2015-08-09, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag vet inte mer än vad som framkommit i pressen, men det finns en del slutsatser som jag kommit fram till!

En är fortfarande häktad, två misstänkta har fått åka hem till Litauen. Det betyder att de haft en bra förklaring till varför de inte är skyldiga till detta mord. Storebrors advokat skrev att de tjallade, i syfte att gå fria. Men med andra ord än de jag använder. Men något bra hade de att komma med för egen del, och mindre bra för storebror, eftersom häktningen upphörde.

Det vi får veta nu är att lillebror besöker psykolog. Är det en lojalitetskonflikt som sliter sönder hans inre känsloliv? Är han traumatiserad efter att ha hjälpt brodern böka med en död flicka? Eller beror traumat endast på att hans storebror är misstänkt för mord?

Att gå till psykolog hör nog inte till vanligheter i ett land som Litauen, och det får mig att både le och bli fundersam. Det verkar vara ett utåtagerande som jag är skeptisk till. Det är mer ett budskap än själavård! Media nappade, och det säger en hel del!

Min uppfattning är att yppandeförbudet har mycket med frun och broderns framtida vittnesmål att göra. Det är en sak att vara häktad och vilja bli fri, och en annan sak är att vara hemma och "prata ihop sig".

Ja mkt logik i det du skriver är oxå inne i de tänket...att dom ens fick åka hem..hmm...
2015-08-09, 12:58
Medlem
Var i Stockholm bodde A J s son?
2015-08-09, 13:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Tänk dig då in i situationen att du befinner dig utomlands och är lika omtänksam vid en lekplats där mammorna letar efter något du tror de saknar. Hur uppmärksammar du dem då utan att kunna språket? Kan följande situation jämföras? :

När NB fattat att MP söker vid Martorp beger han och AB sig dit för att visa var hjälmen ligger. Han pekar vilt och ropar på sitt språk "Det ligger en hjälm där.." som i svenska öron låter som "Dra åt helvete".
MP stannar förläget, noterar fyndet och kallar på polisen. När polisen anländer får de veta att bröderna uppträtt aggressivt och nu är på väg bort från platsen. Polisen ser dem försvinna mot Blomberg och angrips då av "magkänslor" som får dem att "efter några hundra meter jaga i fatt" och "säkra" dem i mening av ID-kontroll.
1+1=?

Jo, jag förstår vad du menar. Det är inte så enkelt trots befintlig bevisning, men det beror samtidigt på vad det är för klädesplagg och vart det återfunnits. Det vet vi ju inget om i dag. Är det vid henne, i hans bil eller kanske ett låst utrymme är det ju givet att det ställer till det ordentligt för honom.
Det är därför jag avvaktar tills det kommer mer fakta att luta sig mot och jag hoppas på en bra rättegång.
2015-08-09, 13:05
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Bevisläget är mer än gott, och det kommer att hålla fram till en livstidsdom, så bekymra dig inte!

Jag ser målet som avgjort, det är den typens mål, där rätt typ sitter häktad och inte har så många äss i rockärmen som folk tror. Det märks ganska snart i en sak hur det kommer att gå! Bara det faktum att advokaten äntligen håller käft ger en stark indikation på att hon inget har att komma med. Det banala säger mer än det komplicerade.

Jag förstår inte varför folk snöar in sig på att saker ska bevisas med ännu mer teknisk bevisning in absurdum, när det redan finns bevisning. Vi kanske har olika syn på vad som avses med bevisning?

Precis så tror jag också.
Med tanke på hur glad hon tidigare varit för att uttala sig.
Hon har nog insett att den bästa strategin just nu är är att invänta åklagarsidans bevisning, och på så sätt inte inte skapa än mer negativ opinion.

Alla dessa överklaganden, visserligen å klientens begäran, visade ju med viss tydlighet att redan då var bevisen rätt graverande. I alla fall enligt ett antal domare i TR o HR....
2015-08-09, 13:05
Medlem
Citat:
Tänk dig då in i situationen att du befinner dig utomlands och är lika omtänksam vid en lekplats där mammorna letar efter något du tror de saknar. Hur uppmärksammar du dem då utan att kunna språket? Kan följande situation jämföras? :

När NB fattat att MP söker vid Martorp beger han och AB sig dit för att visa var hjälmen ligger. Han pekar vilt och ropar på sitt språk "Det ligger en hjälm där.." som i svenska öron låter som "Dra åt helvete".
MP stannar förläget, noterar fyndet och kallar på polisen. När polisen anländer får de veta att bröderna uppträtt aggressivt och nu är på väg bort från platsen. Polisen ser dem försvinna mot Blomberg och angrips då av "magkänslor" som får dem att "efter några hundra meter jaga i fatt" och "säkra" dem i mening av ID-kontroll.
1+1=?

Utveckla hur "det ligger en hjälm där" kan låta i svenska öron som "dra åt helvete".
2015-08-09, 13:18
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
+1

Vi kan utgå ifrån att MGM är häktad på goda grunder. Domstolen vågar inte annat med all denna fokus på sig. Det fick vi prov på nu när det var så många överklaganden av häktningen, och särskilt genom att två filurer släpptes fria.

Det finns inga relationer i denna sak som skulle leda till rättsröta, som i en del andra fall. Det har funnits märkliga fall i Sverige som borde ha bevakats bättre från början, men det är inte aktuellt nu. Jag tror det finns mer än nog med bevis, för en livstidsdom. Detta är ett tragiskt fall, men enkelt polisiärt.

Det handlar bland annat om att ro iland åtalet och inte ge frun och brodern någon information. Jag uppfattade signalen om att de tjallade för att bli fria, och att lillebror går nu hos psykolog. Det betyder att det satt hårt att tjalla, och det att han mår dåligt, ska inte tolkas som ånger! Det är muntlig bevisning som åklagaren är varsam med. De ska inte få prata ihop sig, tajta som de är.

Jag tror yppandeförbudet är en arbetsmetod, från en skicklig överåklagare. Det räcker med att han tycker lika illa om slaskpressen som de flesta av oss gör. Det finns goda skäl att inte mata dessa troll till journalister. Det kan vara så enkelt, att han inte vill bidra till den slags rubriker, som gärna förekommer vid flickmord. Vi ser ju hur det spekuleras i tråden och hur folk förtalas utan grund.

Det som pågår i tråden är ett snaskade som är äckligt, med folk som utnyttjar en sak som denna om Lisa, till att låta sina egna sjuka fantasier om allt möjligt annat flöda fritt. Det lär oss att det finns många pervon där ute!

Det är jätte läskigt där ute, och man kan inte vara försiktig nog!

Ja detta är något som också berört mig väldigt illa.
Dessa som fäste mest uppmärksamhet på det bestialiska med sina standardfrågor "Blev hon våldtagen/styckad". Dessa individer vars post-historik visade vilka "smaskiga" trådar de annars trivdes i. Så genomskinligt. Fast dom återkommer säkert i tråden när det börjar röra sig i fallet.

Fast det har ju lugnat ned sig lite tack och lov.
Mest för att tråden går lite på halvfart pga av det knappa nyhetstillflödet.
Vilket jag bara tycker är en mycket bra åtgärd i detta fallet, vilet jag skrev om i ett tidigare inlägg ( (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)).
2015-08-09, 13:22
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Utveckla hur "det ligger en hjälm där" kan låta i svenska öron som "dra åt helvete".

Mycket enkelt. Alla som hört de dialektala skillnaderna på de inlandslitauska och bonnvätstgötska språken instämmer.
Men framförallt hörde MP vad de ville höra så att de själva och utan hjälp kunde ta åt sig äran av "det avgörande fyndet". Eller nåt sånt.
2015-08-09, 13:23
Bannlyst
Om han är skyldig varför har han inte använt handskar är han så dum att han går och tar i sakerna?
Jag säger som mamman om han vore skyldig hade han flytt.
2015-08-09, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det finns ett par väsentliga skillnader, såvitt jag vet, har inte följt den tråden på några timmar. GM har inte flyttat kroppen någon nämnbar sträcka, och det gick inte att förutse att BO skulle vara där just då.

Varför skulle inte gm kunnat valt sitt offer sedan innan?

Gm kan ju själv ha sprungit i löparspåret och sett att hon eventuellt sprang där samma tider.

Sedan väntat in rätt tillfälle och slagit till.

Försökte inte gm gömma kroppen då? Eller låg den på spåret?
2015-08-09, 13:51
Medlem
Citat:
Mycket enkelt. Alla som hört de dialektala skillnaderna på de inlandslitauska och bonnvätstgötska språken instämmer.
Men framförallt hörde MP vad de ville höra så att de själva och utan hjälp kunde ta åt sig äran av "det avgörande fyndet". Eller nåt sånt.

Så du menar att fler instämmer på att denna språkförbristning ger ett intryck av det låter som att dom är elaka, vrånga i sitt sätt att prata?
Om dom skulle varit behjälpliga med att visa vart hjälmen finns så tror jag inte dom är helt dumma i huvudet genom att bete sig på ett sådant sätt som du beskriver.
Tror du är helt fel ute att tro att mp hörde vad dom ville höra och att dom ville ta åt sig äran för "det avgörande fyndet". Det låter alldeles för patetiskt av mp. Mp såg vad dom såg, polis likaså - hur får du ihop det?
Sen tror jag inte att det enbart var beteende av personerna som låg bakom den "polisiära intuitionen".
2015-08-09, 14:09
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Om han är skyldig varför har han inte använt handskar är han så dum att han går och tar i sakerna?
Jag säger som mamman om han vore skyldig hade han flytt.

Han har väl gjort misstag när han försökte dölja sitt vidriga brott , som dom flesta Mördare gör .
Vart skulle han fly ? Litauern är ju ( tyvärr ) ett EU land där han utlämnas direkt om Skaraborgspolisen lyfter luren .
Att fly någon annan stans tror jag inte han har ekonomi till att göra .
2015-08-09, 14:18
Medlem
ME077s avatar
Kan detta vara en missuppfattning? Någon som vet?

"enligt radio skaraborg påträffades något i ett köpcentrum som gör att man behövde ta in dessa till förhör". (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in