JBernards avatar
Jag läste i en annan tråd där en användare påstod sig ha skaffat del i hyreslägenhet genom att utföra sexuella tjänster åt innehavaren. Hur det än är med sanningshalten angående detta vore det intressant att veta om detta är legalt för båda parter.

Är det lagligt att betala för något med sex? Köparens och säljaren handlar rent praktiskt omvänt jämfört med sexköpslagens intentioner? Är det skillnad på att erbjuda sex i utbyte mot något eller att erbjuda något mot sexuella tjänster? Är det skillnad på om lägenhetsinnehavaren gör en förfrågan eller får ett erbjudande av presumtiv en hyresgäst? Eller är det strikt förbjudet att på något vis byta sexuella tjänster mot tjänster, hyreskontrakt eller tillgångar?
Citera
2015-01-21, 10:45
Medlem
ArneIIIs avatar
Olika scenarier:

1. Anlita en eskort som dansar (strippar) för mig samtidigt som jag onanerar.

2. Anlita en eskort som onanerar samtidigt som jag onanerar.

3. Anlita en eskort som onanerar/dansar samtidigt som jag onanerar och ibland tar på eskorten, men inte på könsorgan eller bröst.

4. Anlita en eskort som onanerar/dansar samtidigt som jag onanerar och ibland tar på eskortens könsorgan och bröst.

Är allt det ovanstående att betrakta som sexköp?
Citera
2015-02-06, 09:30
Medlem
Troll0lzs avatar
Sveriges kanske mest korkade lag; sexköpslagen. Ni som kan juridik, faller följande under sexköpslagen?

Jag är en fotfetishist som verkligen älskar kvinnofötter. Tycker om att massera, smeka, kyssa och slicka på kvinnors välvårdade och vackra fötter. Det råkar även vara som så att jag blir sexuellt upphetsad av det.

Låt säga att jag skulle erbjuda en kvinna pengar för att få mysa med hennes fötter en stund (eftersom de flesta troligtvis inte skulle gå med på det utan någon form av kompensation), men att INGA sexuella aktiviteter utspelar sig. Vi är dessutom båda fullt påklädda och beröring av könsorgan förekommer inte.

Eftersom detta skulle vara en sexuell upplevelse för mig (och kanske även för kvinnan i fråga!) - men då samtidigt inga sexuella aktiviteter utspelar sig - och då en kompensation för besväret i form av pengar finns med i bilden, vore det då ett brott mot sexköpslagen?

Det finns människor som blir sexuellt upphetsade av beröring såsom massage. Om en sådan person går till en massör och betalar pengar för att få uppleva denna njutning, är det då ett brott mot sexköpslagen? Nej, givetvis inte!

Därför så förstår jag inte logiken i varför jag begår ett brott om jag skulle betala en kvinna för att få njuta av hennes fötter, medan en annan person som betalar massören för att få njuta av massagen går helt fri. Vidrig dubbelmoral!

Kan någon kunnig svara på vad som verkligen gäller här?
Citera
2015-02-07, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Individ_Paddel
Om en gubbe raggar upp en brud på stan och har sex med henne. Filmar hela knullet och betalar henne. Blir det då prostitution? Eller kan man räkna det som porr?
Fan jag förstår knappt själv vad jag menar, men nån borde göra det...

Det blir bara prostitution om tjejen accepterar dina pengar efter samlaget?
Citera
2015-08-14, 11:39
Medlem
missionarydaughters avatar
Kiss - Frågar åt väninna

Hej
En väninna undrar om det är olagligt att kissa på en man mot betalning. Är det det?

Vill gärna ha svar snabbt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in