2015-08-09, 17:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Kan du belägga det?
Jag håller helt med, men kan du länka till intervjun där mamman säger så?
Jag kan inte länka eftersom jag skriver från mitt playstation. Men det är i den sennaste artikeln från aftonbladet eller expressen.
2015-08-09, 17:53
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Troligen J*han V*dm*n (o,a,a), diskuterades tidigt och är avförd av polisen.

Vad hade han för anledning att skapa detta klipp, har du nån aning om det?
2015-08-09, 17:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Troligen J*han V*dm*n (o,a,a), diskuterades tidigt och är avförd av polisen.

Jo, den minns jag - konstig människa, men var han dömd tidigare? Minns du nåt om det?
2015-08-09, 17:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Vad hade han för anledning att skapa detta klipp, har du nån aning om det?
Nej, han har inte alla hästar i stallet, som det verkar.
2015-08-09, 18:02
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo, den minns jag - konstig människa, men var han dömd tidigare? Minns du nåt om det?
Han dömdes 2015-01-29 vid Skaraborgs TR för rattfylleri till 100 dagsböter ā 50 kr.
2015-08-09, 18:10
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag vet inte riktigt vad ni är belåten med, att polisen och åklagare lyckats få majoriteten av människor att tro att rätt människa är gripen och att följande rättegång bara är en formalitet samtidig som resten spekulerar i allt möjligt annat som i den här tråden (liksom jag)? Yppandeförbud är illa för rättsäkerheten om det missbrukas och i detta samt många andra fall behövs det inte tycker jag. Domare och ledamöter har ett stort opinonstryck på sig att gå på åklagarens linje och det är nog det yppandeförbudet främst verkar användas till idag.

Åklagaren verkar tillsammans med polisen inte vara dom skarpaste vi har heller (likt Quick-fallet, Christer van der Kwast och poliserna omkring honom) Det känns som om det blir en fällande dom på mest indicier och en friande i hovrätt senare pga. klanteri och ren dumhet. Det vore trist om nu MGM är skyldig.

Är det då rätt gärningsman som sitter häktad? Jag tyckte också i början att det var helt rimligt men ju mer man tänkt på det här fallet ju mer osäker har man blivit. MGM passar enligt mig dåligt in på någons våldtäkts eller mördarprofil baserat på det man vet om honom idag, bara att han kommer från Litauen duger inte. Är han gärningsman så är han också mer eller mindre utvecklingstörd som farit omkring med kroppen och alla dess saker än hit och än dit och det är ju också konstigt då han trots allt är hantverkare, tydligen en god sådan eftersom han anlitats i flera år.

En del frågetecken:
* Vad skulle denna 35-åriga gifta hantverkare ha för motiv, är han känd som ett äckel som glor och tafsar på unga flickor?
* Har han känd dålig impulskontroll, är aggressiv, våldtäktsman?
* Vad gjorde han där överhuvudtaget på sin lediga söndag, han kunde ju omöjligt veta att Lisa skulle köra moped hem och bli sist därifrån. Var han på caféet överhuvudtaget den helgen?
* Varför flyttar han kroppen från en arbetsplats till en annan istället för att ta den så långt ifrån egen koppling som möjligt?
* Vad är tanken med alla utplacerade tillhörigheter (panik kan det ju inte längre vara då han lugnt var med och köpte pizza efteråt)?
* Vad gjorde handsken i damstorlek i byggnaden och varför plockades den upp av MGM?
* Vad var grejen men den stora snabba insatsen med interpol, MP och allt, för att pappan var yrkesmilitär?

Visst, finns betydande DNA och kanske till och med fingeravtryck så är väl saken klar men finns det inte och bara DNA på handsken han plockade upp i ladan då är det riktigt illa och det lutar åt det hållet då det fortfarande är yppandeförbud.

För mig troliga scenarion:
* Våltäkt
* Hämd och hat
* Tillfälligheten

Jag har tänkt mer på den sista, tillfälligheten att vara på plats och se henne bli ensam kvar. Då är frågan varför någon skulle vara där i området vid den tiden. Det blåste tydligen starkt den dagen. Kanske någon var orolig över det nysatta taket på ladan i tron på att hantverkarna inte gjort ett bra jobb och var där för att inspektera. Denne någon hade varit i caféet och träffat Lisa och fattat tycke så han visste vem det var som ensam stod vid mopeden och satte på sig överdragskläder. Denne någon är en säker man som oftast får som han vill och hade kanske ett skamligt förslag att komma med som han skulle betala bra för. En någon som sällan accepterar ett nej, en ledare som säger till andra vad dom ska göra. En någon som har narcissistiska och sociopata drag. Finns det någon passande på AJ's lönelista (förutom han själv då)?

Sen har vi hämnd och hat och då gäller det Lisas familj, någon som har agg mot dom och som kanske bor i Blomberg och har koll på det mesta där? Såg chansen denna dag till att i dennes ögon bästa straffet var att döda deras dotter, se till att peka på gästarbetare och själv komma undan. Någon i Blomberg som är med i MP och känner till hur dom arbetar?

Sist då det enklaste, våldtäkt och där åklagaren troligen är nu med MGM. Kan ju ev. vara en olycka men varför allt extra besvär i så fall från MGM som inte verkat haft panik? Våldtäkt verkade troligt men känns nu inte så bra med alla obesvarade frågor.

Jag brukar inte engagera mig i brottsfall utan litar oftast på polisens arbete men detta är annorlunda och mycket känns så fel. Hurra för yppandeförbudet kanske. Det ska hur som helst bli intressant att följa denna rättegång.

Om man kollar igenom MGM:s " Gilla-grupper" på FB så tycker jag att det är lite äckligt. Många bilder på flickor med jättebröst, flickor som böjer sig framåt så att häcken exponeras, bild på tejpad flicka, olika samlagsställningar ( humoristiska kanske). Jag såg även en bild på en flicka bakbunden med armar och ben. Och nej, att titta på dessa bilder betyder inte att han är en mördare! Det finns ju många bilder på katter och annat, gillar nog katter!

Men, jag skulle inte gilla om min man " gillade" en del av dessa grupper på FB. Du får söka själv och avgöra. En del länkar är nu döda.

Kolla postaren GoogleSEO: s blogg.
2015-08-09, 18:10
Medlem
Citat:
Han dömdes 2015-01-29 vid Skaraborgs TR för rattfylleri till 100 dagsböter ā 50 kr.

Han hade väl tidigare domar också?
Sexuella trakasserier har jag för mig.
Oavsett, så är han helt avförd, kändes dock som en trolig GM tidigt i tråden.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6188161
2015-08-09, 18:16
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Det sista fetade - åh, nej då, tro precis vad du vill, att det blir fällande dom. Köp en tårta och fira att han åkte in på livstid redan nu. Vem bryr sig?
Ja, det är väl att man tillåts tro precis på vad man vill. Men någon tårta känner jag mig dock
inte sugen på. Möjligen en mumsig munk kan det bli till kvällskaffet strax.
Citat:
[i]Det som däremot ifrågasätts är hur denna åsikt framförs:
om det sker på andras bekostnad. Hånar och ironiserar. Pratar i tredje hand om personer. Grovt generaliserar - när ska "de"... dvs exakt som du gör nu.
Vad tillför du via ironisera över andras åsikter och överdriva in absurdum?
En trovärdig åsikt är bärande av sig själv. Inte på bekostnad av andra personer.

Visste inte att inlägget skulle tas så illa upp Hånar ogärna någon fast ibland kan det
upplevas som berättigat eftersom somligt som torgförs ter sig så övermaga dumt och
verklighetsfrånvänt att dylikt "vapen" får tas i bruk.
Ironi skadar inte ibland. Det är för övrigt ett forum där tonen av tradition inte är av det slaget
som jag föreställer mig härskar på ett ställe som Familjeliv. Lite hårtestar kan
tänkas ryka emellanåt, hårda tag gälla och blodtrycket stiga till hotande hjärtinfarktsnivå,
men har man nu gett sig in i leken får man den vackert försöka tåla.
Citat:
[
Så jag undrar kring denna SAKFAKTA:
" det är ett ganska lätt fall det här att ro i hamn."

Vad är det som gör att du anser att det är ett enkelt fall - på vilka grunder
Jag vet ju i och för sig lika mycket eller lika lite som någon annan här, men ja, jag
dristar mig till att tro att det är ett tämligen enkelt fall. Jag kan ha helvetes fel, men det
får jag ta då.
Häktningsförhandlingen hålls under tisdagen i Skaraborgs tingsrätt i Skövde. Enligt åklagaren har ny teknisk bevisning stärkt misstankarna mot 35-åringen.

– Utredningen består just nu framför allt av analyser av spår. En del resultat har kommit och bland de resultaten finns det sådant som gör att misstankarna har stärkts, säger Anette Olsson.

Till Aftonbladet säger chefsåklagaren att det rör sig om DNA-spår på kläder och andra föremål som hittats på Kinnekulle. Förra gången som ny teknisk bevisning stärkte misstankarna mot den äldre brodern så försvagades misstankarna mot den yngre brodern.

– Resultaten stärker misstankarna mot den personen som är häktad. Sedan kan man dra slutsatser utifrån det men just nu är det fokus på den personen som är häktad.

http://www.expressen.se/gt/starkt-bevisning-i-lisa-holm-fallet/

Personligen tycker jag att det är alldeles för höga beviskrav överlag som ställs i svenska
domstolar så att det till exempel kan bli så här alldeles förskräckligt illa ibland:
Vi har ärendet från i fjol höstas där en åtalad gick fri för mord trots att hans DNA och fingeravtryck fanns på kläder och saker som använts vid mordet, krutstänk fanns på kläder han använt, trots att han bevisligen var på plats, trots att han forskat efter vapen och hur man kunde komma undan ansvar för mord, och trots att han först teg och sedan ljög om vad han gjorde den dagen, och först när han insåg bevisläget kom med berättelsen om den okände tredje.
Är det inte bisarrt att det kan bli så? Är det inte rent absurt? Så hoppas jag verkligen inte ska behöva bli fallet här.

Jag håller med chefsåklagaren Thomas Ahlstrand: det håller på att spåra ur. Det
blir knasigt värre. Är det de kriminella/mördarna det månas mer om än offren och deras anhöriga? Den frågan kan man nästan finna anledning ibland att ställa sig.
Rättssäkerhet in absurdum faktiskt. Understundom.
Jag är medveten om att det är väldigt känsligt att röra i såna här saker men jag gör det likväl.
Inga oskyldiga ska under några omständigheter behöva dömas, men det får nog lov att
vara lite måtta på hur högt man ställer den där bevisribban i somliga mål. Där det är så
uppenbart i skuldfrågan. Det blir något av ett juridiskt spel som kan utövas på bekostnad
av en sanning, ett offer och hennes tragiska öde.
En sådan utveckling skapar rättsotrygghet; de som utsatts för brott kan vara säkra på att samhället inte kommer att stödja dem att få rätt.
Och om rättssamhället havererar och inte förmår döma andra än dem som erkänner, finns risken för att rättsordningens legitimitet urholkas och att de drabbade skaffar sig upprättelse på annat sätt.

Innan vi hamnar i en situation där åklagarna inte längre åtalar annat än erkända brott är det dags att tänka om.

Vi behöver en tillnyktring, en återgång till sunt förnuft i brottmålsprocessen. Det måste vara möjligt att döma en tilltalad som nekar.

http://www.dagensjuridik.se/2013/10/mycket-rattssakerhet-skapar

Ja, jag vågar tro att man har alldeles rätt man tagen här och att bevisningen mot honom
är av det gedigna slaget så att allt annat än en fällande dom blir ytterst osannolik.
Det som möjligen kan orsaka "trubbel" är det som MrFold har varit inne på:
att brodern blandas in i det hela på avgörande punkter. Att det skylls på varandra helt enkelt.
Då kan det öppna upp sig problem alltså om det hamnar i ett sånt läge.
Men knappast ändå.
Senast redigerad av Grandioso 2015-08-09 kl. 18:35.
2015-08-09, 18:16
Bannlyst
Citat:

Kan detta vara samma man tro, alltså J.V?

http://mariestadstidningen.se/mariestad/2015/08/06/flickorna-flydde-fran-40-aringen
2015-08-09, 18:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Vet inte men jag får en känsla att något liknande och möjligen ett fynd i närhet, kanske så öppet att det borde hittats tidigare men området var lämnat klart, d.v.s. innan MPS kom med skallgångskedja.
Man visste att MGM hade tillgång och kanske som jag skrev varit behjälplig i söken via arbetsgivare eller på begäran av länsman.

Nu blev det i.a.f. så polletten trillade ner för länsman och man går "all in" i Martorp samt griper de tre i samma veva, något viktigt hände ikring eller utanför Martorp som gav genombrottet.

Javisst och det mest simpla och enkla är att
  1. någon av de tre mer eller mindre aggressivt försöker förklara att det inte är någon idé att söka åt det hållet och pekar mot Martorp Gård.
  2. MP kontaktar polisen
  3. Polisen vet att den som lägger sig i en polisutredning antagligen har med den att göra
Att man sedan går direkt mot Martorp Gård och strax därefter hittar kroppen av en dödad flicka har jag svårt att tyda på så mycket annat, vad säger ni?
2015-08-09, 18:23
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
att brodern blandas in det hela på avgörande punkter. Att det skylls på varandra helt enkelt.
Då kan det öppna upp sig problem alltså om det hamnar i ett sånt läge.
Men knappast ändå.
De kan inte gärna skylla på varandra när de påstår sig inte veta något alls om mordet.

Skulle de framöver börja berätta hamnar utredningen i ett annat läge och polisen kan mycket enklare lägga pusselbitarna på rätt ställe och oftast spelar det då ingen roll vad åtalade säger om varandras medverkan. Men visst, ibland blir det helfel.
2015-08-09, 18:29
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Han hade väl tidigare domar också?
Sexuella trakasserier har jag för mig.
Oavsett, så är han helt avförd, kändes dock som en trolig GM tidigt i tråden.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6188161
Jag hittade att han är misstänkt för ett par fall av sexuellt ofredande, kring månadsskiftet april-maj 2015.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in