Citat:
Ursprungligen postat av
Magirus
Satt och diskuterade detta med några bekanta.
En av dom har en märklig fetisch för armbågar. Han finner lust av att kyssa och smeka deras armbågar.
För honom räcker detta, och varken han eller kvinnorna han är med behöver vara avklädda för detta.
Han hävdar nu att han kan komma undan straff för detta om han betalar en prostituerad för detta.
Jag tvivlar starkt eftersom det för honom ändå är en sexuell handling.
Vem har rätt?
Utan att veta skulle jag spontant vilja argumentera för din bekant här. Det som kriminaliseras i sexköpslagen är att köpa en sexuell förbindelse. Med sexuell förbindelse förstås i första hand samlag men även anda ganska givna former av sexuellt umgänge inkluderas, exempelvis oralsex eller smekningar av könsorgan inkluderas naturligtvis. Så här långt inga större frågetecken, tror jag.
Frågan blir spännande när man rör sig utanför den normerade synen på vad sex är. Uppenbarligen är strippklubbar lagliga, trots att det utan större problem kan ses som sexköp i en vidare bemärkelse - person X dansar lättklädd eller naken, person Y går igång på det hela. När det då kommer till frågan om armbågsfetisch är min bedömning att domstol skulle få svårt att motivera dylikt förbud.
Ser man till lagens syfte, lydelse och vad som sägs i förarbete är det tydligt att lagen finns till för att motverka köp av sexuell tjänst i klassisk bemärkelse (som förklarat ovan). Utan att just nu orka gå igenom praxis (om någon orkar och därmed rättar eventuella felaktigheter i det här inlägget vore det alldeles utmärkt) blir därför min bedömning att något så långt från samlag som att slicka/kyssa någons armbåge inte rimligtvis kan vara olagligt.